Käsijarru temppuilee

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Heyday
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 20:10
Paikkakunta: Turku

Käsijarru temppuilee

Viesti Kirjoittaja Heyday »

Moi!

Käsijarru aiheutti tänään ongelmia. Kun sen vetää päälle vähänkin rivakammin, sitä ei tahdo saada pois päältä. Ilmeisesti tämä johtuu siitä, että kahva nousee niin ylös, ettei jarrun vapauttamiseksi tarvittavaan pieneen ylösvetoon enää löydy varaa. Onko diagnoosini oikea ja miten säätää? Auto on 93 SS vm. 2003.

-HD
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Käsijarru temppuilee

Viesti Kirjoittaja Bob »

Heyday kirjoitti:Moi!

Käsijarru aiheutti tänään ongelmia. Kun sen vetää päälle vähänkin rivakammin, sitä ei tahdo saada pois päältä. Ilmeisesti tämä johtuu siitä, että kahva nousee niin ylös, ettei jarrun vapauttamiseksi tarvittavaan pieneen ylösvetoon enää löydy varaa. Onko diagnoosini oikea ja miten säätää? Auto on 93 SS vm. 2003.

-HD
Kyynärnojan kannen alla olevan kumisen kolikkopitimen alla on säätöruuvi käsijarrulle.

Huomaa, että sitä ei saa säätää välyksettömäksi - välyksen 1mm (kun vaijeri on löysimmillään) voisi mitata pyörän luota - itse olen vain hieman kiristänyt tuota säätömutteria -> kahva nousee hieman alle puolenvälin.

Älä kuitenkaan tee mitään säätöjä, jos tuo kahvan liian ylös nouseminen on ilmennyt pakkasten myötä - tuolla mekanismilla on taipumus jäätyä ja antaa kahvan nousta liian ylös kovemmalla pakkasella, kun ilma lauhtuu käsijarrunkahva liikkuu taas vain normaalisti puoleenväliin.
Heyday
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 20:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Heyday »

Kiitos vastauksesta.

Valitettavasti en ehtinyt säätämään ja kahva juuttuikin (käsijarrun vetäminen on ilmeisesti refleksi) niin pahasti, että oli tilattava hinausauto paikalle. Auton hommasin eilen ja tänään se jo kiikutettiin hinausauton lavalla korjaamolle. Vika on toivottavsti pieni.

-HD
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Tuo käsijarru tuossa vuosimallissa on niitä perusvikoja.

Jos laittaa esim. saabcentralissa hakusanaksi käsijarru ni johan rupeaa tarinaa löytymään. Valtaosa mennyt hinaukseen, joku muskeloitu alas ja joku purkanut koko mekanismin.

Itse tutkisin huoltokirjasta mitä korjauksia autoon on tehty ja sitten dabasesta(jonka nimeä en muista) mitä kriittisiä korjauksia tuo vuosimalli tarvitsee.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Heyday kirjoitti:Kiitos vastauksesta.

Valitettavasti en ehtinyt säätämään ja kahva juuttuikin (käsijarrun vetäminen on ilmeisesti refleksi) niin pahasti, että oli tilattava hinausauto paikalle. Auton hommasin eilen ja tänään se jo kiikutettiin hinausauton lavalla korjaamolle. Vika on toivottavsti pieni.

-HD
Tässä ohjeita NG900/OG9-3:n ja uuden 9-3:n käsijarrun käytölle:

NG900/OG9-3:ssa kannattaa vetää käsijarru niin ylös kuin se menee, koska käsijarru pitävyys tuppaa "löystymään" aikaa myöden. Kun vetää käsijarrun päälle rivakasti niin, että kuuluu noin 6 naksahdusta, niin käsijarrun pitäisi normaalitilanteessa pitää moitteettomasti.

Uusissa 9-3:ssa käsijarrua ei taas saa vetää rivakasti ylös, vaan täytyy tunnustella, missä kohtaa käsijarru ottaa kiinni. Arvioisin, että käsikjarrua vetäessä täytyisi kuulua noin 4-5 naksahdusta, niin tämän jälkeen käsijarrun pitäisi pitää moitteettomasti.

Olen myös itse kokenut tuon käsijarruongelman uusissa 9-3:ssa. Entinen parempi puoliskoni veti käsijarrun kerran niin ylös, että jouduin käyttämään kahta kättä, että sain sen vapautettua ja pääsin autolla liikenteeseen.

Toinen kerta oli, kun menin koeajamaan 9-3 SC Aeroa. Joku aiempi koeajaja oli riuhtaissut käsijarrun niin ylös kuin se menee ja taas oli sama "jumppa" edessä, että sai käsijarrun pois päältä.

Eli jos joku muu ajaa autollanne, eikä ole ennen ajanut uudella 9-3:lla, niin kertokaa ennen ajoon lähtöä, että kun auto parkkeerataan, niin käsijarrua ei sitten vedetä päälle "olan takaa". Näin välttyy pahimmalta "jumppaamiselta" käsijarrun vapauttamiseksi tai pahimmassa tapauksessa hinauskeikalta ja korjaamokäynniltä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Heyday
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 20:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Heyday »

Kiitos vinkeistä; niitä osaa uusi saabisti arvostaa.

Sanoivat korjaamolla vaihtavansa koko kahvan. Onneksi auton myyjä lupautui ilman sen kummempia keskusteluja maksamaan laskun. Työn vastaanottajalle vian syy tuntui muuten olevan heti selvä, sillä hän tokaisi viasta kuultuaan: "Ai se juttu." Tyyppivika siis.

Mitä muuten meinaatte - kannattaako käsijarrua käyttää kahvan vaihdon jälkeenkään? Vaimolle käsijarrun käyttökielto olisi sen verran kovaa kuultavaa, että lähtisi auto (eikä seuraava auto olisi taatusti Saab, johon päädyimme minun pitkäjänteisen väsytystaktiikan ansiosta) vaihtoon.

-HD
Viimeksi muokannut Heyday, Ke Maalis 08, 2006 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Heyday kirjoitti:Kiitos vinkeistä; niitä osaa uusi saabisti arvostaa.

Sanoivat korjaamolla vaihtavansa koko kahvan. Onneksi auton myyjä lupautui ilman sen kummempia keskusteluja maksamaan laskun. Työn vastaanottajalle vian syy tuntui muuten olevan heti selvä, sillä hän tokaisi viasta kuultuaan: "Ai se juttu." Tyyppivika siis.

Mitä muuten meinaatte - kannattaako käsijarrua käyttää kahvan vaihdon jälkeenkään? Vaimolle käsijarrun käyttökielto olisi sen verran kovaa kuultavaa, että lähtisi auto (eikä olisi taatusti Saab, johon päädyimme minun pitkäjänyteisen väsytystaktiikan ansiosta) vaihtoon.

-HD
Itsellä 2003-mallinen, joihin tehtiin tuo päivitys ja tuohonkin on se historian mukaan tehty. Kyllä se toimii ihan normaalisti, enkä minä ole ainakaan mitään rajoituksia kuullut tätä ennen missään käyttöfrekvenssissä tahi siinä miten lujaa siitä hantaakista vetää. Anna palaa vaan.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Heyday kirjoitti:Kiitos vinkeistä; niitä osaa uusi saabisti arvostaa.

Sanoivat korjaamolla vaihtavansa koko kahvan. Onneksi auton myyjä lupautui ilman sen kummempia keskusteluja maksamaan laskun. Työn vastaanottajalle vian syy tuntui muuten olevan heti selvä, sillä hän tokaisi viasta kuultuaan: "Ai se juttu." Tyyppivika siis.

Mitä muuten meinaatte - kannattaako käsijarrua käyttää kahvan vaihdon jälkeenkään? Vaimolle käsijarrun käyttökielto olisi sen verran kovaa kuultavaa, että lähtisi auto (eikä seuraava auto olisi taatusti Saab, johon päädyimme minun pitkäjänteisen väsytystaktiikan ansiosta) vaihtoon.

-HD
Kyllä sitä voi huoletta käyttää - rakennetta on hieman tuon yläasentoon jumittumisen estämiseksi parannettu 2004:iin, mutta tuo pakkasherkkyys, josta tuossa aiemmin kerroin koskee valitettavasti myös niitä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:Kyllä sitä voi huoletta käyttää - rakennetta on hieman tuon yläasentoon jumittumisen estämiseksi parannettu 2004:iin, mutta tuo pakkasherkkyys, josta tuossa aiemmin kerroin koskee valitettavasti myös niitä.
Vm. 2005 voi tuota käsijarrua käyttää huoletta säällä kuin säällä, kunhan muistaa, että ei revi sitä aivan yläasentoon.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Bob kirjoitti:Kyllä sitä voi huoletta käyttää - rakennetta on hieman tuon yläasentoon jumittumisen estämiseksi parannettu 2004:iin, mutta tuo pakkasherkkyys, josta tuossa aiemmin kerroin koskee valitettavasti myös niitä.
Vm. 2005 voi tuota käsijarrua käyttää huoletta säällä kuin säällä, kunhan muistaa, että ei revi sitä aivan yläasentoon.
Heh, heh... niin minäkin luulin ja takuuajan eli 2 talvea se hyvin toimikin, mutta tänä talvena alkoi tuo temppuilu eli kun on riittävästi (-15-20) pakkasta, niin tuo käsijarruvipu nousee lähes ylös (ääriasentoonsa) ennenkuin yhtään vastustaa. No, kun keli lauhtuu, niin kappas vaan... toiminta on normaali eli max. puoleenväliin nousee vipu, vaikka kuinka yrittäisi nostaa.
Turboedition
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 10:43

Viesti Kirjoittaja Turboedition »

Ilmeisen yleinen ongelma ainakin -03 vm:ssa. Itsellänikin se jumiutui aikoinaan, joten vaihdettiin takuuseen koko "käsijarrusysteemi". Sen jälkeen ei enää oikutellut, vaikka käyttö oli normaalia - se on siis käyttöä varten. Onni tilanteessasi on, että autosi myyjällä on tilannetajua (maksaa korjauksen) - maahantuojalla sitä aina / usein ei ole, kokemukseni mukaan.
9-3 SC/06
Vastaa Viestiin