Ei se läpi mennyt
Ei se läpi mennyt
Moi,
Vuoden 2007 Saab 9-3:ssa ollut moottoriongelmaa vajaan vuoden. Autoon laitettu ohjelma ja tehty etanolimuunnos joulukuussa 2018. Ongelmana ollut käynnistyminen, erityisesti lämpimänä ja viime aikoina välillä hävinnyt tehot pienillä kierroksilla myös. Käynti röpöttävää
Nyt huollossa ennen katsastusta vikakoodit olivat P0171 polttonestekorjaus toimintahäiriö, P0140 lambda-anturi inaktiivinen, P1033 lambda-anturi hidas, P0300 sytytyskatkoja tunnistettu, P1344 4.sylinteri, sytytyskatkojen tunnistus, katkos, oikosulku, plus, tai maavuoto. Näistä hävisi tulppien, puolan ja happiantureiden vaihdolla kaikki muu paitsi P0300.
Eli ei siis nyt mennyt katsastuksesta läpi ja siellä ongelmiksi tuli juurikin tuo vikakoodi P0300 ja hiilimonoksidi, hiilivety ja lambda-arvon korkeus korkeilla kierroksilla.
Onko ideoita, mikä vikana?
Lisäksi vasen taka"jarruvalo" toimii välillä ja välillä ei. Tuli korjaus kehotus, mutta kun on led, niin ei pysty vaihtamaan. Onko siinä jotain yleisiä heikkoja liitoksia vai joutuuko ostamaan uuden takavalon kokonaan
Vuoden 2007 Saab 9-3:ssa ollut moottoriongelmaa vajaan vuoden. Autoon laitettu ohjelma ja tehty etanolimuunnos joulukuussa 2018. Ongelmana ollut käynnistyminen, erityisesti lämpimänä ja viime aikoina välillä hävinnyt tehot pienillä kierroksilla myös. Käynti röpöttävää
Nyt huollossa ennen katsastusta vikakoodit olivat P0171 polttonestekorjaus toimintahäiriö, P0140 lambda-anturi inaktiivinen, P1033 lambda-anturi hidas, P0300 sytytyskatkoja tunnistettu, P1344 4.sylinteri, sytytyskatkojen tunnistus, katkos, oikosulku, plus, tai maavuoto. Näistä hävisi tulppien, puolan ja happiantureiden vaihdolla kaikki muu paitsi P0300.
Eli ei siis nyt mennyt katsastuksesta läpi ja siellä ongelmiksi tuli juurikin tuo vikakoodi P0300 ja hiilimonoksidi, hiilivety ja lambda-arvon korkeus korkeilla kierroksilla.
Onko ideoita, mikä vikana?
Lisäksi vasen taka"jarruvalo" toimii välillä ja välillä ei. Tuli korjaus kehotus, mutta kun on led, niin ei pysty vaihtamaan. Onko siinä jotain yleisiä heikkoja liitoksia vai joutuuko ostamaan uuden takavalon kokonaan
Re: Ei se läpi mennyt
Ota alipaineletku polttoaineenpaineensäätimeltä irti moottorin käydessä. Jos polttoainetta tulee läpi, niin bensanpaineenädin on viallinen. Sen löytää suutintukin päästä moottorin suojamuovin alta.
Jos säädin on kunnossa, niin polttoainesuuttimet todennäköisesti vuotavat ja tarvitsevat huollon tai vaihdon ehjiin.
Nämä ovat tyypillisiä vikapaikkoja yllä kuvatuilla oireilla. Olihan kyseessä 4 sylinterinen moottori?
Jos säädin on kunnossa, niin polttoainesuuttimet todennäköisesti vuotavat ja tarvitsevat huollon tai vaihdon ehjiin.
Nämä ovat tyypillisiä vikapaikkoja yllä kuvatuilla oireilla. Olihan kyseessä 4 sylinterinen moottori?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
- Ballantines
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Ei se läpi mennyt
Missä mallissa on led takavalot?
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Re: Ei se läpi mennyt
Farkku malleissa takavalot ja jarruvalot.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
- Ballantines
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Ei se läpi mennyt
Niinpä onkin ledit farkussa. Satkun huiteilla näkyy olevan korjaussarja jossa ledipaneeli.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Re: Ei se läpi mennyt
Suomesta käytetyt alk.50e
Ovako alk.80e
Juurisyy olisi ensin selvitettävä ennen kaikkien osien vaihtoa mitä tehty edellisen hyväksytyn leiman jälkeen.
Jos sinne on vaihdettu esim.lambda, tarvike niin se toimii jonkun aikaa, väsyy ja karstottaa tulppia rikkaalla seoksella jonka jälkeen tekee sytytyskatkoja.
Tarpeeksi kun ajaa bensaa hölväten seuraavaksi hajoo joku muu kunnes moottorinohjaus huomaa olevan jotain vialla sytyttäen vikavalon.
Pelkkä bensapumpun väsyminen tai sisäinen vuoto tankissa tekee bensapulalla pätkimistä.
Jos lähet lottolinjalle arvuuttelemaan vikaa niin, tulpat, puolat, ionisaattorimoduuli, ecu, lambda/t, imupuolen anturit, sai pumppu jos löytyy, imuventtiilivika, kannentiiviste yms.
Aloita katsomalla huoltokirjasta mitä sinne on tehty jos et muista mitä ja aloitat osan vaihto rumban niin aloita halvimmista, tulpista ~5e/kpl, perus ngk:t muutenkin vaihdettava 10tkm välein.
Lähinnä tämä sama lista sopii moneen vianetsintään ja vaikka käynyt huollossa niin mitkä tulpat sinne meni.
Onko tarvike puolat vai väsyneet oem.
Ovako alk.80e
Juurisyy olisi ensin selvitettävä ennen kaikkien osien vaihtoa mitä tehty edellisen hyväksytyn leiman jälkeen.
Jos sinne on vaihdettu esim.lambda, tarvike niin se toimii jonkun aikaa, väsyy ja karstottaa tulppia rikkaalla seoksella jonka jälkeen tekee sytytyskatkoja.
Tarpeeksi kun ajaa bensaa hölväten seuraavaksi hajoo joku muu kunnes moottorinohjaus huomaa olevan jotain vialla sytyttäen vikavalon.
Pelkkä bensapumpun väsyminen tai sisäinen vuoto tankissa tekee bensapulalla pätkimistä.
Jos lähet lottolinjalle arvuuttelemaan vikaa niin, tulpat, puolat, ionisaattorimoduuli, ecu, lambda/t, imupuolen anturit, sai pumppu jos löytyy, imuventtiilivika, kannentiiviste yms.
Aloita katsomalla huoltokirjasta mitä sinne on tehty jos et muista mitä ja aloitat osan vaihto rumban niin aloita halvimmista, tulpista ~5e/kpl, perus ngk:t muutenkin vaihdettava 10tkm välein.
Lähinnä tämä sama lista sopii moneen vianetsintään ja vaikka käynyt huollossa niin mitkä tulpat sinne meni.
Onko tarvike puolat vai väsyneet oem.
Re: Ei se läpi mennyt
SAI- pumppu ei aiheuta mitään ongelmaa auton käyntiin tai käyntiin lähtöön, vaikka siinä olisi vikaa
Toisioilma pumpun vika, käytännössä toimimattomuus, aiheuttaa vain vikavalon syttymisen. Ei mitään muuta. Tällä ei ole mitään tekemistä auton käynnin kanssa. Se vaikuttaa vain lambdan lämpenemisen nopeutamiseen.
Toisekseen, SAI järjestelmä oli vain alkupään -03...-04 vuosimalleissa ja muistaakseni piti olla vielä automaattivaihteisto.

Toisioilma pumpun vika, käytännössä toimimattomuus, aiheuttaa vain vikavalon syttymisen. Ei mitään muuta. Tällä ei ole mitään tekemistä auton käynnin kanssa. Se vaikuttaa vain lambdan lämpenemisen nopeutamiseen.
Toisekseen, SAI järjestelmä oli vain alkupään -03...-04 vuosimalleissa ja muistaakseni piti olla vielä automaattivaihteisto.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ei se läpi mennyt
Ja nelivedossa ja auki tulppaamatta jääny vaikutti pakokaasutestiin.petrisa kirjoitti: ↑Ti Heinä 01, 2025 08:40SAI- pumppu ei aiheuta mitään ongelmaa auton käyntiin tai käyntiin lähtöön, vaikka siinä olisi vikaa![]()
Toisioilma pumpun vika, käytännössä toimimattomuus, aiheuttaa vain vikavalon syttymisen. Ei mitään muuta. Tällä ei ole mitään tekemistä auton käynnin kanssa. Se vaikuttaa vain lambdan lämpenemisen nopeutamiseen.
Toisekseen, SAI järjestelmä oli vain alkupään -03...-04 vuosimalleissa ja muistaakseni piti olla vielä automaattivaihteisto.
Moottorin vikavalon palaessa ei vedellyt samalla tavalla kuin ilman vikavaloa.
"The SAI pump will continue to run for another few combustions after the system has stopped requesting it. This is to avoid unnecessary hydrocarbon emissions once the SAI functions have been turned off."
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2009 ... air-system