Takaluukun "viritys"
Takaluukun "viritys"
Nyt kaikille Tee-Se-Itse-henkisille ihmisille näppärä niksi, jos SS:n takaluukun avaus kaukosäätimestä vain säälittävästi raolleen ei riitä.
Avaa tavaratilan vas. puolella oleva "huoltoluukku" ja siirrä esim. pihtien avulla takaluukun jousta säädössä kireämpään kohtaan. (itse siirsin jousen varsinaisen säätökohdan alapuolella olevaan taaempaan neliönmuotoiseen reikään). Toista sama operaatio myös oikealle puolelle ja kas - kaukosäädöllä avautuva takaluukku on valmis!
Kokeilut omalla vastuulla ja luukun liikeradan loppuvaimennuksen lisäystä ja/tai pientä hienosäätöä oman maun mukaan suositellaan, jotta luukku ei retkahda turhan suurella voimalla auki.
Eipä tarvitse kaupan pihassa ostoskassit kädessä kiroilla, kun on hankalaa avata ja onhan taas kanssa-autoilijoille ihmettelemistä!
Avaa tavaratilan vas. puolella oleva "huoltoluukku" ja siirrä esim. pihtien avulla takaluukun jousta säädössä kireämpään kohtaan. (itse siirsin jousen varsinaisen säätökohdan alapuolella olevaan taaempaan neliönmuotoiseen reikään). Toista sama operaatio myös oikealle puolelle ja kas - kaukosäädöllä avautuva takaluukku on valmis!
Kokeilut omalla vastuulla ja luukun liikeradan loppuvaimennuksen lisäystä ja/tai pientä hienosäätöä oman maun mukaan suositellaan, jotta luukku ei retkahda turhan suurella voimalla auki.
Eipä tarvitse kaupan pihassa ostoskassit kädessä kiroilla, kun on hankalaa avata ja onhan taas kanssa-autoilijoille ihmettelemistä!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Takaluukun "viritys"
Aika hyvä idea! Kiitos! Täytyypä tutkia asiaa.TA kirjoitti:Nyt kaikille Tee-Se-Itse-henkisille ihmisille näppärä niksi, jos SS:n takaluukun avaus kaukosäätimestä vain säälittävästi raolleen ei riitä.
Avaa tavaratilan vas. puolella oleva "huoltoluukku" ja siirrä esim. pihtien avulla takaluukun jousta säädössä kireämpään kohtaan. (itse siirsin jousen varsinaisen säätökohdan alapuolella olevaan taaempaan neliönmuotoiseen reikään). Toista sama operaatio myös oikealle puolelle ja kas - kaukosäädöllä avautuva takaluukku on valmis!
Kokeilut omalla vastuulla ja luukun liikeradan loppuvaimennuksen lisäystä ja/tai pientä hienosäätöä oman maun mukaan suositellaan, jotta luukku ei retkahda turhan suurella voimalla auki.
Eipä tarvitse kaupan pihassa ostoskassit kädessä kiroilla, kun on hankalaa avata ja onhan taas kanssa-autoilijoille ihmettelemistä!
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Talvella riittää kanssa-autolilijoilla vielä enemmän ihmettelemistä, kun Saabisti hakkaa luukkua kiinni boiiijng-boiiijng-boiiijng....
Meinaan tuolla vain sitä, että itse katsoin ko. jousia sillä silmällä, että saisin ne vielä löysemmälle, jotta saisi vahänkään kylmemmässä luukun suht. inhimillisellä läimäytyksellä kiinni.
Meinaan tuolla vain sitä, että itse katsoin ko. jousia sillä silmällä, että saisin ne vielä löysemmälle, jotta saisi vahänkään kylmemmässä luukun suht. inhimillisellä läimäytyksellä kiinni.
Re: Takaluukun "viritys"
No helwetti, pitää kokeilla! Kiits etukäteenTA kirjoitti:Nyt kaikille Tee-Se-Itse-henkisille ihmisille näppärä niksi, jos SS:n takaluukun avaus kaukosäätimestä vain säälittävästi raolleen ei riitä.
Avaa tavaratilan vas. puolella oleva "huoltoluukku" ja siirrä esim. pihtien avulla takaluukun jousta säädössä kireämpään kohtaan. (itse siirsin jousen varsinaisen säätökohdan alapuolella olevaan taaempaan neliönmuotoiseen reikään). Toista sama operaatio myös oikealle puolelle ja kas - kaukosäädöllä avautuva takaluukku on valmis!
Kokeilut omalla vastuulla ja luukun liikeradan loppuvaimennuksen lisäystä ja/tai pientä hienosäätöä oman maun mukaan suositellaan, jotta luukku ei retkahda turhan suurella voimalla auki.
Eipä tarvitse kaupan pihassa ostoskassit kädessä kiroilla, kun on hankalaa avata ja onhan taas kanssa-autoilijoille ihmettelemistä!
Tuleepahan ainakin hyvin lihakset lämmiteltyä ennen ajoa!Bob kirjoitti:Talvella riittää kanssa-autolilijoilla vielä enemmän ihmettelemistä, kun Saabisti hakkaa luukkua kiinni boiiijng-boiiijng-boiiijng....
Meinaan tuolla vain sitä, että itse katsoin ko. jousia sillä silmällä, että saisin ne vielä löysemmälle, jotta saisi vahänkään kylmemmässä luukun suht. inhimillisellä läimäytyksellä kiinni.
Itse asiassa mietin ihan samaa ja tulin siihen tulokseen, että ainakin meidän Saban luukku täytyy talviaikaan kuitenkin sulkea kahden käden tekniikalla eli antaa lisävauhtia siitä luukussa olevasta merkistä (tai jopa soittaa tienvarsipalveluun... ) , joten loppupeleissä pieni jousien kiristys ei luultavasti juurikaan vaikuta luukun toimintaan (tai siis oikeastaan toimimattomuuteen pakkasella ).
Ja ainahan voi palauttaa jouset alkuperäiseen asentoonsa esim. talvirenkaiden vaihdon yhteydessä, kun kelit alkavat viiletä.
Joo - mikäs sitä estää tosiaan talveksi muuttamasta niitä takaisin alkuperäiseen asentoonsa.TA kirjoitti:Tuleepahan ainakin hyvin lihakset lämmiteltyä ennen ajoa!Bob kirjoitti:Talvella riittää kanssa-autolilijoilla vielä enemmän ihmettelemistä, kun Saabisti hakkaa luukkua kiinni boiiijng-boiiijng-boiiijng....
Meinaan tuolla vain sitä, että itse katsoin ko. jousia sillä silmällä, että saisin ne vielä löysemmälle, jotta saisi vahänkään kylmemmässä luukun suht. inhimillisellä läimäytyksellä kiinni.
Itse asiassa mietin ihan samaa ja tulin siihen tulokseen, että ainakin meidän Saban luukku täytyy talviaikaan kuitenkin sulkea kahden käden tekniikalla eli antaa lisävauhtia siitä luukussa olevasta merkistä (tai jopa soittaa tienvarsipalveluun... ) , joten loppupeleissä pieni jousien kiristys ei luultavasti juurikaan vaikuta luukun toimintaan (tai siis oikeastaan toimimattomuuteen pakkasella ).
Ja ainahan voi palauttaa jouset alkuperäiseen asentoonsa esim. talvirenkaiden vaihdon yhteydessä, kun kelit alkavat viiletä.
Olen vekslannut tuon luukun lukon vastakappaleen kanssa edestakaisin (kireämmälle/löysemmälle) ja todennut, että se toimii lämpimällä säällä hyvin, mutta jos on tarpeeksi pakkasta, niin ainoastaan keskeltä luukkua napakka "läimäytys" toimii. Koko lukkokin on kerran vaihdettu takuuseen - loppujen lopuksi olen tullut siihen johtopäätökseen, että nuo luukun kumitiivisteet kovettuu pakkasessa niin paljon, että se ei jaksa mennä lukkoon - eikä sille voi oikein mitään. Tuskinpa noita tiivisteitä takuuseen lähtevät vaihtamaan mokoman vian vuoksi - ehkä se on ominaisuus.
Takaluukun viritys
Sama juttu en saanut toimimaan luukkua kunnolla,onkohan tuo Aeron takaspoileri siihen syynä .Aero04 kirjoitti:Ei toimi aiakaan minun autossani..
Luukku on paljon jäykempi sulkeutumaan, mutta ei puhettakaan että avautuisi itsekseen napista.. Damn!
mikkoma
-
- "Hirsch"
- Viestit: 951
- Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
- Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio
Kiva että joku bongailee näitä juttuja uusistakin autoista. Kiitoksia tästä infosta (tulevaa varten on hyvä muistaa)...
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Takaluukun"viritys"
Ilmoitelkaa jos joku saa Aeron takaluukun toimimaan säätämällä jousia,
itsellä ei ainakaan ekakerralla onnistunut, epäilin spoilerin olevan siihen syyn.Ihmettelin kun monet moittivat takaluukun toimintaa, minulla se on toiminut niin hyvin kuin luukku yleensä voi toimia, hyvin menee kiinni samoin aukeaa, auto on kesät ja talvet pihalla, en tiedä onko minulla sitten "yksilövika".
terv.mikkoma Saab9-3SS Aero vm03
itsellä ei ainakaan ekakerralla onnistunut, epäilin spoilerin olevan siihen syyn.Ihmettelin kun monet moittivat takaluukun toimintaa, minulla se on toiminut niin hyvin kuin luukku yleensä voi toimia, hyvin menee kiinni samoin aukeaa, auto on kesät ja talvet pihalla, en tiedä onko minulla sitten "yksilövika".
terv.mikkoma Saab9-3SS Aero vm03
Re: Takaluukun"viritys"
Siis Meillä...mikkoma kirjoitti:en tiedä onko minulla sitten "yksilövika".
terv.mikkoma Saab9-3SS Aero vm03
Ehkäpä tuo Aeron luukun kannella oleva spoileri "lisäpainona" on avuksi siinä, että luukku menee hieman helpommin kiinni.
Itsellä ei tuota spoileria ole ja luukkua saa "paukauttaa/paukautella" jotta sen saa kylmemmillä ilmoilla kiinni. Olen käynyt luukun ja korin sovitukset läpi ja jäljelle ei jää enää oikeastaan muuta kuin nuo aiemmin mainitsemani kylmässä kovettuvat kumitiivisteet.
Jos tuo sulkeutuminen Aerossa toimii yleisesti ottaen paremmin (vai onko kysymys vain yksilöeroista) niin en tiedä johtuuko se jotenkin erilaisesta luukun kannesta ja mitä eroa niissä on - muuta kuin ne spoilerin pultin reiät - jokatapauksessa erilaisella varaosanumerolla ne ainakin myydään (sekin on selvinnyt tuota luukkua tutkiessa).
Itsellä ei tuota spoileria ole ja luukkua saa "paukauttaa/paukautella" jotta sen saa kylmemmillä ilmoilla kiinni. Olen käynyt luukun ja korin sovitukset läpi ja jäljelle ei jää enää oikeastaan muuta kuin nuo aiemmin mainitsemani kylmässä kovettuvat kumitiivisteet.
Jos tuo sulkeutuminen Aerossa toimii yleisesti ottaen paremmin (vai onko kysymys vain yksilöeroista) niin en tiedä johtuuko se jotenkin erilaisesta luukun kannesta ja mitä eroa niissä on - muuta kuin ne spoilerin pultin reiät - jokatapauksessa erilaisella varaosanumerolla ne ainakin myydään (sekin on selvinnyt tuota luukkua tutkiessa).