
Ohjaus löysä
Ohjaus löysä
Alottelin ny uuden aiheen kunnen löytänyt.Mulla 9-3 vm.2008 ni tuntuu jotenkin että ohjaus on jollain tapaa löysähkö.Juuri katsastettu et ei luulis ainakaan mitää tukivarsia olis hajalla.Kun ajaa esim.mukulakivi kadulla ja irrottaa otteen ratista nii heiluu puolelta toiselle jossei pidä kiinni.Anopin ooppeli esim.ei tee samanlaista.Vai onko tämä vaan ominaisuus kyseisessä autossa.Toivottavasti joku saa kopin mitä tarkoitan. 

Re: Ohjaus löysä
Renkaat tarkastaisin ensin runkovaurioiden varalta.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Ohjaus löysä
Niin hiukan ajattelinkin kun tässä pian suvikummeihin vaihdetaan niin onko jotain vaikutusta asiaan.
Re: Ohjaus löysä
Se on sitä tietuntumaan.
Jotkut tykkää tunnottomista, moniin uusiin autoihin on tullut sellainen sähköisen tehostimen myötä.
Auto kuitenkin menee suoraan mukula kivellä, eikä myöskään lyö käsille, jos ratista pitää kiinni? Toi runkovika sit vemputtaisi myös asfaltilla.
Ajajan auto

Auto kuitenkin menee suoraan mukula kivellä, eikä myöskään lyö käsille, jos ratista pitää kiinni? Toi runkovika sit vemputtaisi myös asfaltilla.
Ajajan auto

Re: Ohjaus löysä
Auton ohjauskulmat ja alustasarja vaikuttaa paljon myös tohon. Madalletulla alustalla voi olla uraherkkä myös. Samoin voi vaikuttaa myös renkaan profiili ja koko / olan muoto.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ohjaus löysä
Toiset osaa sen sähköisen tehostimen tehdä toiset ei.
Kaikki autot eivät ole Aasian kotteroiden tunnotomilla ohjauksilla....hyi ei ikinä

Aja kokeeksi vaikka VAG- konsernin autoa. Parempaa ohjausta (sähköistä) saat hakea

Omassa RS Ocussa voi toki säätää ohjauksen keveyttä, mutta ohjauksen tunnokkuuteen se ei silti vaikuta

Meidän perheen toisen auton, Golf V GT, sähkötehosteinen ohjaus hakkaa uudehkon Hybridi Corollan ohjauksen 100 - 0.
Eikä kyllä aivan uuden vuokra-auton, Volvo V60, ohjaus minua vakuuttanut. Auto kulki kyllä suoraan, mutta maantienopuedessa ohjaus ei ensin loogisesti totellut mutkiin ajettaessa. Tätä samaa muuten moitittiin TM koeajossakin, kun kävin jälkeenpäin mielenkiinnosta lukemassa. Ei siis ollut vain minun mielipide tai yksilövika.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ohjaus löysä
^ Pelottavasti lähestyy tuo hetki. Ajattelin vielä pääseväni vuosia eteenpäin Saabeilla, mutta tuleeko fysiikka eteen sitä ennen. On jo aika punnertamista toi Saabista nousu 

Re: Ohjaus löysä
Juu 9-3 on melko matala,olikohan vectran alusta tietääkseni.Ja juu ei lyö käsille mitenkään,vemputtaa vaa jos ei pidä ratista kiinni mut kait se ratti siinä sen takia on että siitä pidettäs kiinni.
tottumiskysymys varmastikkin.

Re: Ohjaus löysä
Siinä se suurin ongelma onkin, alusta on Ooppelin alusta. Se on aika heppoisen tuntuista tekoa.
Vaikka jotkut väittää, että Femman alusta on vanhanaikainen, niin on se sentään hyvä ajaa verrattuna Kolkkiin. Olen omistanut molemmat ja ovat olleet kunnossa olevia autoja. Kun vaihdoin Femmasta (farkku Aero -08) Kolkkiin (Avo Vector sport alustalla -08), siirsin kokeeksi pyörät Femmasta Kolkkiin. Ei mitään teiniläskejä tai muutakaan eksoottista mitoituksessa, perus 17” pyörät. Oli toki tarvikevanteet, mutta ET 35 eli ei mitään erityistä niissäkään. Femmassa toimi moitteettomasti, ei ravistuksia, ei vetelyä. Kolkin alla sekä ravisti että veteli.
Muutamassa muussakin vitjassa olen tuota rengasasiaa hämmästellyt. Kolkissa on nyt ollut minun aikanani kahdet talvirenkaat, 16” vanteilla ja kahdet kesärenkaat, toiset 16” ja toiset 18”. Kaikki renkaat olen uusina ostanut, pyrkinyt valitsemaan pyöreäolkaiset merkkirenkaat. Huolehtinut tasapainotuksesta, vanteissa ei ole ollut merkittävää heittoa. Kaikki ovat olleet suht normi mitoituksella. Millään setupilla ajettavuus ei ole ollut Femman veroinen. Vaikka Femmassa oli siinä vaiheessa, vaihdon aikaan, lähes 100 tkm enemmän mittarissa.
Ja kyllä, Kolkista on tarkastettu pyöränkulmat, muistaakseni laitettiin vielä täällä foorumilla suositeltuihin arvoihin. Ja sekä joka katsastuksessa että tohtori Holmbergin huoltokäynnillä olen erikseen pyytänyt tarkistamaan, ettei alustassa ole alkavaakaan väljää.
Oikeastaan ainoa mitä voisi tehdä, on alustan osien uusiminen, onhan Kolkissa nyt jo sentään kohta 180 tkm mittarissa. Mutta ei ole viitsinyt ruveta harrastuksen vuoksi investoimaan, kun kukaan ei tunnusta vikaa löytäneensä. Sitten kun jostain syystä joutuu auki ottamaan, vaihtaa sitten kaikki puslat ja hilppeet kerralla.
Ajettavuutta kuvaa hyvin vaikkapa se, että jos asvaltissa on toisella uralla paikkaus, ihan normi, ei mitään kuhmua, ja pidät kevyesti kättä ohjauspyörällä, niin se täräyttää käsille ja auto muuttaa suuntaansa, jos et pidä varaasi. Vastaavasti, jos ajat sileällä asvaltilla ja kohdalle sattuu herneen kokoinen kivi, niin se tuntuu läpi niin kuin prinsessan patjan alta. Tietysti nämä ovat paljon myös makuasioita, joku toinen ei ehkä kiinnitä mitään huomiota moiseen. Toisaalta Femmassa ei moista ongelmaa ollut.
Mutta Kolkki on vähän niin kuin vaimo, sen kanssa pitää vaan elää…
Vaikka jotkut väittää, että Femman alusta on vanhanaikainen, niin on se sentään hyvä ajaa verrattuna Kolkkiin. Olen omistanut molemmat ja ovat olleet kunnossa olevia autoja. Kun vaihdoin Femmasta (farkku Aero -08) Kolkkiin (Avo Vector sport alustalla -08), siirsin kokeeksi pyörät Femmasta Kolkkiin. Ei mitään teiniläskejä tai muutakaan eksoottista mitoituksessa, perus 17” pyörät. Oli toki tarvikevanteet, mutta ET 35 eli ei mitään erityistä niissäkään. Femmassa toimi moitteettomasti, ei ravistuksia, ei vetelyä. Kolkin alla sekä ravisti että veteli.
Muutamassa muussakin vitjassa olen tuota rengasasiaa hämmästellyt. Kolkissa on nyt ollut minun aikanani kahdet talvirenkaat, 16” vanteilla ja kahdet kesärenkaat, toiset 16” ja toiset 18”. Kaikki renkaat olen uusina ostanut, pyrkinyt valitsemaan pyöreäolkaiset merkkirenkaat. Huolehtinut tasapainotuksesta, vanteissa ei ole ollut merkittävää heittoa. Kaikki ovat olleet suht normi mitoituksella. Millään setupilla ajettavuus ei ole ollut Femman veroinen. Vaikka Femmassa oli siinä vaiheessa, vaihdon aikaan, lähes 100 tkm enemmän mittarissa.
Ja kyllä, Kolkista on tarkastettu pyöränkulmat, muistaakseni laitettiin vielä täällä foorumilla suositeltuihin arvoihin. Ja sekä joka katsastuksessa että tohtori Holmbergin huoltokäynnillä olen erikseen pyytänyt tarkistamaan, ettei alustassa ole alkavaakaan väljää.
Oikeastaan ainoa mitä voisi tehdä, on alustan osien uusiminen, onhan Kolkissa nyt jo sentään kohta 180 tkm mittarissa. Mutta ei ole viitsinyt ruveta harrastuksen vuoksi investoimaan, kun kukaan ei tunnusta vikaa löytäneensä. Sitten kun jostain syystä joutuu auki ottamaan, vaihtaa sitten kaikki puslat ja hilppeet kerralla.
Ajettavuutta kuvaa hyvin vaikkapa se, että jos asvaltissa on toisella uralla paikkaus, ihan normi, ei mitään kuhmua, ja pidät kevyesti kättä ohjauspyörällä, niin se täräyttää käsille ja auto muuttaa suuntaansa, jos et pidä varaasi. Vastaavasti, jos ajat sileällä asvaltilla ja kohdalle sattuu herneen kokoinen kivi, niin se tuntuu läpi niin kuin prinsessan patjan alta. Tietysti nämä ovat paljon myös makuasioita, joku toinen ei ehkä kiinnitä mitään huomiota moiseen. Toisaalta Femmassa ei moista ongelmaa ollut.
Mutta Kolkki on vähän niin kuin vaimo, sen kanssa pitää vaan elää…
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: Ohjaus löysä
Voipi olla että Cabriota on huono verrata umpikoppaiseen. Mulla on menossa 3 saabin cabbe, ng900, ng9-3 -06 ja nyt -08 Aero madaltamattomana? Orkkisalustalla. Kaikissa jotain värinää ollut. Eli epäilen ettei cabrion korista saa myöskään ohan samalla tavalla jäykkää kun umpikoppaisesta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ohjaus löysä
Eiköhän myös 9-5 tehty Opel/Vauxhall alustalle (GM2900)?
Koska alusta ei ollut kovinkaan halvalla skaalautuva, lopputuloksena oli 9-5 tyypillinen sivuprofiili, eli akseliväli on pykälää pienemmästä autosta.
Re: Ohjaus löysä
^^ Joo, umpikoppainen varmaan vähän tukevampi. Joskus sellainenkin ollut ja en siitä muista maintsemiasi värinöitä. Avon ratti tosiaan värisee satunnaisesti maantienopeuksissa ikään kuin olisi renkaissa pientä heittoa. Mutta renkaista se ei johdu, koska väliin menee kuin ihmisen mieli.
^ Tuosta Femman alustasta en tiennytkään. Takajarruthan ovat kyllä ja sen käsijarrun kanssa sai eräänkin kerran kiroilla, että sai toimimaan. Siitä huolimatta lausunto pitää eli oli hyvä ajaa vanhempanakin.
^ Tuosta Femman alustasta en tiennytkään. Takajarruthan ovat kyllä ja sen käsijarrun kanssa sai eräänkin kerran kiroilla, että sai toimimaan. Siitä huolimatta lausunto pitää eli oli hyvä ajaa vanhempanakin.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: Ohjaus löysä
Ensimmäinen ng9-3 (vm -03), jossa oli hydraulinen mekaaninen tehostin, oli ohjaukseltaan todella kevyt. Itseäni ohjauksen keveys maantieajossa ei haitannut, kun siihen oli tottunut. Ohjaustehostushan näissä ei muuttunut nopeuden mukaan. Tottumattomalle se oli haasteellinen aluksi, kun ajosta saattoi tulla kulmikasta.
Tuon Saabin kanssa samaan aikaan meillä oli perheessä Vectra C. Siinä oli jo alusta lähtien, kun malli oli tullut markkinoille -02, aina sähköhydraulinen tehostin. Se oli todella hyvä. Myöhemmin oma ng9-3 vaihtui ng9-3 FL malliin, jossa oli nyt tehostin vaihtunut tuohon samanlaiseen kuin Vectrassa.
Ajettavuudessa näinen Saabien kesken ei muuten ollut mitään eroa. Sitä vastoin tuo Vectra oli eittämättä parempi auto ajaa. En tiedä miten se oli käytännössä mahdollista, kun molemmissa malleissa oli periaatteessa samat alustan osat. Vectra oli mallia GTS, joka pitäsi erityisesti vastata Saabia. Rengaskoot ja jopa merkit oli meillä noissa samoja, joten renkaiden piikkiin ei voi laittaa mitään.
Vaikka ei tähän varsinaisesti kuulu niin tuo meidän GTS Vectra vm -06 (uudempi keula) oli minusta todella hyvän näköinen auto. Linjakas kori, jossa mm. tavaratila päihitti ng9-3 Saabin SC:n mennen tullen.
Vähän on ikävä tuota GTS Vectraa, mutta kun sitä ei saa Saabin 2.0 turbo koneella ja automaattilaatiko yhdistelmällä, niin....
Tuon Saabin kanssa samaan aikaan meillä oli perheessä Vectra C. Siinä oli jo alusta lähtien, kun malli oli tullut markkinoille -02, aina sähköhydraulinen tehostin. Se oli todella hyvä. Myöhemmin oma ng9-3 vaihtui ng9-3 FL malliin, jossa oli nyt tehostin vaihtunut tuohon samanlaiseen kuin Vectrassa.
Ajettavuudessa näinen Saabien kesken ei muuten ollut mitään eroa. Sitä vastoin tuo Vectra oli eittämättä parempi auto ajaa. En tiedä miten se oli käytännössä mahdollista, kun molemmissa malleissa oli periaatteessa samat alustan osat. Vectra oli mallia GTS, joka pitäsi erityisesti vastata Saabia. Rengaskoot ja jopa merkit oli meillä noissa samoja, joten renkaiden piikkiin ei voi laittaa mitään.
Vaikka ei tähän varsinaisesti kuulu niin tuo meidän GTS Vectra vm -06 (uudempi keula) oli minusta todella hyvän näköinen auto. Linjakas kori, jossa mm. tavaratila päihitti ng9-3 Saabin SC:n mennen tullen.
Vähän on ikävä tuota GTS Vectraa, mutta kun sitä ei saa Saabin 2.0 turbo koneella ja automaattilaatiko yhdistelmällä, niin....

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)