Kylmänä nykii
Re: Kylmänä nykii
Koodinluku on huijausta, kun sillä ei tositilanteessa tee mitään.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii

#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: Kylmänä nykii
Hienoo, kun on niin hienoo.
Alan seuraavaksi vaihdella sytkäreitä, niitä kun on nyt 8 kpl, voi tätä iloa.
Alan seuraavaksi vaihdella sytkäreitä, niitä kun on nyt 8 kpl, voi tätä iloa.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Koodinluku on aina vain apuväline, ikinä se ei vaan suoraan kerro missä vika on. Se opastaa oikeaan suuntaan osaavaa korjaajaa. Esim lambda saattaa herjata laihaa tai rikasta, mutta ei se vika ole välttämättä siinä lambdassa. Tässä kohtaa korjaaja alkaa katsoa, käykö se kone oikeasti rikkaalla vai laihalla, ja jos niin miksi? Usein saa lukea täällä että lambda näytti vikakoodia niin vaihtoi lambdan. Vaikka se vain kertoi havainneensa vian, ja pahimmillaan tilalle laitettiin huonompi tarvikeosa. Kysymys on siitä, osaatko tulkita mitä se koodi haluaa sulle kertoa.
Tai kuten sun tapauksessa nämä misfiret. Jos ne osuu yhteen sylinteriin, vaihdat puolat päikseen ja katsot siirtyykö vika. Jos siirtyy, niin puolavika. Jos on randomia, niin koskas ne tulpat vaihdettiinkaan ..? Jos tulpat on kunnossa, niin sitten tulkitaan oireista, että syy ei ole puolissa eikä tulpissa. Seuraava palikka matkalla on sitten tuo ionisaatioyksikkö.
"In Trionic. 'Ion' comes from the fact that it uses ion current, measured by the spark plugs between combustion events which acts as a sensor for knock, misfire and synchronization detection. The ion current stream which was developed within the ion sensing system due to combustion can be deduced by monitoring the secondary current of the ignition coil. Using the value and wave shape of the current, after the actual spark event, the quality of the actual combustion process is determined, thus allowing the engine control unit to optimize the timing of the spark for the best engine performance while keeping emissions low on a much wider range of rpms."
Jos se ei ole kunnossa, niin tuo palotapahtuman aikainen seuranta ei toimi oikein. Se on hieno systeemi ... eikä voi kovin huonoksi haukkua, jos nyt kohta 20 vuotta vanhaan autoon joudut sen ekaa kertaa vaihtamaan

'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Kylmänä nykii
Jos näkis ionisaatioyksikön kytkennän, niin voisi päätellä paljonkin, englannin kielisen selostuksen mukaan sen pitäisi olla prosessori, mutta veikkaan että saab tekniikan tuotos on muutamia cmos piirejä.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Lambdan herjaan riittää ennen anturia oleva putki vuoto laipasta jonka kuulee kylmästä koneesta äänestä, hetken lämmettyä rako menee umpeen ja lambda näyttää oikeaa.
Tulpistakaan ei ole tullut tietoa mitkä siellä on kun 1.1mm välyksellä olevia on valmiina varmaan kymmeniä samalla kierteellä olevia.
Puolatkaan ei ole ilmoitettu olevan oe ja ennen kuin tyrmää puolavian on ne testattava niin kuin edellä mainitaan.
Evapin takaiskunkin voi testata onko rikki hakemalla tobbanan ohjeen kun itsekkin sitä ihmettelin.
Ionisaattori moduleita löytyy softaajilta varmasti laatikkosotalla edullisesti kun joutuvat vanhempiin vaihtamaan uudemman version softauksen yhteydessä.
Mene tekin omistajan pakeille ja vielä semmoisen joka sattuu asentamaan softia niillä kun on eniten tietoa ja osia hyllyssä.
Tulpistakaan ei ole tullut tietoa mitkä siellä on kun 1.1mm välyksellä olevia on valmiina varmaan kymmeniä samalla kierteellä olevia.
Puolatkaan ei ole ilmoitettu olevan oe ja ennen kuin tyrmää puolavian on ne testattava niin kuin edellä mainitaan.
Evapin takaiskunkin voi testata onko rikki hakemalla tobbanan ohjeen kun itsekkin sitä ihmettelin.
Ionisaattori moduleita löytyy softaajilta varmasti laatikkosotalla edullisesti kun joutuvat vanhempiin vaihtamaan uudemman version softauksen yhteydessä.
Mene tekin omistajan pakeille ja vielä semmoisen joka sattuu asentamaan softia niillä kun on eniten tietoa ja osia hyllyssä.
Re: Kylmänä nykii
Missä tekin omaavia löytyy ?
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Tämäkin olis löytynyt tältä foorumilta.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 000012&z=6
viewtopic.php?t=137045
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Kylmänä nykii
Juu, tuo on kokeiltu, en suosittele ?
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Jos ei harrastajan Tech2 kelpaa, niin sitten ei jää vaihtoehdoksi, kuin viedä auto Saab service centeriin korjattavaksi tai vianhakuun. Eli viralliseen Saab merkkihuoltoon.
Kannattaa muistaa, että vikakoodinluku ja vikadiagnoosi/määritys ovat kaksi eri asiaa. Testerillä voi tehdä kumpaakin.
Tästä hyvä esimerkki, oli eräs auto kiertänyt korjaamoita ja kaikkialla oli sanottu, että ei voi mitään ei ole vikakoodeja ei tiedetä mikä vialla. Sitten tein siihen vianhaun testerillä ja oli niinkin yksinkertainen vika, kuin että eculle tiedon antava moottorin lämpötila-anturi näytti aina jokatilanteessa moottorin lämpötilaksi 94c. Ei ihme, ettei käynnisty kuin lämpimänä.
Tämä em. Oli siis vain esimerkki siitä, että testerillä pystyy tekemään asioita, vaikka vikakoodeja ei olisikaan. Kyse on testerin käyttäjästä ja hänen osaamisesta.
Kannattaa muistaa, että vikakoodinluku ja vikadiagnoosi/määritys ovat kaksi eri asiaa. Testerillä voi tehdä kumpaakin.
Tästä hyvä esimerkki, oli eräs auto kiertänyt korjaamoita ja kaikkialla oli sanottu, että ei voi mitään ei ole vikakoodeja ei tiedetä mikä vialla. Sitten tein siihen vianhaun testerillä ja oli niinkin yksinkertainen vika, kuin että eculle tiedon antava moottorin lämpötila-anturi näytti aina jokatilanteessa moottorin lämpötilaksi 94c. Ei ihme, ettei käynnisty kuin lämpimänä.
Tämä em. Oli siis vain esimerkki siitä, että testerillä pystyy tekemään asioita, vaikka vikakoodeja ei olisikaan. Kyse on testerin käyttäjästä ja hänen osaamisesta.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Kylmänä nykii
"vikakoodinluku ja vikadiagnoosi"
Englanninkielellä on hienoa hämärtää, mitä oikeestaan tarkoitetaan;
Koodi voi olla mitä vaan, mutta
Diagnoosi on vikaselvitys.
On niin vaikeaa kirjoittaa suomeksi.
Englanninkielellä on hienoa hämärtää, mitä oikeestaan tarkoitetaan;
Koodi voi olla mitä vaan, mutta
Diagnoosi on vikaselvitys.
On niin vaikeaa kirjoittaa suomeksi.
Viimeksi muokannut petrosaab, Su Syys 07, 2025 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Onko taas tylsää viikonloppuna, kun pitää tänne tulla trollaamaan?

Re: Kylmänä nykii
Mä kuulun täällä siihen suureen enemmistöön, jolla ei kokemusta auton korjauksesta juurikaan ole.
Siihen tulokseen olen tullu, ettei täällä korjauskokemusta ole. Teoria tietoa löytyy.
Siihen tulokseen olen tullu, ettei täällä korjauskokemusta ole. Teoria tietoa löytyy.
2021 Saab 9-3
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
2012 Saab 900 (vm1986)
2001 Volvo V40 (vm2001)
1997 Volvo V40 (vm1997)
1995 Volvo 340 (vm1992)
Re: Kylmänä nykii
Sitähän on. Sulle on ohjeita annettu moneen kertaan, ja neuvoja, mutta päätät olla uskomatta niitä. No, mene vaihtelemaan niitä puolia päikseen, kun et kerran halua uskoa neuvoihin. Onnea.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Kylmänä nykii
Se on Mitsubishin tuotos, kuten nuo puolatkin. Ja se seuraa sekä virtaa, että sen aaltomuotoa. Mitä sä teet sen kytkentätiedolla? Se tieto riittää, että jos tuo ei toimi, niin sun kone ei seuraa palotapahtumia niinkuin sen pitäisi. Mikset sulje pois yhtälöstä noin yksinkertaista asiaa, vaan haluat hakata päätäsi seinään? Työkaverilla on B207 Opel Vectrassa, joskus sitä on ihan peruslukijallakin lukaistu, ja koodit on ollut ihan sitä mitä on oletettukin. Mutta olen auttanut häntä korjauksissa ihan oireisiin perustuen, ja aina on osuttu oikeaan. Koodeja on luettu vaan vahvistamaan ne oireisiin perustuvat oletukset. Mun omat käyttikset on olleet viimeiset seitsemän vuotta Saabeja, ja aivan kaikesta (silloin harvoin kun on ollut tarvetta) on selvitty peruslukijalla, Motronic Suitella (ilmainen) ja tämän foorumin avuilla. Mutta jos sä et halua uskoa tämän foorumin kokemuksen voimaan ja tiedon määrään, vaan kyseenalaistat kaiken ja päätät mennä omaa tietäsi, niin se on vain sun valinta.
Vaihda se ionisaatiomoduli.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc