Taas se aika kuusta kolkeilla

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Taas se aika kuusta kolkeilla

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Jaahans. Heti kun viasta selviää tulee monta vikaa tilalle.

Ensimmäisenä on kakkosautossa 2003 9-3 alkanut ovet temppuilemaan. Joskus aukeaa joskus ei. Takaoven kautta pääsee ”parittamaan” ovet ja avaimet uudestaan ja toimii taas. Käytin 2. Sulakkeen irti ja nyt on toiminut suhkot ok. Jos ovesta rämppää keskuslukitusta menee rytmit sekaisin ja se lopettaa toiminnan n. Minuutiksi. Missäs mahdolliset viat voi olla? Ism ja cim vaihdettu n. 2v sitten. Ja tosiaan koko systeemi kikkailee ei vain avaimia käyttämällä vaan koko keskuslukko kun ovesta säätää..

Toinen vika onkin haastavampi. 2003 9-3 Toinen autoista alkanut vuotamaan öljyä ja kerää yhtä tippaa n. 1-2h automaattivaihteiston kohdalle. En usko tai ainakaan halua uskoa että vaihteistoöljy vuotaa. Mitä nyt pääsin auton alle katsomaan. Joskus haisee hieman palaneelta.

Ja pääauton 2008 9-3 jarruremontin lopputulos oli korjaamon luovutus. Aikaisemmin mainitsin kun VE Vanne kuumenee ja juuri teetetty täydellinen jarruremppa. Liike vaihtoi laakerin, jarruputken ja levyt ja palat ja satulan vielä kertaalleen. Nyt ovat luovuttaneet kun vikaa eivät löytäneet
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Taas se aika kuusta kolkeilla

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Eetu_Bergman kirjoitti:
Ti Touko 06, 2025 20:44

Toinen vika onkin haastavampi. 2003 9-3 Toinen autoista alkanut vuotamaan öljyä ja kerää yhtä tippaa n. 1-2h automaattivaihteiston kohdalle. En usko tai ainakaan halua uskoa että vaihteistoöljy vuotaa. Mitä nyt pääsin auton alle katsomaan. Joskus haisee hieman palaneelta.
Tarkista vuotaako alipainepumppu.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Taas se aika kuusta kolkeilla

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Oven sähkölukot tyyppivika, jotkut onnistuu korjaamaan juotoksia onnistuneesti

Aukase pelti ja kato näkyykö mustaa pölymönjää ohjaustehostimenpumpun ympäristössä.
Auto ylös ja kato onko vetarien stefat märät.

Samalla kun nostat auton nosta myös perästä ja pyöräytä vannetta.
Jos kohisee ottaa palat kiinni levyyn, joko väärät levyt tai palat paksuudeltaan.
Näissä kun on jäähdytettyjä ja jäähdyttämttömiä levyjä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Taas se aika kuusta kolkeilla

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Monikossa kirjoitti:
Ke Touko 07, 2025 06:57
Samalla kun nostat auton nosta myös perästä ja pyöräytä vannetta.
Jos kohisee ottaa palat kiinni levyyn, joko väärät levyt tai palat paksuudeltaan.
Näissä kun on jäähdytettyjä ja jäähdyttämttömiä levyjä.
Ei ole edessä ollut koskaan jäähdyttämättömiä levyjä missään ng9-3:ssa. Tässä VE on vasen etu. Eri kokoisia kylläkin joissa 285mm/302mm ovat samat palat ja isommissa 314mm ja 345mm sitten taas eri palat, mutta kaikki jarrulevy vaihtoehdot eteen ovat jäähdytettyjä. Väärät levyt ja/tai palat aiheuttaisivat ongelmia myös oikealla puolella, mutta ilmeisesti näin ei ole vaan oikea on ok - oletan koska aloittaja ei ole raportoinut ongelmia oikealla puolella vaan ainoastaan vasemmalla.

Eetulle kysymys: Vaihdettiinko se jarruletku? Mainitset että jarruputki on vaihdettu, mutta entäs se letku?

Öljyvuoto on mitä todennäköisemmin alipainepumpussa kuten Ballantines aiemmassa viestissä on ehdottanut.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Taas se aika kuusta kolkeilla

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Käytä liukutapit irti, pistä akkuporakoneeseen kierrepuolelta kiinni ja pyöräytä, jos lieppaa vaihda uudet ja samalla uudet palat.
Kiristäessä pulttikoneella tai tjms.voimalla liukutapin saa väännettyä ja tämä tekee sen ettei satula palaudu jääden laahaamaan.
Kuluttaa palat kiilamaiseksi hyvin nopeasti.
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Taas se aika kuusta kolkeilla

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Tosissaan jarruletku ja putki vaihdettiin. Unohtui mainita
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Taas se aika kuusta kolkeilla

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Voisi olla hyvä sitten tarkastaa, että mitkä osat autoon on laitettu ja alustanumerolla että mitkä jarrut autossasi pitäisi olla. Kannattaa katsoa silmämääräisesti, että näyttävätkö jarrusatulat samanlaisilta keskenään. Jarrusatulassa voi olla myös ns. pakkausvirhe eli osan laatikossa jonka tietojen mukaan on oikeanlainen, mutta sisältö väärä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Taas se aika kuusta kolkeilla

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Hommat etenee jälleen.

Autoon vaihdettiin uudet levyt ja palat taas —> ongelma jatkuu eli VE vanne lämpeää. Enään vaihtoehto satulat. Liike sanoo laittaneensa renaultin satulat jotka ovat samalla varaosanumerolla. Silloin olemme taas viisaampia.

Tosta alipainepumpun vuodosta (olettaen vian olevan siinä) onko kellään tietoa onko se hankala osa vaihtaa? Vai kannattaako edes vaihtaa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Taas se aika kuusta kolkeilla

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nyt rohkenen epäillä rellun osien sopivuutta. Taitaa varaosaohjelmissa olla väärä kääntö...

Alipainepumpussa on kaksi tiivistettä, jotka molemmat kannattaa vaihtaa kerralla. Toinen on kuminen muototiiviste ja toinen isohko o rengas siellä sisällä. Ei oo paharasti vaihtaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Taas se aika kuusta kolkeilla

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Joo täytyy vaihdella nuo tiivisteet jossain kohtaa. Jos ennen leimaa sitten askartelisi😀 kiitos
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Taas se aika kuusta kolkeilla

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Sopiiko jarrupalat kunnolla paikoilleen? Tein juuri omaan 9-3 takapäähän jarruremontin ja sinne vaihtui satulat, levyt, palat ja käsijarruvaijerit.
Ensin aloin ihmetellä kulutusta ja muutaman päivän päästä huomasin, että vasen puoli laahaa välillä. Syynä oli, että jarrupala otti väärästä kohdasta kiinni satulaan ja jäi jumiin. Sitä en huomannut, että oliko mahdollinen muotovirhe itse palassa vai satulassa, mutta pikku sipaisu rälläkällä jarrupalan päältä auttoi ongelmaan.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin