Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
aero
-
Viestit: 9221
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja aero »

Joissain autoissa on painenanturointi myös DPF:n jälkeen, joten hyvin voi olla että vähän universaalimmassa tarvikepöntössä on siihen mahdollisuus. Tuossahan oli tarvikepöntöstä kyse.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9420
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pakari kirjoitti:
To Heinä 03, 2025 17:39
Juu, ei niissä ole kuin kaksi lämpötila-anturia etummainen ja takimmainen ja sitten se paineenmittaus. Painero tunnistetaan dpf:n ja ulkoilman väliltä.
Omassamme on vain yksi lämpötila-anturi ja sitten se paineenmittaus ennen DPF-pöntön hiukkassuodatinkennoa. Mutta tarvikepönttö kyseessä myöskin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9420
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

aero kirjoitti:
To Heinä 03, 2025 18:28
Joissain autoissa on painenanturointi myös DPF:n jälkeen, joten hyvin voi olla että vähän universaalimmassa tarvikepöntössä on siihen mahdollisuus. Tuossahan oli tarvikepöntöstä kyse.
Juu mutta jossei se rintapellin paine-eroanturi ole liitettynä DPF:ään niin ei tuo mittaus oikein voi toimia, kait?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
aero
-
Viestit: 9221
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja aero »

^Juu, ennen DPF:ää paine on pakko mitata, eli se DPF:ää edeltävä paineliitäntä on oltava kiinni paineanturissa.

Mutta sille on vähintään hyvä idea saada vertailupaine - joissain autoissa se otetaan suoraan ulkoilmasta, joissain mitataan DPF:n jälkeen, eli DPF:ssä on paikat kahdelle paineanturille, toinen ennen ja toinen jälkeen. Tarvikeosassa, jonka sopivuus on pyritty saamaan universaaliksi, voi siis hyvin olla molemmat, joista takimmaisen voi tukkia jos sitä ei tarvi - sehän oli tässä jäänyt tukkimatta (lihavoinnit minun):
Frostgrey kirjoitti:
Ti Heinä 01, 2025 08:25
Viikonloppuna ehdin hieman tutkimaan tätä ongelmaa ja pari vikaa löytyi.
Tähän tosiaan vaihdettu n.300tkm kohdalla tarvike DPF(siltä ainakin näyttää) ja huomasin että sieltä on kokonaan jätetty DPF:n takimmainen painemittaus pois :lol: , eli ei ole putkea eikä letkua paikalla DPF:n ja rintapellin anturin välillä, joten nyt mittaa DPF paine-eroa vain ennen DPF ja ulkoilman välillä. Maalaisjärjellä tällä ei kai suurta merkitystä, kun ei pakoputkessa kauheaa painetta pitäisi olla enää DPF:n jälkeen?
Auton alta nousevaan käryyn polton aikana tällä varmasti merkitystä, kun DPF:n painemittausyhdettä ei ollut tulpattu ollenkaan (4mm reikä), nyt sain sen tulpattua, joten jos käryttely hieman vähenisi.
Toki, tuossa lukee että "ei ole putkea eikä letkua paikalla DPF:n ja rintapellin anturin välillä", mutta koska ensin puhutaan takimaisesta painemittauksesta ja hetken päästä vielä todetaan, että mittaa kuitenkin ennen DPF:ää, niin minä luin tuon niin, että etummainen putki/letku on kuitenkin paikallaan ja takimmainen mittausyhde pöntöltä auki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5943
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

ng900aero kirjoitti:
To Heinä 03, 2025 18:44
Pakari kirjoitti:
To Heinä 03, 2025 17:39
Juu, ei niissä ole kuin kaksi lämpötila-anturia etummainen ja takimmainen ja sitten se paineenmittaus. Painero tunnistetaan dpf:n ja ulkoilman väliltä.
Omassamme on vain yksi lämpötila-anturi ja sitten se paineenmittaus ennen DPF-pöntön hiukkassuodatinkennoa. Mutta tarvikepönttö kyseessä myöskin.
Ootko ihan varma, että vain yksi lämpötila-anturi löytyy putkesta? Se ensimmäinen on hyvin piilotettuna sinne.. Kaikki Saabin 1,9:it mitä oon kattellu on ollu kahdella... Toki ei voi yleistää, mutta...
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9420
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pakari kirjoitti:
To Heinä 03, 2025 19:37

Ootko ihan varma, että vain yksi lämpötila-anturi löytyy putkesta? Se ensimmäinen on hyvin piilotettuna sinne.. Kaikki Saabin 1,9:it mitä oon kattellu on ollu kahdella... Toki ei voi yleistää, mutta...
En mene vannomaan, voihan siellä olla toinenkin jos se on piilotettuna sinne. Nyt on toi TTiD pukattuna talliin ja tietty jo kaikenlaista raksakamaa ympärillä kun tuli teltta-saabin vuoro päästä ajoon vaikkei hienoja kesäkelejä oikein olekaan. Muttei sinne TTiD:n alle oikein ole näköyhteyttä, ja akkukin on irti jo.
Mutta meidänkin omassamme jokin tarvike-DPF joten ei ole tietoa olisiko sillä kuulunut olla alunperin 2 yhdettä painemittauksille ja 2 lämpöanturiakin, pitää joskus muistaa mennä tekemään tilaa talliin ja käydä kuvaamassa DPF:ää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3730
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Edelleen on vähän tuskaa tuon DPF:n polttamisen kanssa, vaikka nyt on pakoputki uusittu ja tiivistettu, oli jäänyt turbon ja katin panta vähän huonosti paikalle vuosi sitten tehdyn turbojen vaihdon jälkeen (oma moka :) ) Putki ennen DPF:ää olikin aika huonossa hapessa ,hitsi saumat oli ihan pitsiä.
Jonkin verran polttoposessi kyllä parani ja ei kärytä enää konehuoneesta polton aikana, mutta edelleen on aika tarkka miten ajelee että saa polton tehtyä kunnolla, riippuu koneen kuormituksesta tosi paljon, eli ylä ja alamäki niin lämmöt tippuu polton aikana. Samalla kun putken korjasin tuli otettua EGR-ventiili pöydälle ja putsattua, ei kylläkään ollut kauhean paskanen ja tiiviiste menee kiinni pois ollessaan. Tässä oli Dellorto merkkinen, joten ei taida olla orkkis?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5943
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Pierburgi taitaa olla orkkis ja omien kokemusten mukaan ainoa joka toimii varmasti oikein orkkiksen lisäksi. Onko pakokaasun lämpötila-antureiden lukemat ohjearvoissa? Joitakin sisarmoottorin vastaavia ongelmia on ollut, kun pakokaasun lämpöantureiden liittimet ovat hapettuneet ihan vihreiksi ja auton päästä jolloin mittaustieto vääristyy. Toki anturitkin voivat näyttää vääriä lukemia ja poltto ei ala sen vuoksi.

Se dpf:ssä kiinni oleva anturi ei hirmu kallis ole ja sitä saa melkein joka liikkeestä joka varaosia myy..
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9420
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ja onhan jäähdytysnesteen termostaatti kunnossa, muistaakseni poltto ei ala kuin moottorin saavuttaessa normaalin käyttölämpötilan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3730
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

ainakin Esidin mukaan ihan ok, n. 90-100c , polton alkamisessa ei ongelmaa, mutta itse polttoprosessi tökkii, ei siis saa pidettyä tarpeeksi lämpöä DPF:ssa että poltto etenisi kunnolla.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5943
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kuulostaa epäloogiselta, että lämpötila dpf tippuisi kun poltto alkaa. Jotenkin kallistuisin sen anturin mittaavan väärin. Vikakoodia ei tule koska anturin mittaustieto on järkevä ja mahdollinen, mutta on sitten näitä erilaisia ongelmia jotka voivat johtua väärin mittaavasta anturista, tai anturindataa vääristävästä hapettumista anturin johdon liittimessä.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4858
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
Ti Loka 07, 2025 21:28
Pierburgi taitaa olla orkkis ja omien kokemusten mukaan ainoa joka toimii varmasti oikein orkkiksen lisäksi.
:?:
Onko Pierburg siis ainoa, joka toimii eli Pierburg on OE osan valmistaja ja tarvikkeena vain saman valmistajan osa toimii?
Vai onko sitten olemassa Pierburg ja joku muu, mikä?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5943
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Pierburg on tosiaan tietääkseni oe osan valmistaja. Jälkimarkkinoilta saa pierburgin omassa paketissa olevaa egr:ää ja se on toimivaksi useissa eri GM/Fiat dieseleissä todettu.

Välttyy monelta ongelmalta kun suosiolla sijoittaa pierburgin egr:ään tai orkkikseen marmorilta.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3730
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Pakari kirjoitti:
Ke Loka 08, 2025 05:50
Kuulostaa epäloogiselta, että lämpötila dpf tippuisi kun poltto alkaa. Jotenkin kallistuisin sen anturin mittaavan väärin. Vikakoodia ei tule koska anturin mittaustieto on järkevä ja mahdollinen, mutta on sitten näitä erilaisia ongelmia jotka voivat johtua väärin mittaavasta anturista, tai anturindataa vääristävästä hapettumista anturin johdon liittimessä.
Ei lämpö putoa kun poltto alkaa, mutta ei jaksa pitää tarvittavaa lämpöä pöntössä että poltto etenisi. Esid:stä seurannut niin poltto alkaa kuin DPF:n etummainen lämpö 560-570c. Tässä alkaa sitten takimmainenkin lämpö nousemaan reippaasti aina n.650c asti, mutta heti kun tulee ylämäkeä tai alamäkeä tippuu nuo lämmöt alle 500c ja prosentit polttoprosessissa lakkaa rullaamasta. Taas kun meno tasoittuu niin lämmöt nousee ja poltto etenee.
Tänään sain polton menemään täyttöasteesta 76->26 koittaen pitää tasaista 90km/h nopeutta. Polton etenimisprosentti jäi 75% ja lopetti polton jostain syystä? Tilanne vain pahenee kun nostaa nopeutta esim.120km/h. Poltto kun onnistuu niin täyttöaste kyllä tippuu n.10% nurkille ja taas saa n.1000km ajella ilman polttoja.
Vähän vaikuttaa että jokin sekoittaa polton aikana seoksia, eikä palamista tapahdu. Ajossa on vedot tallella eikä tule savutuksia, muutenkin auto toimii hyvin. Savukoneella koittanut imuvuotoja löytää, mutta ei löydy.
Vähän alkaa epäilyttämään juurikin tuo tarvike EGR, mikä paikallaan tai sitten jos suuttimet alkaa tukkeutumaan/vuotamaan, pitäisi päästä TECH:lla kiinni että näkis suuttimien korjausarvot.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9420
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko sinula OP-COM:ia, vai näkeekö samat arvot sillä Esid3:lla? En ole varmaan vuoteen käyttänyt tuota OP-COM:ia mutta muistaakseni siitä näki kätevästi noi DPF:n lämpötilat, EGR:n toiminnan, ja ainakin paine-eron ennen ja jälkeen DPF:n?

Pitäisikö siellä silti olla paikallaan jokin DPF jossa olisi se painemittaus DPF:n jälkeenkin, tai sitten hitsaat sinne nykyiseen putkilähdön ja siitä yhteys sinne paineanturille?

Tai sitten jostain Ovokon kautta tilaat jonkin orkkis-DPF:n (ei voi maksaa montaa kymppiä rahteineen)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin