Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Joissain autoissa on painenanturointi myös DPF:n jälkeen, joten hyvin voi olla että vähän universaalimmassa tarvikepöntössä on siihen mahdollisuus. Tuossahan oli tarvikepöntöstä kyse.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Omassamme on vain yksi lämpötila-anturi ja sitten se paineenmittaus ennen DPF-pöntön hiukkassuodatinkennoa. Mutta tarvikepönttö kyseessä myöskin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Juu mutta jossei se rintapellin paine-eroanturi ole liitettynä DPF:ään niin ei tuo mittaus oikein voi toimia, kait?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
^Juu, ennen DPF:ää paine on pakko mitata, eli se DPF:ää edeltävä paineliitäntä on oltava kiinni paineanturissa.
Mutta sille on vähintään hyvä idea saada vertailupaine - joissain autoissa se otetaan suoraan ulkoilmasta, joissain mitataan DPF:n jälkeen, eli DPF:ssä on paikat kahdelle paineanturille, toinen ennen ja toinen jälkeen. Tarvikeosassa, jonka sopivuus on pyritty saamaan universaaliksi, voi siis hyvin olla molemmat, joista takimmaisen voi tukkia jos sitä ei tarvi - sehän oli tässä jäänyt tukkimatta (lihavoinnit minun):
Mutta sille on vähintään hyvä idea saada vertailupaine - joissain autoissa se otetaan suoraan ulkoilmasta, joissain mitataan DPF:n jälkeen, eli DPF:ssä on paikat kahdelle paineanturille, toinen ennen ja toinen jälkeen. Tarvikeosassa, jonka sopivuus on pyritty saamaan universaaliksi, voi siis hyvin olla molemmat, joista takimmaisen voi tukkia jos sitä ei tarvi - sehän oli tässä jäänyt tukkimatta (lihavoinnit minun):
Toki, tuossa lukee että "ei ole putkea eikä letkua paikalla DPF:n ja rintapellin anturin välillä", mutta koska ensin puhutaan takimaisesta painemittauksesta ja hetken päästä vielä todetaan, että mittaa kuitenkin ennen DPF:ää, niin minä luin tuon niin, että etummainen putki/letku on kuitenkin paikallaan ja takimmainen mittausyhde pöntöltä auki.Frostgrey kirjoitti: ↑Ti Heinä 01, 2025 08:25Viikonloppuna ehdin hieman tutkimaan tätä ongelmaa ja pari vikaa löytyi.
Tähän tosiaan vaihdettu n.300tkm kohdalla tarvike DPF(siltä ainakin näyttää) ja huomasin että sieltä on kokonaan jätetty DPF:n takimmainen painemittaus pois, eli ei ole putkea eikä letkua paikalla DPF:n ja rintapellin anturin välillä, joten nyt mittaa DPF paine-eroa vain ennen DPF ja ulkoilman välillä. Maalaisjärjellä tällä ei kai suurta merkitystä, kun ei pakoputkessa kauheaa painetta pitäisi olla enää DPF:n jälkeen?
Auton alta nousevaan käryyn polton aikana tällä varmasti merkitystä, kun DPF:n painemittausyhdettä ei ollut tulpattu ollenkaan (4mm reikä), nyt sain sen tulpattua, joten jos käryttely hieman vähenisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Ootko ihan varma, että vain yksi lämpötila-anturi löytyy putkesta? Se ensimmäinen on hyvin piilotettuna sinne.. Kaikki Saabin 1,9:it mitä oon kattellu on ollu kahdella... Toki ei voi yleistää, mutta...
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
En mene vannomaan, voihan siellä olla toinenkin jos se on piilotettuna sinne. Nyt on toi TTiD pukattuna talliin ja tietty jo kaikenlaista raksakamaa ympärillä kun tuli teltta-saabin vuoro päästä ajoon vaikkei hienoja kesäkelejä oikein olekaan. Muttei sinne TTiD:n alle oikein ole näköyhteyttä, ja akkukin on irti jo.
Mutta meidänkin omassamme jokin tarvike-DPF joten ei ole tietoa olisiko sillä kuulunut olla alunperin 2 yhdettä painemittauksille ja 2 lämpöanturiakin, pitää joskus muistaa mennä tekemään tilaa talliin ja käydä kuvaamassa DPF:ää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Edelleen on vähän tuskaa tuon DPF:n polttamisen kanssa, vaikka nyt on pakoputki uusittu ja tiivistettu, oli jäänyt turbon ja katin panta vähän huonosti paikalle vuosi sitten tehdyn turbojen vaihdon jälkeen (oma moka
) Putki ennen DPF:ää olikin aika huonossa hapessa ,hitsi saumat oli ihan pitsiä.
Jonkin verran polttoposessi kyllä parani ja ei kärytä enää konehuoneesta polton aikana, mutta edelleen on aika tarkka miten ajelee että saa polton tehtyä kunnolla, riippuu koneen kuormituksesta tosi paljon, eli ylä ja alamäki niin lämmöt tippuu polton aikana. Samalla kun putken korjasin tuli otettua EGR-ventiili pöydälle ja putsattua, ei kylläkään ollut kauhean paskanen ja tiiviiste menee kiinni pois ollessaan. Tässä oli Dellorto merkkinen, joten ei taida olla orkkis?

Jonkin verran polttoposessi kyllä parani ja ei kärytä enää konehuoneesta polton aikana, mutta edelleen on aika tarkka miten ajelee että saa polton tehtyä kunnolla, riippuu koneen kuormituksesta tosi paljon, eli ylä ja alamäki niin lämmöt tippuu polton aikana. Samalla kun putken korjasin tuli otettua EGR-ventiili pöydälle ja putsattua, ei kylläkään ollut kauhean paskanen ja tiiviiste menee kiinni pois ollessaan. Tässä oli Dellorto merkkinen, joten ei taida olla orkkis?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Pierburgi taitaa olla orkkis ja omien kokemusten mukaan ainoa joka toimii varmasti oikein orkkiksen lisäksi. Onko pakokaasun lämpötila-antureiden lukemat ohjearvoissa? Joitakin sisarmoottorin vastaavia ongelmia on ollut, kun pakokaasun lämpöantureiden liittimet ovat hapettuneet ihan vihreiksi ja auton päästä jolloin mittaustieto vääristyy. Toki anturitkin voivat näyttää vääriä lukemia ja poltto ei ala sen vuoksi.
Se dpf:ssä kiinni oleva anturi ei hirmu kallis ole ja sitä saa melkein joka liikkeestä joka varaosia myy..
Se dpf:ssä kiinni oleva anturi ei hirmu kallis ole ja sitä saa melkein joka liikkeestä joka varaosia myy..
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Ja onhan jäähdytysnesteen termostaatti kunnossa, muistaakseni poltto ei ala kuin moottorin saavuttaessa normaalin käyttölämpötilan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
ainakin Esidin mukaan ihan ok, n. 90-100c , polton alkamisessa ei ongelmaa, mutta itse polttoprosessi tökkii, ei siis saa pidettyä tarpeeksi lämpöä DPF:ssa että poltto etenisi kunnolla.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Kuulostaa epäloogiselta, että lämpötila dpf tippuisi kun poltto alkaa. Jotenkin kallistuisin sen anturin mittaavan väärin. Vikakoodia ei tule koska anturin mittaustieto on järkevä ja mahdollinen, mutta on sitten näitä erilaisia ongelmia jotka voivat johtua väärin mittaavasta anturista, tai anturindataa vääristävästä hapettumista anturin johdon liittimessä.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Onko Pierburg siis ainoa, joka toimii eli Pierburg on OE osan valmistaja ja tarvikkeena vain saman valmistajan osa toimii?
Vai onko sitten olemassa Pierburg ja joku muu, mikä?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Pierburg on tosiaan tietääkseni oe osan valmistaja. Jälkimarkkinoilta saa pierburgin omassa paketissa olevaa egr:ää ja se on toimivaksi useissa eri GM/Fiat dieseleissä todettu.
Välttyy monelta ongelmalta kun suosiolla sijoittaa pierburgin egr:ään tai orkkikseen marmorilta.
Välttyy monelta ongelmalta kun suosiolla sijoittaa pierburgin egr:ään tai orkkikseen marmorilta.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Ei lämpö putoa kun poltto alkaa, mutta ei jaksa pitää tarvittavaa lämpöä pöntössä että poltto etenisi. Esid:stä seurannut niin poltto alkaa kuin DPF:n etummainen lämpö 560-570c. Tässä alkaa sitten takimmainenkin lämpö nousemaan reippaasti aina n.650c asti, mutta heti kun tulee ylämäkeä tai alamäkeä tippuu nuo lämmöt alle 500c ja prosentit polttoprosessissa lakkaa rullaamasta. Taas kun meno tasoittuu niin lämmöt nousee ja poltto etenee.Pakari kirjoitti: ↑Ke Loka 08, 2025 05:50Kuulostaa epäloogiselta, että lämpötila dpf tippuisi kun poltto alkaa. Jotenkin kallistuisin sen anturin mittaavan väärin. Vikakoodia ei tule koska anturin mittaustieto on järkevä ja mahdollinen, mutta on sitten näitä erilaisia ongelmia jotka voivat johtua väärin mittaavasta anturista, tai anturindataa vääristävästä hapettumista anturin johdon liittimessä.
Tänään sain polton menemään täyttöasteesta 76->26 koittaen pitää tasaista 90km/h nopeutta. Polton etenimisprosentti jäi 75% ja lopetti polton jostain syystä? Tilanne vain pahenee kun nostaa nopeutta esim.120km/h. Poltto kun onnistuu niin täyttöaste kyllä tippuu n.10% nurkille ja taas saa n.1000km ajella ilman polttoja.
Vähän vaikuttaa että jokin sekoittaa polton aikana seoksia, eikä palamista tapahdu. Ajossa on vedot tallella eikä tule savutuksia, muutenkin auto toimii hyvin. Savukoneella koittanut imuvuotoja löytää, mutta ei löydy.
Vähän alkaa epäilyttämään juurikin tuo tarvike EGR, mikä paikallaan tai sitten jos suuttimet alkaa tukkeutumaan/vuotamaan, pitäisi päästä TECH:lla kiinni että näkis suuttimien korjausarvot.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Onko sinula OP-COM:ia, vai näkeekö samat arvot sillä Esid3:lla? En ole varmaan vuoteen käyttänyt tuota OP-COM:ia mutta muistaakseni siitä näki kätevästi noi DPF:n lämpötilat, EGR:n toiminnan, ja ainakin paine-eron ennen ja jälkeen DPF:n?
Pitäisikö siellä silti olla paikallaan jokin DPF jossa olisi se painemittaus DPF:n jälkeenkin, tai sitten hitsaat sinne nykyiseen putkilähdön ja siitä yhteys sinne paineanturille?
Tai sitten jostain Ovokon kautta tilaat jonkin orkkis-DPF:n (ei voi maksaa montaa kymppiä rahteineen)?
Pitäisikö siellä silti olla paikallaan jokin DPF jossa olisi se painemittaus DPF:n jälkeenkin, tai sitten hitsaat sinne nykyiseen putkilähdön ja siitä yhteys sinne paineanturille?
Tai sitten jostain Ovokon kautta tilaat jonkin orkkis-DPF:n (ei voi maksaa montaa kymppiä rahteineen)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98