9-3 2006 taka-akselin palkki
9-3 2006 taka-akselin palkki
Moi!
Pitää vaihtaa 9-3 vm.2006 uusi taka-akselin palkki.
Ompiko jotain isompia huomioitavia asioita? Pultteja, jouset ja tukia ym. irti ja takas kiinni. Käsijarrun vaijeri taitaa kulkea läpi. Mutta mitäs muuta kivaa/ongelmia odotettavissa?
Pitää vaihtaa 9-3 vm.2006 uusi taka-akselin palkki.
Ompiko jotain isompia huomioitavia asioita? Pultteja, jouset ja tukia ym. irti ja takas kiinni. Käsijarrun vaijeri taitaa kulkea läpi. Mutta mitäs muuta kivaa/ongelmia odotettavissa?
Re: 9-3 2006 taka-akselin palkki
Pyöränlaakerit ja jarrukilvet samalla... Pienemmän riesan tie kun laakereita ei kuitenkaan saa ehjinä irti ja jarrukilven vaihto vaatii pyöränlaakerin irroittamisen.
Kaikki mahdolliset pultit ja aurauksensäätöruuvit.. Jos ei rahasta kiinni oo, niin aurauksensäätötangot ja ylätukivarret samalla, niin ja tietysti pitkittäisten tukareiden etupuslat. On meinaa todella paljon helpompi vaihtaa siinä kohtaa.
Sit kun sen vaihto vaatii nelipyöräsuuntauksen, niin samalla etupään mahdolliset väljyydet on laitettava kuntoon samalla.
Kaikki mahdolliset pultit ja aurauksensäätöruuvit.. Jos ei rahasta kiinni oo, niin aurauksensäätötangot ja ylätukivarret samalla, niin ja tietysti pitkittäisten tukareiden etupuslat. On meinaa todella paljon helpompi vaihtaa siinä kohtaa.
Sit kun sen vaihto vaatii nelipyöräsuuntauksen, niin samalla etupään mahdolliset väljyydet on laitettava kuntoon samalla.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-3 2006 taka-akselin palkki
En nyt noista pyöränlaakereista/navasta ja jarrukilvestä niinkään tiedä, mutta ylätukivarsi samalla ehdottomasti ja aurauksen säätötankoa myös kannattaa harkita. Sitten tietenkin pitää varata nämä kaikki tarvittavat pultit ja mutterit uusiin. Luultavasti tuo poikittaisen alatukivarren sisempi pultti on jumittunut puslan holkkiin kiinni eikä ehkä lähde irti kuin hajottamalla.
Kaiken tämän jälkeen vaatii ilman muuta pyörän suuntaukset, kun jo pelkästään tämä vaadittavan osan vaihto saa camberin ja aurauksen ihan uuteen uskoon eli ihan vituralleen.
Kaiken tämän jälkeen vaatii ilman muuta pyörän suuntaukset, kun jo pelkästään tämä vaadittavan osan vaihto saa camberin ja aurauksen ihan uuteen uskoon eli ihan vituralleen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 2006 taka-akselin palkki
Parikymmentä vuotta parhaimmillaan olevat pyöränlaakerit eivät kyllä irtoa ehjinä ilman voimakasta "suostuttelua" ja tästä suostuttelusta itseensä ottaa helposti abs järjestelmän osat navan sisällä. Jarrukilvet yleensä ovat niin happamat, että kun ne eivät montaa euroa kappaleelta maksa niin on vähän hassua jättää ne vaihtamatta tässä yhteydessä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-3 2006 taka-akselin palkki
Ymmärrän pyöränlaakerien vaihdon "kun nyt tontilla ollaan" -hengessä ja jarrukilpien vaihdon niiden myötä sekä sen, ettei laakerit ehjänä irti lähde, mutta onko niitä laakereita pakko irrottaa apurunkoa vaihtaessa? Eihän ne suoraan apurungossa istu vaan olassa ja olan kuvittelisi olevan siirrettävissä sellaisenaan. Vai onko joku pakollinen pultti tms sillai navan takana ettei saa pois napaa repimättä?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-3 2006 taka-akselin palkki
Mmm.. taitaa sen kuitenkin saada ilman laakereiden irroitusta vaihdettua, joten periaatteessa ei siitä syystä tarvitse välttämättä uusia. Mutta en silti sano, etteikö laakereiden ja jarrukilpien vaihtaminen olisi helpompaa ko. rempan yhyeydessä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 9-3 2006 taka-akselin palkki
Vähän tapaan itsekin ajattelin tehdä. Mulla on ostettuna Vectra C:n apurunko kaikkinensa, ja oma Saab on siis sitä vuosikertaa ettei ole niitä puslia vielä, joten tämä on täysin sama. Ensimmäisenä siitä on tarkoitus ottaa ne pitkittäiset, tsekata puslat ja mahdollisesti vaihtaa ne, ja sitten vaihtaa nuo autoon. Sen jälkeen mennään itse apurungon ja muiden tukivarsien kimppuun. En näe mitään estettä sille, ettei navat pysyisi koko ajan autossa paikallaan. Niiden väliin vaan vaihdetaan kaikki.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: 9-3 2006 taka-akselin palkki
Kiitän kaikkia. Ei ku purkamaan. Katson sitä mukaa mitä tarvii uusia. Noita osia löytynee, lähinnä pultteja ja puslia jostain ....?
Re: 9-3 2006 taka-akselin palkki
Tällainen remontti tuli vasta tehtyä omaan 9-3 TTiD vm. 2011. Tai siis tuli teetettyä korjaamolla, jossa melkein päivän homma. Piti yrittää keksiä, mitä kaikkea tuohon kannattaa hankkia, ettei jää seisomaan. Eihän nuo hirveitä maksa, jos vaikkapa Aeromotorsilta tilaa.
- Ylemmät tukivarret 13230274 (uudet ruuvit ei välttämättä sisälly, hain Lemförder korjaussarjat Motonetistä varmuuden vuoksi)
- Tukivarret, aurauksen säätö 12793813
- Kallistuskulmansäätöruuvit 24422972
- Aurauskulmansäätöruuvit 24422973
- Kallistusvaimentimen tangot 13104120 (samalla tuli vaihdettua, koska halpoja)
- Kallistusvaimentimen puslat 24457843 (nämä kyseiset vain sporttialustalle sopivat)
- Pitkittäisten tukivarsien puslat 12756395
Minulla oli myös alempien tukivarsien puslat (24417090 ja 24469643) hankittuna, mutta korjaamo ei niitä ajanpuutteen/tarpeettomuuden takia vaihtanut.
Tarvittavat ruuvit oli alkuun vähän sekavaa ymmärtää. Jostain syystä ostin kallistuskulmansäätöruuveiksi "MAXGEAR Asennussarja, ohjausvipu 49-5080”, jossa oli pelkkä ruuvi. Taitaa sama löytyä esim. koko settinä nimellä TED14253? Ja aurauskulmansäätöruuvit oli "TEDGUM Korjaussarja, poikittaistukivarsi TED99145”. Vai oliko nuo juuri päinvastoin… ei jaksa enää tarkistaa.
Samalla laitoin uudet jousilautaset (12802494) ja toisen puolen laakerin. Jälkiviisaana olisi voinut sen jarrukilven vaihtaa, koska ei ollutkaan huippukunnossa enää.
Apurunko on Shipman merkkiä. Korjaamolta mainitsivat jotain, että hieman piti soveltaa, jotta meni kaikki kohdilleen. Olikohan ruuvin reiät hieman vinossa tms. Uusi on tosiaan ilman niitä puslia kiinnitetty, vaikka vanha olikin puslien kanssa. Vanhassa oli moninpaikon reikiä ja yksi iso ratkeama, silti mennyt katsastuksesta läpi.
- Ylemmät tukivarret 13230274 (uudet ruuvit ei välttämättä sisälly, hain Lemförder korjaussarjat Motonetistä varmuuden vuoksi)
- Tukivarret, aurauksen säätö 12793813
- Kallistuskulmansäätöruuvit 24422972
- Aurauskulmansäätöruuvit 24422973
- Kallistusvaimentimen tangot 13104120 (samalla tuli vaihdettua, koska halpoja)
- Kallistusvaimentimen puslat 24457843 (nämä kyseiset vain sporttialustalle sopivat)
- Pitkittäisten tukivarsien puslat 12756395
Minulla oli myös alempien tukivarsien puslat (24417090 ja 24469643) hankittuna, mutta korjaamo ei niitä ajanpuutteen/tarpeettomuuden takia vaihtanut.
Tarvittavat ruuvit oli alkuun vähän sekavaa ymmärtää. Jostain syystä ostin kallistuskulmansäätöruuveiksi "MAXGEAR Asennussarja, ohjausvipu 49-5080”, jossa oli pelkkä ruuvi. Taitaa sama löytyä esim. koko settinä nimellä TED14253? Ja aurauskulmansäätöruuvit oli "TEDGUM Korjaussarja, poikittaistukivarsi TED99145”. Vai oliko nuo juuri päinvastoin… ei jaksa enää tarkistaa.
Samalla laitoin uudet jousilautaset (12802494) ja toisen puolen laakerin. Jälkiviisaana olisi voinut sen jarrukilven vaihtaa, koska ei ollutkaan huippukunnossa enää.
Apurunko on Shipman merkkiä. Korjaamolta mainitsivat jotain, että hieman piti soveltaa, jotta meni kaikki kohdilleen. Olikohan ruuvin reiät hieman vinossa tms. Uusi on tosiaan ilman niitä puslia kiinnitetty, vaikka vanha olikin puslien kanssa. Vanhassa oli moninpaikon reikiä ja yksi iso ratkeama, silti mennyt katsastuksesta läpi.
Re: 9-3 2006 taka-akselin palkki
Eihän tuo halpa remontti ollut kokonaisuutena. Minun tapauksessa noin 1300 euroa. Työt siitä melkein puolet, johon kuului nelipyöräsuuntaus. Apurunko 340 e, pyöränlaakeri 90 e ja muuta roinaa noin 250 eurolla. Pusliksi ja tukivarsiksi en kuitenkaan ottanut niitä halvimpia. Mukavasti tässäkin säästäisi, jos työn voisi tehdä itse.
Re: 9-3 2006 taka-akselin palkki
Kiitos! Hienoa ja auttavaa tietoa...
Re: 9-3 2006 taka-akselin palkki
Eihän tuo nyt kallis ollut kun työ on melkoinen. Jos autolle sai lisää vuosia millä tykkää ajella.
Hese