Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Potilas 08 Ttid ajettu n.360tkm. DPF on uusittu n.300tkm kohdalla edellisen omistajan toimesta.
On aika tuskaista saada tekemään DPF:n polttoja, ei saa lämpöja DPF:ään tarpeeksi korkealle.
Käytössä on esid3 millä tilannetta tarkkaillut, ei vikakoodeja ja arvot muuten näyttää normaaleilta.
Ajossa harvoin saa polton kunnolla alkamaan ja loppumaan. Jostain syystä ei DPF:n lämmöt nouse tarpeeksi korkealle. Todella tarkka nopeudesta ja aina ylä/alamäessä lämmöt putoavat reilusti, tasaisella vauhdilla n. 100km/h parhaiten saa lämmöt tarvittavaan.
Juuri koitin pihalla tehdä pakkopoltonkin, mutta lämmöt ei nouse kuin n.470c, joten ei ala polttamaan.
Ahtovuotoja en löydä mistään ja kaikki pitäisi olla ok, voiko suuttimet olla jo siinä mallissa että ei saa tarpeeksi ainetta lämpöjen nostamiseen?(n.8-9l/h menee kun koittaa lämpöjä nostaa)
Käry on myös melkoinen kun koittaa tuota polttoa aloitella.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Monesti viallinen tai väärin toimiva egr-venttiili aiheuttaa dpf ongelmia, vaikka egr toiminnasta ei vikakoodia olekaan. Onko egr kuinka vanha? Monesti huonot tarvike egr:t voivat tehdä melkolailla ongelmia ilman vikakoodia. Mitä itse oon havainnu orkkiksen lisäksi toimiviksi jälkimarkkinoilta on Pierburg, joka todennäköisesti valmistaa oe osan.

Moottorin lämmöt ovat ilmeisesti ok?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ei ole tietoa EGR:n iästä/kilometreistä, voi olla alkuperäinenkin vielä. Tuo voi olla kyllä syyllinenkin.
Se on pari kertaa ollut irti. Viime vuonna vaihdoin imusarjan ja pari viikkoa sitten EGR:n lauhduttimen muovikopan. Silloin ekalla kerralla tuli se putsattua ja tsekattua. Pari vuotta(n.50tkm) mitä auto mulla ollut niin tuo DpF:n polttaminen ollut hankalaa, sen kanssa oppinut ajamaan ja tuolta Esidstä saanut sitä seurattua. Tuntuu että viimeaikoina vaan pahentunut. Tietyillä ahdoilla kuuluu pieni vihellys jostain eli epäilen että jokin pieni ahto/pakovuoto jossain, mitä en ole saanut paikallistettua. Kulku on kyllä kohallaan ja tehot Esidinkin mukaan pyynnissään(hieman yli vakion ;) ) Pitää varmaan savukoneen kanssa kattoa imu/pako puolen tiiveys tässä joku päivä, kun saan savukoneen lainaan.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kannattaa tsekata ahdonsäätösolenoidien alipaineletkut. Niitäkin on tullut vastaan missä päällisin puolin näyttää että letku on ok, mutta onkin siltä puolelta mitä ei päälle päin näy, niin puhki. Ahtoletkut voi puristella, käännellä ja väännellä läpi ettei näy murtumia ja vuotoja kun savut on sisällä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Täytyy tsekata noi pikkuletkut..
Saa nähä saako tänään polton tehtyä kun kotio päin ajelee..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Pientä vaihdetta tupaan ja kierrokset ylös, nii kyl ne lämpötilat pitäs nousta. :mrgreen:
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Lienee jokin tarvikemallinen DPF? MeidänTTiD-kolkin tarvikemallisesta DPF:stä oli irronnut lämpöanturin kiinnitysmutteri, tai se oli jotain surkeaa puolimetallia joka oli vain kadonnut pääosin, anturi oli enää vain osittain DPF:n sisällä ja tietty vuoto siinä missä mutterin piti olla. Hitsasin uuden mutterin DPF:ään.
Kannattaa mittailla se anturi myöskin, sen liitin taisi olla siinä rintapellissä. Ja samalla tsekata että on ehjä se DPF:n metallinen paineputki ja siihen ympätty kuminen letku joka menee paineanturille (taisi olla myös sinä rintapellissä). Omaamme jouduin uusimaan hitsaamalla sen metallisen paineputkenkin kun vanha oli ihan haperona.
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Kesä 06, 2025 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nuo pakokaasun lämpötila-anturit on hyvä pointti. Ne voivat näyttää myös väärin, mutta lukemat ovat ns. Järkeviä ettei sytytä vikakoodia.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pakari kirjoitti:
Pe Kesä 06, 2025 19:52
Nuo pakokaasun lämpötila-anturit on hyvä pointti. Ne voivat näyttää myös väärin, mutta lukemat ovat ns. Järkeviä ettei sytytä vikakoodia.
Joo meidän omassamme ei ollut vikailmoa kun se siellä DPF:n sisällä osittain heiluva anturi oli paikallaan, ei myöskään onnistuneet poltot, mutta ei varmaan myöskään siitä syystä kun paineanturi sai väärää tietoa kun sille menevä paineputki oli umpilaho.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Oli viikonloppu olevinaan taas kiiruinen niin en ehtinyt tuota tutkia yhtään.
Perjantaina töistä kotiin mennessä sain polton lähtemään päälle tasaisella ajolla, kun regenerointi prosesntti oli n.50 niin poltto yht äkkiä loppui kesken ja SO tippui vaan 78%->68%. Vähän ihmeellisesti kyllä lämmöt käyttäytyy välillä, sain ennen dpf:ää lämmöt pysymään 600-700c välillä ja takimmainen lämpö samoissa(aina pienellä viiveellä), heti kun tulee pieni ylä/alamäki niin lämmöt tippuu alle polton ja SO-prosentit eivät etene.
Viikonloppuma tuli aika vähän ajoja ja tänään aamulla oli SO-74% ja yritti taas tehdä polttoa, mutta yllättäen 3km ennen työpaikan pihaa. Ei ollut aikaa jäädä enempää ihmettelemään joten katotaan yrittääkö taas iltapäivällä kotimatkalla.

Pitää tunkata sen verran vehje ylös että pääsee nuo Dpf:n systeemit tarkistamaan.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
aero
-
Viestit: 9116
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja aero »

Pakari kirjoitti:
Pe Kesä 06, 2025 12:45
Monesti viallinen tai väärin toimiva egr-venttiili aiheuttaa dpf ongelmia, vaikka egr toiminnasta ei vikakoodia olekaan. Onko egr kuinka vanha? Monesti huonot tarvike egr:t voivat tehdä melkolailla ongelmia ilman vikakoodia. Mitä itse oon havainnu orkkiksen lisäksi toimiviksi jälkimarkkinoilta on Pierburg, joka todennäköisesti valmistaa oe osan.
Sivuhuomiona, kaverin siskon Astra (1.6 twinport, käsittääkseni bensakone, eli ei lie mitään sukua otsikon dieselille) oireili niin että vika voisi olla EGR:ssä, vaikka EGR-venttiili oli vasta uusittu, eikä vikaa meinannut löytyä millään. Kerroin hakuammuntana ylläolevat kokemukset eteenpäin, kaveri rohkaistui vielä kokeilemaan ja kah, Nissensin tilalle Pierburgin EGR ja ooppeli käy jälleen nätisti.

Johtopäätös: huonot tarvike-EGR:t eivät ole pelkästään tämän diesel-tekniikan ongelmia vaan voivat osua muihinkin moottoritoteutuksiin. Kannattane siis vältellä moisia laajemminkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

aero kirjoitti:
Pe Kesä 13, 2025 06:45
Pakari kirjoitti:
Pe Kesä 06, 2025 12:45
Monesti viallinen tai väärin toimiva egr-venttiili aiheuttaa dpf ongelmia, vaikka egr toiminnasta ei vikakoodia olekaan. Onko egr kuinka vanha? Monesti huonot tarvike egr:t voivat tehdä melkolailla ongelmia ilman vikakoodia. Mitä itse oon havainnu orkkiksen lisäksi toimiviksi jälkimarkkinoilta on Pierburg, joka todennäköisesti valmistaa oe osan.
Sivuhuomiona, kaverin siskon Astra (1.6 twinport, käsittääkseni bensakone, eli ei lie mitään sukua otsikon dieselille) oireili niin että vika voisi olla EGR:ssä, vaikka EGR-venttiili oli vasta uusittu, eikä vikaa meinannut löytyä millään. Kerroin hakuammuntana ylläolevat kokemukset eteenpäin, kaveri rohkaistui vielä kokeilemaan ja kah, Nissensin tilalle Pierburgin EGR ja ooppeli käy jälleen nätisti.

Johtopäätös: huonot tarvike-EGR:t eivät ole pelkästään tämän diesel-tekniikan ongelmia vaan voivat osua muihinkin moottoritoteutuksiin. Kannattane siis vältellä moisia laajemminkin.
Juu ja Nissens ei edes ole huono merkki, mutta osoittaa sen että aina hyvätkään merkit eivät välttämättä toimi oikein jostain syystä kaikissa kohteissa.

Myös orkkis tai pierburgi voi ikääntyessään vikaantua samoin, toimia viallisesti ilman vikakoodia. Meillä inkussa oli ihan sama homma. Metsästettiin dpf tukkeentumisen syytä pitkään oston jälkeen kunnes vihdoin egr:stä tuli vikakoodi. Ja sen jälkeen ei dpf murheita ole ollut.

Sitten eräs italialainen urheiluauto 2,4JTDm (ei oma) joka oli kiertänyt eri korjaamoita ettei tule millään kuntoon. Aina vaan dpf tukkoon eikä regen onnistu. Uusittu ihan kaikki mahdollinen jo.. Omistaja ei meinannut uskoa egr-vikaa, mutta sanoi että laittakaahan se kuntoon. Ymmärrän hyvin, kun eri korjaamoita ja korjausyrityksiä oli takana useita. Sama homma kuin tuossa inkussa, uusittiin Pierbugilainen egr sinne ja kappas se tuli kuntoon.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Vastaa Viestiin