Tuossa minun 9-3 vm. 2006 kitisi lämppärin puhallin.
Siinä alkoi myös tulemaan päivittäin vikailmoituksia takavalosta, ensin oikeasta takavilkusta ja sitten oikeasta takavalosta.
Ilmoituksia tuli useita päivässä alle 20 km matkalla.
Lopulta puhallin hyytyi kokonaan, se meni vaihtoon
Puhallin oli lähes jumissa ja ohmimittaus näytti oikosulkua.
Puhaltimen vaihdon jälkeen parin viikon aikana ei ole enää tullut vikailmoituksia.
Kuulin virheilmoituksia tulleen, jos akku on ollut huonossa hapessa, mutta minulla on uusi akku.
Jäykkä puhallin voi tosin kuormittaa niin paljon, että akkujännite laskee.
Viallinen puhallin voi myös aiheuttaa häiriötä jännitteeseen,
Niin tai näin tuo puhaltimen aiheuttamat turhat hälyt on hyvä tiedostaa.
Viallinen puhallin ja häiriöilmoitukset
Re: Viallinen puhallin ja häiriöilmoitukset
Häiriöilmoitukset näyttää olevan mennytta aikaa, yhtään häiriöilmoitusta ei ole tullut puhaltimen vaihdon jälkeen
Re: Viallinen puhallin ja häiriöilmoitukset
Odottele vaan vielä ihan rauhassa
Automaatti-ilmastoinnin yhteydessä puhallin ei kuormita vaikka se olisi jumissa. Mikäli puhallin ei pyöri ollenkaan tai selvästi liian hitaasti, niin ACC -yksikkö katkaisee virrat puhaltimelta. Tällä estetään moottorin kärähtäminen.
Irtonaisen puhaltimen mittaus ohmisesti kuuluukin näyttää liki oikosulkua, kun roottori käämissä on vähän resistanssia. Roottorin pyöriessä hiilet vaihtavat aina käämistä toiseen jolloin käämien kuormitus ei vastaa pelkkää resistansia.
Moottori ja sen säädin eivät ole väylässä, mutta ACC kyllä on. Takavaloja taas ohjaa REC, joka on väyläohjattu. Tuntuu aika erikoiselta, mikäli vioittumassa tai vioittunut puhallin aiheuttaisi häiriötä väylään tai koko käyttöjännitteeseen auton ollessa käynnissä ja laturi sekä akku kunnossa ja sitä kautta vain REC yksikköön
.
REC yksikkö on todella herkkä takavalopolttimoille. Itsellä tuli joskus herja viallisesta sumuvalosta takaa. Valo toimi ihan moitteetta. Puhdistin kannan ja polttimon kosketuspinnat, mutta ei auttanut. Vaihdoin uuden polttimon niin herja hävisi.

Automaatti-ilmastoinnin yhteydessä puhallin ei kuormita vaikka se olisi jumissa. Mikäli puhallin ei pyöri ollenkaan tai selvästi liian hitaasti, niin ACC -yksikkö katkaisee virrat puhaltimelta. Tällä estetään moottorin kärähtäminen.
Irtonaisen puhaltimen mittaus ohmisesti kuuluukin näyttää liki oikosulkua, kun roottori käämissä on vähän resistanssia. Roottorin pyöriessä hiilet vaihtavat aina käämistä toiseen jolloin käämien kuormitus ei vastaa pelkkää resistansia.
Moottori ja sen säädin eivät ole väylässä, mutta ACC kyllä on. Takavaloja taas ohjaa REC, joka on väyläohjattu. Tuntuu aika erikoiselta, mikäli vioittumassa tai vioittunut puhallin aiheuttaisi häiriötä väylään tai koko käyttöjännitteeseen auton ollessa käynnissä ja laturi sekä akku kunnossa ja sitä kautta vain REC yksikköön

REC yksikkö on todella herkkä takavalopolttimoille. Itsellä tuli joskus herja viallisesta sumuvalosta takaa. Valo toimi ihan moitteetta. Puhdistin kannan ja polttimon kosketuspinnat, mutta ei auttanut. Vaihdoin uuden polttimon niin herja hävisi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Viallinen puhallin ja häiriöilmoitukset
Tuo mitä petrisa kirjoittaa moottorin vastuksesta pitää paikkansa, tosin mittajohtojen vastuskin näkyy mittauksessa.
En alkanut hajottamaan puhallinta ja tutkimaan onko siinä muutakin vikaa kuin jäykkyys, hätäisellä voitelulla se ei kuitenkaan notkistunut.
Tuuletin kitisi ja valitti aiemmin liki jatkuvasti, joten päätin uusia sen.
Häiriöilmoituksia tuli päivittäin jopa useita, ihan paikallisajossa, jotka sai tosin kuitattua pois.
Kun vaihdoin tuulettimen marraskuun lopulla loppuivat häiriöilmoitukset, eikä niitä ole tullut sen jälkeen yhtään.
Oliko tuuletin syyllinen ja mitä kautta, sillä ei ole väliä, kun häiriöilmoitukset ovat loppuneet, se riittää minulle,
Tutkin myös takavalon liittimen ennen puhaltimen vaihtoa, liitin oli hyvässä kunnossa, eikä sen irrottaminen ja kontaktisprayn käyttö poistanut vikailmoituksia
En alkanut hajottamaan puhallinta ja tutkimaan onko siinä muutakin vikaa kuin jäykkyys, hätäisellä voitelulla se ei kuitenkaan notkistunut.
Tuuletin kitisi ja valitti aiemmin liki jatkuvasti, joten päätin uusia sen.
Häiriöilmoituksia tuli päivittäin jopa useita, ihan paikallisajossa, jotka sai tosin kuitattua pois.
Kun vaihdoin tuulettimen marraskuun lopulla loppuivat häiriöilmoitukset, eikä niitä ole tullut sen jälkeen yhtään.
Oliko tuuletin syyllinen ja mitä kautta, sillä ei ole väliä, kun häiriöilmoitukset ovat loppuneet, se riittää minulle,
Tutkin myös takavalon liittimen ennen puhaltimen vaihtoa, liitin oli hyvässä kunnossa, eikä sen irrottaminen ja kontaktisprayn käyttö poistanut vikailmoituksia
Re: Viallinen puhallin ja häiriöilmoitukset
Joo, en tarkoita etteikö kaikki viat olisivat voineet poistua puhaltimen moottorin vaihdolla. Sitä vain, että vielä ei kannata "tuulettaa".
Joka tapauksessahan se puhallin oli vaihdettava ja se laakerin vikinä on hyvinkin tuttu ilmiö näissä. Se vikinä ei vielä haittaa muutoin kuin äänellään, mutta ongelma varmasti ajan myötä sitten pahenee. Joten sikäli asia on tässä vaiheessa aloittajalla kunnossa.
Joka tapauksessahan se puhallin oli vaihdettava ja se laakerin vikinä on hyvinkin tuttu ilmiö näissä. Se vikinä ei vielä haittaa muutoin kuin äänellään, mutta ongelma varmasti ajan myötä sitten pahenee. Joten sikäli asia on tässä vaiheessa aloittajalla kunnossa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Viallinen puhallin ja häiriöilmoitukset
Jokohan uskaltaisi tuulettaa
Häiriöilmoituksia ei ole näkynyt

Häiriöilmoituksia ei ole näkynyt