Ei se läpi mennyt

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
AleksiPee
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Maalis 10, 2024 15:08

Ei se läpi mennyt

Viesti Kirjoittaja AleksiPee »

Moi,
Vuoden 2007 Saab 9-3:ssa ollut moottoriongelmaa vajaan vuoden. Autoon laitettu ohjelma ja tehty etanolimuunnos joulukuussa 2018. Ongelmana ollut käynnistyminen, erityisesti lämpimänä ja viime aikoina välillä hävinnyt tehot pienillä kierroksilla myös. Käynti röpöttävää

Nyt huollossa ennen katsastusta vikakoodit olivat P0171 polttonestekorjaus toimintahäiriö, P0140 lambda-anturi inaktiivinen, P1033 lambda-anturi hidas, P0300 sytytyskatkoja tunnistettu, P1344 4.sylinteri, sytytyskatkojen tunnistus, katkos, oikosulku, plus, tai maavuoto. Näistä hävisi tulppien, puolan ja happiantureiden vaihdolla kaikki muu paitsi P0300.

Eli ei siis nyt mennyt katsastuksesta läpi ja siellä ongelmiksi tuli juurikin tuo vikakoodi P0300 ja hiilimonoksidi, hiilivety ja lambda-arvon korkeus korkeilla kierroksilla.

Onko ideoita, mikä vikana?

Lisäksi vasen taka"jarruvalo" toimii välillä ja välillä ei. Tuli korjaus kehotus, mutta kun on led, niin ei pysty vaihtamaan. Onko siinä jotain yleisiä heikkoja liitoksia vai joutuuko ostamaan uuden takavalon kokonaan
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5835
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ei se läpi mennyt

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ota alipaineletku polttoaineenpaineensäätimeltä irti moottorin käydessä. Jos polttoainetta tulee läpi, niin bensanpaineenädin on viallinen. Sen löytää suutintukin päästä moottorin suojamuovin alta.

Jos säädin on kunnossa, niin polttoainesuuttimet todennäköisesti vuotavat ja tarvitsevat huollon tai vaihdon ehjiin.

Nämä ovat tyypillisiä vikapaikkoja yllä kuvatuilla oireilla. Olihan kyseessä 4 sylinterinen moottori?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ei se läpi mennyt

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

AleksiPee kirjoitti:
Ma Kesä 30, 2025 13:46
Lisäksi vasen taka"jarruvalo" toimii välillä ja välillä ei. Tuli korjaus kehotus, mutta kun on led, niin ei pysty vaihtamaan. Onko siinä jotain yleisiä heikkoja liitoksia vai joutuuko ostamaan uuden takavalon kokonaan
Missä mallissa on led takavalot?
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4814
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei se läpi mennyt

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ballantines kirjoitti:
Ma Kesä 30, 2025 18:54
Missä mallissa on led takavalot?
Farkku malleissa takavalot ja jarruvalot.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ei se läpi mennyt

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Niinpä onkin ledit farkussa. Satkun huiteilla näkyy olevan korjaussarja jossa ledipaneeli.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Monikossa
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Ei se läpi mennyt

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Suomesta käytetyt alk.50e
Ovako alk.80e


Juurisyy olisi ensin selvitettävä ennen kaikkien osien vaihtoa mitä tehty edellisen hyväksytyn leiman jälkeen.
Jos sinne on vaihdettu esim.lambda, tarvike niin se toimii jonkun aikaa, väsyy ja karstottaa tulppia rikkaalla seoksella jonka jälkeen tekee sytytyskatkoja.
Tarpeeksi kun ajaa bensaa hölväten seuraavaksi hajoo joku muu kunnes moottorinohjaus huomaa olevan jotain vialla sytyttäen vikavalon.
Pelkkä bensapumpun väsyminen tai sisäinen vuoto tankissa tekee bensapulalla pätkimistä.

Jos lähet lottolinjalle arvuuttelemaan vikaa niin, tulpat, puolat, ionisaattorimoduuli, ecu, lambda/t, imupuolen anturit, sai pumppu jos löytyy, imuventtiilivika, kannentiiviste yms.
Aloita katsomalla huoltokirjasta mitä sinne on tehty jos et muista mitä ja aloitat osan vaihto rumban niin aloita halvimmista, tulpista ~5e/kpl, perus ngk:t muutenkin vaihdettava 10tkm välein.

Lähinnä tämä sama lista sopii moneen vianetsintään ja vaikka käynyt huollossa niin mitkä tulpat sinne meni.
Onko tarvike puolat vai väsyneet oem.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4814
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei se läpi mennyt

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SAI- pumppu ei aiheuta mitään ongelmaa auton käyntiin tai käyntiin lähtöön, vaikka siinä olisi vikaa :!:

Toisioilma pumpun vika, käytännössä toimimattomuus, aiheuttaa vain vikavalon syttymisen. Ei mitään muuta. Tällä ei ole mitään tekemistä auton käynnin kanssa. Se vaikuttaa vain lambdan lämpenemisen nopeutamiseen.

Toisekseen, SAI järjestelmä oli vain alkupään -03...-04 vuosimalleissa ja muistaakseni piti olla vielä automaattivaihteisto.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Monikossa
"Aero"
Viestit: 454
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Ei se läpi mennyt

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

petrisa kirjoitti:
Ti Heinä 01, 2025 08:40
SAI- pumppu ei aiheuta mitään ongelmaa auton käyntiin tai käyntiin lähtöön, vaikka siinä olisi vikaa :!:

Toisioilma pumpun vika, käytännössä toimimattomuus, aiheuttaa vain vikavalon syttymisen. Ei mitään muuta. Tällä ei ole mitään tekemistä auton käynnin kanssa. Se vaikuttaa vain lambdan lämpenemisen nopeutamiseen.

Toisekseen, SAI järjestelmä oli vain alkupään -03...-04 vuosimalleissa ja muistaakseni piti olla vielä automaattivaihteisto.
Ja nelivedossa ja auki tulppaamatta jääny vaikutti pakokaasutestiin.
Moottorin vikavalon palaessa ei vedellyt samalla tavalla kuin ilman vikavaloa.

"The SAI pump will continue to run for another few combustions after the system has stopped requesting it. This is to avoid unnecessary hydrocarbon emissions once the SAI functions have been turned off."

https://saabwisonline.com/9-3-9440/2009 ... air-system
Vastaa Viestiin