Kyseessä Linear Sedan automaatti B207L vm. 2002 (2003).
Liikennevaloissa tiukemmin kääntyessä (erityisesti vasemmalle) takaa vasemmalta tuntuu selvä “heilautus” tai pompahdus. Sama myös oikealle kääntyessä, mutta lievempänä.
Kun käännyn valtatieltä oikealle nousevalle rampille, mitä enemmän rattia kääntää oikealle, sitä selvemmin oikeasta etupäästä alkaa kuulua jyskytystä. Tämä ei ole enää niin paha kuin aiemmin, koska oikea vetoakseli on vaihdettu uuteen (vanhassa sisempi nivel oli väljä).
Suoraan ajaessa tasaisella asfaltilla auto kulkee välillä täysin pehmeästi, mutta välillä jysähtää jostain nurkasta, kuin tiessä olisi monttu, vaikka pinta on sileä.
Vuoden sisällä tehdyt työt:
Vasen vakaajan yhdystanko
Vasen vetoakseli
Kaikki iskunvaimentimet, joustintuen laakerit ja ylätuet (+ nelipyöräsuuntaus)
Vasen etu alatukivarsi (+ nelipyöräsuuntaus)
Vasen taka aurauksensäätötanko (+ nelipyöräsuuntaus)
Oikea vetoakseli
Alusta on käyty läpi, eikä välyksiä löytynyt. Auto käytetty elokuussa katsastuksessa – kaikki ok, paitsi lisäjarruvalo pimeänä.
Mistä tällaiset oireet voisivat johtua?
Omat arvaukset / mahdollisia syitä:
Taka-akselin puslat (voi oireilla mutkissa ilman selvää välystä nosturilla)
Etupään jousi/ylätuen laakeri/kiinnitys (uusikin osa voi olla viallinen)
Jarrusatulan kiinnitys/helat, jotka voivat “paukahtaa” käännöksissä
Renkaiden sisäinen vika (vyöerkauma) → aiheuttaa satunnaista pompsahtelua suoralla
Tarvikevetoakselin toleranssiongelma
Alkaa oma ymmärrys loppua – outoja alustan oireita
Re: Alkaa oma ymmärrys loppua – outoja alustan oireita
Ootko tarkastanu jo et kaikki jouset on ehjät?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Alkaa oma ymmärrys loppua – outoja alustan oireita
Taka-akselin puslien kuluneisuus tuntuu yleensä vaikka urapaikkansen reunan yli ajaessa tai yleisenä levottomuutena.
Alapallo oireelle vähän samalla tavalla.
Tuliko niihin etuiskareiden ylätukiin laitettuu lisää rasvaa, johonki ku vaihdoin niin uudessa oli tosi vähän. Sen jumittaminen tai jonku jousen poikki oleminen vois selittää paukahduksen ku hakee paikkaansa.
Alapallo oireelle vähän samalla tavalla.
Tuliko niihin etuiskareiden ylätukiin laitettuu lisää rasvaa, johonki ku vaihdoin niin uudessa oli tosi vähän. Sen jumittaminen tai jonku jousen poikki oleminen vois selittää paukahduksen ku hakee paikkaansa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Alkaa oma ymmärrys loppua – outoja alustan oireita
Etupäässä nämä osat paikoillaan?
https://www.motonet.fi/tuote/joustintuk ... earch=true
Ja etujousen alapäähän oli muistaakseni saatavilla myös jotain suojaa jouselle. Niin ovatko ne siellä paikoillaan?
Taka-akselilla kallistuksenvakaajan runkohelat entiset mahdollisesti.
https://www.motonet.fi/tuote/joustintuk ... earch=true
Ja etujousen alapäähän oli muistaakseni saatavilla myös jotain suojaa jouselle. Niin ovatko ne siellä paikoillaan?
Taka-akselilla kallistuksenvakaajan runkohelat entiset mahdollisesti.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Alkaa oma ymmärrys loppua – outoja alustan oireita
Tuo muovi aiheuttaa veden ja lian kertymisen jousen ja kumin väliin minkä seurauksena jousen pinta rikkoontuu->ruostuu->jousi katkee.
Re: Alkaa oma ymmärrys loppua – outoja alustan oireita
Enpä usko, että Saabilla ovat turhaan sinne sellaisen laittaneet ja tarkoittaneet. Lisäksi jos jousilanka ruostumisen edesauttamana katkeaa, niin ottaa aikaa sen verran että ei varmastikaan ole hirvittävän merkityksellistä. Jousen katkaisee yleensä kyllä muut syyt kuten ylätuen ja ylälaakerin ongelmat.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Alkaa oma ymmärrys loppua – outoja alustan oireita
https://youtube.com/shorts/SzbaVcVn21k? ... PZuf_ot22J
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2006 ... ng-failure
Kun korjailee omia ja muiden autoja niin syy ja seuraus on se nro.1 jotta ei tee samaa virhettä uudelleen.
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2006 ... ng-failure
Kun korjailee omia ja muiden autoja niin syy ja seuraus on se nro.1 jotta ei tee samaa virhettä uudelleen.