öljynvaihtoväli

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
teho
"Kaasari"

öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja teho »

Uutta SC TIDS odotellessa...
Vanhassa 9-5:ssa (2,3t) meni turbo 180tkm kohdalla (vauhtipyörän akseli poikki) - turbon vaihto Metro-Autossa tietenkin kokonaan minun piikkiin. Sain silloin vinkin, että olisi syytä vaihtaa "kunnon öljyt" 10tkm välein. Olin käyttänyt 0W-40 -öljyä, vaihdot max. 20tkm välein tehtaan ohjeen mukaan.
Miten kannattaisi menetellä uuden dieselin suhteen, kun tarkoitus on pitää autoa reippaasti yli takuuajan; 30 tkm vaihtoväli tuntuu aika pitkältä?
Bob
"Hölösuu"

Re: öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Bob »

teho kirjoitti:Uutta SC TIDS odotellessa...
Vanhassa 9-5:ssa (2,3t) meni turbo 180tkm kohdalla (vauhtipyörän akseli poikki) - turbon vaihto Metro-Autossa tietenkin kokonaan minun piikkiin. Sain silloin vinkin, että olisi syytä vaihtaa "kunnon öljyt" 10tkm välein. Olin käyttänyt 0W-40 -öljyä, vaihdot max. 20tkm välein tehtaan ohjeen mukaan.
Miten kannattaisi menetellä uuden dieselin suhteen, kun tarkoitus on pitää autoa reippaasti yli takuuajan; 30 tkm vaihtoväli tuntuu aika pitkältä?
Itse vaihdan 15tkm:n välein öljyt bensaturbo SS:ään, koska Suomen ajo-olosuhteet eivät todellakaan talvella ole niitä ihanneolosuhteita, joihin nuo pitkät vaihtovälit soveltuvat parhaiten.

Ellen väärin muista, niin ohjekirjassakin todetaan, että tarvittaessa raskaissa olosuhteissa; paljon kylmäkäynnistyksiä jne. saattaa olla tarpeen lyhentää vaihtoväliä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:
Itse vaihdan 15tkm:n välein öljyt bensaturbo SS:ään, koska Suomen ajo-olosuhteet eivät todellakaan talvella ole niitä ihanneolosuhteita, joihin nuo pitkät vaihtovälit soveltuvat parhaiten.

Ellen väärin muista, niin ohjekirjassakin todetaan, että tarvittaessa raskaissa olosuhteissa; paljon kylmäkäynnistyksiä jne. saattaa olla tarpeen lyhentää vaihtoväliä.
Oliko 9-5:n vuosimalli 2001? Niistä meni nimittäin noita Garrettin GT17 -turboja.

Sport Sedanista: eikös ajotietokone laskeskele tuota "oil quality":a kylmäkäynnistysten ym. avulla? Omassa autossa (ennen 30000 km:n huoltoa) "oil quality" laski 23%:iin :evil: Olisi varmaan pitänyt vaihtaa öljyt aiemmin :roll: No tuo oil quality on tietty vain laskennallinen arvo, mutta kai siinä silti jotain perää on, sillä eivät kai Saabin insinöörit olisi muuten ympänneet tuota arvoa ajotietokoneeseen?
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
yarski
"Tuplakaasari"

öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja yarski »

30tkm kuulostaa kyllä todella pitkältä väliltä.
Itse aion kyllä vaihtaa öljyt 15tkm välein, varsinkin sitte kun jos joskus saan sen lastun...
Eikä 15tkm välein tehtävä öljynvaihto + suodatin nyt niin hirveän suuri kustannuserä kai ole? En kyllä edes tiedä että mitä suodatin maksaa...
TuuSaR
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Motonetissä maksaa 1.9 suodatin 12€ ja bensakoneen 7.40€. (Opel brändättyjä)
Bob
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Bob »

TuuSaR kirjoitti:Motonetissä maksaa 1.9 suodatin 12€ ja bensakoneen 7.40€. (Opel brändättyjä)
Vastaavasti merkkiliikkeeltä bensaturbo SS:iin:
- öljynsuodatin 8,78 euroa
- ropun tiiviste: 1,51 euroa
- suodattimen kannen tiiviste: 4,03 euroa

Hinnat ovh. sisältäen alv:n, lokakuulta.
3600
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja 3600 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Bob kirjoitti:
Vanhassa 9-5:ssa (2,3t) meni turbo 180tkm kohdalla (vauhtipyörän akseli poikki) - turbon vaihto Metro-Autossa tietenkin kokonaan minun piikkiin.

Oliko 9-5:n vuosimalli 2001? Niistä meni nimittäin noita Garrettin GT17 -turboja.
Kaikki se, mitä tähän asti olen täältä lukenut, on liittynyt arveluun GT17:n (vuosi 2001) valuvikoihin.
9-3 NG 2.0t -> 9-3 SC 1.8t -> S60 2.4D
Ei kiire, odotan viime hetken paniikkia.
Vastaa Viestiin