Tärinä ja misfiret
Re: Tärinä ja misfiret
Silloin tällöin on nypyttänyt ahdoilla, ja joka ikinen kerta syy on löytynyt sytytyksestä. Joko puolan vaihdolla tai asianmukaisilla tulpilla asianmukaisesti asennettuna on korjaantunut.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Tärinä ja misfiret
Palatakseni ihan tähän vikaan eikä merkin vaihtoon, niin...
Kuten täällä on jo todettu, niin katsastuksessa ei kaikkia vikakoodeja lueta. Lähinnä vain päästöihin vaikuttavat, jotka yleensä vielä jatkuvana aiheuttavat vikavalon syttymisen mittaristoon.
Merkkitesterillä tai OpCom:lla yleensä saadaan nykimisestä vikakoodi esille. Tämän nykimisen aiheuttaa tyypillisesti sytytyskatkokset, jotka johtuvat:
- puolan tai sytytystulpan viasta (rikki tai sitten väärät osat)
- polttoainesyötön eli sen paineen viasta (polttoainepumppu tai paineensäädin)
Tuosta jälkimmäisestä ei suoraan tule vikakoodia, koska polttoainepainetta ei mitata mistään. Seurannaisena on vain sytyskatkokset.
Yleinen ohje on, että
- mikäli puola tai tulppa on vialla niin sytytyskatkokset esiintyy ko. sylinterissä ja siitä seuraa oma vikakoodi/sylinteri.
- polttoainepuolen vika johtaa sytytyskatkoksia useisiin eli käytännössä kaikkiin sylintereihin. Tähän on oma vikakoodinsa.
Kuten täällä on jo todettu, niin katsastuksessa ei kaikkia vikakoodeja lueta. Lähinnä vain päästöihin vaikuttavat, jotka yleensä vielä jatkuvana aiheuttavat vikavalon syttymisen mittaristoon.
Merkkitesterillä tai OpCom:lla yleensä saadaan nykimisestä vikakoodi esille. Tämän nykimisen aiheuttaa tyypillisesti sytytyskatkokset, jotka johtuvat:
- puolan tai sytytystulpan viasta (rikki tai sitten väärät osat)
- polttoainesyötön eli sen paineen viasta (polttoainepumppu tai paineensäädin)
Tuosta jälkimmäisestä ei suoraan tule vikakoodia, koska polttoainepainetta ei mitata mistään. Seurannaisena on vain sytyskatkokset.
Yleinen ohje on, että
- mikäli puola tai tulppa on vialla niin sytytyskatkokset esiintyy ko. sylinterissä ja siitä seuraa oma vikakoodi/sylinteri.
- polttoainepuolen vika johtaa sytytyskatkoksia useisiin eli käytännössä kaikkiin sylintereihin. Tähän on oma vikakoodinsa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Tärinä ja misfiret
Myös idm-ionisaatiomoduuli voi aiheuttaa sytytykseen häiriöitä. Se valitettavasti ei selviä oikein muuten kuin vaihtamalla varmasti ehjään osaan.
En jaksa etsiä eri ketjuja, niin mikä tämän ongelma-auton mallivuosi oli?
En jaksa etsiä eri ketjuja, niin mikä tämän ongelma-auton mallivuosi oli?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Tärinä ja misfiret
Vm 2006. Pensa, manual
Polttoainepuoli, kokeilin ajoa ilman pensatankin korkkia, ei vaikutusta.
Sytkärit, puhdistin tenulla eriryisesti pitkät muoviputkilot, ihan vähän tais tällä olla vaikusta, vähän tasasemmin kulkee nyt.
Polttoainepuoli, kokeilin ajoa ilman pensatankin korkkia, ei vaikutusta.
Sytkärit, puhdistin tenulla eriryisesti pitkät muoviputkilot, ihan vähän tais tällä olla vaikusta, vähän tasasemmin kulkee nyt.
Re: Tärinä ja misfiret
Joo, eli ei vaivaa uudempien suuttimien vaivat. Eiköhän siellä yksi tai useampi puola lyö läpi.. tulpat voi ylikiristää ja silloin posliinin ja metallin välistä nousee ruskeaa väriä. Tulpista kyllä näkee jos puola lyö läpi.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Tärinä ja misfiret
Totta, tulpat on just kuten kuvailet, eivät ole kovin kireellä...
Onko ongelma siis puolat tai ylikiristetyt tulpat ?
Onko ongelma siis puolat tai ylikiristetyt tulpat ?
Re: Tärinä ja misfiret
En ihan ymmärrä ylikiristetyn tulpan ongelmaa ? 

Re: Tärinä ja misfiret
Tulpista voi haljeta eriste jos ne ylikiristetään, jos sulla on halkemia tulpissa niin se aiheuttaa MiFit koska lyö puolista läpi. Syy voi olla myös tulppien laadussa, että ovat haljenneet.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Tärinä ja misfiret
Tsekattu, ehjiä tulpat on.
Re: Tärinä ja misfiret
Ja ne on NGK BKR7ESC-11? Trionicissa mikään "korvaava" ei tule kyseeseen. Koska se tulppa toimii myös anturina, ja ecu seuraa palotapahtumaa sen kautta.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Tärinä ja misfiret
Kyllä, 1,1 mm.
Re: Tärinä ja misfiret
Tsekkaapa vielä tuo viewtopic.php?t=157972 . Paljon samankaltaista tarinaa kuin sulla. Ja jos sulla ei ole Biopower, niin tuolla tulee esiin se että huonoilla puolilla bensasofta ei noilla tulpilla välttämättä toimi. Pelkälle bensalle olis sitten se NGK PFR6H-10.
Mutta juurisyynä tässäkin ongelmassa on väsähtänyt puola. Techillä näkee ne misfiret, vaikkei vikakoodia vielä olisikaan.
Mutta juurisyynä tässäkin ongelmassa on väsähtänyt puola. Techillä näkee ne misfiret, vaikkei vikakoodia vielä olisikaan.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Tärinä ja misfiret
Kynnellä tunnet onko porsliini halki, tuoreeseen halkeamaan ei ole vielä mennyt likaa niin se ei näy silmällä.
Muulla kuin tulppa avaimella tai hylsyllä rikkoo helposti tulpan, kun kuuluu kiristäessä kraks on se entinen.
Tulpan löystymiset vaivaa omia ja ne pätkii vedossa kun ovat löysällä.
Löysän tulpan koneessa olleena erottaa porsliinin juuressa olevasta tummasta rannusta jonka tekee karkaavat kaasut ja kuumuus.
Re: Tärinä ja misfiret
BKR7ESC-11 toimii bensallakin ja ehkä jopa paremmin kuin platina. En näe itse järkeväksi maksaa yhdestä platina tulpasta sen verran mitä sarja tavallisia maksaa.shamrock kirjoitti: ↑To Elo 07, 2025 16:06Tsekkaapa vielä tuo viewtopic.php?t=157972 . Paljon samankaltaista tarinaa kuin sulla. Ja jos sulla ei ole Biopower, niin tuolla tulee esiin se että huonoilla puolilla bensasofta ei noilla tulpilla välttämättä toimi. Pelkälle bensalle olis sitten se NGK PFR6H-10.
Mutta juurisyynä tässäkin ongelmassa on väsähtänyt puola. Techillä näkee ne misfiret, vaikkei vikakoodia vielä olisikaan.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm