2.0t 2008 ei käynnisty
2.0t 2008 ei käynnisty
vm 2008 9-3 2.0t ei käynnisty. Pysäköity suoraan ajosta, sitä ennen toiminut normaalisti ilman mitään temppuilua. Oireet: kun yrittää käynnistää niin ensimmäistä kertaa avainta käännettäessä startti pyörittää normaalisti mutta auto ei käynnisty vaikka sahaa pitkään. Sitten kun kääntää virrat pois ja yrittää käynnistää uudelleen, niin ei enää edes startti pyöritä, kuuluu vain "klik". Kun odottaa esim vartin niin sitten taas ensimmäisen kerran käynnistettäessä startti pyörittää mutta auto ei lähde käyntiin, ja kun yrittää uudestaan avaimesta käynnistää niin ei edes pyöritä vaan taas "klik"'.
Akku ei ole tyhjä eikä muuta tilannetta vaikka antaisi apuvirtaa. Onko kokemuksia vastaavasta, mistä hakea vikaa?
Akku ei ole tyhjä eikä muuta tilannetta vaikka antaisi apuvirtaa. Onko kokemuksia vastaavasta, mistä hakea vikaa?
Re: 2.0t 2008 ei käynnisty
Perusasiat:
Pyöriikö pensapumppu muutaman sekunnin, kun pistää virrat päälle? Jos ei, pumppu tai rele rikki
Liikkuuko kierroslukumittari startatessa? Jos ei, kampuran asentotunnistinta voisi epäillä ensimmäisenä. Tähän kuuluu myös se että ensioireet KAA:n rikkoutuessa yleensä on kuumana käynnistymättömyys ja kylmänä lähtee kuin palmun alta.
Se miksi ei toista kertaa pyöritä starttia, voisi liittyä kuitenkin akun kuntoon.
Pyöriikö pensapumppu muutaman sekunnin, kun pistää virrat päälle? Jos ei, pumppu tai rele rikki
Liikkuuko kierroslukumittari startatessa? Jos ei, kampuran asentotunnistinta voisi epäillä ensimmäisenä. Tähän kuuluu myös se että ensioireet KAA:n rikkoutuessa yleensä on kuumana käynnistymättömyys ja kylmänä lähtee kuin palmun alta.
Se miksi ei toista kertaa pyöritä starttia, voisi liittyä kuitenkin akun kuntoon.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 2.0t 2008 ei käynnisty
Missähän kunnossa akunkenkään tulevan plusskaapelin liitos, lämpeneekö, pursuaako hartsia kutistesukan päistä?
Jos niin se saattaa olla syyllinen. Kylmänä laskee sen verran virtaa läpi että startti pyörii, mutta akkujännite kyykkää ja samalla liitos lämpenee. Dieseleissä liitos vaivaa enemmän kun startti vaatii suurempaa virtaa, mutta bensakoneissa on ihan sama ongelmallinen plusnapa.
Täällä dieselissä on jo vedetty rinnakkaiskaapelit ja tuohon bensakoneeseen ne täytyy tehdä talven aikana, sen verran on jo jännitehäviötä pluskaapelissa. Eli startin solenoidilta akun plusnapaan, solenoidin päähän 8mm reiällä oleva liitin ja akunavallahan on valitavissa 6mm tai 8mm paikat. Kaapelille mittaa semmonen 1,3m, dieselissä vielä 20-30cm pidempi.
Jos niin se saattaa olla syyllinen. Kylmänä laskee sen verran virtaa läpi että startti pyörii, mutta akkujännite kyykkää ja samalla liitos lämpenee. Dieseleissä liitos vaivaa enemmän kun startti vaatii suurempaa virtaa, mutta bensakoneissa on ihan sama ongelmallinen plusnapa.
Täällä dieselissä on jo vedetty rinnakkaiskaapelit ja tuohon bensakoneeseen ne täytyy tehdä talven aikana, sen verran on jo jännitehäviötä pluskaapelissa. Eli startin solenoidilta akun plusnapaan, solenoidin päähän 8mm reiällä oleva liitin ja akunavallahan on valitavissa 6mm tai 8mm paikat. Kaapelille mittaa semmonen 1,3m, dieselissä vielä 20-30cm pidempi.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: 2.0t 2008 ei käynnisty
Ajettiinko pitempi matka vai tehtiinkö vain lyhyt siirto ennen vikaa?
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 2.0t 2008 ei käynnisty
Käytä abs pumpun liitin auki jos siellä on hapettumaa puhdista, muista ottaa puhdistuksen ajaksi akunkenkä irti.
Can väylä pyörähtää abs poksin kautta ja jos siinä katkos ei startti pyöri.
Jos oot pitkiä startteja tehny niin käytä tulpat poissa, puhalla paineilmalla pytyt kuivaks, kuivaa tulpat ja laita auto lohkoon ennen seuraavaa kokeilua.
Pytyt saa tulvimaan bensasta hyvin helposti.
Can väylä pyörähtää abs poksin kautta ja jos siinä katkos ei startti pyöri.
Jos oot pitkiä startteja tehny niin käytä tulpat poissa, puhalla paineilmalla pytyt kuivaks, kuivaa tulpat ja laita auto lohkoon ennen seuraavaa kokeilua.
Pytyt saa tulvimaan bensasta hyvin helposti.
Re: 2.0t 2008 ei käynnisty
Kiitos ensimmäisistä vianhakuvihjeistä. Auto oli seissyt ajamattomana ehkä toista viikkoa. Sitten ajoin sen katsastukseen, n. 15 km matkan, ja
katsastuksesta juna-aseman pysäköintialueelle, jossa seisoi vuorokauden. Oli siis kylmä kun yritin palattuani lähteä liikkeelle ja pakkasta oli
ollut lähes kymmenen astetta. Siksi epäilin itsekin ensin että akku on huono vaikka arvelin että ei ole vika siinä koska ei lähtenyt myöskään apuvirralla käyntiin.
Auto on nyt edelleen juna-asemalla, täytyy lähteä tutkimaan nyt uudestaan paremmalla ajalla kun eilen ei ollut aikaa jäädä
ihmettelemään. En ehtinyt edes tarkastaa sulakkeita eilen. Nuo mahdolliset huonot liitokset voisivat selittää, kun ilmat kylmenivät samalla äkkiä.
Onko mahdollista että olisi yllättäen vikaantunut virta-avaimen siru, jolloin käynnistyksenesto ei mene pois päältä? Avaimella kyllä sai ovet lukkoon ja auki, eikä mitään vikailmoituksia ei tosin mittaristossa näkynyt - tyhjentyneestä avaimen paristosta kai pitäisi näkyä ilmoitus.
katsastuksesta juna-aseman pysäköintialueelle, jossa seisoi vuorokauden. Oli siis kylmä kun yritin palattuani lähteä liikkeelle ja pakkasta oli
ollut lähes kymmenen astetta. Siksi epäilin itsekin ensin että akku on huono vaikka arvelin että ei ole vika siinä koska ei lähtenyt myöskään apuvirralla käyntiin.
Auto on nyt edelleen juna-asemalla, täytyy lähteä tutkimaan nyt uudestaan paremmalla ajalla kun eilen ei ollut aikaa jäädä
ihmettelemään. En ehtinyt edes tarkastaa sulakkeita eilen. Nuo mahdolliset huonot liitokset voisivat selittää, kun ilmat kylmenivät samalla äkkiä.
Onko mahdollista että olisi yllättäen vikaantunut virta-avaimen siru, jolloin käynnistyksenesto ei mene pois päältä? Avaimella kyllä sai ovet lukkoon ja auki, eikä mitään vikailmoituksia ei tosin mittaristossa näkynyt - tyhjentyneestä avaimen paristosta kai pitäisi näkyä ilmoitus.
Re: 2.0t 2008 ei käynnisty
Vielä kysymys - missä on polttoainepumpun rele - en löytänyt sen paikkaa ohjekirjasta enkä Haynes korjausoppaasta?
Ja onko pumpulle jossain myös sulake?
Ja onko pumpulle jossain myös sulake?
Re: 2.0t 2008 ei käynnisty
Paukutteleppa bensatankin pohjaa jollain kepillä tms. On siinä takapenkin paikkeilla. Jos pumppu menossa, voi auttaa.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 2.0t 2008 ei käynnisty
Saab saatu takaisin ajoon. Ihan täyttä varmuutta ei ole mikä lopulta oli vikana, mutta irrotin molemmat akun kaapelikengät sekä ABS pumpun liittimen. ABS pumpun liittimen pinnit oli kaikki hyvän näköiset, ei mitään hapettumia.
Oletukseni lopulta on että ongelma oli siinä että jomman kumman tai molempien kaapelikenkien ja akun navan välillä oli huono kontakti. Kun pyörittelin kaapelikengät takaisin paikoilleen ja kiristin, sen jälkeen auto hörähti käymään saman tien aivan normaalisti, ilman mitään lisävirtaakaan.
Aiemmin olin antanut lisävirtaa sekä toisesta autosta että apukäynnistimestä, mutta jos ei ollut kunnon kontaktia auton omaan akkuun niin ei riittänyt siihen että olisi käynnistynyt.
Kiitos kaikista vihjeistä ja neuvoista joka tapauksessa.
Oletukseni lopulta on että ongelma oli siinä että jomman kumman tai molempien kaapelikenkien ja akun navan välillä oli huono kontakti. Kun pyörittelin kaapelikengät takaisin paikoilleen ja kiristin, sen jälkeen auto hörähti käymään saman tien aivan normaalisti, ilman mitään lisävirtaakaan.
Aiemmin olin antanut lisävirtaa sekä toisesta autosta että apukäynnistimestä, mutta jos ei ollut kunnon kontaktia auton omaan akkuun niin ei riittänyt siihen että olisi käynnistynyt.
Kiitos kaikista vihjeistä ja neuvoista joka tapauksessa.
Re: 2.0t 2008 ei käynnisty
Tuuria on ollut. Näihin väyläohjattuihin ei kannata antaa toisesta autosta apuvirtaa. Yleensä hajoaa ohjain laitteet, kun virtapiikki pääsee väylään.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 2.0t 2008 ei käynnisty
Hajotin ecun 220A verkkovirta boosterilla, telwinin apukäynnistimellä ei oo vielä
Edit: tuo verkkovirtaboosteri antaa napista painamalla semmosen tällin et ei ihme jos hajos, femmoja oon jysäyttäny monta kertaa tulille eikä niistä ole hajonnut mitään.
Toi telwinin isoin apukäynnistin syöttää virtaa erilailla, ei tuu virtapiikkiä kytkiessä tai startissa mitä olen mittaillut.
Tossa on koodit mitä anto kun ecu hajos:
ESP:
U2105-00
U2105-72
BCM:
B0158-05
T8:
P0340-00
P0300-00
P0134-00
Edit: tuo verkkovirtaboosteri antaa napista painamalla semmosen tällin et ei ihme jos hajos, femmoja oon jysäyttäny monta kertaa tulille eikä niistä ole hajonnut mitään.
Toi telwinin isoin apukäynnistin syöttää virtaa erilailla, ei tuu virtapiikkiä kytkiessä tai startissa mitä olen mittaillut.
Tossa on koodit mitä anto kun ecu hajos:
ESP:
U2105-00
U2105-72
BCM:
B0158-05
T8:
P0340-00
P0300-00
P0134-00
Re: 2.0t 2008 ei käynnisty
Apuvirtaa voi antaa toisesta autosta, mutta vain lataamalla ensin auttava auto käynnissä jonkin aikaa. Apukäynnistyskaapelit voivat olla paikallaan, kun käynnistää autettavaa autoa, mutta auttava auto sammuksissa. Pitää vain huolehtia, ettei tyhjennä toisenkin auton akkua.
Tällaiset verkkovirta boosterit, mistä oli edellä kirjoitettu, ovat varmaan arveluttavia. Tilannehan on käytännössä sähköteknisesti sama kuin olisi toinen auto käynnissä ja sitten aloitetaan starttaus.
Tarkasti ottaen ei synny virtapiikkiä, vaan jännitepiikki. Tämä hetkellinen ylijännite on sitten turmiollinen osalle auton elektroniikaa, jos on. Osa on suojattu paremmin osa huonommin. Jännitepiikki syntyy silloin, kun auttavan auton laturin tai tehokkaan verkkojännite boosterin kuorma "katoaa" ja sen rinnalle tulee toinen jännitelähde eli käynnistyneen auton laturi.
Toisin sanoen, ensin on pelkkää kuormaa ja sitten äkisti ilmestyy rinnalle toinen "vastajännite".
Apukäynnistys toimii siis turvallisesti, kun auttava auto on sammutettuna ja sen laturi ei silloin ole toiminnassa tai tehokas verkkoboosteri ei ole "töpseli seinässä". Pelkkä toisen auton akku tai akkukäyttöinen boosteri navoissa kiinni, kun käynnistää. Tällöin ei navoissa nouse jännitepiikki, kun akusta ei sellaista tule, kun se ei ole "generaattori".
ps. lisätään sen verran, että jännitepiikki hajottaa puolijohde komponentin ja usein se menee oikosulkuun. Tämä voi siten ilmetä virtapiikkinä ja ilmenee esim. sulakkeen palamisena. Perimmäinen syy on kuitenkin ylijännitepiikki.
Tällaiset verkkovirta boosterit, mistä oli edellä kirjoitettu, ovat varmaan arveluttavia. Tilannehan on käytännössä sähköteknisesti sama kuin olisi toinen auto käynnissä ja sitten aloitetaan starttaus.
Tarkasti ottaen ei synny virtapiikkiä, vaan jännitepiikki. Tämä hetkellinen ylijännite on sitten turmiollinen osalle auton elektroniikaa, jos on. Osa on suojattu paremmin osa huonommin. Jännitepiikki syntyy silloin, kun auttavan auton laturin tai tehokkaan verkkojännite boosterin kuorma "katoaa" ja sen rinnalle tulee toinen jännitelähde eli käynnistyneen auton laturi.
Toisin sanoen, ensin on pelkkää kuormaa ja sitten äkisti ilmestyy rinnalle toinen "vastajännite".
Apukäynnistys toimii siis turvallisesti, kun auttava auto on sammutettuna ja sen laturi ei silloin ole toiminnassa tai tehokas verkkoboosteri ei ole "töpseli seinässä". Pelkkä toisen auton akku tai akkukäyttöinen boosteri navoissa kiinni, kun käynnistää. Tällöin ei navoissa nouse jännitepiikki, kun akusta ei sellaista tule, kun se ei ole "generaattori".
ps. lisätään sen verran, että jännitepiikki hajottaa puolijohde komponentin ja usein se menee oikosulkuun. Tämä voi siten ilmetä virtapiikkinä ja ilmenee esim. sulakkeen palamisena. Perimmäinen syy on kuitenkin ylijännitepiikki.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2.0t 2008 ei käynnisty
samaa mieltä, elikkä jos auto on "kunnossa" ei se mitään boostereita kaipaa, niillä vaan rikkoo äkkiä elektroniikan autosta !
Saabei, miksei muissakin on ollut tosiaankin useammassakin tapauksessa syynä huonoon käyntiinlähtöön juurikin akunkenkien ja akun napojen välinen huono kontakti, vaikka akungengät olisi kiristettykin,"ylimenovastusta"on ollut liikaa , liitoksessa !
Saabei, miksei muissakin on ollut tosiaankin useammassakin tapauksessa syynä huonoon käyntiinlähtöön juurikin akunkenkien ja akun napojen välinen huono kontakti, vaikka akungengät olisi kiristettykin,"ylimenovastusta"on ollut liikaa , liitoksessa !
Re: 2.0t 2008 ei käynnisty
Ei se pidä paikkaansa

Kyllä kunnossa olevasta autosta voi ihan hyvin vain tyhjentää akun vaikka polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä eikä se edes vaadi kovin ihmeellisiä toimenpiteitä.
Auto on kunnossa eikä siten ole siinä vikaa, vaan käyttäjän omaa syytä
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2.0t 2008 ei käynnisty
Niimpä, eihän se "kunnossa" ole jos ei akussakaan virtaa ole !, mutta samaa mieltä siitä, että vika on ratin ja penkin välissä, jos huolimattomuuttaan akun tyhjentää, vaikkapa sillä lisälämppärillä !