9-3 SS Äänekkäämpi kuin 9-5??

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
AEROFAN
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

9-3 SS Äänekkäämpi kuin 9-5??

Viesti Kirjoittaja AEROFAN »

Käytiin kokeilemassa kaverin 9-3 Vector varustelulla olevaa 2004 mallista 9-3 ja auto oli tosi namu; Hienot penkit, hyvä ohjaus ja alusta, hyvän tuntuiset vaihteet (paremmat kuin 9-5), moottori tuntui hyvältä, jne. Mutta yksi asia jäi vaivaamaan; Rengasäänet kantautuivat sisälle ja muutenkin tuntui että oli meluisampi kuin 9-5. Saattoi johtua myös osin renkaista ja käytiin sitten vielä perjantaina Olarissa testaamassa 9-3 Aeroa, mutta siinäkin oli Pirellit alla ja ne oli aika meluisat. Onko 9-3 meluisampi kuin 9-5? Näin ainakin korvakuulolla vaikutti? Muutoin auto oli tosi hyvä ja kivan näköinen.

t. Aerofan
PS. kaveri halusi vaihtaa Avensiksen hiukan sportimpaan autoon ja kävi kokeilemassa V70 Volvoa ja sitten Saabia... Totesi että ei olisi Volvoa ostanut mistään hinnasta ja oli todella yllättynyt miten hyvä Saab on:)
t. AEROFAN
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

Itsellä on ollut kaksi 9-5:sta, ensin 2.3 SE vm.98 sitten 9-5 Aero vm.01,
sitten vaihdoin Sport Sedan Aeron vuonna 03 ja voin omasta mielestäni sanoa ettei ainakaan 9-5 Aero ollut yhtään hiljaisempi kuin nykyinen autoni, suurin melunaiheuttaja on renkaat, edellisessä 9-5 Aerossa oli talvella samat Nokian kitkarenkaat ja nykyinen on mielestäni näillä
renkailla hiljaisempi(toki nämä ovat minun mielipiteitäni)useampia koeajoja tein vuoronperään 9-5Aerolla ja 9-3SS Aerolla ja tälläinen tulos tuli.Nyt kun olen hankkimassa uusia kesäpyöriä niin tarkasti pitää seurata
mielipiteitä ja testejä, nykyiset Pirellit ei omasta mielestäni ainakaan melun puolesta parhaita ole.

terv.mikkoma 9-3SS Aero Sentronic
AEROFAN
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Renkailla taitaa olla iso merkitys

Viesti Kirjoittaja AEROFAN »

Mulla on omassa 9-5 Aerossa Nokian talvi- ja kesärenkaat ja molemmat on aika hiljaiset. Tonnarissa oli Pirellit ja vaihdoin ne uusiin Nokialaisiin. hiljeni selkeästi. Mutta kiitoksia, oli hyvä kuulla kokemuksia ja kiva että 9-3SS on myöskin hiljainen sopivilla renkailla. :D
t. AEROFAN
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

95 hiljaisempi

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Vaihdon itse 9-3 SS:n 9-5 Vector Wagoniin ja 9-5 on selvästi hiljaisempi. Joiltain osin 9-5 on vanhempaa sukupolvea ja sen huomaa, mutta käyttäjälle tärkeät perusasiat ovat paremmin 9-5:ssa. Näistä esimerkkinä alkuperäiset soittimet ja melutaso. 9-3 SS:ssä taas ulkonäkö ja halintalaitteiden sijoittelu on vielä parempi kuin 9-5:ssa vaikka siinäkin ne ovat hyvät. Saab on hyvin tehty auto ja sen huomaa kokeillessaan välillä muita merkkejä.
mikkoma
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:03
Paikkakunta: Vaasa

Re: 95 hiljaisempi

Viesti Kirjoittaja mikkoma »

9-3 kirjoitti:Vaihdon itse 9-3 SS:n 9-5 Vector Wagoniin ja 9-5 on selvästi hiljaisempi. Joiltain osin 9-5 on vanhempaa sukupolvea ja sen huomaa, mutta käyttäjälle tärkeät perusasiat ovat paremmin 9-5:ssa. Näistä esimerkkinä alkuperäiset soittimet ja melutaso. 9-3 SS:ssä taas ulkonäkö ja halintalaitteiden sijoittelu on vielä parempi kuin 9-5:ssa vaikka siinäkin ne ovat hyvät. Saab on hyvin tehty auto ja sen huomaa kokeillessaan välillä muita merkkejä.
Itse ajoin Seinäjoki-Nurmo väliä vuoronperään 9-5Aeroa ja 9-3SS Aeroa ja oma melipiteeni on että 9-3SS Aero oli ainakin rengasäänien osalta hiljaisempi,toki autoissa pitäisi olla samanlaiset renkaat että voisi siltä osin verrata,eipä tästä varmaan kannata enempää väitellä hyviä ovat molemmat!

terv.mikkoma 9-3SS Aero
pete2410
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pete2410 »

Renkaista vielä...

Talvinakkeina Nokia Q, siis kitkat, koko 205/16 ja erittäin hiljaiset.

Kesärenkaita ollut mm. Michelin Pilot 245/45/17 ja kaverilla Pirellit samassa koossa. Todella äänekkäitä renkaita.

Nyt alla Nokian NRVi mainitussa koossa ja ero on huomattava, positiivisessä mielessä. Suosittelen.
9-5 Aero Nordic -00
SportSedan
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 SS Äänekkäämpi kuin 9-5??

Viesti Kirjoittaja SportSedan »

AEROFAN kirjoitti: Onko 9-3 meluisampi kuin 9-5? Näin ainakin korvakuulolla vaikutti? Muutoin auto oli tosi hyvä ja kivan näköinen.
On se, vaikkakin hyvin vähän mutta sen huomaa 8)
AEROFAN
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 19:51
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja AEROFAN »

pete2410 kirjoitti:Renkaista vielä...

Talvinakkeina Nokia Q, siis kitkat, koko 205/16 ja erittäin hiljaiset.

Kesärenkaita ollut mm. Michelin Pilot 245/45/17 ja kaverilla Pirellit samassa koossa. Todella äänekkäitä renkaita.

Nyt alla Nokian NRVi mainitussa koossa ja ero on huomattava, positiivisessä mielessä. Suosittelen.
Samat positiiviset kokemukset Nokian NRVi renkaista; Laitettiin muutama viikko sitten Tonnarin alle sellaiset vanhojen Pirellien tilalle ja täytyy sanoa että on hiljaiset (tosin ei ollut yllytys, koska useassa eri rengastestissä sai melutasosta erittäin hyvät arvosanat ja muutenkin pärjäsi testeissä hyvin). Alkuun muutaman 10 km aikana ajotuntuma oli hiukan "leijuva", niinkuin olisi laittainut kitkat alle, mutta tasoittui nopeasti ja on hyvät ajaa.
t. AEROFAN
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Rengasmelusta vielä sen verran, että olin tuossa tänään yhden Audi A6 Sedanin (taksi) kyydissä. Ko. Audi oli näitä uuden mallisia sillä "jättimaskilla" varustettuja dieseleitä. Oli muuten aikamoisen epämukavaa kyytiä dieseli tärisytti autoa tyhjäkäynnillä ja pakoäänet tuntuivat varsin kovina sisään.

Niin ja se rengasmelu - aikamoisen korvia huumaavaa moottoritienopeudella. Oli tosi juhlaa lähteä omalla SportSedanilla jatkamaan matkaa Audin kyytiin verrattuna lähes täydellisessä hiljaisuudessa ja tärinöittä.

Audin rengastus ei ollut ainakaan sen matalampaa tai leveämpää kuin minullakaan (225/45/17) eli minulle oli todellinen yllätys tuon Audin meluisuus. Itselläni on ollut aiemmin pienempi Audi ja ajokokemuksia 200+tkm:n matkalta.

Varmaankin saan haukut, kun rohkenin arvostella noin kallista autoa verrattuna GM:n Saabiin, mutta sellaiset oli minun kokemukseni - omin aistein todennettuna. Täytyy ihan mielenkiinnosta yrittää saada tuon A6:n melumittaustuloksia jostakin autolehden tekemästä vertailusta ja verrata SS:n saamiin arvoihin.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:Varmaankin saan haukut, kun rohkenin arvostella noin kallista autoa verrattuna GM:n Saabiin, mutta sellaiset oli minun kokemukseni - omin aistein todennettuna. Täytyy ihan mielenkiinnosta yrittää saada tuon A6:n melumittaustuloksia jostakin autolehden tekemästä vertailusta ja verrata SS:n saamiin arvoihin.
Tuskin sinua kukaan alkaa täällä haukkumaan. On se muuten kumma, että nykyään lähes kaikki huomauttelevat Saabisteille, että autosi on "ooppeli", tai että se on kasattu Opelin osista, mutta kukaan ei näytä huomauttelevan audisteille, että autosi on Seat, VW tai Skoda, tai että se on kasattu samoista osista kuin em. autot. Audin mielikuvamarkkinointi on näköjään lyönyt itsensä läpi oikein kunnolla. Mielikuvamarkkinoinnilla tarkoitan sitä, että autosta on pystytty luomaan oma imagomerkkinsä huolimatta siitä, että sen kasaamiseen on käytetty VAG -konsernin yhteisiä osia.

Autoja (ja paljon muutakin) myydään nykyään mielikuvilla ja "brändeillä". Jos autosta pystytään antamaan hyvä mielikuva ja sen takana on tunnettu "brändi", niin siitä voidaan pyytää kovempaa hintaa ja sitä myös ostetaan kovemmalla hinnalla, vaikka se olisikin (ainakin osaksi) koottu samoista osista kuin halvemman hintaluokan autot.

Myös sillä ei näyttäisi enää olevan väliä, missä maassa autot kootaan/valmistetaan. Audin TT kootaan/valmistetaan muistaakseni Unkarissa, mutta en ole kuullut vielä yhdenkään henkilön pyörtäneen Audi TT:n ostapäätöstä sen takia, että se on koottu Unkarissa, eikä Saksassa (saksalainen automerkki kun on).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Bob kirjoitti:Rengasmelusta vielä sen verran, että olin tuossa tänään yhden Audi A6 Sedanin (taksi) kyydissä. Ko. Audi oli näitä uuden mallisia sillä "jättimaskilla" varustettuja dieseleitä. Oli muuten aikamoisen epämukavaa kyytiä dieseli tärisytti autoa tyhjäkäynnillä ja pakoäänet tuntuivat varsin kovina sisään.

Niin ja se rengasmelu - aikamoisen korvia huumaavaa moottoritienopeudella. Oli tosi juhlaa lähteä omalla SportSedanilla jatkamaan matkaa Audin kyytiin verrattuna lähes täydellisessä hiljaisuudessa ja tärinöittä.

Audin rengastus ei ollut ainakaan sen matalampaa tai leveämpää kuin minullakaan (225/45/17) eli minulle oli todellinen yllätys tuon Audin meluisuus. Itselläni on ollut aiemmin pienempi Audi ja ajokokemuksia 200+tkm:n matkalta.

Varmaankin saan haukut, kun rohkenin arvostella noin kallista autoa verrattuna GM:n Saabiin, mutta sellaiset oli minun kokemukseni - omin aistein todennettuna. Täytyy ihan mielenkiinnosta yrittää saada tuon A6:n melumittaustuloksia jostakin autolehden tekemästä vertailusta ja verrata SS:n saamiin arvoihin.
Uutta A6:sta on moitittu juurikin tuosta rengasmelusta ja vakiorengastus on 225/50 17" noissa tehokkaammissa malleissa. Oletan, että olet istunut 3.0 kiisselin kyydissä.

Peheestämme löytyy bensakoneinen A6 ja täytyy myöntää, että rengasäänet ovat luokassaan yllättävän kovat, mutta paljon hiljaisemmat, kuin perheen toisen rakkineen 9-5 Farkun. 9-3SS:stä minulla ei ole kokemusta. Tekniikanmaailmasta löytyy ainakin juuri tuon 3.0diisselin äänimittauksia.

Audin vakiorengastuksena toimitetaan noihin tällä hetkellä Continental SportContact 2, jotka eivät toki ole mitkään hiljaisimmat renkaat, muttei pitäisi olla meluisimmastakaan päästä.

Muuten auto on kyllä jotenkin vain eri maailmasta, kuin 9-5. Sitä on vaikea selittää, mutta siinä on "sitä jotain" eritavalla. Enkä puhu ajettavuudesta, koska se on hieman epämääräisempi ajaa, kuin Saba.
STCF #3
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Löysin melumittaustuloksia uudesta A6 dieselistä ja vertailin niitä pariinkin SportSedanin mittaustulokseen. Aika pieniä olivat erot: A6 oli mittausten mukaan hieman hiljaisempi 80:n nopeudella - SS taas hiljaisempi 100:n nopeudella. Eli erot suurimillaankin 1dB puoleen jos toiseenkin, tosin kannattaa muistaa, että 3dB:tä vastaa äänenvoimakkuuden kaksinkertaistumista.

Valitettavasti noiden tuloksien vertaamista sotkee mm. se, että A6 oli 50-sarjalaisilla renkailla ja SS:t 45-sarjalaisilla - noilla 225 leveyksillä puhutaan silloin hieman yli sentistä lisää kumia vanteen ja tien välillä.

Tuon Audin hinta oli muuten siinä testissä yli 90000 euroa varusteineen ja Saappien n. 40000 euroa eli eihän niitä pitäisi edes verrata toisiinsa.

Oma SS on vielä noitakin Saabeja halvempi, joten oli erittäin valaiseva kokemus käydä Audin kyydissä - enää en ihmettele SS:n rengasmelua pätkääkään.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Noissa autoissa on ongelmana vähän se, että suurimmaksi osaksi testataan keskieuroopan sileillä teillä, jossa rengasmelu ei ole se ongelma vaan tuulensuhinat ja ne on tosi hyvin Audissa onnistuttu poistamaan. Niiden pitäisi poikkuhiljaa oppia ajamaan niitä autoja tänne pohjoiseen myös kesällä.
STCF #3
Vastaa Viestiin