Mikäli oikein ymmärtänyt, jarruvalo toimi virtalukon off asennossa polkimen tahdissa. Silloin se sulkeutuva jarruvalokatkaisija olis ok ja ecun päässä pinnin A14 tutkiskelun voi ainakin toistaiseksi unohtaa.
Tämä nyt mietityttää
Toimiko näin virrat päällä ja/tai auton käydessä? Jos näin niin silloin tutkisin avautuvien katkasijoiden virransaantia ja matkaa ecu:lle. Virtalukko off asennossa ei pitäs ollakaan eloa.
- Kojelaudan sulaketaulu, sulake 21. Sulakkeella ei jännitettä virtalukon off ja lock asennoissa. Jännite kun virrat päällä tai auto käy.
- ECU liitin A27. Avaimet taskussa ei jännitettä painaa jarrua tai ei, jännite kun virta päällä tai auto käy ja jarrua EI paina. Jarrua painettaessa aina jännitteetön.
- ECU liitin B11. Samat kuin edellisessä.
Jos matkalla sulakkeelta ecul:lle jännite tippuu huomattavasti löytynee jostain hapettumaa. Virrat noissa on kovin pieniä, vähän enempi hapettumaa ja kulku loppuu kokonaan. Lämpö taas voi liikuttaa paikkoja just sen verran et joskus kulkee joskus ei.
Varsinaisen jarruvalokatkaisijan piirin mittaus menis kai näin
- Kojelaudan sulaketaulu, sulake 6. Sulakkeella aina jatkuva jännite vaikka avaimet taskussa.
- ECU liitin A14. Avaimet taskussa ei jännitettä kun jarrua EI paina, jarrua painettaessa jännite riippumatta virtalukon asennosta.
Mutta tämä ymmärtääkseni toimii nyt juuri näin.
Minusta ecun toiminta B11 osalta olisi ok. En vaan osanut ajatella että piiri on käytössä automaattivaihteisessa, mutta onhan siinä järkeä jos automaatissa jarrupoljin liikuttaa tätäkin. Jarrutuksessa ahtopaineet pitää pudottaa ja vielä varmistaa että cruise saa tiedon jarrutuksesta.
Tietämättä ecussa olevaa A27 ja B11 pinnien jännitteisyyden mittaustapaa veikkaisin että ecun puolella löytyvä +3V on vertailujännite johon
verrataan tulevaa jännitettä. Tuo +3V on ainakin sopivan matala siihen että oletetaan saatavan luokkaa 12-14V.
Sama tietämättömyys sit tuon pinnin maadoituksen merkityksestä, sotkeeko vaan sopivasti mittauspiirin tai piirien toimintaa.
Kompuran käynnin vaikutus jarruvaloon varmaankin merkitsee jotain, tietäs vaan mitä. Mahdollisuuksia kai johtosarjoissa hankaumia jolloin
ilmastoinnin ja jarrukatkaisijoiden piuhat voisi antaa jännitettä tai maadoittaa toisiaan, tai se B11 maadoitus sotkee muidenkin ecun piirien toimintaa ja jokunen vielä lisää.