2007 B207e e85 softaus?
2007 B207e e85 softaus?
Mistä näitä e85 ohjelmia saa? Itsellä tosiaan 2007 vuoden 9-3 niin ei vissiin tarvi mitään osia yms vaihtaa?
Onko nykyään edes järkevää laittaa softa? Ja paljonko sellainen maksaisi?
Asun kokkolassa.
Onko nykyään edes järkevää laittaa softa? Ja paljonko sellainen maksaisi?
Asun kokkolassa.
Re: 2007 B207e e85 softaus?
Jos tehoa kaipaat, softaa, mutta bensalle. Etanoli kuuluu dragstripille.. ja rapujuhliin.
Autoa ei ole valmistettu etanolia varten, lue vaikka noita polttoainepumppukeskusteluja.
Autoa ei ole valmistettu etanolia varten, lue vaikka noita polttoainepumppukeskusteluja.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2007 B207e e85 softaus?
No on kyllä aika penseä näkemys. Viime viikkojen keskustelut ovat olleet aika myrkyllisiä ja pahan mielen juupas eipäs -väittelyitä tällä foorumilla.
Alkuun pääsee vaikkapa vilaisemalla seuraavan sivun läpi:
viewtopic.php?f=59&t=152867
On totta, että useammalla polttoaineella tuskin ainakaan vähentää ongelmia, mutta kyllä nämä autot on lähtökohtaisesti rakennettu kestämään myös etanolia, vaikka polttoainepumppu onkin vähän eri mallia varsinaisessa Biopower-vehkeessä. Oman alunperin bensamallin tehtaan alkuperäinen pa-pumppu vuodelta 2008 pumppailee ainakin vielä aivan nätisti softauksen ja 50000 kilometrin etanoliajon jälkeen.
JCarlsonin softat taitavat nykyään olla se "golden standard" ohjelmistojen osalta.
Oletan kuitenkin, että ollaan terveellä harrastusmielellä liikenteessä, sillä ainakaan rahallisia säästöjä nykyisillä etanolin hinnoilla on vaikea saavuttaa. Autojen ja erityisesti Saabien harrastaminen on kuitenkin varsin kivaa puuhaa!
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Re: 2007 B207e e85 softaus?
Etanolilla ekaa kertaa ajaessa bensasoftan jälkeen saattaapi esiintyä oireita joita aiemmin ei ollut eikä etanoli niitä tee tai riko vaan ne on ollut jo autossa ennestään.
Mm. nykimistä lämäpohjassa, kylmästartissa saattaapi rykiä, höyryä enempi putkesta yms.
Nykiminen johtuu monesti loppuun ajetuista puolista jotka ei kykene enää antamaan kunnon kipinää.
Pätkäajossa vaihda moottoriöljyt vähintään kerran vuodessa sinne kun kertyy etanolia joka startissa enempi kuin bensaa, erotat kyllä melko pian kun nuuhkaset öljyntäyttökorkista.
Ostit softan keneltä tahansa niin lueskele foorumia ketkä niitä on tehnyt pisimpään niillä kun on yleensä ne toimivimmat.
Mm. nykimistä lämäpohjassa, kylmästartissa saattaapi rykiä, höyryä enempi putkesta yms.
Nykiminen johtuu monesti loppuun ajetuista puolista jotka ei kykene enää antamaan kunnon kipinää.
Pätkäajossa vaihda moottoriöljyt vähintään kerran vuodessa sinne kun kertyy etanolia joka startissa enempi kuin bensaa, erotat kyllä melko pian kun nuuhkaset öljyntäyttökorkista.
Ostit softan keneltä tahansa niin lueskele foorumia ketkä niitä on tehnyt pisimpään niillä kun on yleensä ne toimivimmat.
Re: 2007 B207e e85 softaus?
Kyllä, olen sangen penseä etanolille. Jos haluaa sillä ajella, ostaa tehtaan Biopowerin. Näitä muita ei todellakaan ole rakennettu lähtökohtaisesti etanolille, vaan Biopower on rakennettu sitä sietämään.jormapaappa1235 kirjoitti: ↑La Loka 04, 2025 10:13No on kyllä aika penseä näkemys.
On totta, että useammalla polttoaineella tuskin ainakaan vähentää ongelmia, mutta kyllä nämä autot on lähtökohtaisesti rakennettu kestämään myös etanolia, vaikka polttoainepumppu onkin vähän eri mallia varsinaisessa Biopower-vehkeessä.
..
Oletan kuitenkin, että ollaan terveellä harrastusmielellä liikenteessä, sillä ainakaan rahallisia säästöjä nykyisillä etanolin hinnoilla on vaikea saavuttaa. Autojen ja erityisesti Saabien harrastaminen on kuitenkin varsin kivaa puuhaa!
Kun pistää realiteetit Exceliin ja vähän ennustaa tulevaisuutta, tulos tuskin on muutokselle myönteinen. Miksi maksaa extraa lisämurheista? Toki ahneuksissaan tai muuten muutokseen erehtyneet kehuvat lopputulosta

Harrastaminen on kivaa, ja Saab kelpo harrastusväline, vaikka omakin on muuttumassa kaikesta huolenpidosta huolimatta ruostuvaksi Opeliksi


98 tankkiin, ja matka maistuu! Vaihtelua sähkövispilöintiin

-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2007 B207e e85 softaus?
Noh, jos Excelin kanssa pitää ruveta elämisen tyylien kannattavuutta laskemaan, niin eiköhän meille kaikille parasta olisi sitten ajaa ykspisteäkäsellä Corollalla ja asua talossa, jossa on - erästä artistiamme lainaten - suorat seinät ja tapetit. Mielipidekysymyksistä voi väitellä loputtomasti, mutta harvoin siitä kovin moni hyötyy.
Ehkä hedelmällisempää olisi kuulla, mitä asioita ketjun aloittaja arvostaa autoilussa? Sen perusteella voisi olla paljon mielekkäämpää vastata kysymykseen "kannattaako?".
Ehkä hedelmällisempää olisi kuulla, mitä asioita ketjun aloittaja arvostaa autoilussa? Sen perusteella voisi olla paljon mielekkäämpää vastata kysymykseen "kannattaako?".

Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Re: 2007 B207e e85 softaus?
Alkujaan vastasin aloittajan kysymykseen, onko nykyään edes järkevää laittaa softa?
Ja koska kysymys oli rajattu osaston autoon, esitin sofatausvaihtoehtoa, mutta bensiinille. Omaan, eli käytännössä ”tyttöjen” eli uudesta asti perheen naisväen autona palvellut on softattu täällä parjatulla bulkkisoftalla, ja palautettu aina vakioksi ennen huoltoa ja katsastusta. Eittämätön etu verrattuna paikallisiin virittäjävelhoihin. Ja hyvin on toiminut.
Muissa lajeissa etanolilla lantrattu bensiini (kaupan 98) on aiheuttanut lievää suurempaa huolta, kun kuumalla kelillä tapahtui tehon pudotus hyvin kriittisellä hetkellä. Ja tämä on yleisesti tunnettu ongelma, tuli ilmi selvitellessä) Mikä estää saman tilanteen autossa, ohitustilanteessa?
Olen aina avoin perustelluille vastakkaisille mielipiteille. Etanolin tuhoava vaikutus moniin materiaaleihin ja sen ominaisuudet energian tuottamiseen ovat tunnettuja. Eivätkä kovin mairittelevia.
Kannattaako siis enempää :saab: eja uhrata etanolialttarilla?
Ja koska kysymys oli rajattu osaston autoon, esitin sofatausvaihtoehtoa, mutta bensiinille. Omaan, eli käytännössä ”tyttöjen” eli uudesta asti perheen naisväen autona palvellut on softattu täällä parjatulla bulkkisoftalla, ja palautettu aina vakioksi ennen huoltoa ja katsastusta. Eittämätön etu verrattuna paikallisiin virittäjävelhoihin. Ja hyvin on toiminut.
Muissa lajeissa etanolilla lantrattu bensiini (kaupan 98) on aiheuttanut lievää suurempaa huolta, kun kuumalla kelillä tapahtui tehon pudotus hyvin kriittisellä hetkellä. Ja tämä on yleisesti tunnettu ongelma, tuli ilmi selvitellessä) Mikä estää saman tilanteen autossa, ohitustilanteessa?
Olen aina avoin perustelluille vastakkaisille mielipiteille. Etanolin tuhoava vaikutus moniin materiaaleihin ja sen ominaisuudet energian tuottamiseen ovat tunnettuja. Eivätkä kovin mairittelevia.
Kannattaako siis enempää :saab: eja uhrata etanolialttarilla?
Re: 2007 B207e e85 softaus?
Kangasalta saa JC Performancen biopower softan.
Onnistuu mm. Ecun postittamalla.
Onnistuu mm. Ecun postittamalla.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
T7 & T8 JC performance softat.
Www.EerosGarage.fi
Hinaukset- ja laserpuhdistus sekä hitsaustyöt.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2007 B207e e85 softaus?
Vähän menee nyt aiheen ulkopuolelle, modeille etukäteen anteeksi.Scraab kirjoitti: ↑La Loka 04, 2025 20:21Alkujaan vastasin aloittajan kysymykseen, onko nykyään edes järkevää laittaa softa?
Ja koska kysymys oli rajattu osaston autoon, esitin sofatausvaihtoehtoa, mutta bensiinille. Omaan, eli käytännössä ”tyttöjen” eli uudesta asti perheen naisväen autona palvellut on softattu täällä parjatulla bulkkisoftalla, ja palautettu aina vakioksi ennen huoltoa ja katsastusta. Eittämätön etu verrattuna paikallisiin virittäjävelhoihin. Ja hyvin on toiminut.
Muissa lajeissa etanolilla lantrattu bensiini (kaupan 98) on aiheuttanut lievää suurempaa huolta, kun kuumalla kelillä tapahtui tehon pudotus hyvin kriittisellä hetkellä. Ja tämä on yleisesti tunnettu ongelma, tuli ilmi selvitellessä) Mikä estää saman tilanteen autossa, ohitustilanteessa?
Olen aina avoin perustelluille vastakkaisille mielipiteille. Etanolin tuhoava vaikutus moniin materiaaleihin ja sen ominaisuudet energian tuottamiseen ovat tunnettuja. Eivätkä kovin mairittelevia.
Kannattaako siis enempääeja uhrata etanolialttarilla?
Sehän on aivan mainiota, että saadaan erilaisia mielipiteitä eri asioita kokeneilta ihmisiltä. Ja vielä parempi on päästä porukalla pureskelemaan näitä ajatuksia ja tekemään mahdollisimman kokonaisvaltainen johtopäätös toisia kunnioittaen.
Se, mihin jäin itse kiinni, oli erityisesti ensimmäisen viestisi tietty provosoivuus ja ehdottomuus. Lievästi ivallinen ilmoitus siitä, että kysymyksen aihe kuuluu shottilaseihin tai puoli kilometriä kestäviin kilpa-autoihin kuulostaa siltä, että päätös on toisen puolesta etukäteen tehty, ja minkä tahansa muun tekeminen tai edes ehdottaminen on hölmöä. Se ei oikein jätä ovea auki rakentavalle keskustelulle ja sille, että jollakin toisella voisi olla toisenlainen mielipide. Elämä on kuitenkin niin kovin subjektiivista, että meissä kaikissa on varmasti jotakin, jota toinen pitää aivan täysin hulluna. En minäkään pysty mitenkään ymmärtämään vaikkapa automaailmasta:
-madallusjousia
-megasubbaria takakontissa
-helman levityssarjaa
-moottorin osien värjäämistä kirkuvilla väreillä
Mutta jos ne tuovat omistajalleen iloa, ne eivät välittömästi riko autoa, eikä niitä käytetä toisten tahalliseen kiusaamiseen, silloinhan ne ovat aivan täysin perusteltuja. Insinööritaustalla etanoliautoilussa minulle on tuonut henkilökohtaista iloa se, että osaan nyt itse ohjelmoida autoni, polttoaineen oktaaniluku on suurempi, turbo käy viileämpänä ja saan vieläpä ajaa kierrätysjätteestä tehdyllä pohjoismaisella menovedellä, mistä sisäinen viherpiipertäjäni on oikein mielissään. Kokonaisuutena oma kokemus on siis ehdottomasti plussan puolella, mutta jokaisen pitää tehdä se arvio itse - me voimme tarjota vain omia kokemuksiamme pohjaksi.
Vastatakseni ihan aiheeseenkin, omakohtaisesta kokemuksesta kansiremontin yhteydessä en havainnut, että ainakaan polttoainekisko, suuttimet, turbo tai polttoaineensuodatin olisi kokenut minkäänlaista korroosio-ongelmaa. Enempää polttoainelinjaa ei ole tarvinnut avata, joten se pysynee toistaiseksi mysteerinä. Imuventtiilit kyllä olivat tohjona, mutta se johtui mekaanisesta hakkauksesta ja GM:n alihankkijan materiaalivirheestä tässä vuosimallissa.
https://www.saabcentral.com/threads/the ... ad.329066/
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Re: 2007 B207e e85 softaus?
Eipä tuosta kannata anteeksi pyydellä. Erittäin hyvin kiteytetty ja kuvaa nykypäivän menoa aika hyvin somessa. Kirjoituksesta vois kaikki ottaa oppia miten täällä keskustelua pitäisi käydä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96