Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?
Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?
Onko kellään varmuutta, sopiiko vuoden 2005 Saab 9-3 Ver2:sta (diesel, manuaali) irrotettu ilmastoinnin ohjainlaite (ACC-paneeli, koodi 12772892BA) vuoden 2003 Saab 9-3 Linear 2.0t automaattiin, jossa on kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi (ACC, vanhemman mallinen nappulaversio näytöllä)?
Kyseisessä uudemmassa paneelissa ei ole näyttöä, vaan lämpötilat on merkitty numeroin nuppien ympärille (16–26). Muuten siinä on vastaavat säätimet ja mm. istuinlämmityksen painikkeet.
Eli voiko tämän uudemman mallisen ACC-paneelin vaihtaa suoraan 2003 mallin tilalle, vai onko järjestelmissä eroja (esim. liitännät, väylä, ohjelmointi tms.), jotka estävät yhteensopivuuden?
Kyseisessä uudemmassa paneelissa ei ole näyttöä, vaan lämpötilat on merkitty numeroin nuppien ympärille (16–26). Muuten siinä on vastaavat säätimet ja mm. istuinlämmityksen painikkeet.
Eli voiko tämän uudemman mallisen ACC-paneelin vaihtaa suoraan 2003 mallin tilalle, vai onko järjestelmissä eroja (esim. liitännät, väylä, ohjelmointi tms.), jotka estävät yhteensopivuuden?
Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?
12772892 paneelia ei ole käytetty 2005 mallivuoden autossa. Kyseinen paneeli tuli mallivuoteen 2007.
Paneelit eivät käy ristiin keskenään.
Paneelin vaihto tarvitsee ohjelmoida tech2+turvapääsyl vaikka vaihtaa samanlaiseen kuin vanha on.
Miksi paneeli pitäisi vaihtaa?
Paneelit eivät käy ristiin keskenään.
Paneelin vaihto tarvitsee ohjelmoida tech2+turvapääsyl vaikka vaihtaa samanlaiseen kuin vanha on.
Miksi paneeli pitäisi vaihtaa?
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?
Ei siihen muuta syytä ole kuin esteettinen – eli tehdä siitä vähän modernimpi.Pakari kirjoitti: ↑Ti Syys 02, 2025 08:1612772892 paneelia ei ole käytetty 2005 mallivuoden autossa. Kyseinen paneeli tuli mallivuoteen 2007.
Paneelit eivät käy ristiin keskenään.
Paneelin vaihto tarvitsee ohjelmoida tech2+turvapääsyl vaikka vaihtaa samanlaiseen kuin vanha on.
Miksi paneeli pitäisi vaihtaa?
Kiitos infosta!
Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?
Nuppipaneeli on kyllä askel kaikessa mielin taakse päin verrattuna digitaalipaneeliin. Pyöriviä nuppeja on käytetty kautta historian, niin modernimpi ja paremman näköinen digipaneelit omasta mielestä ovat kuin nuppiversio, mutta kukin tyylillään.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?
Nappimallia en ole käyttänyt, mutta nuppimallia pystyy Saab-henkisesti käyttämään hanskat kädessä paneeliin katsomatta. Nuppimallin heikkous on se, että siinä ei ole monotilaa, eli jos haluaa säätää koko auton lämpötilaa, niin pitää aina ruuvata molempia nuppeja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?
Ei mun oo tarvinnu koskaa säädellä paneelista mitään. Automatiikka hoitaa kaiken(siksi se on acc
) ja kesät talvet on 20c taulussa ja aina tulee sopiva lämpötila sisälle.
Tietysti kun jäähynesteet vaihtaa tai ne käy pihalla, nii paree säädellä lämmöt hetkeksi täysille että saa nesteet kiertämään ja ilmattua, mutta noin niinku arkiajossa paneeliin ei ees tartte koskea.

Tietysti kun jäähynesteet vaihtaa tai ne käy pihalla, nii paree säädellä lämmöt hetkeksi täysille että saa nesteet kiertämään ja ilmattua, mutta noin niinku arkiajossa paneeliin ei ees tartte koskea.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?
Joo, tässä on eri koulukuntia. Mulla on talvisin tapana lyhemmät pätkät (luokkaa 50km tai alle) vetää takki päällä alusta loppuun jos pitää kylmänä lähteä, niin silloin sisälämpöä on kiva pudottaa vähän alemmas.
Automatiikka on hyvä, sillä saa optimitilanteessa yhdellä nupilla/napilla valita siihen hetkeen haluamansa lämpötilan.
Automatiikka on hyvä, sillä saa optimitilanteessa yhdellä nupilla/napilla valita siihen hetkeen haluamansa lämpötilan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?
Olen siinä uskossa että minulla olleissa tuo toimi siten että ajoon lähtiessä oli kuskin napilla koko auto. Sitten jos käänsi repsikan nappia niin muuttui kaksialueiseksi. Taas seuraavalla käynnistyksellä kuljettajan napista koko auton lämpötila.
9-5 2.0 Tid 2010 x2
Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?
Ei tässä Saabissa, kuin ei useissa muissakaan, enää ole nk. vesiventtiiliä lämmön säädölle

Lämmön säätö perustuu ilman sekoitusperiaatteeseen, missä sisälle tulevaa ilmaa sekoitetaan lämmityskennon ja suoraan ulkoa tulevan ilman kanssa tarpeen mukaan.
Sitenpä jäähdytysnesteen ilmaukseen ei lämmönsäädöllä ole merkitystä, ei tosin haittaakaan, kun neste kiertää aina kennossa

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?
No, kyllä mulla ainakin kesti normaalia kauemmin vesipumpun vaihdon jälkeen että alkoi tulla kabiiniin normaalisti kunnolla lämmintä. Lisäksi säästyy yllätyksellisiltä mahdollisten ilmataskujen poistumisilta ja jäähärin lisäystarpeelta, kun käyttää lämpöä päällä. Vaikka ei välttämätöntä tarvetta, niin mielestäni käytännöllistä ja suositeltavaa.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?
Ei se lämmön sisälle tulo tuossa hommassa ole kiinni muusta kuin siitä, että systeemi ilmaantuu jonkin ajan kulututtua, kun neste kiertää. Aluksi on nesteessä ilmaa, niin kennon läpi ilma ei lämpene. Neste kiertää aivan samalla tavalla kennossa vaikka lämmön säätö on kiinni.Pakari kirjoitti: ↑Ti Syys 02, 2025 14:27No, kyllä mulla ainakin kesti normaalia kauemmin vesipumpun vaihdon jälkeen että alkoi tulla kabiiniin normaalisti kunnolla lämmintä. Lisäksi säästyy yllätyksellisiltä mahdollisten ilmataskujen poistumisilta ja jäähärin lisäystarpeelta, kun käyttää lämpöä päällä. Vaikka ei välttämätöntä tarvetta, niin mielestäni käytännöllistä ja suositeltavaa.
Käytännöllistä ehkä pitää lämpö täysillä siksi, että voi todeta kuumana sisälle tulevan ilman kertovan ilmauksen onnistuneen. Varsinaiseen ilmaukseen ei ole merkitystä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)