Vetoakselin stefat vuotaa
Re: Vetoakselin stefat vuotaa
jatkoa vielä; saabin vetarin halkaisija siis 34,6 mm, paremmassa valossa mitattuna työntömitalla, vetarin kaulalla ei havaittavaa kulumaa,(saman vahvuinen koko matkaltaan), liekö vetari saabin tekele lainkaan, kun tuon 0,4 mm on eroa siihen 35mm ilmoitettuun vetarin paksuuteen ?
liekö näitä stefoja saatavissa 34mm sisähalkaisijalla, olis varmaan tiiviimpi ?
liekö näitä stefoja saatavissa 34mm sisähalkaisijalla, olis varmaan tiiviimpi ?
Re: Vetoakselin stefat vuotaa
Corteco valmistaa ainakin femman alkuperäis kampiakselin stefan tai toisin päin, en ole kummankaan valmistaja.
Mitat, mallit ja väri identtinen
Laitoin juuri motonetistä hyllystä löytyvän cortecon vetariin ja verratuna paikalla olleeseen oli saman kokoinen, en miitannut, mitat stefoissa
Vanha rupes vuotamaan vetarin irti käytön jälkeen jonka vaihto ei korjaamoissakaan kuulu enää automaattisesti vaihdettaviin osiin, melkolailla sama kuin pesis vanhan vieraan ihmisen spärdärin ja käyttäs uudelleen, arpapeliä.
OEM Manuaaliöljyn saatavuus on huonohko tai hinta yli tuplat fixuksen myyvään ja koivusen maahantuomaa outoo eurooppalainen merkki (en ole aiemmin nähnyt merkkiä ja just nyt ei pullo näkyvillä) jota laitoin pari litraa.
Oisko sulla kaula kulunut vetarista kun kuluu kampiakselinhihnapyörästäkin ajan saatossa varsinkin jos pölysuojan läpi pääsee hienoa hiekkaa hiomaan.
Uuden stefan kun pistää paikalleen niin ulkokehälle pyyhkäsee vaseliinia niin pölyhuulloksien läpi ei pöly pääse niin herkkään menemään läpi eikä öljykään vuoda ulospäin.
Kaikissa halppis stefoissa ei ole pölyhuullosta.
Edit: Ardeca 75W90 unigear-ls
Mitat, mallit ja väri identtinen
Laitoin juuri motonetistä hyllystä löytyvän cortecon vetariin ja verratuna paikalla olleeseen oli saman kokoinen, en miitannut, mitat stefoissa
Vanha rupes vuotamaan vetarin irti käytön jälkeen jonka vaihto ei korjaamoissakaan kuulu enää automaattisesti vaihdettaviin osiin, melkolailla sama kuin pesis vanhan vieraan ihmisen spärdärin ja käyttäs uudelleen, arpapeliä.
OEM Manuaaliöljyn saatavuus on huonohko tai hinta yli tuplat fixuksen myyvään ja koivusen maahantuomaa outoo eurooppalainen merkki (en ole aiemmin nähnyt merkkiä ja just nyt ei pullo näkyvillä) jota laitoin pari litraa.
Oisko sulla kaula kulunut vetarista kun kuluu kampiakselinhihnapyörästäkin ajan saatossa varsinkin jos pölysuojan läpi pääsee hienoa hiekkaa hiomaan.
Uuden stefan kun pistää paikalleen niin ulkokehälle pyyhkäsee vaseliinia niin pölyhuulloksien läpi ei pöly pääse niin herkkään menemään läpi eikä öljykään vuoda ulospäin.
Kaikissa halppis stefoissa ei ole pölyhuullosta.
Edit: Ardeca 75W90 unigear-ls
Re: Vetoakselin stefat vuotaa
Guten morgen, kuten saksmanni sanois, olisko femmassa samanvahvuiset vetarit kuin kolkissakin ?
jotkut manuaalit kertoo kolkin vetarin olevan 35 mm halkaisijaltaan, mutta en kyllä kirveelläkään, tai oikeammin työntömitalla saanu sitä niin "paksuksi", vetari pöydällä ja hyvässä valossa tarkasteltuna oli kauttaaltaan stefan ja laakerin sisään menevältä osaltaan sen 34,6mm halkaisijaltaan, ei ollut siis havaittavissa minkäänlaista kulumaa vetarin kaulalla ?
cortecon tarvike stefan "sisähalkaisijaksi"kerrotaan 35mm, joten väljähän se on, ja sitä vetarin kaulalle kokeiltaessa jo epäilytti tiiviys, mutta pykäsin kumminkin kamppeen kasaan ja koeajolle, ja pukeille ajaessani jo haiskahti öljy, roiskunut pakoputkelle, ja alle kurkattuani pääsi kyllä varsin mittava voimasanavalikoima ilmoille,vieläpä kuulemma liiallisella volyymillakin varustettuna, josta puolestaan emäntä veti hernettä nenään, joten uusiksi meni homma stefan kanssa !
ps. onneksi emäntä kumminkin leppyi, joten ensi viikolla uutta matoa,( stefaa) koukkuun vaan, eihän siinä muu auta !
jotkut manuaalit kertoo kolkin vetarin olevan 35 mm halkaisijaltaan, mutta en kyllä kirveelläkään, tai oikeammin työntömitalla saanu sitä niin "paksuksi", vetari pöydällä ja hyvässä valossa tarkasteltuna oli kauttaaltaan stefan ja laakerin sisään menevältä osaltaan sen 34,6mm halkaisijaltaan, ei ollut siis havaittavissa minkäänlaista kulumaa vetarin kaulalla ?
cortecon tarvike stefan "sisähalkaisijaksi"kerrotaan 35mm, joten väljähän se on, ja sitä vetarin kaulalle kokeiltaessa jo epäilytti tiiviys, mutta pykäsin kumminkin kamppeen kasaan ja koeajolle, ja pukeille ajaessani jo haiskahti öljy, roiskunut pakoputkelle, ja alle kurkattuani pääsi kyllä varsin mittava voimasanavalikoima ilmoille,vieläpä kuulemma liiallisella volyymillakin varustettuna, josta puolestaan emäntä veti hernettä nenään, joten uusiksi meni homma stefan kanssa !
ps. onneksi emäntä kumminkin leppyi, joten ensi viikolla uutta matoa,( stefaa) koukkuun vaan, eihän siinä muu auta !
Re: Vetoakselin stefat vuotaa
Onhan vetari varmasti pohjassa, sen kun saa paikalleen ja toimimaankin ilman mitään oiretta paitsi, että öljyä vuotaa?
Samoin stefan saa vinoon väärin asentaessa, laippa voi olla laatikkoa vasten kauluksen väännyttyä jos esim. hylsyllä naputtaa suoraan paikallee tarkistamatta välillä ja itse reikä ei ole tällöin kohtisuorassa vetariin.
Vuodon voi nähä paineistamalla öljyntäyttökorkista laatikon järkeä käyttäen.
Femmaan on tarjolla automaattin ja manuaaliin eri mitoilla olevaa stefaa, onko sinun vehkeeseen ja voisiko jompikumpi olla pienempi halkaisialtaan ja paremmin käypänen.
Onko mahdollista, että jossain vaiheessa vetari vaihdettu uusiokäyttöiseen tarvikkeeseen joka ei ole mitoillaan meinaan pyöreä vaikka tönäri näyttääkin jostain kohti oikeaa.
4-vetoihin takavetaria ei ollut saatavilla hetki sitten ja kun tuli ensimmäiset myyntiin niin uusiokasattuja joista toinen nivel valmiiksi väljä.
Ebay on täynnä tuoteväärennöksiä, että sieltä jos tilaa ihan mitä vaan niin vaarana tulla huijatuksi vaikka hinta yms.näyttääkin aidolta.
Syyhän on aina jossain, mutta missä jos sama tuote toimii toisella ja toisella ei.
Samoin stefan saa vinoon väärin asentaessa, laippa voi olla laatikkoa vasten kauluksen väännyttyä jos esim. hylsyllä naputtaa suoraan paikallee tarkistamatta välillä ja itse reikä ei ole tällöin kohtisuorassa vetariin.
Vuodon voi nähä paineistamalla öljyntäyttökorkista laatikon järkeä käyttäen.
Femmaan on tarjolla automaattin ja manuaaliin eri mitoilla olevaa stefaa, onko sinun vehkeeseen ja voisiko jompikumpi olla pienempi halkaisialtaan ja paremmin käypänen.
Onko mahdollista, että jossain vaiheessa vetari vaihdettu uusiokäyttöiseen tarvikkeeseen joka ei ole mitoillaan meinaan pyöreä vaikka tönäri näyttääkin jostain kohti oikeaa.
4-vetoihin takavetaria ei ollut saatavilla hetki sitten ja kun tuli ensimmäiset myyntiin niin uusiokasattuja joista toinen nivel valmiiksi väljä.
Ebay on täynnä tuoteväärennöksiä, että sieltä jos tilaa ihan mitä vaan niin vaarana tulla huijatuksi vaikka hinta yms.näyttääkin aidolta.
Syyhän on aina jossain, mutta missä jos sama tuote toimii toisella ja toisella ei.
Re: Vetoakselin stefat vuotaa
Niimpä, mistäs sen näissä käytetyissä tietäis, onko vetarikaan originaali vai tarvike osa ?
Halkaisija tässä on kumminkin se 34,6 mm vetarin kaulalta useastakin kohdasta mitattuna, eikä ole havaittavaa kulumaakaan siinä, stefan ulkohalkaisija on 54,85 mm , millä ulkohalkaisijalla olevia löytyy tarvikeosinakin, mutta näissä sisähalkaisija on ollut useammassa sen 35mm, joka on siis liian suuri ja väljä, tiivistääkseen vetoakselin tasauspyörästöön !
Tuntuu, ettei stefaa löydä mistään, ei suomesta tai ruotsista ainakaan ?
Jos jollain olis varmaa tietoa, kuuluuko kolkin vetarin vahvuuden olla se 35 mm, halkaisijaltan, ninn ostasin vetarin, kun ei nyt stefaa saane mistään ?
Kyseessä siis 9-3 , 1.8t , vm.2005. manuaalilaatikolla, ja kyseessa oikeanpuolen vetari ja stefa siihen !
Jos jollakulla sattus olemaan tietoa, niin "tiedonjyvätkin" auttas tässä probleemissa !
Halkaisija tässä on kumminkin se 34,6 mm vetarin kaulalta useastakin kohdasta mitattuna, eikä ole havaittavaa kulumaakaan siinä, stefan ulkohalkaisija on 54,85 mm , millä ulkohalkaisijalla olevia löytyy tarvikeosinakin, mutta näissä sisähalkaisija on ollut useammassa sen 35mm, joka on siis liian suuri ja väljä, tiivistääkseen vetoakselin tasauspyörästöön !
Tuntuu, ettei stefaa löydä mistään, ei suomesta tai ruotsista ainakaan ?
Jos jollain olis varmaa tietoa, kuuluuko kolkin vetarin vahvuuden olla se 35 mm, halkaisijaltan, ninn ostasin vetarin, kun ei nyt stefaa saane mistään ?
Kyseessä siis 9-3 , 1.8t , vm.2005. manuaalilaatikolla, ja kyseessa oikeanpuolen vetari ja stefa siihen !
Jos jollakulla sattus olemaan tietoa, niin "tiedonjyvätkin" auttas tässä probleemissa !
Re: Vetoakselin stefat vuotaa
Niimpä, mistäs sen näissä käytetyissä tietäis, onko vetarikaan originaali vai tarvike osa ?
Halkaisija tässä on kumminkin se 34,6 mm vetarin kaulalta useastakin kohdasta mitattuna, eikä ole havaittavaa kulumaakaan siinä, stefan ulkohalkaisija on 54,85 mm , millä ulkohalkaisijalla olevia löytyy tarvikeosinakin, mutta näissä sisähalkaisija on ollut useammassa sen 35mm, joka on siis liian suuri ja väljä, tiivistääkseen vetoakselin tasauspyörästöön !
Tuntuu, ettei stefaa löydä mistään, ei suomesta tai ruotsista ainakaan ?
Jos jollain olis varmaa tietoa, kuuluuko kolkin vetarin vahvuuden olla se 35 mm, halkaisijaltan, ninn ostasin vetarin, kun ei nyt stefaa saane mistään ?
Kyseessä siis 9-3 , 1.8t , vm.2005. manuaalilaatikolla, ja kyseessa oikeanpuolen vetari ja stefa siihen !
Jos jollakulla sattus olemaan tietoa, niin "tiedonjyvätkin" auttas tässä probleemissa !
Halkaisija tässä on kumminkin se 34,6 mm vetarin kaulalta useastakin kohdasta mitattuna, eikä ole havaittavaa kulumaakaan siinä, stefan ulkohalkaisija on 54,85 mm , millä ulkohalkaisijalla olevia löytyy tarvikeosinakin, mutta näissä sisähalkaisija on ollut useammassa sen 35mm, joka on siis liian suuri ja väljä, tiivistääkseen vetoakselin tasauspyörästöön !
Tuntuu, ettei stefaa löydä mistään, ei suomesta tai ruotsista ainakaan ?
Jos jollain olis varmaa tietoa, kuuluuko kolkin vetarin vahvuuden olla se 35 mm, halkaisijaltan, ninn ostasin vetarin, kun ei nyt stefaa saane mistään ?
Kyseessä siis 9-3 , 1.8t , vm.2005. manuaalilaatikolla, ja kyseessa oikeanpuolen vetari ja stefa siihen !
Jos jollakulla sattus olemaan tietoa, niin "tiedonjyvätkin" auttas tässä probleemissa !
Re: Vetoakselin stefat vuotaa
Kyllä tuohon saa ihan Saabin orkkisstefaa helposti, laita YV jos tarvii tilata. Männävuosina törmäsin itsekin tuohon että jotku Autodocin toimittamat Cortecon poskistefat ei pitäneet, olikohan sitten juurikin mittaheitoista kyse. Sittemmin en ole niitä käyttänyt.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Vetoakselin stefat vuotaa
Motonetin corteco, pölyhuuli ~33.75, muoviholkki ~35.96, ulkohalkaisia pölyhuulten kohdalta ~55.05
Nelarin NTY:n uusio kasatun takavetarin kaula ~34.97
Nämä mitat otettu mitutoyo kalibroidulla tönärillä.
On noissa eroa ilmoitettuihin, mutta jos tehtaan toleranssin sisällä niin turhapa reklamoida.
Jos tota paketin päiväystä tulkitsen oikein niin paistopäivä 29/10/21, ei tuorein tiiviste.
Nelarin NTY:n uusio kasatun takavetarin kaula ~34.97
Nämä mitat otettu mitutoyo kalibroidulla tönärillä.
On noissa eroa ilmoitettuihin, mutta jos tehtaan toleranssin sisällä niin turhapa reklamoida.
Jos tota paketin päiväystä tulkitsen oikein niin paistopäivä 29/10/21, ei tuorein tiiviste.
Re: Vetoakselin stefat vuotaa
Nyt on toinen manuaali laatikko FM57, paikallaa tuon näköiset cortecon stefat:
https://www.autodoc.fi/corteco/2096957? ... eIQAvD_BwE
Tilasin sparetolta oem numerolla cortecot, tuli tommoset:
https://www.autodoc.fi/corteco/2094487
Aivan eri malliset ja nämä vanhat ei ollut vuotanut.
Mites aloittajalla, kumman malliset sulla oli paikallaan ja löysitkö paremmat?
Ite laitoin sparetolle kyssärin miksi malli on eri ja onko varmasti oikeat tohon laatikkoon.
Orkkis tiivisteitä viimeks tilanneena tuli tommoset kupupeltiset ja hyvän kestävyyden takia ostelen noita cortecon kupu versioita kun mulla ainakin ne on pelannut eikä orkkiksia tahdo löytää kohtuu helpolla.
Täytys löytää läjä osia aina samasta paikasta rahti kustannusten takia.
https://www.autodoc.fi/corteco/2096957? ... eIQAvD_BwE
Tilasin sparetolta oem numerolla cortecot, tuli tommoset:
https://www.autodoc.fi/corteco/2094487
Aivan eri malliset ja nämä vanhat ei ollut vuotanut.
Mites aloittajalla, kumman malliset sulla oli paikallaan ja löysitkö paremmat?
Ite laitoin sparetolle kyssärin miksi malli on eri ja onko varmasti oikeat tohon laatikkoon.
Orkkis tiivisteitä viimeks tilanneena tuli tommoset kupupeltiset ja hyvän kestävyyden takia ostelen noita cortecon kupu versioita kun mulla ainakin ne on pelannut eikä orkkiksia tahdo löytää kohtuu helpolla.
Täytys löytää läjä osia aina samasta paikasta rahti kustannusten takia.
Re: Vetoakselin stefat vuotaa
Spareto vastas.
Nuo on ruisku 1.8 ei turbo vaikka rekkarilla turboon tilattu.
https://www.autodoc.fi/corteco/2094487
Sama koko, mutta eri näkö.
Mikä ero laatikossa tai vetarissa jos koko sama ruiskussa ja turbossa?
Johtusko aloittajan vuoto väärästä stefasta?
Nuo on ruisku 1.8 ei turbo vaikka rekkarilla turboon tilattu.
https://www.autodoc.fi/corteco/2094487
Sama koko, mutta eri näkö.
Mikä ero laatikossa tai vetarissa jos koko sama ruiskussa ja turbossa?
Johtusko aloittajan vuoto väärästä stefasta?
Re: Vetoakselin stefat vuotaa
Tämä cortecon stefa ei ainakaan käy, sillä ulkohalkaisija on 54mm, pitää olla 54,8 -54,85 mm, jotta stefa edes pysyy paikoillaan kolossaan !
sitten ne joissa ulkohalkaisija esim 55,05mm(ilmoitettu), eivät mene ehjänä paikoilleen (asia kokeiltu, ja reklamaation jälkeen skruvat perui laskunkin em. ylisuurista stefoista !
sitten ne joissa ulkohalkaisija esim 55,05mm(ilmoitettu), eivät mene ehjänä paikoilleen (asia kokeiltu, ja reklamaation jälkeen skruvat perui laskunkin em. ylisuurista stefoista !
Re: Vetoakselin stefat vuotaa
jep, FM57 manuaali laatikko minullakin ja nyt paikoillaan tämä metallikuorinen malli, jätin kamppeen "talviteloilleen" ja ajattelin keväällä ottaa taas tulille, ja käydä motarilla testaamassa stefojen pitävyyttä, se cortecon muovirinkula malli, vaikka ulkomitoiltaan oli sopiva ei tiivistänyt lainkaan, vaan aivan selkeästi vuoti vetarin kaulan ja stefan huulen välistä .
Joku kirjoitteli aiemmin ,että vuoto voisi johtua siitä, ettei vetari ole "perillä asti" tasauspyörästössä, mielestäni oikeanpuolen vetaria ei saa edes tukilaakerin laakeripesän pulteilla kiini alustaan, ellei se olisi perillä asti ?(tukilaakerin pesän kolme kiinnityspulttia )
Joku kirjoitteli aiemmin ,että vuoto voisi johtua siitä, ettei vetari ole "perillä asti" tasauspyörästössä, mielestäni oikeanpuolen vetaria ei saa edes tukilaakerin laakeripesän pulteilla kiini alustaan, ellei se olisi perillä asti ?(tukilaakerin pesän kolme kiinnityspulttia )
Re: Vetoakselin stefat vuotaa
noh, kyllä täytyis kestää ainakin sen parisataa tuhatta km, ajella, ennen kuin alkaa öljyt tulla mäkeen laatikosta !
itse funtsinut sitäkin, jotta onkohan noissa kamppeissa käytetyt eri valmistajien vetoakselil halkaisijaltaan ihan saman kokoisia, joku originaali pitäis brosyyrien mukaan olla 35 mm vetarin kaulalta tasauspyörästön päästä, mutta totuus on , että omassakin käytettynä hankitussa kamppeessa sen oikeanpuolen vetarin halkaisija on vajaa 35mm, tönärillä kaulalta useastakin kohdasta mitattuna 34,8 mm ?
Lisäksi vetari ei mene mielestäni riittavan syvälle tasauspyörästön aukkoon jos sitä kiiltävää vetarin kaulaa jää stefan huulen ulkopuolellekkin, nvaikka vetarin saa helposti tuettua sillä tukilaakerin laakeripesän paikoilleen pulttaamalla !
Tasauspyörästössä näkyy suunnille "klo 11 -5" suunnassa oleva paksu akseli joka viimeistään "pysäyttää"vetarin sisäänmenon tasauspyörästöön, syvemmälle !laatikko on <fm57 viisivaihteinen lodju !
itse funtsinut sitäkin, jotta onkohan noissa kamppeissa käytetyt eri valmistajien vetoakselil halkaisijaltaan ihan saman kokoisia, joku originaali pitäis brosyyrien mukaan olla 35 mm vetarin kaulalta tasauspyörästön päästä, mutta totuus on , että omassakin käytettynä hankitussa kamppeessa sen oikeanpuolen vetarin halkaisija on vajaa 35mm, tönärillä kaulalta useastakin kohdasta mitattuna 34,8 mm ?
Lisäksi vetari ei mene mielestäni riittavan syvälle tasauspyörästön aukkoon jos sitä kiiltävää vetarin kaulaa jää stefan huulen ulkopuolellekkin, nvaikka vetarin saa helposti tuettua sillä tukilaakerin laakeripesän paikoilleen pulttaamalla !
Tasauspyörästössä näkyy suunnille "klo 11 -5" suunnassa oleva paksu akseli joka viimeistään "pysäyttää"vetarin sisäänmenon tasauspyörästöön, syvemmälle !laatikko on <fm57 viisivaihteinen lodju !
Re: Vetoakselin stefat vuotaa
https://www.suomenlaakerikeskus.fi/tuot ... 491/382543patsa kirjoitti: ↑Ti Joulu 10, 2024 15:48Tämä cortecon stefa ei ainakaan käy, sillä ulkohalkaisija on 54mm, pitää olla 54,8 -54,85 mm, jotta stefa edes pysyy paikoillaan kolossaan !
sitten ne joissa ulkohalkaisija esim 55,05mm(ilmoitettu), eivät mene ehjänä paikoilleen (asia kokeiltu, ja reklamaation jälkeen skruvat perui laskunkin em. ylisuurista stefoista !
https://www.motonet.fi/tuote/tasauspyor ... KUQAvD_BwE
Ilmottaa 54.85