Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Kaikki on niin suhteellista. Viime torstaina Kajaanissa 30-35 pakkasta. Kaupunkiajossa kone ei lämmennyt lainkaan normaalilämpöiseksi, mutta kun suuntasi nokan Oulua kohti, niin 5 km ajon jälkeen motti olikin jo täysin lämmennyt. Myös sisällä riitti lämpö, mutta neljän hengen kuormalla kaikki lasit tuulilasia lukuunottamatta umpijäässä.G-mies kirjoitti:Huomasin tuossa joululomalla kotosalla käydessäni isän SS:ssa, että kone tuntuu lämpiävän huomattavan hitaasti talvipakkasella. Äitini laittoi tänään sähköpostia samasta asiasta ja sanoi käyneensä asioilla ja lämmityslaite alkoi puhaltaa lämmintä vasta, kun hän tuli takaisin ja pysäköi auton. Tarkka ajomatka ei ole tiedossa, mutta etäisyyden tietäen minusta tuntuu oudolle, että kone ei siinä matkassa/ajassa ollut lämmennyt riittävästi. Kunnon pakkasiahan ei juuri ole ollut, mutta esimerkiksi viime talvena muutaman kerran autolla ajaneena en havainnut siinä mitään ongelmaa lämpiamisen suhteen. Nyt asia pisti heti silmään, kun ajoin autolla pitkästä aikaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja onko ehdotuksia toimenpiteiksi?
Sen verran tietoja autosta, että se on -04 SS 1.8t ja koneen kyljessä on säteilylämmitin.
Matti
Lisää havaintoja.
Pihalla pakkasta reilut -15C. Auto "perinteisen" letkun päässä 2 tuntia.
Ajoa (maantie) n.12 km ja lämmöt ei nouse 1/4 korkeammalle. (noin puolet koneen normaalilämmöistä)
Jännä juttu oli se että toi 1/4 saaavutettiin 6km kohdalla ja lopulla
6km matkalla ei mittari pahemmin noussut.
Käyttääköhän ylim. lämmön turhankin tarkkaan kabiinin lämmitykseen??
Niin ja autonahan oli
1.8T SS -05
Pihalla pakkasta reilut -15C. Auto "perinteisen" letkun päässä 2 tuntia.
Ajoa (maantie) n.12 km ja lämmöt ei nouse 1/4 korkeammalle. (noin puolet koneen normaalilämmöistä)
Jännä juttu oli se että toi 1/4 saaavutettiin 6km kohdalla ja lopulla
6km matkalla ei mittari pahemmin noussut.
Käyttääköhän ylim. lämmön turhankin tarkkaan kabiinin lämmitykseen??
Niin ja autonahan oli
1.8T SS -05
Saabismiko sairaus?
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
On tuossa jotain vikaa. Viime viikolla tuli omalla testattua reilun 20 asteen pakkasesta lähtö motarille ja kyllä se nousi aika äkkiä normaaliin ja pysyi siellä ihan kiltisti.pasijalmari kirjoitti:mulla tekee samaa, 1/4 tasoon nousee ihan kohtuullisesti, mutt loppu on tuskaa, nousee kumminkin, eikä laske siittä sitten, ett en uskois termariin, voihan se kyllä ollakin, että vähän vuotaa??
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Sama "vika" meikäläisellä, että alussa n. 5+ km:n jälkeen lämpömittari n. neljänneksessä (=puolet normaali lämpötilasta) ja sitten ei tapahdu pitkään aikaan mitään ja nousee kyllä normaalille tasolle, mutta pitkän ajon jälkeen vasta. Ulkona lämpötila esim. n. -5 astetta ja auto roikassa 1+ tuntia.Petroska kirjoitti:Lisää havaintoja.
Pihalla pakkasta reilut -15C. Auto "perinteisen" letkun päässä 2 tuntia.
Ajoa (maantie) n.12 km ja lämmöt ei nouse 1/4 korkeammalle. (noin puolet koneen normaalilämmöistä)
Jännä juttu oli se että toi 1/4 saaavutettiin 6km kohdalla ja lopulla
6km matkalla ei mittari pahemmin noussut.
Käyttääköhän ylim. lämmön turhankin tarkkaan kabiinin lämmitykseen??
Niin ja autonahan oli
1.8T SS -05
SSAero
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
en uskoisi, että on mitään vikaa. Tuossa 1/4 lämmössä kun uskaltaa jo vähän lämpöhanaa avata ohjaamoon päin, niin se ottaa lämpönsä ja eihän sitä nyt tule kylmää konetta rääkättyä muutenkaan. Jos puottas lämmittyään lämmöt, niin vois epäillä vikaa....motarilla kone varmaan lämpeneekin nopeammin, kun sill on ees jotain työtä tehtävänä
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Em. teksteihini täytyy lisätä ACC:stä vielä sellainen juttu, että mulla oli ACC "AUTO" -asennossa, eli en koskenut siihen millään tavalla. Ainoastaan penkinlämmittimet ja takalasin lämmitys oli kytketty päälle. En tiedä, onko tuolla puhaltimen pyörimisnopeudella hirveästi vaikutusta auton moottorin lämpeämiseen, mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, 5 km:n ajon jälkeen kojetaulun lämpömittari oli kuvan osoittamassa asennossa (kuva ei ole meikäläisen käytössä olevasta Sport Sedanista):
...ja lämpöä tuli kabiiniin ihan kiitettävästi.
...ja lämpöä tuli kabiiniin ihan kiitettävästi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Taitaa omasta kolmosesta tulla pian termostaatti tiensä päähän. Auto oli töissä kolmisen tuntia roikassa. Siitä lähdin viemään 96 vaihteistoa toiselle saabistille. Matkaa tuli n25km nopeudella 60-85km/h. Perille päästyä viisari hieman roikotti. yli 1/4 kumminkin. No sillä välin kun nostin loodan pois ja sain rahat niin viisari olikin tippunut 1/4 ehkä karvan allekkin. Taas ajoa samalla vauhdilla ja viisari nousi normaaliin.
Suurin piirtein 5km ennen kotia laitoin sisälämmön täysille, jotta lämpöä siirtyy auton mukana paremmin talliin ja tämän seurauksena viisari tippui taas pari leveyttä alaspäin.
Aamuisinkin lähdettäessä pakkasta on- 10 ja tallissa +2 lämmintä. Pahimmillaan piti ajaa 26km että mittari nousi puoleen väliin.
Ikinä ennen ei ole viisari laskenut koneen käydessä.
Suurin piirtein 5km ennen kotia laitoin sisälämmön täysille, jotta lämpöä siirtyy auton mukana paremmin talliin ja tämän seurauksena viisari tippui taas pari leveyttä alaspäin.
Aamuisinkin lähdettäessä pakkasta on- 10 ja tallissa +2 lämmintä. Pahimmillaan piti ajaa 26km että mittari nousi puoleen väliin.
Ikinä ennen ei ole viisari laskenut koneen käydessä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen
Hyvin todennäköisesti on termari mennyt. Itellä oli termarin musta tiivisteenpala termostaatin sisuskalujen välissä ja näinollen kokoajan vähän auki. Oire oli helppo testata, kun parin kilsan ajon jälkeen tunnusteli kädellä jäähdyttimelle menevän vesiletkun lämpötilaa. Oli jo lämmin, vaikkei vielä pitäisi