Huoltoväli lyhyimmillään?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Huoltoväli lyhyimmillään?

Viesti Kirjoittaja m&m »

Tervehdys!

Tässä meikäläisen päänavaus tällä foorumilla... etsiskelin aikani vastausta kysymykseeni (olen myös seuraillut keskusteluja muutaman kuukauden sivustakatsojana), mutta en onnistunut löytämään vastausta joten päätin sepustaa pitkähkön viestin siinä toivossa, että puolueetonta mutta asiantuntevaa tietoa jostain löytyy.

Kysymys koskee Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t vm 2004 huoltoväliä:

Voiko olla mahdollista, että ilmoitettu 30000km:n huoltoväli voi käytännössä tarkoittaa 10000 huoltoväliä?

Huoltokirjanhan mukaan huolto on tehtävä 30000km:n tai kahden vuoden välein, mutta että ajotietokone laskee huollon tarpeen mm. ajo-olosuhteiden mukaan. Kysymys kuuluu kuinka lyhyeksi huoltoväli voi ajotietokoneen käskyttämänä kutistua?

Autooni on huoltokirjan ja merkkikorjaamon ilmoituksen mukaan asianmukaisesti tehty ensimmäinen välihuolto 18500km:n kohdalla edellisen omistajan toimeksiannosta huhtikuussa 2005 reilun vuoden kuluttua luovutushuollosta. Syytä huolto-ajankohtaan en tiedä... kyseessä saattaa olla ajotietokoneen ilmoittama huollontarve tai edellisen omistajan oma päätös lyhentää huoltoväliä esim. Saab 9-5:n huoltoväliä vastaavaksi joka myös ilmenee samasta huoltovihkosesta.

Noin 28500km:n paikkeilla (nyt vuodenvaihteessa) ajotietokone alkoi kuitenkin ilmoittelemaan välihuollon tarpeesta. Nyt mittarissa on jo 31000km ja ajotietokone ilmoittaa öljynlaaduksi 40% ja seuraavan huollon olevan 427 päivän kuluttua, mutta muistuttaa toki edelleen huollon tarpeesta.

Onko huolto todella tarpeellinen, vai onko syystä tai toisesta ennenaikaisesti tehdyn huollon yhteydessä huolimattomuutta jätetty huoltolaskuri nollaamatta? Huollon suorittaneesta merkkiliikkeestä ei tarkkaa tietoa kyseisen auton edellisestä huoltotoimenpiteestä ole saatavilla (öljyt ja ilmafiltteri ainakin on vaihdettu sekä akku tarkistettu). Kyseisen merkkiliikkeen edustajan mukaan huolto on tehtävä kerran vuodessa, ja siksi ajotietokone nyt muistuttaa siitä, tai vaihtoehtoisesti siksi että öljynlaatu on laskenut alle 42 tai 45 prosentin. (Jälkimmäisen syyn sain kuulla kun vastalauseeksi ensimmäiselle selitykselle kerroin huoltokirjan ehdottavan kahta vuotta josta jäljellä vielä 427 päivää, ja siinä samassa kerroin öljynlaadun näyttävän 40%.)

Mikä tieto pitää paikkansa? Mitkä ovat ne raja-arvot öljyn laadun, kilometrilukemien ja ajan suhteen jolloin ajotietokone kehoittaa huoltoon? Normaalilogiikalla ajatellen luulisi ajotietokoneen heräävän huollontarpeeseen kun edellisestä huollosta alkaa olla kaksi vuotta, öljyn laatu alkaa lähestyä nollaa, tai kun edellisestä huollosta pian on 30000km.

Edellisen omistajan ajoympäristöstä ja tavoista ei ole tietoa, mutta itse olen ajanut lähinnä maantie- ja taajama-ajoa, mutta myös hieman kaupunkiajoa. Kuinka usein ajotietokone käytännössä huomauttaa huollosta jos auto on pääsääntöisesti esim kehä kolmosen sisäpuolella päivittäisessä poljennassa?

Merkkiliike jossa olen asioinut tietysti haluaa huollattaa auton nyt noin 300 euron hintaan, mutta vaikka olenkin suunnitellut lyhentäväni 30tkm:n huoltoväliä en olisi ihan valmis tekemään sitä 10tkm:n välein. Alkaa pikku hiljaa olla pinna kireällä kyseisen putiikin kanssa kun varmaa tietoa sieltä ei saa, työn laatu on mitä on, ja jokaisesta toimenpiteestä saa kinastella kuului se sitten takuun piiriin tai ei. (Ilmeisesti on täysin normaalia, että 2 vuotias 30tkm ajettu SS kolisee ja nitisee enemmän kuin 14 vuotias 350tkm ajettu C900 :evil: )
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Oikea huoltoväli SS:lle on 2v tai 30000km.

SID:iin tulee ilmoitus tyypillisesti silloin, kun laskennallinen öljynlaatu on 2%.

Jos huolto haluaa, niin seuraavan huollon ajankohdan voi määrittää poikkeavastikin - joko nollaamatta tai nollaten laskurit.

Mikäli tehdään ylimääräisiä öljynvaihtohuoltoja esim. 15000 kohdalla, niin tällöin merkkiliikkeen ei pitäisi tehdä mitään huoltovälin nollauksia. Tällöin laskennallinen öljynlaadun määritys jatkaa, kuin mitään ei olisi tapahtunut - ilmoittaen huollon tarpeesta n. 30000 km:n kohdalla.

Huollon tarpeen ilmaisimen eli siis sen "jakarin" kuvan voit poistaa "customize" painikkeen takaa avautuvasta valikosta milloin vain.

Nähtävästi sinulla on nollattu öljynlaadun laskin ja päivämäärälaskin siinä 18500 km:n huollossa ja seuraavaksi huoltotapahtumaksi asetettu 30000 km:n kohta (kilometrirajan lähestyessä ennen öljynlaadun rajaa huoltokutsu ilmestyy n. 1000 km ennen asetettua rajaa).

Itselläni n. 60000 km ajettu SS ei kolise lainkaan :D .
Viimeksi muokannut Bob, Ma Tammi 23, 2006 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9-3SS:n WISsistä lainattua:


Bensiinimoottoriautoissa lasketaan öljyn laatu ECU:ssa ( T8 ) olevan laskenta-algoritmin avulla. Algoritmi ottaa huomioon ajan, kylmäkäynnistysten lukumäärän, kampiakselin kierrosten lukumäärän ja ajomatkan. Tämä tarkoittaa, että algoritmi voi ehdottaa öljynvaihtoa ajomatkavälillä 10 000 km ja 30 000 km (Ww 20 000 km ja US/CA 15 000 mailia), riippuen siitä onko esim. ollut paljon kylmäkäynnistyksiä ja lyhyitä ajomatkoja. Tämän seurauksena ovat tiheämmät öljynvaihdot näissä olosuhteissa kuin ajomatkojen ollessa pitkiä lämpimällä moottorilla. Ajajalle tiedotetaan, kun huollon aika on tullut, ilmoituksella SID:ssä, "Dags för service", "Huollon aika". Ilmoitus näkyy sen jälkeen kerran vuorokaudessa sytytystoimintojen määristä riippuen aina siihen saakka, kun se nollautuu. Algoritmi T8:ssa nollautuu samalla. Ajaja voi katsoa itse SID:n näytöllä esitettävästä prosenttiluvusta missä kunnossa öljy on. Tila näkyy 100 %:na, kun on kyseessä uusi öljy, ja mitta alenee 0 %:iin, mikä tarkoittaa huonointa tilaa. Kun ratkaisumalli ilmoittaa kuljettajalle, että on "Huollon aika", on jäljellä noin 100 mailin ajo samanlaisissa ajo-olosuhteissa ja vastaten nuorta 3 %:n öljylaatua. Kuljettaja voi myös nähdä, kuinka monta päivää järjestelmä laskee olevan jäljellä seuraavaan huoltoon. Sitä voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi niin, että öljy vaihdetaan ennen edessä olevaa pitkää matkaa jo ennen kuin ratkaisumalli on sitä ehdottanut. Laskenta-algoritmin kertynyt arvo ja öljyn mahdollinen prosenttiasteikko ovat T8:ssa tallennettuina kestomuistissa, mikä tarkoittaa sitä, että arvot säilyvät, vaikka akkujännite katkeaisi. Jos ECU vaihdetaan, arvot voidaan siirtää uuteen ECU:uun diagnoosityökalun avulla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Vietin tuossa vartin hakutoiminnon parissa ja yritin etsiä itse raportoimaani juttua samanlaisesta tapauksesta itselläni.

Joka tapauksessa: tiedetään ilmenneen bugeja tuossa huoltoväli-ilmaisimen toiminnassa ja printtasin itse tämän mukaan huoltoon:

http://www.genuinesaab.com/psi/files/si365-2399enus.pdf

Auttaisko asiaan?

Ja korjauta ne kaikki kolinat takuuseen, vaikka sitten henkistä väkivaltaa Saab-korjaamolla käyttäen.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Viesti Kirjoittaja m&m »

Kiitoksia kovasti Bobille, Turbo Sensonicille ja kimmop:lle tyhjentävistä vastauksista! :)

Pitääpä näillä tiedoilla varustautuneena kertaalleen vielä jankata todellista huoltohistoriaa ja huollon tarvetta tiskin äärellä kun vien tuon SS:n lähipäivinä takuukorjaukseen.

Ja omatoimisten menestyksekkäiden kitinänpoistotoimenpiteiden lisäksi alkaa säälimätön takuuajan loppurutistus materiaali- ja asennusvirheiden suhteen. :twisted:
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Huoltoväleistä

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Joskus aiemminkin olen kirjoittanut, että minulla on huoltoväli täällä Belgiassa "määrätty" 10 tkm välein. Se on aina sen 202 egee ja isommat huollot on sitten...no ne on sitten isompia. 8O .
Eipä tuo niin hirveesti harmita, kun tietää, että ne tekee siinä sitten kaikkee pientä, josta ei tule maksua. Joskus on auto pesty jne. Toisen saappini käytän sillä tavoin määräaikaishuollossa, että ne katsastaa sen samalla yms.
Nollautan aina sen huoltolaskurin siinä samalla, niin ei rupea jonninjoutavaa pimputtamaan kesken tärkeiden juttujen, eli ajamisen..Sellaistakin kun kerran on tapahtunut. Pojat oli huollossa aika noloina, kun se alkoi varoitteleen noin 150 kilsaa huollon jälkeen. :D
Vastaa Viestiin