TEL-1, rahankeruutako?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Jokkeri
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Syys 09, 2004 20:09
Paikkakunta: Lahti

TEL-1, rahankeruutako?

Viesti Kirjoittaja Jokkeri »

Autossani on esiasennettuna Saabin Tel-1 valmius, tuli mukana asennettuna turbo editionin valmiiksi varustellussa autossa. En ole juuri ominaisuutta tarvinnut, mutta nyt päätin lähteä kyselemään Nokian puhelimen liittämistä systeemiin. Siispä Länsi-Autoon kyselemään asiasta. Siellä minut vietiin juttelemaan paikallisen asennusmiehen kanssa, kokemusta oli useista hf-laitteiden asennuksesta. Asentaja kertoi, että tarvitsen Nokian autosarjan, johon esivalmius liitetään. Ulkoista antennia ei kuulemma ollut liitetty viimeiseen 2 vuoteen hf-sarjaan, puhelimien kuuluvuus riittää ilmankin (näin kerrottiin), antenni kytketään vain jos asiakas erityisesti sitä pyytää. Alkuperäinen mikrofoni toimii asentajan mukaan hyvin Ericssoneissa, mutta Nokian puhelimen kanssa ääni tulee kuin "maan alta", Nokiaan suositteli vedettäväksi alkuperäisen mikrofonin.

Kun nyt miettii mitä tuo auton sarja sisältää, ei voi kuin ihmetellä miksi tällainen edes asennetaan autoon. No, se antenni siinä nyt kuitenkin on, ja lisäkaiutinta ei tarvita, mikkikin ok jos siirtyy Ericssonin leiriin. Ei perk... sentään niin ruotsalainen... :wink:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TEL-1, rahankeruutako?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jokkeri kirjoitti:Autossani on esiasennettuna Saabin Tel-1 valmius, tuli mukana asennettuna turbo editionin valmiiksi varustellussa autossa. En ole juuri ominaisuutta tarvinnut, mutta nyt päätin lähteä kyselemään Nokian puhelimen liittämistä systeemiin. Siispä Länsi-Autoon kyselemään asiasta. Siellä minut vietiin juttelemaan paikallisen asennusmiehen kanssa, kokemusta oli useista hf-laitteiden asennuksesta. Asentaja kertoi, että tarvitsen Nokian autosarjan, johon esivalmius liitetään. Ulkoista antennia ei kuulemma ollut liitetty viimeiseen 2 vuoteen hf-sarjaan, puhelimien kuuluvuus riittää ilmankin (näin kerrottiin), antenni kytketään vain jos asiakas erityisesti sitä pyytää. Alkuperäinen mikrofoni toimii asentajan mukaan hyvin Ericssoneissa, mutta Nokian puhelimen kanssa ääni tulee kuin "maan alta", Nokiaan suositteli vedettäväksi alkuperäisen mikrofonin.

Kun nyt miettii mitä tuo auton sarja sisältää, ei voi kuin ihmetellä miksi tällainen edes asennetaan autoon. No, se antenni siinä nyt kuitenkin on, ja lisäkaiutinta ei tarvita, mikkikin ok jos siirtyy Ericssonin leiriin. Ei perk... sentään niin ruotsalainen... :wink:
Mulla on myös autossani TEL-1 HF -valmius ja ainakin Panasonicin puhelimella se toimii aivan mainiosti. Lisäksi multa löytyy tuon HF -setin asennusohjeet, eli jos kiinnostaa, niin mailia turbosensonic@pp.sonera.net.

TEL-1:n lisäksi HF -setin asentaja tarvitsee johtoliitinsarjan, jonka voi ostaa Saabin varaosamyyjältä. Itse ostin johtoliitinsarjan Herttoniemen Länsiautosta, ja siellä se maksoi 28 euroa. Johtoliitinsarja on tarkoitettu ainoastaan Nokian puhelimille (eivät viitsi tuoda maahan muita sarjoja, koska Nokia on yleisin Suomessa käytetty puhelinmerkki). Jos omistaa jonkun muun merkkisen puhelimen, niin sitten joutuu vähän askartelemaan johtosarjan kanssa, mutta ei se ole mikään "paha rasti".

Kun juttelin Länsiauton huoltopäällikön kanssa ennen kuin asensin HF:n autoon, hän suositteli minua asentamaan autoon puhelimen oman HF:n mikrofonin. En kuitenkaan tehnyt sitä, vaan asensin HF -settiin auton kattovalon lähelle integroidun mikrofonin, joka on toiminut moitteetta. Ainoa asia, joka täytyy muistaa tuon mikfofonin asennuksessa on se, että jos asentaa autoonsa Nokian tai Erikssonin HF -settiä, täytyy autoon integroidun mikronin kaapeli muuttaa VDA -liittimen nastasta 18 nastaan 14. Tämän jälkeen mikrofonin pitäisi toimia ihan OK.

Lisää tietoa löytyy tuosta asennusohjeesta.

P.S. Minulta löytyy myös Sport Sedanin puhelintelineen asennusohje paperiversiona. Jos joku on kiinnostunut siitä, niin voin skannata sen ja lähettää e-maililla.

Edit: ai niin, sellainen juttu unohtui vielä kertoa, että kannattaa ehdottomasti asentaa katolla oleva "haineväantenni" tuohon HF -sarjaan. Keskikonsolin sisältä löytyy valmis liitin sitä varten, joten antennikytkennän voi tehdä samalla, kun asentaa muut piuhat. Jos sitä ei tee, niin se on jo sitten laiskuutta & rahankeruuta asennusfirman taholta. Kun asentaa itse, niin tulee tehtyä sekin kytkentä, koska se ei todellakaan ole vaikeaa ja voi parantaa puhelimen kuuluvuutta varsinkin syrjäseuduilla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Kokemusta kahdesta saabista, toisessa Tel-1 ja toisessa ei:
Tel-1:n mikrofonin kanssa ei ollut varsinaisa ongelmia, Nokian oma toimii kyllä paremmin.
Ulkoantennin kuuluvuus hakkaa puhelimen oman antennin 6-0, jos menet vähänkään päätieden ulkopuolelle. Esim. minulla on kesämökki sellaisessa paikassa, että ilman ulkoantennia kuuluvuus autossa telineessä on lähes nolla. Ja ei olla kuin Etelä-Karjalassa.....
Nykyisessä autossa ei ollut mukana Tel1:tä, joten antenni piti asentaa erikseen. Minulla oli ensi noin vuoden ikkunaan liimattava patukka, joka auttoi sekin paljon mutta ei toiminut kunnolla jostain syystä. Ilmeisesti 9-5 farkun kanssa siitä tuli turhan suuntaava :wink: Nyt katolla on Saabin oma hainevä ja kuuluvuus on hankalissa olosuhteissa selvästi parempi kuin ikkuna-antennilla, pääteillä ei varsinaista eroa ole.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

koistha kirjoitti:Minulla oli ensi noin vuoden ikkunaan liimattava patukka, joka auttoi sekin paljon mutta ei toiminut kunnolla jostain syystä.
Mulla on NG900:ssa tuulilasiin liimattu HF -antenni, joka pelittää ihan moitteettomasti. En viitsinyt alkaa porailemaan reikiä autoon, joten päädyin tuohon antenniratkaisuun, joka ottaa signaalin tuulilasin "läpi".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Turbo Sensonic kirjoitti:En viitsinyt alkaa porailemaan reikiä autoon, joten päädyin tuohon antenniratkaisuun, joka ottaa signaalin tuulilasin "läpi".
Poraamaan en olisi minäkään alkanut. Autossa oli Saabin oma vale-hainevä, joten pelkkä vaihto auttoi 8) Kuten jo aikaisemmin sanoin, se ikkunapatukkakin auttoi paljon. Farkussa vaan tulee taakse niin paljon metallia, että antennista taisi tulla varsin suuntaava. Näin ainakin päättelin, tietoa tämän päättelyn takana ei ole ollenkaan :lol:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Vastaa Viestiin