Starttirele naksahtaa, mutta startti ei pyöri – UBEC vai maadoitusvika?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 6
- Liittynyt: To Elo 14, 2025 16:47
Starttirele naksahtaa, mutta startti ei pyöri – UBEC vai maadoitusvika?
Saab 9-3 Aero (NG93), vm. 2003
Ongelma
- Virta-avainta käännettäessä kuuluu vain yksi naksahdus starttireleeltä, mutta startti ei pyöri.
- Jos hyppään releen nastan 30 → 87 (starttireleen lähtö), startti pyörii.
- Startti pyöri kerran heikosti, mutta toisella yrityksellä normaalin terävästi.
- Akun jännite pysyy yli 10 V startatessa, eli se ei romahda kuormassa.
- Latausjännite käynnissä n. 13,8 V.
- Alussa syttyi moottorin vikavalo ilman vikakoodeja, joka katosi yhden normaalin käynnistyksen jälkeen.
Mitä olen tehnyt
Akku:
- Vanha akku ladattu → auto käynnistyi kerran.
- Vaihdettu uuteen, täyteen ladattuun akkuun (13,3 V levossa).
- Jännite pysyy ylhäällä startin aikana.
Starttirele (R8):
- Rele naksahtaa avainta käännettäessä.
- Vaihdettu toiseen releeseen → sama vika.
- Vanhan releen sisällä pientä savua/jälkiä (kaari-iskuja).
- Rele- ja sulakepesät puhdistettu hapettumista.
UBEC (moottoritilan sulake- ja releboksi):
- Purettu ja tutkittu piirilevy.
Jatkuvuustestit:
- Nasta 30 → akkusyöttö = 0 Ω.
- Nasta 87 → startin solenoidi = 0 Ω.
- Ei näkyviä halkeamia tai palojälkiä.
- Puhdistettu ja koottu takaisin. Yhä vain yksi naksahdus, ei starttia.
Starttimoottori:
- Toimii kun rele hypätään (30→87).
- Välillä pyörii heikosti, välillä normaalisti.
Arvelut?
- UBECin relepesä/kontakti ei ehkä kestä kuormaa, vaikka jatkuvuusmittaus näyttää kunnossa.
- Maadoituskaapeli tai startin plussakaapeli voi olla huono/korroosion heikentämä.
- Startin solenoidi voi jumitella satunnaisesti.
Ongelma
- Virta-avainta käännettäessä kuuluu vain yksi naksahdus starttireleeltä, mutta startti ei pyöri.
- Jos hyppään releen nastan 30 → 87 (starttireleen lähtö), startti pyörii.
- Startti pyöri kerran heikosti, mutta toisella yrityksellä normaalin terävästi.
- Akun jännite pysyy yli 10 V startatessa, eli se ei romahda kuormassa.
- Latausjännite käynnissä n. 13,8 V.
- Alussa syttyi moottorin vikavalo ilman vikakoodeja, joka katosi yhden normaalin käynnistyksen jälkeen.
Mitä olen tehnyt
Akku:
- Vanha akku ladattu → auto käynnistyi kerran.
- Vaihdettu uuteen, täyteen ladattuun akkuun (13,3 V levossa).
- Jännite pysyy ylhäällä startin aikana.
Starttirele (R8):
- Rele naksahtaa avainta käännettäessä.
- Vaihdettu toiseen releeseen → sama vika.
- Vanhan releen sisällä pientä savua/jälkiä (kaari-iskuja).
- Rele- ja sulakepesät puhdistettu hapettumista.
UBEC (moottoritilan sulake- ja releboksi):
- Purettu ja tutkittu piirilevy.
Jatkuvuustestit:
- Nasta 30 → akkusyöttö = 0 Ω.
- Nasta 87 → startin solenoidi = 0 Ω.
- Ei näkyviä halkeamia tai palojälkiä.
- Puhdistettu ja koottu takaisin. Yhä vain yksi naksahdus, ei starttia.
Starttimoottori:
- Toimii kun rele hypätään (30→87).
- Välillä pyörii heikosti, välillä normaalisti.
Arvelut?
- UBECin relepesä/kontakti ei ehkä kestä kuormaa, vaikka jatkuvuusmittaus näyttää kunnossa.
- Maadoituskaapeli tai startin plussakaapeli voi olla huono/korroosion heikentämä.
- Startin solenoidi voi jumitella satunnaisesti.
Re: Starttirele naksahtaa, mutta startti ei pyöri – UBEC vai maadoitusvika?
Mä kattoisin ekana startin maadotuskaapelin ja syöttökaapelin kunnon.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Starttirele naksahtaa, mutta startti ei pyöri – UBEC vai maadoitusvika?
Ääni myös tälle. Jännitemittaukset ei kerro totuutta, kun virta ei kulje huonoista liitoksista. Ainakin se on poissulkevaa, kun laittaa nuo kaapelit ekana kuntoon.
Oma on päässyt makaamaan tuossa pihalla hetkittäin liiankin pitkään, ja aina jännitteen notkahtaessa on tullut noita vikavaloja, moottorista ja ABS:stä ja ESP:stä jne mutta aina ne katoaa seuraavalla käynnistyksellä.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Starttirele naksahtaa, mutta startti ei pyöri – UBEC vai maadoitusvika?
Maadoitusten ja syöttöjen tarkistus (ja parannus) on about aina hyvä idea, mutta jos releen korvaaminen hyppylangalla saa koneen pyörimään joka kerta ja relekin on vaihdettu uuteen, kiinnittäisin myös huomiota releen ohjaukseen ja relekannan kontakteihin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Starttirele naksahtaa, mutta startti ei pyöri – UBEC vai maadoitusvika?
Katsomatta schemoja tarkemmin, tässähän toki tulee kyseeseen myös, se että mistä se releen ohjaus ottaa esim maan? NG 9-3 ei todellakaan ole helpoimia autoja sähköjen suhteen, toisaalta sisältää todella hienoja keksintöjä, mutta sitten kun ne alkaa temppuilla, niin ollaankin aika jännän äärellä.
Ekana voi kokeilla ihan vaikka sitä tuttua apukaapeliniksiä, akun miinuksesta koriin ja moottoriin lisäkaapelit.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Starttirele naksahtaa, mutta startti ei pyöri – UBEC vai maadoitusvika?
^Releen ohjauksen maa on osa releen ohjausta, jonka siis ottaisin myös syyniin.
Vaikka koneen maadoituksessa olisi sanottavaa ja parannettavaa, niin se ei riitä selittämään varmaa toimintaa jos releen korvaa hyppylangalla. Jos hyppylangallakin toimii vain osa kokeiluista, niin tilanne on toinen.
Vaikka koneen maadoituksessa olisi sanottavaa ja parannettavaa, niin se ei riitä selittämään varmaa toimintaa jos releen korvaa hyppylangalla. Jos hyppylangallakin toimii vain osa kokeiluista, niin tilanne on toinen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Starttirele naksahtaa, mutta startti ei pyöri – UBEC vai maadoitusvika?
Näin minä sen ainakin ymmärsin olevan, että se toiminta ei silti ole normaalia.aero kirjoitti: ↑Ma Syys 29, 2025 14:19^Releen ohjauksen maa on osa releen ohjausta, jonka siis ottaisin myös syyniin.
Vaikka koneen maadoituksessa olisi sanottavaa ja parannettavaa, niin se ei riitä selittämään varmaa toimintaa jos releen korvaa hyppylangalla. Jos hyppylangallakin toimii vain osa kokeiluista, niin tilanne on toinen.
"Starttimoottori:
- Toimii kun rele hypätään (30→87).
- Välillä pyörii heikosti, välillä normaalisti."
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Starttirele naksahtaa, mutta startti ei pyöri – UBEC vai maadoitusvika?
Ja lataus jännite on napsun liian alhainen, voiko huonot maadoitukset aiheuttaa senkin ?
Ainakaan itsellä ei ole ollut yhtään autoa , jossa kunnossa ollessan olis ollu lataus alle 14V.
Ainakaan itsellä ei ole ollut yhtään autoa , jossa kunnossa ollessan olis ollu lataus alle 14V.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC