Automaattikepin salvan korjaus
Automaattikepin salvan korjaus
Moikka!
9-3 vm. 2008 automaatin kepin salpa on rikki ja pitäisi korjata se. Eli salpa on veltto ja keppiä pystyy käyttämään vapaasti, mikä on katsastuksessa ongelma. Tuli korjauskehotus. Siispä mistä kannattaisi alkaa tutkimaan salpaa? Onko ihan rikki vai onko sisuskaluissa jokin kohta, mitä tsekata?
9-3 vm. 2008 automaatin kepin salpa on rikki ja pitäisi korjata se. Eli salpa on veltto ja keppiä pystyy käyttämään vapaasti, mikä on katsastuksessa ongelma. Tuli korjauskehotus. Siispä mistä kannattaisi alkaa tutkimaan salpaa? Onko ihan rikki vai onko sisuskaluissa jokin kohta, mitä tsekata?
Re: Automaattikepin salvan korjaus
Tsekkaa ensin olisiko vaihdekepin sisällä oleva lukitustanko luiskahtanut pois paikaltaan:
viewtopic.php?p=1279760
viewtopic.php?p=1279760
Eipä ole Saabia enää, tumma puna peittää nenää.
Volvo V60
Volvo V60
Re: Automaattikepin salvan korjaus
Nyt vasta pääsin tämän asian pariin! Kiitos linkistä ja neuvoista. Olisi kuitenkin pari tarkentavaa kysymystä, johon kaipaan apua.
- Minä en oikein ehkä hahmottanut, miten sen V-muotoisen asian pitäisi olla siellä sisällä. Sain sen hetkellisesti sinne jotenkin, mutta pomppasi samantien pois paikoiltaan. Toisen kerran kesti pidempään eli en selvästi osaa laittaa sitä sinne. Löytyisikö joltain suoraan kuvia/videoita/räjäytyskuvaa aiheesta.
- Aiemmin keppi liikkui alueella P-D vapaasti, nyt hetkellisen korjauksen jälkeen vapaa-alue oli enää R-D. Koska en ole omistanut autoa, kun salpa on ollut ehjä, niin pitäisikö salpaa joutua painamaan alas myös esimerkiksi siirtyessä R-D-alueella?
- Minä en oikein ehkä hahmottanut, miten sen V-muotoisen asian pitäisi olla siellä sisällä. Sain sen hetkellisesti sinne jotenkin, mutta pomppasi samantien pois paikoiltaan. Toisen kerran kesti pidempään eli en selvästi osaa laittaa sitä sinne. Löytyisikö joltain suoraan kuvia/videoita/räjäytyskuvaa aiheesta.
- Aiemmin keppi liikkui alueella P-D vapaasti, nyt hetkellisen korjauksen jälkeen vapaa-alue oli enää R-D. Koska en ole omistanut autoa, kun salpa on ollut ehjä, niin pitäisikö salpaa joutua painamaan alas myös esimerkiksi siirtyessä R-D-alueella?
Re: Automaattikepin salvan korjaus
Sainkin korjattua tän! Laitan tähän pienen ohjeen, jos joku palaa tähän ketjuun joskus myöhemmin.
- Hopeinen suoja kammetaan varovasti kepin päältä pois.
- Sisällä on V:n muotoinen metallipala, joka toimittaa jousen virkaan. Itellä tämä oli pois paikoiltaan.
- V-"jousi" kiinnitetään takaisin niin, että kepissä keskellä olevaan välilevyyn D:n puolelle uraan laitetaan V-jousen se puoli, jossa on ikään kuin "klemmari". Tämä klemmari pitää jousen kiinni siinä välilevyssä.
- V-jousen toinen pää menee P:n puolella kepin edessä olevaan salpaan eli siihen sisältä mustaan olevaan mötikkään. Siinä n. keskellä palikkaa näkyy pieni kolo, joka tulee kohdistaa jousen kanssa.
- Kohdistamista voi joutua tekemään useasti, jotta se menee oikeaan kohtaan eikä luiskahda pois
- Suojan kiinnittämisen vaiheessa voi joutua vähän venyttämään salpaa ja "pitämään osista kiinni", jotta suojan ehtii laittaa päälle eikä V-jousi tipu.

- Hopeinen suoja kammetaan varovasti kepin päältä pois.
- Sisällä on V:n muotoinen metallipala, joka toimittaa jousen virkaan. Itellä tämä oli pois paikoiltaan.
- V-"jousi" kiinnitetään takaisin niin, että kepissä keskellä olevaan välilevyyn D:n puolelle uraan laitetaan V-jousen se puoli, jossa on ikään kuin "klemmari". Tämä klemmari pitää jousen kiinni siinä välilevyssä.
- V-jousen toinen pää menee P:n puolella kepin edessä olevaan salpaan eli siihen sisältä mustaan olevaan mötikkään. Siinä n. keskellä palikkaa näkyy pieni kolo, joka tulee kohdistaa jousen kanssa.
- Kohdistamista voi joutua tekemään useasti, jotta se menee oikeaan kohtaan eikä luiskahda pois
- Suojan kiinnittämisen vaiheessa voi joutua vähän venyttämään salpaa ja "pitämään osista kiinni", jotta suojan ehtii laittaa päälle eikä V-jousi tipu.

Re: Automaattikepin salvan korjaus
Automaatissa keppi ei siirry P-asennosta mihinkään ellei paina salpaa.
R -> N -> D väli siirtyy vapaasti ilman salpalukitusta
N -> D D -> N väliä voi siirrellä myös vapaasti
Sitten N -> R väli taas vaatii tietenkin lukitussalvan, jotta täydessä eteenpäin vauhdissa ei voi vahingossa "huitaista" keppiä R:lle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Automaattikepin salvan korjaus
Kiitos tiedosta! Nyt keppi tosiaan toimii niin kuin pitää. Ei jää katsastuksessa sitten tästä ainakaan kiinni
Tuli tosiaan huomautus aiheesta ymmärrettävästä syystä. Onhan se vähän riskiä, että keppi olisi täydessä vauhdissa juuri siirtynyt esimerkiksi pakille.

Re: Automaattikepin salvan korjaus
Kyllä se tosiaan niin on, että mikäli peruutusvaihteen lukitusalpa ei toimi, niin siitä tulee katsastuksessa korjauskehotus.
Muistan hyvin, kun oli aikoinaan manuaalivaihteinen auto, jossa pakki oli ykkösen paikalla ja keppiä piti painaa, jotta pakki kytkeytyi. Tämä pykälä oli rikki ja ykkösen ja pakin erotti vain pieni sivusuuntainen ero kepin liikkeessä.
Katsastusmiehellä meni aina pakki päälle, kun yritti ajaa hallissa eteenpäin. Ei tykännyt, kun sanoin, että siirränkö minä
Taisi laittaa korjauskehoituksen.
Muistan hyvin, kun oli aikoinaan manuaalivaihteinen auto, jossa pakki oli ykkösen paikalla ja keppiä piti painaa, jotta pakki kytkeytyi. Tämä pykälä oli rikki ja ykkösen ja pakin erotti vain pieni sivusuuntainen ero kepin liikkeessä.
Katsastusmiehellä meni aina pakki päälle, kun yritti ajaa hallissa eteenpäin. Ei tykännyt, kun sanoin, että siirränkö minä

Taisi laittaa korjauskehoituksen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Automaattikepin salvan korjaus
Siinä on tosiaan varmaan katsurilla ollut huumori herkillä manuaalivaihteisen kepin kanssa
Kiitoksia vielä avusta, nyt jännätään vain, että jääkö Saabi jostain muusta tällä kertaa kiinni katsastuksessa. Jännityksellä odottaen!
