Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
aero
-
Viestit: 9132
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja aero »

Joissain autoissa on painenanturointi myös DPF:n jälkeen, joten hyvin voi olla että vähän universaalimmassa tarvikepöntössä on siihen mahdollisuus. Tuossahan oli tarvikepöntöstä kyse.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pakari kirjoitti:
To Heinä 03, 2025 17:39
Juu, ei niissä ole kuin kaksi lämpötila-anturia etummainen ja takimmainen ja sitten se paineenmittaus. Painero tunnistetaan dpf:n ja ulkoilman väliltä.
Omassamme on vain yksi lämpötila-anturi ja sitten se paineenmittaus ennen DPF-pöntön hiukkassuodatinkennoa. Mutta tarvikepönttö kyseessä myöskin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

aero kirjoitti:
To Heinä 03, 2025 18:28
Joissain autoissa on painenanturointi myös DPF:n jälkeen, joten hyvin voi olla että vähän universaalimmassa tarvikepöntössä on siihen mahdollisuus. Tuossahan oli tarvikepöntöstä kyse.
Juu mutta jossei se rintapellin paine-eroanturi ole liitettynä DPF:ään niin ei tuo mittaus oikein voi toimia, kait?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
aero
-
Viestit: 9132
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja aero »

^Juu, ennen DPF:ää paine on pakko mitata, eli se DPF:ää edeltävä paineliitäntä on oltava kiinni paineanturissa.

Mutta sille on vähintään hyvä idea saada vertailupaine - joissain autoissa se otetaan suoraan ulkoilmasta, joissain mitataan DPF:n jälkeen, eli DPF:ssä on paikat kahdelle paineanturille, toinen ennen ja toinen jälkeen. Tarvikeosassa, jonka sopivuus on pyritty saamaan universaaliksi, voi siis hyvin olla molemmat, joista takimmaisen voi tukkia jos sitä ei tarvi - sehän oli tässä jäänyt tukkimatta (lihavoinnit minun):
Frostgrey kirjoitti:
Ti Heinä 01, 2025 08:25
Viikonloppuna ehdin hieman tutkimaan tätä ongelmaa ja pari vikaa löytyi.
Tähän tosiaan vaihdettu n.300tkm kohdalla tarvike DPF(siltä ainakin näyttää) ja huomasin että sieltä on kokonaan jätetty DPF:n takimmainen painemittaus pois :lol: , eli ei ole putkea eikä letkua paikalla DPF:n ja rintapellin anturin välillä, joten nyt mittaa DPF paine-eroa vain ennen DPF ja ulkoilman välillä. Maalaisjärjellä tällä ei kai suurta merkitystä, kun ei pakoputkessa kauheaa painetta pitäisi olla enää DPF:n jälkeen?
Auton alta nousevaan käryyn polton aikana tällä varmasti merkitystä, kun DPF:n painemittausyhdettä ei ollut tulpattu ollenkaan (4mm reikä), nyt sain sen tulpattua, joten jos käryttely hieman vähenisi.
Toki, tuossa lukee että "ei ole putkea eikä letkua paikalla DPF:n ja rintapellin anturin välillä", mutta koska ensin puhutaan takimaisesta painemittauksesta ja hetken päästä vielä todetaan, että mittaa kuitenkin ennen DPF:ää, niin minä luin tuon niin, että etummainen putki/letku on kuitenkin paikallaan ja takimmainen mittausyhde pöntöltä auki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5838
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

ng900aero kirjoitti:
To Heinä 03, 2025 18:44
Pakari kirjoitti:
To Heinä 03, 2025 17:39
Juu, ei niissä ole kuin kaksi lämpötila-anturia etummainen ja takimmainen ja sitten se paineenmittaus. Painero tunnistetaan dpf:n ja ulkoilman väliltä.
Omassamme on vain yksi lämpötila-anturi ja sitten se paineenmittaus ennen DPF-pöntön hiukkassuodatinkennoa. Mutta tarvikepönttö kyseessä myöskin.
Ootko ihan varma, että vain yksi lämpötila-anturi löytyy putkesta? Se ensimmäinen on hyvin piilotettuna sinne.. Kaikki Saabin 1,9:it mitä oon kattellu on ollu kahdella... Toki ei voi yleistää, mutta...
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pakari kirjoitti:
To Heinä 03, 2025 19:37

Ootko ihan varma, että vain yksi lämpötila-anturi löytyy putkesta? Se ensimmäinen on hyvin piilotettuna sinne.. Kaikki Saabin 1,9:it mitä oon kattellu on ollu kahdella... Toki ei voi yleistää, mutta...
En mene vannomaan, voihan siellä olla toinenkin jos se on piilotettuna sinne. Nyt on toi TTiD pukattuna talliin ja tietty jo kaikenlaista raksakamaa ympärillä kun tuli teltta-saabin vuoro päästä ajoon vaikkei hienoja kesäkelejä oikein olekaan. Muttei sinne TTiD:n alle oikein ole näköyhteyttä, ja akkukin on irti jo.
Mutta meidänkin omassamme jokin tarvike-DPF joten ei ole tietoa olisiko sillä kuulunut olla alunperin 2 yhdettä painemittauksille ja 2 lämpöanturiakin, pitää joskus muistaa mennä tekemään tilaa talliin ja käydä kuvaamassa DPF:ää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin