Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Typo
Viimeksi muokannut ng900aero, To Loka 09, 2025 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Tuolla Esidillä näkee tuon paine-eron, lämmöt ennen ja jälkeen,täyttöasteen, polton etenemisen % ja kilometrit viime poltosta.
Käsittääkseni DPF:n polttaminen ei ole paine-erosta mitenkään kiinni. Polttoväli/DPF:n täyttöaste on laskennallinen ajotavasta ja klutetusta polttoaineesta. Tuo Paine-ero mittaus lähinnä vahtii, että DPF ei mene liian tukkoon -> sytyttää vikavalon jos paine-eroa liikaa.
WIS lainattua
ECM calculates the amount of soot in the particle trap. Note that the differential pressure sensor (744) is not used to measure whether the trap is full but for diagnosis purposes and to prevent manual regeneration using the diagnostic tool if the particle trap is too full. The calculated amount of soot is based mainly on engine load and speed.
Itsellä on paine-ero ihan ok ja aina putoaa kun polton saanut tehtyä.
Tuollainen reikälevy on paikallaan
Käsittääkseni DPF:n polttaminen ei ole paine-erosta mitenkään kiinni. Polttoväli/DPF:n täyttöaste on laskennallinen ajotavasta ja klutetusta polttoaineesta. Tuo Paine-ero mittaus lähinnä vahtii, että DPF ei mene liian tukkoon -> sytyttää vikavalon jos paine-eroa liikaa.
WIS lainattua
ECM calculates the amount of soot in the particle trap. Note that the differential pressure sensor (744) is not used to measure whether the trap is full but for diagnosis purposes and to prevent manual regeneration using the diagnostic tool if the particle trap is too full. The calculated amount of soot is based mainly on engine load and speed.
Itsellä on paine-ero ihan ok ja aina putoaa kun polton saanut tehtyä.
Tuollainen reikälevy on paikallaan

Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Onko eroa lopputuloksella, jos ajat polton aikana isommilla kierroksilla kuten 3500rpm? Pakkoregenerointi tapahtuu yksiturboisessa noilla kierroksilla. Ite olen omassa kulkineessa ottanut tavaksi, että aina kun huomaan polton alkaneen, niin ajan isoa tietä noin 3500rpm koko polton ajan, saapahan putkisto lämpöä
.

Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08
Ex - Saab 9⁵ 4D 2.0t -99 | Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 4D 2.0t -99 | Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Silloin kun kaikki on kunnossa niin kierroksilla ei ole väliä. Suodatin voi olla ajettu tukkeeseen esim. jonkun vikakoodin takia, sen jälkeen vika korjattu niin poltto onnistuu hyvin ihan normaalissa (maantie) ajossa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Pakkopoltto auto paikallaan on eri tilanne kuin ajon aikainen poltto. Paikallaan olleessa koneessa ei ole riittävästi kuormaa, niin pienillä kierroksilla se ei onnistu ja siksi kierrokset nostetaan 3500rpm.ValPe kirjoitti: ↑Pe Loka 10, 2025 20:46Onko eroa lopputuloksella, jos ajat polton aikana isommilla kierroksilla kuten 3500rpm? Pakkoregenerointi tapahtuu yksiturboisessa noilla kierroksilla. Ite olen omassa kulkineessa ottanut tavaksi, että aina kun huomaan polton alkaneen, niin ajan isoa tietä noin 3500rpm koko polton ajan, saapahan putkisto lämpöä.
Ajon aikainen poltto onnistuu ilman mitään sen ihmeellisempiä toimenpiteitä automaattisesti, kunhan autoa ei sammuteta ennen polton ollessa valmis. Mikäli kone sammutetaan jää poltto kesken. Sitten sitä tehdään taas uudelleen jossain vaiheessa.
Suodatin menee taas tukkeeseen tuhkasta. Poltossa palaa noki, muttei tuhka. Tuhkaa kertyy väkisin liikaa vanhalle suodattimelle jossain vaiheessa. Sitten ei enää suodatin ole kunnossa ja mm paine-ero kasvaa liikaa. Johtaa toistuviin polttoihin ja lopulta vikakoodiinkin.
Vääränlainen moottoriöljy lisää nopeasti tuhkan määrää suodattimessa ja toki myös liiallinen öljynkulutuskin, koska silloin koneessa palaa öljyä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Insignian ohjekirjassa sanotaan, että polton aktivoituessa kierrokset tulisi pitää yli 2000rpm. Tuolla aavikkolaatikolla se tarkoittaa aina pienempää vaihdetta. Toki myöskään insignia ei suoranaisesti kerro, että poltto on käynnissä niin sinällään vähän hyödytön ohje... Mutta kuitenkin. Kyllähän sen kokenut autonsa tunteva käyttäjä tunnistaa ajossa milloin poltto on päällä.
DPF diesel-Saabia en ole vielä omistanut, niin en sitten tiedä onko siellä mitään mainintaa poltosta.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Ei ole tullut ohjekirjaa luettua, ainoastaan ajanut ko. autoilla jonkun satatuhatta kilometriä. Autot olleet niin ehjiä kuin risoja, paljon ja vähän ajettuja.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Ei auton käyttöä ole tarkoitettu vain niin kokoneille, että tunnistaa milloin poltto on käynnissä. Toki mm hetkellisestä kulutusnäytöstä useissa autoissa tämän näkee, mutta kuka sitä nyt koko ajan vaikka kaupunkiajossa seuraa. Eikä tarvitse olla tässäkään niin kokenut jotta osaa tuon kautta tulkita juuri polton olevan käynnissä.Pakari kirjoitti: ↑La Loka 11, 2025 10:59Insignian ohjekirjassa sanotaan, että polton aktivoituessa kierrokset tulisi pitää yli 2000rpm. Tuolla aavikkolaatikolla se tarkoittaa aina pienempää vaihdetta. Toki myöskään insignia ei suoranaisesti kerro, että poltto on käynnissä niin sinällään vähän hyödytön ohje... Mutta kuitenkin. Kyllähän sen kokenut autonsa tunteva käyttäjä tunnistaa ajossa milloin poltto on päällä.
DPF diesel-Saabia en ole vielä omistanut, niin en sitten tiedä onko siellä mitään mainintaa poltosta.
Omassa Skodassa ei huomaa oikeastaan juuri mistään milloin se polttaa ellei pidä ajotietokoneessa juuri hetkellistä kulutusta näkyvissä. Siinä kun on monta muutakin mitä se voi näyttää. Eikä se kulutusnäyttökään aina ole niin yksiselitteinen mistä kulutus milloinkin johtuu.
Kyllä Insignia tarvittaessa ilmoittaa kehoituksella jatkaa ajoa, jos poltot ovat toistuvasti aiemmin keskeytyneet ja juuri silloin se on sitä tekemässä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Okei, eipä ole näkynyt sellaista ilmoitusta koskaan, vaikka dpf murheita ollu varmaan puolen vuoden ajan pari vuotta sitten, kun egr vikaa oli. Ratkesi vasta, kun egr:stä tuli sitten vihdoin vikakoodi.
Hetkellinen kulutus ei myöskään mene nollaan moottorijarrulla, jos poltto on päällä. Kyllä inkusta huomaa kun se polttoa tekee. Auto on tavallista laiskempi ja hetkellinen kulutus on koholla sekä tuo aiemmin mainittu moottorijarru. Myös 159:ssä oli tismalleen samoin havaittavissa dpf polton käynnissä oleminen.
Polton saa monesti alkamaan sekä inkussa, että alfassa kun painaa kytkimen pohjaan ja antaa hetken rullata vapaalla kun alkaa polton ajankohta olla lähellä.
En tiiä, että onko siitä nyt varsinaisesti haittaa, että tuntee oman autonsa käyttäytymisen. Monesti siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa. En oikein ymmärtänyt viittausta/kohtaa siitä, että peruskäyttäjä ei huomaa esim. Polttoa.
Hetkellinen kulutus ei myöskään mene nollaan moottorijarrulla, jos poltto on päällä. Kyllä inkusta huomaa kun se polttoa tekee. Auto on tavallista laiskempi ja hetkellinen kulutus on koholla sekä tuo aiemmin mainittu moottorijarru. Myös 159:ssä oli tismalleen samoin havaittavissa dpf polton käynnissä oleminen.
Polton saa monesti alkamaan sekä inkussa, että alfassa kun painaa kytkimen pohjaan ja antaa hetken rullata vapaalla kun alkaa polton ajankohta olla lähellä.
En tiiä, että onko siitä nyt varsinaisesti haittaa, että tuntee oman autonsa käyttäytymisen. Monesti siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa. En oikein ymmärtänyt viittausta/kohtaa siitä, että peruskäyttäjä ei huomaa esim. Polttoa.

#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
Se viittaus tulee siitä, ettei autoa pitäisi sammuttaa kesken polton ja siitä, jos ohjekirjassa lukee että polttaessa pitäisi olla vähintään 2000rpm. Näitä ohjeita on vaikea noudattaa, jos ei polttoa huomaa eikä auto sitä kerro.
Mainittakoon, että en muista Saabin 1.9 TiDS:stä huomanneeni polttoa mistään muusta kuin ajotietokoneen lukemista. En ole huomannut myöskään pääosaa 159:ien poltoista (sen alkaa huomaamaan kuvatusti jossain kohtaa - liekö sitten pönttö tarpeeksi tukkeessa vai mistä johtuu, sitä en vielä tiedä). XE:kin poltteli huomaamattomasti, kuten myös Giulia. Vahvalla todennäköisyydellä olen aikoinani jollain volkkarillakin ajanut niin että dpf käryää sitä itse huomaamatta.
Mainittakoon, että en muista Saabin 1.9 TiDS:stä huomanneeni polttoa mistään muusta kuin ajotietokoneen lukemista. En ole huomannut myöskään pääosaa 159:ien poltoista (sen alkaa huomaamaan kuvatusti jossain kohtaa - liekö sitten pönttö tarpeeksi tukkeessa vai mistä johtuu, sitä en vielä tiedä). XE:kin poltteli huomaamattomasti, kuten myös Giulia. Vahvalla todennäköisyydellä olen aikoinani jollain volkkarillakin ajanut niin että dpf käryää sitä itse huomaamatta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ttid dpf-poltto-ongelmat.
DPF on niissä autoissa, joissa se on, täysin huomaamaton järjestelmä eikä auton käyttäjän tarvitse huolehtia sen toiminnasta taikka mitenkään kiinnittää siihen huomiota. Ainakin kuuluisi olla näin.
Väite siitä, että tavallisen auton käyttäjän pitäisi jotenkin erityisesti huomata tämän toiminta, on kyllä turha. Autot on suunniteltu ja tehty ihan meille kaikille riippumatta teknisestä tietämystasosta. Eli tarvitse olla automekaanikko tai -insinööri. Myöskin polton aikaisen suorituskyvyn muuttuminen laiskaksi ja etenkin sen havaitsemisen ajossa on jopa kehoitus ajaa koko ajan "nappi tiskissä". Ei hyvä.
Auton ollessa kunnossa sen pitää toimia oli dpf poltto on käynnissä tai ei niin, että se ei käytännössä normaaliin liikenteessä ajamiseen vaikuta mitenkään. Ei siellä ajeta rallia tai olla koko ajan ottamassa ajanottoa kiihdytyksissä ja huomata, että "voi hyvä tavaton 0-100 kiihtyvyys on nyt vain x sekuntia kun se äsken oli y sekuntia".
Omassa Saabissa ei käytännössä huomannut polton olevan päällä mistään, varsinkaan kun ei ollut eSID:ä olemassa tai siitä hetkellinen kulutus näkösällä. Tyhjäkäynnillä polton aikana risteyksessä seistessä hivenen tärisi normaalia enemmän, kun 4- pyttynen diesel nyt tärisee muutenkin. Octaviassa ei huomaa siinäkään mistään muusta kuin polton aikanen tyhjäkäynti seisoessa on tasan 1000rpm. Ajossa ei näissä kummassakaan yhtään mistään. Ja en käytä siis mitään kiihdytysmittauksia eikä "persdynokaan" sitä tavallisessa kiihdytyksessä, vaikka se olisi vähän reippaampikin, kerro.
Väite siitä, että tavallisen auton käyttäjän pitäisi jotenkin erityisesti huomata tämän toiminta, on kyllä turha. Autot on suunniteltu ja tehty ihan meille kaikille riippumatta teknisestä tietämystasosta. Eli tarvitse olla automekaanikko tai -insinööri. Myöskin polton aikaisen suorituskyvyn muuttuminen laiskaksi ja etenkin sen havaitsemisen ajossa on jopa kehoitus ajaa koko ajan "nappi tiskissä". Ei hyvä.
Auton ollessa kunnossa sen pitää toimia oli dpf poltto on käynnissä tai ei niin, että se ei käytännössä normaaliin liikenteessä ajamiseen vaikuta mitenkään. Ei siellä ajeta rallia tai olla koko ajan ottamassa ajanottoa kiihdytyksissä ja huomata, että "voi hyvä tavaton 0-100 kiihtyvyys on nyt vain x sekuntia kun se äsken oli y sekuntia".
Omassa Saabissa ei käytännössä huomannut polton olevan päällä mistään, varsinkaan kun ei ollut eSID:ä olemassa tai siitä hetkellinen kulutus näkösällä. Tyhjäkäynnillä polton aikana risteyksessä seistessä hivenen tärisi normaalia enemmän, kun 4- pyttynen diesel nyt tärisee muutenkin. Octaviassa ei huomaa siinäkään mistään muusta kuin polton aikanen tyhjäkäynti seisoessa on tasan 1000rpm. Ajossa ei näissä kummassakaan yhtään mistään. Ja en käytä siis mitään kiihdytysmittauksia eikä "persdynokaan" sitä tavallisessa kiihdytyksessä, vaikka se olisi vähän reippaampikin, kerro.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)