Perusviat: Ovilistan liikkuminen,istuimen kork.säätö falskaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
SportySedan
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49

Perusviat: Ovilistan liikkuminen,istuimen kork.säätö falskaa

Viesti Kirjoittaja SportySedan »

Kuulostaako tutulta:

1. Ovien yläreunassa kiertävä musta muovilista liukuu eteenpäin ajan mittaan niin että takaoven reunassa saattaa pelti näkyä noin sentin matkalta.

2. Kuljettajan istuimen korkeussäätö falskaa, istuin putoaa omia aikojaan alaspäin ja saat 'pumpata' istuinta ylöspäin harvase päivä... lisäksi kahva löystyy kiinnityksestään.

Nämä olleet jatkuvia murheita, huolto ei tunnu saavan otetta ongelmiin.

Ai niin, ja ohjauksessa jotain outoa, aivan kuin lonksahtelee satunnaisesti, tuntuu käteen ikävältä, en tiedä onko joku pallonivel tms. väljä ? Kokemuksia ?
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Re: Perusviat: Ovilistan liikkuminen,istuimen kork.säätö fal

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

SportySedan kirjoitti:Kuulostaako tutulta:


2. Kuljettajan istuimen korkeussäätö falskaa, istuin putoaa omia aikojaan alaspäin ja saat 'pumpata' istuinta ylöspäin harvase päivä... lisäksi kahva löystyy kiinnityksestään.
Jeps, kohta se menee rikki kokonaan.. :roll: Uuteen vaihto ei kuitenkaan ratkaise ongelmaa.
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Perusviat: Ovilistan liikkuminen,istuimen kork.säätö fal

Viesti Kirjoittaja Bob »

SportySedan kirjoitti:Kuulostaako tutulta:

1. Ovien yläreunassa kiertävä musta muovilista liukuu eteenpäin ajan mittaan niin että takaoven reunassa saattaa pelti näkyä noin sentin matkalta.

2. Kuljettajan istuimen korkeussäätö falskaa, istuin putoaa omia aikojaan alaspäin ja saat 'pumpata' istuinta ylöspäin harvase päivä... lisäksi kahva löystyy kiinnityksestään.

Nämä olleet jatkuvia murheita, huolto ei tunnu saavan otetta ongelmiin.

Ai niin, ja ohjauksessa jotain outoa, aivan kuin lonksahtelee satunnaisesti, tuntuu käteen ikävältä, en tiedä onko joku pallonivel tms. väljä ? Kokemuksia ?
Q/A:
1. En ole havainnut tai kuullut tällaisesta.

2. Niin, kuten tuossa aiemmin todettiinkin edes ko. kahvan vaihto ei auta. Tuo mekanismi on vain rakennettu tuollaiseksi - säätömekanismiin ei saa käsittääkseni muita osia erillisenä.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Jahah, tää mun vastaus hävis tässä temmellyksessä. Eli:

Ohjauksen oireet tuttuja, mulla lääkkeenä ohjausakselin vaihto. Osat maksoi GM, asennuksen kustannuksista joudut ns. keskustelemaan. Auttoi heti, on ihan erilainen ajettava.

Penkin korkeussäätö... tyttökaveri totes että pitkä takki vetäisee kahvaa, jolloin se tipahtaa. Itse huomannut että kun menee autoon ns. vauhdikkaasti tipahtaen niin se penkki antaa periksi. Summa summarum: on se mekanismi aika heppoinen mutta toistaiseksi vielä pelaa.

Listat pysyy paikoillaan.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

kimmop kirjoitti:Jahah, tää mun vastaus hävis tässä temmellyksessä. Eli:

Ohjauksen oireet tuttuja, mulla lääkkeenä ohjausakselin vaihto. Osat maksoi GM, asennuksen kustannuksista joudut ns. keskustelemaan. Auttoi heti, on ihan erilainen ajettava.

Penkin korkeussäätö... tyttökaveri totes että pitkä takki vetäisee kahvaa, jolloin se tipahtaa. Itse huomannut että kun menee autoon ns. vauhdikkaasti tipahtaen niin se penkki antaa periksi. Summa summarum: on se mekanismi aika heppoinen mutta toistaiseksi vielä pelaa.

Listat pysyy paikoillaan.
Minulle ratti piti naksuntaa kääntäessä rattia ja jos vaikkapa suoralla nykäisi rattia alareunasta itseään päin, tuli aina naksahdus myös. Jus vaihdettiin ratin akseli ja homma poissa!!!!!

SSAero
saabguru
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 17:49

Istuimen laskeutuminen

Viesti Kirjoittaja saabguru »

:D Edelleen useamman auton kokemuksella väitän että ainut mikä auttaa tohon ongelmaan on kahvan vaihto erilaiseen. Ja sitkeimmät valittajat on uskonut sen jälkeen kun on mitattu penkin korkeus, otettu kahva pois ja mitattu viikon päästä penkin korkeus uudelleen. On vaan kummasti leuan lonksuttelu loppunut siihen.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Istuimen laskeutuminen

Viesti Kirjoittaja Bob »

saabguru kirjoitti::D Edelleen useamman auton kokemuksella väitän että ainut mikä auttaa tohon ongelmaan on kahvan vaihto erilaiseen. Ja sitkeimmät valittajat on uskonut sen jälkeen kun on mitattu penkin korkeus, otettu kahva pois ja mitattu viikon päästä penkin korkeus uudelleen. On vaan kummasti leuan lonksuttelu loppunut siihen.
Ymmärsinkö oikein - jos tuon kahvan irroittaa, niin silloin penkki ei laskeudu enää omia aikojaan?

Jos näin on, niin mitenkäs se paikallaan oleva kahva sitä penkkiä laskee - ja sanon heti, että en käytä pitkää takkia tahi muutoinkaan painele sitä vipua? Testasin tämän aiheen piirissä käytyjen aikaisempien keskustelujen pohjalta hieman aiemmin tätä asiaa - estin ko. vivun liikkumisen teippaamalla sen ilmastointiteipillä siihen reunusmuoviin - sujuvasti tuli istuin pikkuhiljaa alas.

Mistä kohtaa tuo uusi vipu eroaa entisestä? Eli siis miten se muuttaa tuon mekaniikan toimintaa?

Mutta kuten jo aiemminkin olen todennut - asia ei juurikaan minua kiusaa, kun pidän istuinta useimmiten aika alhaalla - pl. nuo aiemmat testaukset, kun huomasin tuon penkin valumisen alas.
yarski
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 20:15
Paikkakunta: Rauma

korkeussäätö prkl....

Viesti Kirjoittaja yarski »

No niin, nyt tuli sitten eka vika saabiin :x
Penkin korkeussäätö ei vain falskaa vaan se ei tee yhtään mitään. Vipu on selvästi löysässä. Koetin tutkailla tilannetta takajalkatilan kautta, että olisiko siellä joku ruuvi löysässä tms. siis löytyisikö joku helppo korjauskeino. Eihän sieltä lattianrajasta oikein mitään näe...
Minkälainen mekanismi korkeussäädössä oikein on?
Jollain oli säätöä "kiristetty", mistähän tämän saisi tehtyä. Vai meneekö jonkun osan vaihtamiseksi, kahvan vaihto? Mitäs on olleet kustannukset kohtalotovereilla.
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

^Meillä tais mennä "firman piikkiin", vaikka ei takuuta ollutkaan enää.
Kyseessä siis koko kahvan vaihto. :)
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: korkeussäätö prkl....

Viesti Kirjoittaja Bob »

yarski kirjoitti:No niin, nyt tuli sitten eka vika saabiin :x
Penkin korkeussäätö ei vain falskaa vaan se ei tee yhtään mitään. Vipu on selvästi löysässä. Koetin tutkailla tilannetta takajalkatilan kautta, että olisiko siellä joku ruuvi löysässä tms. siis löytyisikö joku helppo korjauskeino. Eihän sieltä lattianrajasta oikein mitään näe...
Minkälainen mekanismi korkeussäädössä oikein on?
Jollain oli säätöä "kiristetty", mistähän tämän saisi tehtyä. Vai meneekö jonkun osan vaihtamiseksi, kahvan vaihto? Mitäs on olleet kustannukset kohtalotovereilla.
Onko se vipu löysällä - peitelevy irti korkeussäätövivusta ja ruuvia kireämmälle?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: korkeussäätö prkl....

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

yarski kirjoitti:No niin, nyt tuli sitten eka vika saabiin :x
Penkin korkeussäätö ei vain falskaa vaan se ei tee yhtään mitään. Vipu on selvästi löysässä. Koetin tutkailla tilannetta takajalkatilan kautta, että olisiko siellä joku ruuvi löysässä tms. siis löytyisikö joku helppo korjauskeino. Eihän sieltä lattianrajasta oikein mitään näe...
Minkälainen mekanismi korkeussäädössä oikein on?
Jollain oli säätöä "kiristetty", mistähän tämän saisi tehtyä. Vai meneekö jonkun osan vaihtamiseksi, kahvan vaihto? Mitäs on olleet kustannukset kohtalotovereilla.
Penkin korkeussäädön vivun ruuvi on korkannut. Se pitää kiinnittää uudestaan ja laittaa väliin jotain lujiteliimaa. Näin sanoivat mulle Vantaan Variston Länsiautossa ja myöskin toteuttivat tuon homman. Sen jälkeen tuo vipu on taas pelannut moitteettomasti.

Homman voisi hoitaa itsekin, mutta sitä varten tarvitsisi joitain työkaluja:

1. osta penkki etuasentoon.
2. irroita turvavyön alaosan kiinnikkeen muoviverhoilu.
3. irroita turvavyön alakiinnike penkistä. Tarvitset tätä varten naaraspuolisen torx -avaimen (ison sellaisen). Mulla ei ollut ja autossa on takuu päällä, joten en viitsinyt itse ostaa työkalua tuohon hommaan :wink:
4. irroita vivun ruuvin muovinen suojakansi.
5. nyt pääset käsiksi vivun ruuviin.

Asennus päinvastaisessa järjestyksessä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
yarski
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 20:15
Paikkakunta: Rauma

Thänks Bob...

Viesti Kirjoittaja yarski »

Niin se vipu oli siis löysässä. Kiristys auttoi. En ollut illalla taskulampun valossa tiiraillessani huomannut että vivun päällä on irroitettava peitelevy... Tutkin kyllä enemmän penkin alta.
Nyt se on kuitenkin - ainakin vähän aikaa - kireällä. Saa nähdä kauanko kestää ennenkuin hajoaa lopullisesti, kuten kuulemma ominaisuuksiin kuuluu.
Saabissa näyttää muuten olevan runsaasti torx-ruuveja, kuten "Turbo Sensonic" oli myös huomannut. Mun anttilan tms. työkalusarja ei tunnu istuvan kovin hyvin torxiin. Säilytyskoppa on ihan kätevä mutta laatu on vähän niin ja näin...
Olen huomannut saman penkin alaspäin valumisen kuin muutkin. Nyt kun toi korkeussäätö ei parin päivän aikana pelittänyt niin huomasin asian jo selvästi. Olihan se sitä aikaisemminkin varmaan tehnyt mutta asiaan en oo aikaisemmin kiinnittänyt huomiota.
Avatar
Recon
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Su Kesä 26, 2005 08:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Recon »

Pyydä siihen uusi vipu, joka perusasennossa hiukan alempana kuin vanha. Minulla tuo ainakin valumisongelmaan auttoi ja on se näköjään uuteen -06:een jo päivitetty.
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Re: Perusviat: Ovilistan liikkuminen,istuimen kork.säätö fal

Viesti Kirjoittaja julle05 »

SportySedan kirjoitti:Kuulostaako tutulta:

1. Ovien yläreunassa kiertävä musta muovilista liukuu eteenpäin ajan mittaan niin että takaoven reunassa saattaa pelti näkyä noin sentin matkalta.
mun ex sport sedaniin vaihdettiin tuo kyseinen lista takuuseen 4 kertaa vuoden sisään! ja uus omistaja sano et se on taas katki! sehän ei vain valu vaan se katkeaa eikä mikää muu auta kun sen kiini liimaaminen tai auton vaihto... en kovin monessa ssässä o törmänny tohon, mut on niitä muutamia ja niissä se on jatkuva ongelma!
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Thänks Bob...

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

yarski kirjoitti:En ollut illalla taskulampun valossa tiiraillessani huomannut että vivun päällä on irroitettava peitelevy... Tutkin kyllä enemmän penkin alta.
Siis turvavyön alakiinnikkeen (se torx -ruuvi) päällä on muovinen verhoilusuojus. Sitä ei kuitenkaan ilmeisesti enää ole uusimmissa 9-3:ssa, vaan se on jätetty pois ainakin noista Turbo Edition -malleista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin