Nakuttaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
JarkkoS
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2020 06:52

Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja JarkkoS »

9-3 v 2010 ja ajettu 218000km etanooli versio.
Kuin käynnistää nakuttaa ja nakutus tiivistyy ku kieroksia ottaa. Nakutus loppuu kuin kone lämpenee.
Onko ideoita porukoilla mistä moinen ja miten akuutti vika on kyseessä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jakopää on loppu ja hyvin tyypillinen kilometrimäärä ja viankuvaus jakopään vikaantumiselle. Todennäköisesti laahaimia on poikki ja akuuttivika on kyseessä. Mikäli löysäketju pääsee hyppäämään, niin kone on melko varmasti sökö. Myös on tullut vastaan tapauksia, missä tasapainoketju on hypännyt ja pudonnut rattailta jolloin vesipumppu ei pyöri ja moottori pääsee keittämään.

Eli jakopääremppa edessä mitä todennäköisemmin.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
JarkkoS
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2020 06:52

Re: Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja JarkkoS »

Onko vinkkiä antaa missä vois tuon korjauksen teetättää.
Vai kysynkö autojerrystä?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jakopää tarvitsee erikoistyökalut ja ilman niitä moottoria ei saa ajoitettua. Saabin merkkihuolloilla (Saab service center) nuo palat ovat, joten niistä lähtisin kyselemään ensin. Tampereella ainakin on Saab service center ET Autotech.

Jos tarjouksia kyselet, niin varmista että nuo ajoitustyökalut löytyvät koska ilman niitä jakopääremppa ei onnistu.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Jakopää onnistuu tarvikesarjalla missä nokkapyörissä on kiilat ilman ajoituspalikoita ja parempi ettei edes käytä niin sattuu jako kohdalleen.
Orkkissarja eriasia.

Tuossa on b207 tarvikesarjalla ja nokkien lukoks käy jos haluaa käyttää lukkopihdit, jakoa ei pysty laittamaan vituiks jos yhtään ymmärtää mitä tekee.
https://youtu.be/ayurdNzYrss?si=_dYQxXR91a7A_iNG
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kannattaa sitten nuo ranetukset jättää ihan omaan arvoonsa. Koska väärän tiedon levittäminen ja sen oikaisematta jättäminen on säännöissä kielletty niin b207 ajoitetaan vain ja ainoastaan lukitustyökaluja käyttämällä. Kaikki muu vastaan vääntäminen tästä kyseisestäasiasta tai lukkopihdeillä tekemään ohjeistaminen ei kuulu tälle foorumille.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja petromies »

Nuo palikat löytyy lainaksi 207 E ja L moottorille.
Mutta pittää sitä jonku verra olla perehtyny remppahommiin, ennenku alkaa tuota jakopäätä itse tekemään.
Ja koskaan ei tiedä mitä tulee vastaan, laahain luultavasti irti tai poikki ja voipi olla kiristimetkin jo sökönä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Pakari kirjoitti:
Su Huhti 27, 2025 19:54
Kannattaa sitten nuo ranetukset jättää ihan omaan arvoonsa. Koska väärän tiedon levittäminen ja sen oikaisematta jättäminen on säännöissä kielletty niin b207 ajoitetaan vain ja ainoastaan lukitustyökaluja käyttämällä. Kaikki muu vastaan vääntäminen tästä kyseisestäasiasta tai lukkopihdeillä tekemään ohjeistaminen ei kuulu tälle foorumille.
Jos et ole tehnyt tarvikeosilla jakopäätä missä nokkapyörässä on kiilat niin en väittelisi asiasta.
Jos laitat nokkien lukot paikalleen oem ohjeen mukaan et saa nokkapyöriä päikalleen alamerkin ollessa siinä mihin oem ohje käskee.
Olen useamman sarjan laittanut paikalleen ja tiedän mistä puhun.
Väkisin saat pultilla vedettyä paikalleen, mutta rikot kiilan ja pyörä uppoo kyllä päikalleen näennäisesti.


Youtubesta löytyy englanninkielellä väitteelleni myös muiden tekemä video aiheesta, ei ole oma keksimä.
Tarvikesarja ainakin BGA on alunperin opelin koneeseen tehty jota sittemmin survottu saabin mottiin kun tarviketta ei ole ollut saatavilla on sitä laitettu saabin koneeseen.
Kun leimaat jonkun paskanpuhujaksi voisit tutustua aiheeseen itsekkin vaikka kokeilemalla ja tekemellä videon

Kohdassa ~22.00 huomaat eron, kerro minulle miten käännät nokkaa lukon ollessa paikallaan?
https://youtu.be/ayurdNzYrss?si=Z-T0Sg0SkTR7mHC_
Viimeksi muokannut Monikossa, Ma Huhti 28, 2025 04:41. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

petromies kirjoitti:
Su Huhti 27, 2025 20:47
Nuo palikat löytyy lainaksi 207 E ja L moottorille.
Mutta pittää sitä jonku verra olla perehtyny remppahommiin, ennenku alkaa tuota jakopäätä itse tekemään.
Ja koskaan ei tiedä mitä tulee vastaan, laahain luultavasti irti tai poikki ja voipi olla kiristimetkin jo sökönä.
Tiedän ja molemmilla lukoilla koitettu, oem ohjeella ei saa paikalleen.
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja aero »

Onko OEM-nokkapyörät (kartio-)pulttikiinnitteiset ja sitämyötä kiristämättömänä vapaastipyörivät ja nuo tarvikepyörät sitten erilaiset ja paikalleen lukittuvat?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

aero kirjoitti:
Ma Huhti 28, 2025 05:18
Onko OEM-nokkapyörät (kartio-)pulttikiinnitteiset ja sitämyötä kiristämättömänä vapaastipyörivät ja nuo tarvikepyörät sitten erilaiset ja paikalleen lukittuvat?
Kyllä.
BGA:lta löytyy mm. Numerolla 90537632

Tuossa kuva:
https://www.gmpartsgiant.com/parts/gm-s ... 37632.html

Noilla pyörillä ei saa asennettua väärin jos alamerkki kohdallaan rikkomatta kiiloja.

~5.50 kohdalla joku viisaampi sanoo samaa kuin minä:
https://youtu.be/2hScoa75q7A?si=w4HbDNOjWLuqHSHT
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja petromies »

Joo tuoha on selvä, että jos on nuo kiilat niin niillä mennään ja palikoita ei tarvi. Näyttää noita nokka-akselin pyöriä olevan moneen lähtöön.
Ja tekeehän tuon ilman palikoita vaikka ois vain pulttilukitus, mutta lopputulos ei ole ihan just, kun vanhan ketjun venymää joutuu arvioimaan.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos haluaa väkisin tehdä moottoriin kuulumattomilla osilla jotka eivät vastaa alkuperäistä rakennetta niin se on ranetus. Ranetuskorjauksista ei ole tarvetta keskustella koska ne eivät kiinnosta.

Sen verran on nähty ja korjattu väärin tehtyjä jakopäitä B207:ssa, että tiedän ettei jakopään remontti onnistu ilman ajoitustyökaluja. Tämä oli viimeinen viesti tähän ketjuun, over and out.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Vähän turhan mustavalkoista. Kaikkia osia ei saa enään välttämättä alkuperäisinä, ja toisekseen on myös varaosia, joissa on parannettu alkuperäistä heikkoa suunnittelua.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Nakuttaa

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Pakari kirjoitti:
Ma Huhti 28, 2025 14:09
Jos haluaa väkisin tehdä moottoriin kuulumattomilla osilla jotka eivät vastaa alkuperäistä rakennetta niin se on ranetus. Ranetuskorjauksista ei ole tarvetta keskustella koska ne eivät kiinnosta.

Sen verran on nähty ja korjattu väärin tehtyjä jakopäitä B207:ssa, että tiedän ettei jakopään remontti onnistu ilman ajoitustyökaluja. Tämä oli viimeinen viesti tähän ketjuun, over and out.

Kyllä onnistuu nokkapyörillä missä kiilat.
Oletko ajatellut mistä vituiks tehty jakopääremontin ohje on saatu, sepä se.

Gm osa joka tehty saappiin on ranetusta, no voihan nokkapyörä.
Nyt pitää sanoa, että en olisi sinusta uskonu, pitkän linjan saabisti joka hakee tietonsa ilmeisesti kopioimalla muiden "tietoja".
Kaikenlaista tarvike osaa joka on tehty ooppeliin ja saabin myydään moninkertaisesti enemmän kuin orkkisosaa kun kaikki ei ole yhtä rikkaita kuin sinä.
Yritän näille kiinnostuneille remontintekijöille ja oppia haluaville tuoda ilmi vaihtoehtoisia ratkaisuja ennen kuin paalaavat autonsa liian kalliina korjata ja opastaa sen verran etteivät tee samoja virhettä kuin minä opetellessa korjaushommia.

https://youtu.be/4vratX1Wy54?si=KWw562EgyjGY2l-R
Hyvin näyttää tuollakin kaverilla onnistuvan.

https://www.neobrothers.co.uk/
https://www.maptunparts.fi/moottorin-osat/jakopaan-osat
Myy mm. ranetusosia
Vastaa Viestiin