ABS ja luistonesto -vika, sekä virtalukon "naksahdus" kadonnut
ABS ja luistonesto -vika, sekä virtalukon "naksahdus" kadonnut
Eilen kesken ajon ajotietokone ilmoitti, että ABS-jarruissa ja luistonestojärjestelmässä on vikaa (“ABS/ESP malfunction – contact service”). Samalla syttyivät myös molempien järjestelmien varoitusvalot mittaristoon.
Kun pääsin kotiin ja sammutin auton, odotin hetken ja kytkin virran uudelleen päälle – sama ilmoitus ja varoitusvalot tulivat heti uudestaan. Käynnistin auton, eikä tilanne muuttunut. Sammutin ja käynnistin useamman kerran, mutta ilmoitus ei hävinnyt.
Muutama viikko sitten sama ABS-häiriö ilmestyi kerran käynnistyksen yhteydessä, mutta silloin se katosi, kun auton käynnisti uudelleen.
Lisäksi huomasin eilen, että kun laitan avaimen virtalukkoon, ei kuulu enää sitä tuttua “naksahdusta”, joka normaalisti kuuluu, kun avain tunnistetaan ja ajonesto vapautuu.
Minulla on Bluetooth OBD2-lukija (puhelinsovelluksella), jolla pystyy nollaamaan moottorin vikakoodeja, mutta tämä ei löydä mitään vikakoodeja liittyen ABS:iin tai luistonestoon.
Kysymys:
Onko kellään kokemusta vastaavasta? Voisiko kyse olla virtalukon tunnistinrenkaasta (ISM/TWICE), akun jänniteongelmasta vai mahdollisesti ABS-yksikön/anturin viasta?
Auto on 2.0T Linear Sedan automaatti vm. 2003 (B207L).
Kun pääsin kotiin ja sammutin auton, odotin hetken ja kytkin virran uudelleen päälle – sama ilmoitus ja varoitusvalot tulivat heti uudestaan. Käynnistin auton, eikä tilanne muuttunut. Sammutin ja käynnistin useamman kerran, mutta ilmoitus ei hävinnyt.
Muutama viikko sitten sama ABS-häiriö ilmestyi kerran käynnistyksen yhteydessä, mutta silloin se katosi, kun auton käynnisti uudelleen.
Lisäksi huomasin eilen, että kun laitan avaimen virtalukkoon, ei kuulu enää sitä tuttua “naksahdusta”, joka normaalisti kuuluu, kun avain tunnistetaan ja ajonesto vapautuu.
Minulla on Bluetooth OBD2-lukija (puhelinsovelluksella), jolla pystyy nollaamaan moottorin vikakoodeja, mutta tämä ei löydä mitään vikakoodeja liittyen ABS:iin tai luistonestoon.
Kysymys:
Onko kellään kokemusta vastaavasta? Voisiko kyse olla virtalukon tunnistinrenkaasta (ISM/TWICE), akun jänniteongelmasta vai mahdollisesti ABS-yksikön/anturin viasta?
Auto on 2.0T Linear Sedan automaatti vm. 2003 (B207L).
Re: ABS ja luistonesto -vika, sekä virtalukon "naksahdus" kadonnut
Voisi kokeilla irroittaa akun maajohtoa hetkeksi. Sen jälkeen täytyy ajaa pikkupätkä, että rattilukko taas napsahtaa kiinni.
viewtopic.php?f=15&t=93351&hilit=Abs+rattilukko
Tuolla taitaa olla kaikki variaatiot.
viewtopic.php?f=15&t=93351&hilit=Abs+rattilukko
Tuolla taitaa olla kaikki variaatiot.
Re: ABS ja luistonesto -vika, sekä virtalukon "naksahdus" kadonnut
Päivitys:
Kun käynnistin auton yön jälkeen, vikailmoitukset eivät enää ilmestyneet ja ABS- sekä luistoneston varoitusvalot eivät pala enää. Vaikuttaa siis siltä, että kyseessä oli tilapäinen sähköhäiriö tai jännitevaihtelu?
Lisäksi virtalukon ”naksahdus” kuuluu taas normaalisti, eli ajonesto toimii ja avain tunnistuu kuten pitääkin.
Kun käynnistin auton yön jälkeen, vikailmoitukset eivät enää ilmestyneet ja ABS- sekä luistoneston varoitusvalot eivät pala enää. Vaikuttaa siis siltä, että kyseessä oli tilapäinen sähköhäiriö tai jännitevaihtelu?
Lisäksi virtalukon ”naksahdus” kuuluu taas normaalisti, eli ajonesto toimii ja avain tunnistuu kuten pitääkin.
- Ballantines
- "Ruisku"
- Viestit: 104
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: ABS ja luistonesto -vika, sekä virtalukon "naksahdus" kadonnut
Kannattaisi luetuttaa vikakoodit Tech2 testerillä niin näkisi mikä vian on aiheuttanut.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Re: ABS ja luistonesto -vika, sekä virtalukon "naksahdus" kadonnut
Käy lukemassa vikakoodit muistista vaikka Suolinko pajalla. Vaikka ongelma poistui nyt niin tulee varmasti takaisin.Royzz83 kirjoitti: ↑Ke Loka 29, 2025 08:37Päivitys:
Kun käynnistin auton yön jälkeen, vikailmoitukset eivät enää ilmestyneet ja ABS- sekä luistoneston varoitusvalot eivät pala enää. Vaikuttaa siis siltä, että kyseessä oli tilapäinen sähköhäiriö tai jännitevaihtelu?
Lisäksi virtalukon ”naksahdus” kuuluu taas normaalisti, eli ajonesto toimii ja avain tunnistuu kuten pitääkin.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: ABS ja luistonesto -vika, sekä virtalukon "naksahdus" kadonnut
Silloin kun abs/esp järjestelmässä on vika, niin rattilukkoa ei laiteta päälle turvallisuussyistä, joska järjestelmä ei vian päällä ollessa pysty olemaan varma, että liikkuuko auto vaiko ei.
Vikakoodit ensin lukuun tech2:lla.ja sitten sen perusteella jatkotoimenpiteet.
Kyseessä ei ole ism-vika. Eikä twice-vika koska sellaista autossa ei ole. Ilman tech2-diagnoosia enempää kannata arvailla.
Vikakoodit ensin lukuun tech2:lla.ja sitten sen perusteella jatkotoimenpiteet.
Kyseessä ei ole ism-vika. Eikä twice-vika koska sellaista autossa ei ole. Ilman tech2-diagnoosia enempää kannata arvailla.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: ABS ja luistonesto -vika, sekä virtalukon "naksahdus" kadonnut
Riittää että yksi ABS-anturi pimeänä niin käyttäytyy just noin. Kristallipallosta vahva veikkaus, että vasen takapyörä, ja noin 15-20 sentin päässä navan liittimestä johto poikki.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: ABS ja luistonesto -vika, sekä virtalukon "naksahdus" kadonnut
Epäilen, että tässä tapauksessa ei niin ole. 2003-vuosimallissa on takana abs johdot umpisen muovivalun (ei siis haitariputki kuten seuraavissa vuosimalleissa) sisällä. En usko johtojen sieltä valun sisältä menevän poikki.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm