Tärinä ja misfiret
Re: Tärinä ja misfiret
Mennäänpäs nyt hiusten halkomisiin, mutta siis jos kesken käynnin lämpötila muuttuisi yllättäen niin joo tulisi virhekoodi jäähdytysjärjestelmän virheellisestä toiminnasta. Jos tarkoitus on harrastaa akateemista väittelyä eikä etsiä syytä ongelmiin niin ok. Esimerkillä koitin havainnollistaa vain sitä, että anturi ei oikeasti tiedä sitä että mittaako se oikein vaiko ei jos ne arvot ovat hyväksyttyjen raja-arvojen ja hyväksyttävän käyttäymisen sisällä.
0. Onko tech2 tehty ajon aikaista vianmääritystä? Testerillä reaaliaikaisten moottorinohjauksen parametrien seuranta.
1. Onko polttoaineen painetta mitattu? Jos on, mikä oli tulos jos ei, niin sen mittaus ajossa.
2. Lambda ei paljoa maksa, joten sen uskaltaa kokeilla ihan vaan uusimalla. Osavalmistajan suositus on uusia lambda 160tkm välein ottomoottoreissa ja 240tkm välein dieseleissä. Lambda vain bosch tai alkuperäinen Saab.
3. Imu- ja ahtovuodot: Onko imu- ja ahtoputkisto koeponnistettu paineilmalla?
4. Kaasuläppäkotelo, onko puhdistettu? Näissä on näkynyt melko likaisia läppäkoteloita. Nykimistä voi ilmaantua jos läppä ei saavuta haluttua asentoa vaan se jää tavoitearvon ympärille värähtelemään. Tämän pystyy ajon aikana testerillä toteamaan.
5. Kuluttaako moottori öljyä?
6. Olikos ne puolat jo vaihdettu?
0. Onko tech2 tehty ajon aikaista vianmääritystä? Testerillä reaaliaikaisten moottorinohjauksen parametrien seuranta.
1. Onko polttoaineen painetta mitattu? Jos on, mikä oli tulos jos ei, niin sen mittaus ajossa.
2. Lambda ei paljoa maksa, joten sen uskaltaa kokeilla ihan vaan uusimalla. Osavalmistajan suositus on uusia lambda 160tkm välein ottomoottoreissa ja 240tkm välein dieseleissä. Lambda vain bosch tai alkuperäinen Saab.
3. Imu- ja ahtovuodot: Onko imu- ja ahtoputkisto koeponnistettu paineilmalla?
4. Kaasuläppäkotelo, onko puhdistettu? Näissä on näkynyt melko likaisia läppäkoteloita. Nykimistä voi ilmaantua jos läppä ei saavuta haluttua asentoa vaan se jää tavoitearvon ympärille värähtelemään. Tämän pystyy ajon aikana testerillä toteamaan.
5. Kuluttaako moottori öljyä?
6. Olikos ne puolat jo vaihdettu?
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Tärinä ja misfiret
Totta, ei anturi tiedä mitä mittaa ja miksi, mutta softa pitää mittausalueen kurissa, tai siis pitäisi pitää.
Mitään vikakoodeja ei ole, joten kaikki muka kunnossa.
0. Ei ole Tecattu.
1. Paineet tuntuu olevan ok, kiihtyy hyvin ja kulkee lujaa ongelmitta.
2 Lamdaa ole vaihdettu, auto hankittu kun 150 t km oli mittarissa ja sama vika alusta asti, vain tulpat uusittu ja heti meno parani.
3. Ei koeponnistettu, kokeilin just, onko vuotoa suuttimien liitännöissä, ei vuotoa.
4. Onko ruiskukoneessa kaasuläppä ?
5. Öljyä ei kulu.
6. Puolia ei ole vaihdettu.
Mitään vikakoodeja ei ole, joten kaikki muka kunnossa.
0. Ei ole Tecattu.
1. Paineet tuntuu olevan ok, kiihtyy hyvin ja kulkee lujaa ongelmitta.
2 Lamdaa ole vaihdettu, auto hankittu kun 150 t km oli mittarissa ja sama vika alusta asti, vain tulpat uusittu ja heti meno parani.
3. Ei koeponnistettu, kokeilin just, onko vuotoa suuttimien liitännöissä, ei vuotoa.
4. Onko ruiskukoneessa kaasuläppä ?
5. Öljyä ei kulu.
6. Puolia ei ole vaihdettu.
2021 Saab 9-3 1.8t Linear Turbo Pilot M5 (vm2006)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Tärinä ja misfiret
0. Osaava Tech2-käyttäjä näkee livedatan arvoista paljon.petrosaab kirjoitti: ↑La Elo 16, 2025 11:200. Ei ole Tecattu.
1. Paineet tuntuu olevan ok, kiihtyy hyvin ja kulkee lujaa ongelmitta.
2 Lamdaa ole vaihdettu, auto hankittu kun 150 t km oli mittarissa ja sama vika alusta asti, vain tulpat uusittu ja heti meno parani.
3. Ei koeponnistettu, kokeilin just, onko vuotoa suuttimien liitännöissä, ei vuotoa.
4. Onko ruiskukoneessa kaasuläppä ?
5. Öljyä ei kulu.
6. Puolia ei ole vaihdettu.
1. Ei kerro mitään asiasta. Paineen mittaus polttoainelinjasta on tehtävä, jotta varmistuu riittävä polttoaineen saanti. Siinä on sitä varten venttiili.
2. Kannattaa vaihtaa. Esim. Motonetissä 52€ aito Bosch.
3. Kannattaa koeponnistaa.
4. On. Sitä käyttää sähkömoottori ecun ja kaasupolkimen käskyttämänä. Heti ensimmäinen osa moottorin suojamuovin alla johon kiinnittyy paksu ahtoletku.
5. Ok, PCV-venttiilissä tuskin on silloin vikaa
6. Jos et raaski uusia puolia ostaa, niin osta vaikka varmasti toimivaksi testatut käytetyt alkuperäiset puolat. Viimeksi tällä viikolla tuli vastaan läpilyöviä T8-puolia.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Tärinä ja misfiret
Noin paljon vika mahiksia, varsinainen ongelmakasa. Parin tonnin vekottimeen ei paljoo kannata sijoittaa
2021 Saab 9-3 1.8t Linear Turbo Pilot M5 (vm2006)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Tärinä ja misfiret
Jos ei viitsi paria tuntia käyttää omaa, asiantuntijalta tai autokorjaamolta ostettua aikaa, niin ehkä kannattaa vaan sitten kärsiä nykimisistä, odotella konerikkoa ja haukkua netissä viallista 20 vuotta vanhaa autoa jota ei halua korjata.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Tärinä ja misfiret
Tosiasia lienee että vikapaikkoja on paljon ja ihan vaan sen takia, kun Saab on tehnyt systeemin, joka ei toimi ihan niinkuin ajateltiin, alkaen vaikka sytkäreistä.
Pahin tilanne on tietysti se, että kaikissa osissa on vähän vikaa ja paljo vikakoodeja ja samalla epäilys herää osien laadusta.
Sytkäreistä on foorumeilla paljon juttua; jos ei ole alkuperäinen, niin ei kauaa kestä. Olisko muiden osien kanssa samanlaista.
Ite aluperäsytkärikin menee rikki, joten missä mainostettu saab laatu ?
Kohta Saapit on ennenaikaisella kaatiksella ja asiat unohtuu lopullisesti.
Pahin tilanne on tietysti se, että kaikissa osissa on vähän vikaa ja paljo vikakoodeja ja samalla epäilys herää osien laadusta.
Sytkäreistä on foorumeilla paljon juttua; jos ei ole alkuperäinen, niin ei kauaa kestä. Olisko muiden osien kanssa samanlaista.
Ite aluperäsytkärikin menee rikki, joten missä mainostettu saab laatu ?
Kohta Saapit on ennenaikaisella kaatiksella ja asiat unohtuu lopullisesti.
2021 Saab 9-3 1.8t Linear Turbo Pilot M5 (vm2006)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Tärinä ja misfiret
Aika turha mun mielestä valittaa yli 15 vuotta vanhojen paljon ajettujen? autojen vioista ja diagnosoimisesta. Jotain kaasaripelejä pystyi itsekin korjaamaan ja diagnosoimaan mutta jo -86 vuoden corollassakin oli sytkäpääte jonka rikkoutuminen vaati marmorihuollossa käyttämistä että vika löytyi.
Uudemmat autot onkin sit jo semmoisia tietokoneita ja videopelejä vikaantumismahdollisuuksineen että voi moro. Saabit sentään kestää ja pienellä vaivalla saa kuntoon kun vähän viitseliäisyyttä käyttää. Löytyy merkkilukijaa, netistä merkkihuollon huolto-ohjeet ja varaosakirjat, sekä äärettömän päteviä harrastajia jotka auttavat.
Totuus vaan on se että näinkin vanhoissa peleissä on paljon elektroniikkaa ja sähkökomponentteja jotka jossain vaiheessa kuluvat ja vikaantuvat. Ja viat voivat olla useamman komponentin kulumisen summia myös.
Jos haluaa ajaa auringon laskuun vikaantumattomalla autolla pitää ostaa Toyota, ja nekin nykyään laukeilee samalla tavalla. Saabeissa sentään on omanlainen luonne, fiilis mikä itseä vieläkin kiehtoo.
Ei Saab konkkaan mennyt huonon laadun takia, syyt on ihan muualla.
Uudemmat autot onkin sit jo semmoisia tietokoneita ja videopelejä vikaantumismahdollisuuksineen että voi moro. Saabit sentään kestää ja pienellä vaivalla saa kuntoon kun vähän viitseliäisyyttä käyttää. Löytyy merkkilukijaa, netistä merkkihuollon huolto-ohjeet ja varaosakirjat, sekä äärettömän päteviä harrastajia jotka auttavat.
Totuus vaan on se että näinkin vanhoissa peleissä on paljon elektroniikkaa ja sähkökomponentteja jotka jossain vaiheessa kuluvat ja vikaantuvat. Ja viat voivat olla useamman komponentin kulumisen summia myös.
Jos haluaa ajaa auringon laskuun vikaantumattomalla autolla pitää ostaa Toyota, ja nekin nykyään laukeilee samalla tavalla. Saabeissa sentään on omanlainen luonne, fiilis mikä itseä vieläkin kiehtoo.
Ei Saab konkkaan mennyt huonon laadun takia, syyt on ihan muualla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Tärinä ja misfiret
Missä 20 vuotta vanhassa autossa on alkuperäinen puola/t paikoillaan?
Tuo on ihan urbaania legendaa, että tojot olisivat yhtään parempia tai kestävämpiä. Hajoavat siinä missä muutkin. Niiden omistajat vaan sanovat ettei mitään tartte vaihtaa ja silti myynti-ilmoituksissa vaan vähän yli puolet auton osista on kerrottu vaihdetun...
Tuo on ihan urbaania legendaa, että tojot olisivat yhtään parempia tai kestävämpiä. Hajoavat siinä missä muutkin. Niiden omistajat vaan sanovat ettei mitään tartte vaihtaa ja silti myynti-ilmoituksissa vaan vähän yli puolet auton osista on kerrottu vaihdetun...

#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Tärinä ja misfiret
Tämä sun konehan on itseasiassa, periaatteessa Ooppelin kone, Z20NET. Vaikka toki sen paskan aihion GM antoi Saabin paranneltavaksi, sen takia se on noinkin pitkään kestänyt. Muut samanikäiset Ooppelit ja muut merkit alkaakin olla jo paalissa kaikki.petrosaab kirjoitti: ↑La Elo 16, 2025 20:45Tosiasia lienee että vikapaikkoja on paljon ja ihan vaan sen takia, kun Saab on tehnyt systeemin, joka ei toimi ihan niinkuin ajateltiin, alkaen vaikka sytkäreistä.
Pahin tilanne on tietysti se, että kaikissa osissa on vähän vikaa ja paljo vikakoodeja ja samalla epäilys herää osien laadusta.
Sytkäreistä on foorumeilla paljon juttua; jos ei ole alkuperäinen, niin ei kauaa kestä. Olisko muiden osien kanssa samanlaista.
Ite aluperäsytkärikin menee rikki, joten missä mainostettu saab laatu ?
Kohta Saapit on ennenaikaisella kaatiksella ja asiat unohtuu lopullisesti.
"This engine is also known as B207 when used by Saab and Z20NET by Opel for use in the Vectra C and Signum.
LK9 is a turbocharged 2.0 L (1,998 cc) version of the L850 (86 mm bore) series Ecotec utilizing an all-new reinforced sand cast aluminium cylinder head and upgraded internal components. The engine features a five-bearing forged steel crankshaft, strengthened connecting rods, redesigned pistons, piston oil cooling jets, reprofiled camshafts and an integrated oil cooler.[3] The exhaust valves are liquid sodium-cooled. All vehicles using this engine feature Saab's Trionic 8 (T8) engine management system as well as a revised valve train. The timing chain and timing gears are also new, along with Saab's Direct Ignition system. The reinforcements, turbocharging, intercooling, internals, dual overhead camshaft, and such were developed by GM Powertrain Sweden (Saab Automobile Powertrain)"
Se on muuten kaikissa automerkeissä, ja kaikissa osissa sellaista, että tarvikeosat on paskaa, eikä välttämättä toimi edes sitä ensimmäistä kertaa. Mun toinen Saabbi on kuitenkin jotain 370000 ajettu, ja toinen 425000, eikä kummassakaan mitään ongelmia koneen kanssa. Ei oo tarvinnut muuta tehdä, kuin toisinaan vaihtaa öljyt, suodattimet ja OIKEAT tulpat. On ne kyllä paskoja autoja.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Tärinä ja misfiret
Ja se ehdoton vaatimus orkkisosiin ja oikeisiin tulppiin johtuu siitä, että Saabin Trionic oli, ja on yhä yks parhaista moottorinohjauksista maailmasa. Siksi se kelpasi GM:llekin. Siinä missä muut seuraa lambdalla, miten se edellinen palotapahtuma meni, Trionic käyttää tulppaa anturina ja pystyy seuraamaan jokaista palotapahtumaa reaaliaikaisesti ja säätämään jopa sen aikana. Vaikka puhutaankin puolasta, se on itseasiassa kondensaattoriin perustuva ja pystyy antamaan useamman kipinän saman palotapahtuman aikana. Sen ansiosta Saabin saa myös toimiminaan etanolilla pelkällä softan muutoksella, tuo palotapahtuman hallinta on sen verran omaa luokkaansa.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Tärinä ja misfiret
Kyllä kysessä on ihan Saab-moottori. GM:n konsernituotantoon perustuvia osia moottorista ovat lähinnä lohkovalu ja tasapainoakseleiden osat. Eli mainitsemasi Opel moottori on Saab B207 eikä toisin päin
On siis vuosi 2025 ja edelleen jotkut levittävät väärää tietoa siitä, että Saabin B207 olisi Opelin moottori, vaikka niin ei ole.Tekniikan Maailma 19/2002 kirjoitti: Moottori ja voimansiirto:
Saabin uusi kaksilitrainen moottori on todellakin uusi siinä mielessä, että samanlaista ei ole ollut aikaisemmin käytössä sen paremmin Saabin kuin GM:n muissakaan autoissa. Ja silti puhutaan syvällä rintaäänellä, että moottori on siitä ja siitä GM-yhtiön autosta peräisin. Mistä on kysymys?
Ensinnäkin jäljitystä sotkee se, että jo vuonna 1986 Opel Omegaan tuli saman kokoinen moottori, jossa on täsmälleen samat sylinterinmitat kuin Saabissakin eli 86x86 mm. Se sai neliventtiilitekniikan vuonna 1993 ja siitä on käytössä myös ahdettu versio. Tämä kokonaan valurautainen moottori on käytössä esimerkiksi Astra Cabrioletissa ja Zafira-tila-autossa. Tämä ei kuitenkaan ole Saabin moottorin lähtökohta.
Saabin moottorin pohjana on 2,2-litrainen alumiinivaippainen moottori. Se esiintyy vapaastihengittävänä monessa eri yhtiön autoissa kuten Opel Speedsterissä, Astrassa ja jenkkipuolella Chevrolet Alerossa. Lista olisi huomattavasti pidempi, mutta nämä esimerkiksi.
Ruotsalaiset ovat hyödyntäneet tästä verrattaen uudesta konstruktiosta lähinnä sylinteriryhmän, tasapainoakselit ja oheistarvikkeita, mutta esimerkiksi sylinterinkansi, kampiakseli, kiertokanget, männät, moottorin ohjaus ja ahtojärjestelmä perustuvat Saabin suunnitteluun ja osittain tuotantoon.
Vaihteisto on Saabin Göteborgin tehtaan valmistama ja niitä menee paljon myös Opelin voimakkaampien - suurivääntöisten - mallien käyttöön.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Tärinä ja misfiret
Totta, tämä tapaus on vm. 2006 ja ajettu huikeat 170 000 km ?
Kohta on ajettu hirveen paljon ja vikakoodilista sen kun pitenee.
2021 Saab 9-3 1.8t Linear Turbo Pilot M5 (vm2006)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Tärinä ja misfiret
Tarkemmin sanoisin, ettei se ole kumpaakaan, vaan GM:n moottori. Meni vaan sen verran Saabin haukkumiseksi, että halusin muistuttaa siitä että enemmän tuota mottia Ooppelissa ym lienee liikkeellä kuin Saabissa. Jos verrataan Saabin H-moottoriin, joka toki sekin oli juuriltaa Triumph, en kykene tätä ihan niin Saabin moottorina näkemään. Jos kuitenkin aihioksi annettiin GM:n jo käytössä ollut lohko, josta sitten tuon version koko konsernin käyttöön muokkasi GM Powertrain Sweden. En pysty samalla tavalla näkemään tässä Saabin "dna:ta", jos konetta ei ole varsinaisesti edes suunniteltu Saabin omat toiveet edellä, vaan tilaustyönä koko konsernin käyttöön.Pakari kirjoitti: ↑Su Elo 17, 2025 05:44Kyllä kysessä on ihan Saab-moottori. GM:n konsernituotantoon perustuvia osia moottorista ovat lähinnä lohkovalu ja tasapainoakseleiden osat. Eli mainitsemasi Opel moottori on Saab B207 eikä toisin päin
On siis vuosi 2025 ja edelleen jotkut levittävät väärää tietoa siitä, että Saabin B207 olisi Opelin moottori, vaikka niin ei ole.
Viimeksi muokannut shamrock, Su Elo 17, 2025 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Tärinä ja misfiret
Täyttä p*skaapetrosaab kirjoitti: ↑La Elo 16, 2025 20:45Tosiasia lienee että vikapaikkoja on paljon ja ihan vaan sen takia, kun Saab on tehnyt systeemin, joka ei toimi ihan niinkuin ajateltiin, alkaen vaikka sytkäreistä.
Pahin tilanne on tietysti se, että kaikissa osissa on vähän vikaa ja paljo vikakoodeja ja samalla epäilys herää osien laadusta.
Sytkäreistä on foorumeilla paljon juttua; jos ei ole alkuperäinen, niin ei kauaa kestä. Olisko muiden osien kanssa samanlaista.
Ite aluperäsytkärikin menee rikki, joten missä mainostettu saab laatu ?
Kohta Saapit on ennenaikaisella kaatiksella ja asiat unohtuu lopullisesti.

Sytystyspuolia menee mistä tahansa merkistä. Meidän toisesta autosta Golf V meni yksi puola vaihtoon, kun kylmäkäynnistyksen jälkeen alkoi tulla sytytyskatkoksia. Halpa oli alkuperäinen puola onneksi, reilut 30 €

Eikä ne kilometrit välttämättä ole yksin syynä vikoihin. Tämä meidän Golfikin on vm -08 ja se puola meni vaihtoon jo kolme vuotta sitten eli autolla ei ollut ikää kuin vasta 14 vuotta

Vastaavasti vaimon veljen bensa/kaasu Passattiin vm -12 on vaihdettu kaikki puolat. Syynä on juurikin ollut satunnaiset sytytyskatkokset ja sitä kautta vikavalon syttyminen. Edelleen tämäkin Passat ilmoittelee vielä ajoittain bensalla ajettaessa laihasta seoksesta. Mitään ajossa ei huomaa. Pientä vuotoa kai ollut pakoputkistossa, niin siitä johtunee.
Olen minä perhetutun Toyota Avensikseenkin vaihtanut puolan. Vaikka noin yleensä ottaen vähävikaisin automerkki se on, ihan kiistatta.
Turha on siis täällä itkeä ja ruikuttaa Saabin nykimisestä, jos ei osaa tai halua viedä autoa osaavalle korjaajalle. Lisäksi vielä haukkua Saabia aivan syyttä suotta. Parempi on silloin kuten jo aiemmin mainitsin vaihtaa merkkiä. Katsotaan miten se liki 20 vuotta vanha parin tonnin muu merkki toimii, onko viaton. Vahvasti epäilen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Tärinä ja misfiret
Vanhassa autossa pelataan säkällä, mutta tosiasia on että yksinkertaisimmalla tekniikalla mennään pisimpään ja halvimmalla.
Saab on ollut kallis ja monimutkaisuuden takia huono valinta, huono valinta myös siksi että saapeja on aina ollut vähän myytynä; korjaamoilla huonosti tietoa saapin korjauksista jne.
Menen kohta vikakoodin lukemiseen nykimisen takia, odotukset on vähän huonot.
Saab on ollut kallis ja monimutkaisuuden takia huono valinta, huono valinta myös siksi että saapeja on aina ollut vähän myytynä; korjaamoilla huonosti tietoa saapin korjauksista jne.
Menen kohta vikakoodin lukemiseen nykimisen takia, odotukset on vähän huonot.
2021 Saab 9-3 1.8t Linear Turbo Pilot M5 (vm2006)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)