Webastoa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Lyytheman
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 15:51

Webastoa

Viesti Kirjoittaja Lyytheman »

Alkaa aamulla lämpötila painumaan alle 5:n asteen ja sillon kai pitäis auto olla jonkun sorttisessa lämmityksessä. Omasta -03 Aerosta ei löydy lohkolämmitintä, eikä myöskään kaupungista tolppapaikkoja, joten aattelin asennuttaa samantien webaston.

Onko joku tehnyt jo samaista viritystä ja millaiseen webastoon olet päätynyt (millanen oli hintaluokka)? Pystyykö webaston liittämään suoraan auton vesipumppuun vai pitääkö hommata se erikseen? 8O
Airolainen
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Eipä ole webastosta kokemusta - minulla on tuossa omassani Calixin "lohkolämmitin", joka tulee kiinni moottorin takana olevaan nesteputkeen/koteloon.

Itse en lämmitä SS:ää ennen kuin on selkeästi pakkasta - nimittäin lämmittäminen nollassa tai jopa plussan puolella aiheuttaa sellaisen ilmiön, että "moottori kuvittelee" käynnistyshetkellä olevansa kesähelteessä ja imuilma onkin sitten nollan pintaan -> moottorin kierrokset sahaavat ylös-alas (meinaa jopa sammua). Eli siis "kylmäkäynnistysautomatiikka" sekoaa liiasta lämmittämisestä.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Vastaan, vaikka ei ole kokemusta 9-3SS mallista.

Edelliseen OG-9-3:een laitatin Webaston 1200 euroa asennettuna. Kyseessä 4,2 kW bansamalli. Webastossa on oma vesipumppu ja toiminta seuraavanlaista jos ostat lämppärin omalla kellolla:
1. Ajastat lämmityksen alkamisajan (-15 astetta, reilu puoli tuntia)
2. Webasto käynnistyy, lämmittää ensin jäähdytinnesteen kunnolla
3. Webasto käynnistää auton oman puhaltimen, jonka tulee olla asetettuna pienimmälle teholle ja suuntaus "huurteenpoistoasentoon".
4. Nautit lämpimästä käynnistyksestä, jota ei lohkolämmittimellä voida saavuttaa. Webasto nimittäin lämmittää moottorin houmattavasti lämpimämmäksi kuin lohkolämmitin.

Lisävarusteeksi (jos raha ei ole este) kätevä on kaukokäynnistin, jolla saa laitteen päälle max 300 metrin päästä. Hinta n. 300 euroa.
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Ihan sähkönkäytön kannaltakin webasto on helpompi/halvempi/paras, varsinkin jos asut omakoti-/rivitalossa ja maksat itse lohko- ja sisätilalämppärin sähkökulut. :evil:
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Aerochick kirjoitti:Ihan sähkönkäytön kannaltakin webasto on helpompi/halvempi/paras, varsinkin jos asut omakoti-/rivitalossa ja maksat itse lohko- ja sisätilalämppärin sähkökulut. :evil:
Mutta ostat 2 vuoden välein uuden akun. :(

Muuten webasto ihan kingi juttu. Osta siihen se kaukokäynnistin. Ei muuten tarvii kuin vartin lämmityksen kelissä kuin kelissä kun ostat sen 5,2 kw:sen. 4 kilowattisesta ei kokemusta, mutta kuulemma on hiukan hipatillillään.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

KARELPA kirjoitti: 4 kilowattisesta ei kokemusta, mutta kuulemma on hiukan hipatillillään.
Tuolla 4,2 kW värkillä 15 minuuttia riittää alle 10 asteen pakkasessa. Koskaan ei kuitenkaan tullut lämmitettyä 45 min pitempään.
iLetzy
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 07:27

Viesti Kirjoittaja iLetzy »

Ainoa ongelma webastossa on kanssa se, että se ei ole läheskään niin yksinkertainen kuin sähkölämmitteinen moottorinlämmitin. Eli jos jotain menee "vikaan", pitää valitettavasti hankkia uusi vastaava.

Itselläni NG900 2.0T oli Eberi, jonka vesipumppu laukesi -> vaihdettiin sähkötoimiseen lohkolämmittimeen ja sisätilapistokkeeseen.
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

tevisu kirjoitti:Vastaan, vaikka ei ole kokemusta 9-3SS mallista.

Edelliseen OG-9-3:een laitatin Webaston 1200 euroa asennettuna. Kyseessä 4,2 kW bansamalli. Webastossa on oma vesipumppu ja toiminta seuraavanlaista jos ostat lämppärin omalla kellolla:
1. Ajastat lämmityksen alkamisajan (-15 astetta, reilu puoli tuntia)
2. Webasto käynnistyy, lämmittää ensin jäähdytinnesteen kunnolla
3. Webasto käynnistää auton oman puhaltimen, jonka tulee olla asetettuna pienimmälle teholle ja suuntaus "huurteenpoistoasentoon".
4. Nautit lämpimästä käynnistyksestä, jota ei lohkolämmittimellä voida saavuttaa. Webasto nimittäin lämmittää moottorin houmattavasti lämpimämmäksi kuin lohkolämmitin.

Lisävarusteeksi (jos raha ei ole este) kätevä on kaukokäynnistin, jolla saa laitteen päälle max 300 metrin päästä. Hinta n. 300 euroa.
Onko kenelläkään kokemuksia 93SS:n SID:ssä olevasta lohkolämppäriajastimesta, jonka saa aktiiviseksi Tech2:lla + se SID-järjestelmä täytyy kytkeä yhteen lohkolämppärin piuhasarjan kanssa? Muistaakseni jotain 200+ euron juttu LänsiAutossa.

SSAero
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Viesti Kirjoittaja Vector »

SSAero kirjoitti:Onko kenelläkään kokemuksia 93SS:n SID:ssä olevasta lohkolämppäriajastimesta, jonka saa aktiiviseksi Tech2:lla + se SID-järjestelmä täytyy kytkeä yhteen lohkolämppärin piuhasarjan kanssa? Muistaakseni jotain 200+ euron juttu LänsiAutossa.

SSAero
Kyselin tuota mahdollisuutta paikalliselta myyjältä, mutta vastaus oli, että moista toimintoa ei ole edes saatavana! 8O Ihmettelin kovasti, koska olin nähnyt ohjelmoitavan lohko/sisätilalämppärin saabin lisävarustekatalogissa pari päivää aikaisemmin. Myyjä vain totesi, että se tarkoittaa webastoa joka on ohjelmoitavissa SID:llä. Kun 10min kinaamisen jälkeen totesin tilanteen toivottomaksi, luovutin ja äänestän kukkarollani seuraavaa huoltoa valitessani.
saab93_vector
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 06:46

Viesti Kirjoittaja saab93_vector »

Asennutin vastikään polttoaineenlämmittimen SS:ääni. Ohjaus tuli SID:iin, kauko-ohjainta ei vissiin vielä ole saatavilla.
Toiminnassa askarruttaa yksi juttu..nimittäin lämmitin menee automaattisesti päälle jos käynnistän auton kylmänä vaikka +4C lämpötilassa. Webasto sammuu vasta kun moottori on saavuttanut normaali käyntilämpötilan. Lämmintä ilmaa tulee melkein heti puhaltimesta, mutta ois kiva jos vois itse määritellä milloin varvitsen lämmitintä auton ollessa käynnissä. Oisko jollain tietoa.
JML
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 16:19
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja JML »

Onko kyseinen lämmitin Saabin oma tekele vai webaston sarjaa? Saabin omaan ei ole saatavilla vielä kauko-ohjainta ja mitä tuohon lämmittimin toimintaan tulee niin luulisi että lämmittimen sammumislämpötilan voisi säätää tech2:sella.
saab93_vector
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 06:46

Viesti Kirjoittaja saab93_vector »

JML kirjoitti:Onko kyseinen lämmitin Saabin oma tekele vai webaston sarjaa? Saabin omaan ei ole saatavilla vielä kauko-ohjainta ja mitä tuohon lämmittimin toimintaan tulee niin luulisi että lämmittimen sammumislämpötilan voisi säätää tech2:sella.
Kyselin valmistajaa asennuksen yhteydessä ja sanoivat että on Saabin oma. Pitää kysellä huollosta voisko säätää..
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Paljonkos maksoi asennuksineen?
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
msp
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 08:13

yhdyn edelliden kirjoittajan kysymykseen

Viesti Kirjoittaja msp »

kerro nyt paljo maksoi?
saab93_vector
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 06:46

Viesti Kirjoittaja saab93_vector »

pasijalmari kirjoitti:Paljonkos maksoi asennuksineen?
maksoi n. 1600 €. Kallishan se oli, mut oli pakko laittaa.
Vastaa Viestiin