Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Royzz83
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Elo 10, 2023 11:41
Paikkakunta: Tampere

Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?

Viesti Kirjoittaja Royzz83 »

Onko kellään varmuutta, sopiiko vuoden 2005 Saab 9-3 Ver2:sta (diesel, manuaali) irrotettu ilmastoinnin ohjainlaite (ACC-paneeli, koodi 12772892BA) vuoden 2003 Saab 9-3 Linear 2.0t automaattiin, jossa on kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi (ACC, vanhemman mallinen nappulaversio näytöllä)?

Kyseisessä uudemmassa paneelissa ei ole näyttöä, vaan lämpötilat on merkitty numeroin nuppien ympärille (16–26). Muuten siinä on vastaavat säätimet ja mm. istuinlämmityksen painikkeet.

Eli voiko tämän uudemman mallisen ACC-paneelin vaihtaa suoraan 2003 mallin tilalle, vai onko järjestelmissä eroja (esim. liitännät, väylä, ohjelmointi tms.), jotka estävät yhteensopivuuden?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5903
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

12772892 paneelia ei ole käytetty 2005 mallivuoden autossa. Kyseinen paneeli tuli mallivuoteen 2007.

Paneelit eivät käy ristiin keskenään.

Paneelin vaihto tarvitsee ohjelmoida tech2+turvapääsyl vaikka vaihtaa samanlaiseen kuin vanha on.

Miksi paneeli pitäisi vaihtaa?
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Royzz83
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: To Elo 10, 2023 11:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?

Viesti Kirjoittaja Royzz83 »

Pakari kirjoitti:
Ti Syys 02, 2025 08:16
12772892 paneelia ei ole käytetty 2005 mallivuoden autossa. Kyseinen paneeli tuli mallivuoteen 2007.

Paneelit eivät käy ristiin keskenään.

Paneelin vaihto tarvitsee ohjelmoida tech2+turvapääsyl vaikka vaihtaa samanlaiseen kuin vanha on.

Miksi paneeli pitäisi vaihtaa?
Ei siihen muuta syytä ole kuin esteettinen – eli tehdä siitä vähän modernimpi. 😅
Kiitos infosta!
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5903
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nuppipaneeli on kyllä askel kaikessa mielin taakse päin verrattuna digitaalipaneeliin. Pyöriviä nuppeja on käytetty kautta historian, niin modernimpi ja paremman näköinen digipaneelit omasta mielestä ovat kuin nuppiversio, mutta kukin tyylillään.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
aero
-
Viestit: 9177
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?

Viesti Kirjoittaja aero »

Nappimallia en ole käyttänyt, mutta nuppimallia pystyy Saab-henkisesti käyttämään hanskat kädessä paneeliin katsomatta. Nuppimallin heikkous on se, että siinä ei ole monotilaa, eli jos haluaa säätää koko auton lämpötilaa, niin pitää aina ruuvata molempia nuppeja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5903
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei mun oo tarvinnu koskaa säädellä paneelista mitään. Automatiikka hoitaa kaiken(siksi se on acc :mrgreen: ) ja kesät talvet on 20c taulussa ja aina tulee sopiva lämpötila sisälle.

Tietysti kun jäähynesteet vaihtaa tai ne käy pihalla, nii paree säädellä lämmöt hetkeksi täysille että saa nesteet kiertämään ja ilmattua, mutta noin niinku arkiajossa paneeliin ei ees tartte koskea.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
aero
-
Viestit: 9177
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, tässä on eri koulukuntia. Mulla on talvisin tapana lyhemmät pätkät (luokkaa 50km tai alle) vetää takki päällä alusta loppuun jos pitää kylmänä lähteä, niin silloin sisälämpöä on kiva pudottaa vähän alemmas.

Automatiikka on hyvä, sillä saa optimitilanteessa yhdellä nupilla/napilla valita siihen hetkeen haluamansa lämpötilan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
markkula
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?

Viesti Kirjoittaja markkula »

aero kirjoitti:
Ti Syys 02, 2025 11:18
. Nuppimallin heikkous on se, että siinä ei ole monotilaa, eli jos haluaa säätää koko auton lämpötilaa, niin pitää aina ruuvata molempia nuppeja.
Olen siinä uskossa että minulla olleissa tuo toimi siten että ajoon lähtiessä oli kuskin napilla koko auto. Sitten jos käänsi repsikan nappia niin muuttui kaksialueiseksi. Taas seuraavalla käynnistyksellä kuljettajan napista koko auton lämpötila.
9-5 2.0 Tid 2010 x2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4851
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
Ti Syys 02, 2025 11:20
Tietysti kun jäähynesteet vaihtaa tai ne käy pihalla, nii paree säädellä lämmöt hetkeksi täysille että saa nesteet kiertämään ja ilmattua, mutta noin niinku arkiajossa paneeliin ei ees tartte koskea.
Ei tässä Saabissa, kuin ei useissa muissakaan, enää ole nk. vesiventtiiliä lämmön säädölle :!:
Lämmön säätö perustuu ilman sekoitusperiaatteeseen, missä sisälle tulevaa ilmaa sekoitetaan lämmityskennon ja suoraan ulkoa tulevan ilman kanssa tarpeen mukaan.

Sitenpä jäähdytysnesteen ilmaukseen ei lämmönsäädöllä ole merkitystä, ei tosin haittaakaan, kun neste kiertää aina kennossa :wink:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5903
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No, kyllä mulla ainakin kesti normaalia kauemmin vesipumpun vaihdon jälkeen että alkoi tulla kabiiniin normaalisti kunnolla lämmintä. Lisäksi säästyy yllätyksellisiltä mahdollisten ilmataskujen poistumisilta ja jäähärin lisäystarpeelta, kun käyttää lämpöä päällä. Vaikka ei välttämätöntä tarvetta, niin mielestäni käytännöllistä ja suositeltavaa.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4851
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Voiko uudemman mallin ilmastoinnin ohjainlaitteen asentaa 2003 Saab 9-3:een?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
Ti Syys 02, 2025 14:27
No, kyllä mulla ainakin kesti normaalia kauemmin vesipumpun vaihdon jälkeen että alkoi tulla kabiiniin normaalisti kunnolla lämmintä. Lisäksi säästyy yllätyksellisiltä mahdollisten ilmataskujen poistumisilta ja jäähärin lisäystarpeelta, kun käyttää lämpöä päällä. Vaikka ei välttämätöntä tarvetta, niin mielestäni käytännöllistä ja suositeltavaa.
Ei se lämmön sisälle tulo tuossa hommassa ole kiinni muusta kuin siitä, että systeemi ilmaantuu jonkin ajan kulututtua, kun neste kiertää. Aluksi on nesteessä ilmaa, niin kennon läpi ilma ei lämpene. Neste kiertää aivan samalla tavalla kennossa vaikka lämmön säätö on kiinni.

Käytännöllistä ehkä pitää lämpö täysillä siksi, että voi todeta kuumana sisälle tulevan ilman kertovan ilmauksen onnistuneen. Varsinaiseen ilmaukseen ei ole merkitystä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin