Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Ne luvut oli siihen aikaan kun vielä käytettiin mineraaliöljyjä.
Nykyiset öljyt on aivan ihan muuta ja autojen kestävyyden paraneminenkin on myös nykyisten öljyjen ansiota.Myöskin onhan tekniikkakin parantunut ja moottorit mutta kyllä iso osa on myös öljyistä johtuva jotka alkavat voitelemaan heti.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Päivitystä:

tänään pakkasta 21 astetta. Käynnistin auton kylmänä (ei käynnistysapuja lohkolämmittimestä tms.). Ajoin noin 5 km ja moottori oli täysin lämmennyt. Vaikka autossa onkin Opelin p*sk*pata, niin lämmöt nousee ainakin ihan kiitettävästi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Toistakymmentä kilometriä saa ajaa ennenkuin lämmöt normaalit näillä helteillä.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
joukom
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Elo 22, 2004 15:29

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja joukom »

G-mies kirjoitti:Huomasin tuossa joululomalla kotosalla käydessäni isän SS:ssa, että kone tuntuu lämpiävän huomattavan hitaasti talvipakkasella. Äitini laittoi tänään sähköpostia samasta asiasta ja sanoi käyneensä asioilla ja lämmityslaite alkoi puhaltaa lämmintä vasta, kun hän tuli takaisin ja pysäköi auton. Tarkka ajomatka ei ole tiedossa, mutta etäisyyden tietäen minusta tuntuu oudolle, että kone ei siinä matkassa/ajassa ollut lämmennyt riittävästi. Kunnon pakkasiahan ei juuri ole ollut, mutta esimerkiksi viime talvena muutaman kerran autolla ajaneena en havainnut siinä mitään ongelmaa lämpiamisen suhteen. Nyt asia pisti heti silmään, kun ajoin autolla pitkästä aikaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja onko ehdotuksia toimenpiteiksi?

Sen verran tietoja autosta, että se on -04 SS 1.8t ja koneen kyljessä on säteilylämmitin.

Matti
Kaikki on niin suhteellista. Viime torstaina Kajaanissa 30-35 pakkasta. Kaupunkiajossa kone ei lämmennyt lainkaan normaalilämpöiseksi, mutta kun suuntasi nokan Oulua kohti, niin 5 km ajon jälkeen motti olikin jo täysin lämmennyt. Myös sisällä riitti lämpö, mutta neljän hengen kuormalla kaikki lasit tuulilasia lukuunottamatta umpijäässä.
Syre
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 16:41

Viesti Kirjoittaja Syre »

Lähtö lämpimästä tallista (noin +10-15) pakkasta viitisen astetta.
Lämmöt alkaa lähennellä normaalia noin kymmenen kilsan jälkeen kun on pitkä jyrkkä mäki.
Sisällä tuntuu aluksi jopa viileämmältä kuin lähtiessä.
SC 1.9 Tdis
Petroska
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 17:42
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Petroska »

Lisää havaintoja.

Pihalla pakkasta reilut -15C. Auto "perinteisen" letkun päässä 2 tuntia.
Ajoa (maantie) n.12 km ja lämmöt ei nouse 1/4 korkeammalle. (noin puolet koneen normaalilämmöistä)

Jännä juttu oli se että toi 1/4 saaavutettiin 6km kohdalla ja lopulla
6km matkalla ei mittari pahemmin noussut.
Käyttääköhän ylim. lämmön turhankin tarkkaan kabiinin lämmitykseen??

Niin ja autonahan oli
1.8T SS -05
Saabismiko sairaus?
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

.
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 15, 2011 00:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

mulla tekee samaa, 1/4 tasoon nousee ihan kohtuullisesti, mutt loppu on tuskaa, nousee kumminkin, eikä laske siittä sitten, ett en uskois termariin, voihan se kyllä ollakin, että vähän vuotaa??
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

pasijalmari kirjoitti:mulla tekee samaa, 1/4 tasoon nousee ihan kohtuullisesti, mutt loppu on tuskaa, nousee kumminkin, eikä laske siittä sitten, ett en uskois termariin, voihan se kyllä ollakin, että vähän vuotaa??
On tuossa jotain vikaa. Viime viikolla tuli omalla testattua reilun 20 asteen pakkasesta lähtö motarille ja kyllä se nousi aika äkkiä normaaliin ja pysyi siellä ihan kiltisti.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Petroska kirjoitti:Lisää havaintoja.

Pihalla pakkasta reilut -15C. Auto "perinteisen" letkun päässä 2 tuntia.
Ajoa (maantie) n.12 km ja lämmöt ei nouse 1/4 korkeammalle. (noin puolet koneen normaalilämmöistä)

Jännä juttu oli se että toi 1/4 saaavutettiin 6km kohdalla ja lopulla
6km matkalla ei mittari pahemmin noussut.
Käyttääköhän ylim. lämmön turhankin tarkkaan kabiinin lämmitykseen??

Niin ja autonahan oli
1.8T SS -05
Sama "vika" meikäläisellä, että alussa n. 5+ km:n jälkeen lämpömittari n. neljänneksessä (=puolet normaali lämpötilasta) ja sitten ei tapahdu pitkään aikaan mitään ja nousee kyllä normaalille tasolle, mutta pitkän ajon jälkeen vasta. Ulkona lämpötila esim. n. -5 astetta ja auto roikassa 1+ tuntia.

SSAero
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

en uskoisi, että on mitään vikaa. Tuossa 1/4 lämmössä kun uskaltaa jo vähän lämpöhanaa avata ohjaamoon päin, niin se ottaa lämpönsä ja eihän sitä nyt tule kylmää konetta rääkättyä muutenkaan. Jos puottas lämmittyään lämmöt, niin vois epäillä vikaa....motarilla kone varmaan lämpeneekin nopeammin, kun sill on ees jotain työtä tehtävänä
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

.
Viimeksi muokannut Bob, Ti Maalis 15, 2011 00:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Em. teksteihini täytyy lisätä ACC:stä vielä sellainen juttu, että mulla oli ACC "AUTO" -asennossa, eli en koskenut siihen millään tavalla. Ainoastaan penkinlämmittimet ja takalasin lämmitys oli kytketty päälle. En tiedä, onko tuolla puhaltimen pyörimisnopeudella hirveästi vaikutusta auton moottorin lämpeämiseen, mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, 5 km:n ajon jälkeen kojetaulun lämpömittari oli kuvan osoittamassa asennossa (kuva ei ole meikäläisen käytössä olevasta Sport Sedanista):

Kuva

...ja lämpöä tuli kabiiniin ihan kiitettävästi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Taitaa omasta kolmosesta tulla pian termostaatti tiensä päähän. Auto oli töissä kolmisen tuntia roikassa. Siitä lähdin viemään 96 vaihteistoa toiselle saabistille. Matkaa tuli n25km nopeudella 60-85km/h. Perille päästyä viisari hieman roikotti. yli 1/4 kumminkin. No sillä välin kun nostin loodan pois ja sain rahat niin viisari olikin tippunut 1/4 ehkä karvan allekkin. Taas ajoa samalla vauhdilla ja viisari nousi normaaliin.
Suurin piirtein 5km ennen kotia laitoin sisälämmön täysille, jotta lämpöä siirtyy auton mukana paremmin talliin ja tämän seurauksena viisari tippui taas pari leveyttä alaspäin.
Aamuisinkin lähdettäessä pakkasta on- 10 ja tallissa +2 lämmintä. Pahimmillaan piti ajaa 26km että mittari nousi puoleen väliin.
Ikinä ennen ei ole viisari laskenut koneen käydessä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Avatar
jhir
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Marras 14, 2007 21:18
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Normaalin käyntilämpötilan saavuttaminen

Viesti Kirjoittaja jhir »

Hyvin todennäköisesti on termari mennyt. Itellä oli termarin musta tiivisteenpala termostaatin sisuskalujen välissä ja näinollen kokoajan vähän auki. Oire oli helppo testata, kun parin kilsan ajon jälkeen tunnusteli kädellä jäähdyttimelle menevän vesiletkun lämpötilaa. Oli jo lämmin, vaikkei vielä pitäisi :wink:
Saab 1.8t SS
Saab 9-5 2.0t
Saab 2.8 Aero XWD Hirsch
www.tinyurl.com/saabcave
Vastaa Viestiin