Moottorin lämpötila
Moottorin lämpötila
Tänään kesken ajon heitti moottorin lämpötilamittarin viisarin alas vaikka toki kone oli lämmin ku tuola 30 asteen helteessä paahtaa. Samalla tuntus ettei ilmastointi puhaltanut enää kunnolla kylmää. Mikähän tuolta nyt on menny?
Saab 9-3 1.8t. Auto. 2007
Saab 9-3 1.8t. Auto. 2007
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Re: Moottorin lämpötila
Mitä ulkolämpötilamittari näyttää ja onko lukema todenmukainen?
Lämpeneekö moottori normaalisti eli viisari nousee vaakatasoon ja pysyy siinä? Monesti vuotava termostaatti aiheuttaa tuon ilmiön. Syttyikö moottorin vikavalo? Jos syttyi, niin sitten vikakoodinlukuun tech2:sen luokse mielellään.
Lämpeneekö moottori normaalisti eli viisari nousee vaakatasoon ja pysyy siinä? Monesti vuotava termostaatti aiheuttaa tuon ilmiön. Syttyikö moottorin vikavalo? Jos syttyi, niin sitten vikakoodinlukuun tech2:sen luokse mielellään.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Moottorin lämpötila
Ulkolämpötilamittati näytti ihan oikein 27 astetta ja moottorin vikavaloa ei sytyttänyt.
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Re: Moottorin lämpötila
Täytyy huomenna katsoa aamulla kun töihin lähtee että mitä se meinaa. Muuten ollut normaalisti vaakatasossa eli lämpee kyllä mutta tänään tosiaan vaan kotiin ajellessa huomasin että olikin lämpöviisari tipahtanut alas.
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Re: Moottorin lämpötila
Yleensä tuon ilmiön aiheuttaa se, että moottorin lämpötila ei nouse riittävän nopeasti, mutta silloin tulee vikakoodi jäähdytysjärjestelmän virheellisestä toiminnasta.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Moottorin lämpötila
Olikin kolkki yön aikana unohtanu tän homman. Nyt taas puhalsi ilmastointi normaalisti kylmää, koneen lämmöt nousi niinku ennenki ja viisari myös pysy siinä puolivälissä. Ota nyt tostaki selkoo.



Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Re: Moottorin lämpötila
Mikähän mahtaa olla moiseen aikaraja ja miten ulkoiset tekijät tähän vaikuttavat

Otetaan nyt vaikka yksi esimerkki:
Auto pistetään ilman esilämmitystä käyntiin -30 asteen lämpötilassa ja jätetään joksikin aikaa käymään ja/tai ajetaan vain ruuhkaisessa kaupunki ympäristössä.
Siinä sitä onkin saanut Saabin insinöörit miettiä mikä on vikakoodin paikka ja mikä normaalia olosuhteiden pakottamaa, ettei lämmöt nouse

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Moottorin lämpötila
No nyt se taas alko vähän alemmas sitä lämpöviisaria hivuttaa tossa kun tarvi kaupunkikiepasu tehdä. Toimii kyllä ihan normaalisti muuten, aika mysteerinen.
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Re: Moottorin lämpötila
Jos tuoho vaihtais lämpöanturin nii mahtaisko se auttaa asiaan?
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Re: Moottorin lämpötila
Ei, koska vika ei ole siinä vaan termostaatissa kuvatulla oireella.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Moottorin lämpötila
Tuo on hyvää pohdintaa. Itellä erikoistemarilla laukeaa hieman ulkoilman lämpötilasta riippuen tuo koodi jos en talvella käytä viimasuojaa. Ja yleensä nollan ympärillä. Mun softaan on jc säätäny tota raja-arvoa pyynnöstäni, että t7 puolella on sille olemassa jonkunlainen säätömahdollisuus.petrisa kirjoitti: ↑Ti Heinä 22, 2025 09:28Mikähän mahtaa olla moiseen aikaraja ja miten ulkoiset tekijät tähän vaikuttavat![]()
Otetaan nyt vaikka yksi esimerkki:
Auto pistetään ilman esilämmitystä käyntiin -30 asteen lämpötilassa ja jätetään joksikin aikaa käymään ja/tai ajetaan vain ruuhkaisessa kaupunki ympäristössä.
Siinä sitä onkin saanut Saabin insinöörit miettiä mikä on vikakoodin paikka ja mikä normaalia olosuhteiden pakottamaa, ettei lämmöt nouse![]()
Lähteehän acc:kin puhaltamaan eri aikaan lämmintä, kun silläkin on jonkunlainen ulkoilman ja moottorin lämpötilan välinen yhteys. Esim. nollassa lähtee aikaisemmin puhaltamaan sisälle lämmintä vaikka moottorin lämpötila on alhaisempi. Jos on kovempi pakkanen, niin acc odottaa moottorin lämpötilan nousevan korkeammalle ennen kuin alkaa puhaltaa lämmintä sisälle.
(Ei mennä syihin tai Saabissa ei viimasuojaa tarvita keskusteluun, johtuu siis vain ja ainoastaan erikoistermarista jota käytän.)
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Moottorin lämpötila
Noni, osaatko kertoa minkälainen homma vaihtaa? Ei oo tullu moista ennen itse vaihdettua.
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Re: Moottorin lämpötila
Ei oo paha rasti. Kuljettajan puolella paisuntasäiliön alla/vieressä on muovikotelo missä termari on. Varovasti kotelon kanssa ettei se halkea. N.45 min homma kun jäähäritkin laskee pois, yläkautta saa tehtyä. Jos ei kotelon kansi asetu paikoilleen ilman kinnaamista, niin termari on vääränlainen. Eri kokeiluista kokemusta ja B207:aan toistaiseksi parhaita orkkiksen jälkeen ovat olleet facet-merkkiset termarit.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Moottorin lämpötila
Kiitos! Jos tuommosen orkkiksen jostain tilaa niin kehtaako tolla ajella viikonpätkän? Motonet tarjoaa pelkkää tarviketta joka ilmeisen kuraa.Pakari kirjoitti: ↑Ti Heinä 22, 2025 13:59Ei oo paha rasti. Kuljettajan puolella paisuntasäiliön alla/vieressä on muovikotelo missä termari on. Varovasti kotelon kanssa ettei se halkea. N.45 min homma kun jäähäritkin laskee pois, yläkautta saa tehtyä. Jos ei kotelon kansi asetu paikoilleen ilman kinnaamista, niin termari on vääränlainen. Eri kokeiluista kokemusta ja B207:aan toistaiseksi parhaita orkkiksen jälkeen ovat olleet facet-merkkiset termarit.
Saab 9-3 -07 SS Biopower Stage 1
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Ex:
Saab 9-3 -99 2.0i
Re: Moottorin lämpötila
Ei tarvitse laskea nesteitä turhaan pois, ellei eritoten halua niitä samalla vaihtaa termostaatin vaihdon yhteydessä.
Aika vähän tulee lopulta nestettä ulos termostaattia vaihdettaessa.
Aika vähän tulee lopulta nestettä ulos termostaattia vaihdettaessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)