mitkä renkaat SC:hen?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
lukather
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 00:24

mitkä renkaat SC:hen?

Viesti Kirjoittaja lukather »

Pikkaisen viivästyi uuden Saabin tilaaminen, mutta maanantaina vihdoin laitetaan SportCombi 1.8t Linear Turbo Edition tilaukseen!
Pitkään olen miettinyt auton väriä, minkä perusvärin ottaisin. Olen nyt sitten päätynyt mustaan, vaalealla kangas/keinonahkaverhoilulla.
Ei kyllä olisi huono ollut tuo valkoinenkaan....
Jostain syystä valkoinen on harvinainen väri Saabissa. Ei meinannut löytyä pääkaupunkiseudun Saab-liikkeistäkään valkoista SC -mallia.

Nyt pitäisi vielä päättää mitkä talvirenkaat Saabin alle.
Mitä talvikumeja suosittelisitte SportCombiin (ja mitä renkaita taas kannattaa välttää)?
Renkaiden pitäisi olla ainakin hiljaiset, rengasäänet kun on Saabissa - niin kuin monessa muussakin uudessa farkussa - suurin yksittäinen melun lähde.
Muuten auto tuntuu hiljaiselta. :)

Itse olen harkinnut Gislavedin Nord Frost 3 -nastarenkaita, ovat ainakin vertailujen mukaan hiljaiset ja muuten ominaisuuksiltaan ok.
Kitkarenkaista Nokian RSi -gummeissa voisi olla riittävästi pitoa jopa jääkeleille (jälleen TM:n rengasvertailusta luettua tietoa...).

Auton toimitusajaksi on muuten arvioitu 6-8 viikkoa, mikä lienee aika lähellä totuutta.
Millaisella toimitusajalla olette saanet omat kulkupelinne?
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Moi ja tervetuloa SportCombeilijaksi :D
Me tilattiin omamme silloin ensiesittelyviikonloppuna (syyskuun eka) ja saatiin auto 22.10 eli 7 viikkoa. Aika kohtuullinen ottaen huomioon, ettei kai ainuttakaan autoa tehdä varastoon vaan asiakkaan speksien mukaan.
Meilla on Gislavedin SoftFrost2 kitkarenkaat (205/55-16) enkä keksi mistään moittia. Aika reippaasti saa kurvailla ennen kuin ESP:n valo syttyy.

Valkoinen on tosiaan aika harvinainen väri Saabeissa, 9-5:ia näkee jonkun verran mutta 9-3:ia...ei tule mieleen. Meillä on Smoke Beige ihan basic sisustalla. Kesäksi tulee Contin SportContact3:et (205/50-17) Alession Super vanteilla.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: mitkä renkaat SC:hen?

Viesti Kirjoittaja koistha »

lukather kirjoitti:Itse olen harkinnut Gislavedin Nord Frost 3 -nastarenkaita, ovat ainakin vertailujen mukaan hiljaiset ja muuten ominaisuuksiltaan ok.
Kitkarenkaista Nokian RSi -gummeissa voisi olla riittävästi pitoa jopa jääkeleille (jälleen TM:n rengasvertailusta luettua tietoa...).
Minä vaihdoin ennen joulua 7:n vuoden kitkarengasjakson jälkeen 9-5:n alle Nord Frostit RSi:n tilalle ja melutaso ei muuttunut miksikään. Noihin Gislavedeihin olen ollut varsin tyytyväinen.
Jos kitkarenkaita ajattelet, niin henkilökohtaisesti olen Continentalin kitkojen kannalla. Mulla ole yhdet sellaiset ja niistä jäi ihan hyvä maku. Edellisessä viestissä mainitut Gislavedin kitkatkin saattavat olla hyvät mutta niistä ei ole mitään kokemusta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja 966 »

Hei! Tervetuloa Saabistiksi. 93SC 2.o Vector Active tilattiin viikko ensiesittelyn jälkeen, käytiin kyllä tutustumassa autoon kyseisessä näyttelyssä. Toimitus kesti 7 tai 8 viikkoa tilauksesta. Meidänkin piti ottaa musta, olisihan siinä "säästänyt" tonnin verrattuna metalliväriin, mutta matkalla esittelyyn sattui kaksi mustaa autoa ajamaan edellämme, Mersu ja Audi joista toisessa muuten puhtaassa autossa kyljet oli harmaat liasta ja toisessa näkyi ikävästi harjapesukoneen pyörö"hioma"jäljet. Vaimokkeen aloitteesta katsottiin sitten joku muu väri joksi sitten valikoitui tummansininen Fusion Blue metalliväri.No näkyy se skeida tässäkin ihan riittävästi.Talvirenkaiksi "jouduimme" ottamaan Nokian Hakkiksen, Kun liike ei myynyt Gislavediä joista olen pitänyt aiemmin ja halusin ehdottomasti nastarenkaat. Tarjous oli sen verran hyvä etten ostanut muualta.Gislaved on mainostanut uutta 5:s malliaan nelikulmaisella nastalla joten se olisi varmaan "kova sana" ensi talven lumilla, tänä talvenahan et enää auton saatuasi tarvitse talvirenkaita.Mieti myös ruostesuojausta jos aiot pitää autoa kauemmin. Terv.966
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: mitkä renkaat SC:hen?

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

lukather kirjoitti:Nyt pitäisi vielä päättää mitkä talvirenkaat Saabin alle.
Mitä talvikumeja suosittelisitte SportCombiin (ja mitä renkaita taas kannattaa välttää)?
Renkaiden pitäisi olla ainakin hiljaiset, rengasäänet kun on Saabissa - niin kuin monessa muussakin uudessa farkussa - suurin yksittäinen melun lähde.
Muuten auto tuntuu hiljaiselta. :)

Itse olen harkinnut Gislavedin Nord Frost 3 -nastarenkaita, ovat ainakin vertailujen mukaan hiljaiset ja muuten ominaisuuksiltaan ok.
Kitkarenkaista Nokian RSi -gummeissa voisi olla riittävästi pitoa jopa jääkeleille (jälleen TM:n rengasvertailusta luettua tietoa...).
Omassani 9-3SC:ssä on 225/45R17 Continental VikingContact3:set ja olen ollut todella tyytyväinen. Mielestäni 9-3:een ei sovi Nokian RSI:t alkuunkaan, kun ovat niin pehmeät. Alustan "tarkkuudesta" lähtee liikaa pois... Tämä tietysti makuasia. Jos en ihan väärin muista Bemarilla on ollut jopa "kielto", ettei saa laittaa kolmossarjaan Nokian RSI:tä, kun ovat liian pehmeät. Sama pätee mielestäni 9-3:eenkin.

Niin ja mikä tärkeintä pidon kannalta, ei kertaakaan ole tänä talvena ollut ongelmia pidon kanssa, kitkarenkailla pitää toki varautua vähän pidempään jarrutusmatkaan kuin nastoilla. Tätä ei se Volvo kuski tajunnut joka perääni ajoi... (Onneksi ei ollut oma auto alla)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: mitkä renkaat SC:hen?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

lukather kirjoitti:Pikkaisen viivästyi uuden Saabin tilaaminen, mutta maanantaina vihdoin laitetaan SportCombi 1.8t Linear Turbo Edition tilaukseen!
Pitkään olen miettinyt auton väriä, minkä perusvärin ottaisin. Olen nyt sitten päätynyt mustaan, vaalealla kangas/keinonahkaverhoilulla.
Ei kyllä olisi huono ollut tuo valkoinenkaan....
Jostain syystä valkoinen on harvinainen väri Saabissa. Ei meinannut löytyä pääkaupunkiseudun Saab-liikkeistäkään valkoista SC -mallia.

Nyt pitäisi vielä päättää mitkä talvirenkaat Saabin alle.
Mitä talvikumeja suosittelisitte SportCombiin (ja mitä renkaita taas kannattaa välttää)?
Renkaiden pitäisi olla ainakin hiljaiset, rengasäänet kun on Saabissa - niin kuin monessa muussakin uudessa farkussa - suurin yksittäinen melun lähde.
Muuten auto tuntuu hiljaiselta. :)

Itse olen harkinnut Gislavedin Nord Frost 3 -nastarenkaita, ovat ainakin vertailujen mukaan hiljaiset ja muuten ominaisuuksiltaan ok.
Kitkarenkaista Nokian RSi -gummeissa voisi olla riittävästi pitoa jopa jääkeleille (jälleen TM:n rengasvertailusta luettua tietoa...).

Auton toimitusajaksi on muuten arvioitu 6-8 viikkoa, mikä lienee aika lähellä totuutta.
Millaisella toimitusajalla olette saanet omat kulkupelinne?
Valkoisista uusista 9-3:sta: Sport Combeja ei ole pahemmin valkoisina nähnyt, mutta Sport Sedaneita olen. Tampereella on (tai ainakin oli) jo sellainen taksina 8)

Autojen toimitusajoista: Sport Combia ei ole koskaan tullut tilattua, mutta tuon Sport Sedanin tilasin viimeinen päivä elokuuta 2004 ja se tuli minulle 14.10.2004.

Edit: renkaista: ei ainakaan kannata hommata autoon Pirelli Ice (vai onko se nykyään Winter?) Carving -nastarenkaita, sillä ne ovat aivan p*sk*t :evil: Pidosta ei ole tietoakaan :roll: Ensi talvena mulla on taatusti toiset nastarenkaat alla, Nokialaisia olen kaavaillut...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turboedition
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 10:43

Re: mitkä renkaat SC:hen?

Viesti Kirjoittaja Turboedition »

lukather kirjoitti:Pikkaisen viivästyi uuden Saabin tilaaminen, mutta maanantaina vihdoin laitetaan SportCombi 1.8t Linear Turbo Edition tilaukseen!
Pitkään olen miettinyt auton väriä, minkä perusvärin ottaisin. Olen nyt sitten päätynyt mustaan, vaalealla kangas/keinonahkaverhoilulla.
Ei kyllä olisi huono ollut tuo valkoinenkaan....
Jostain syystä valkoinen on harvinainen väri Saabissa. Ei meinannut löytyä pääkaupunkiseudun Saab-liikkeistäkään valkoista SC -mallia.

Nyt pitäisi vielä päättää mitkä talvirenkaat Saabin alle.
Mitä talvikumeja suosittelisitte SportCombiin (ja mitä renkaita taas kannattaa välttää)?
Renkaiden pitäisi olla ainakin hiljaiset, rengasäänet kun on Saabissa - niin kuin monessa muussakin uudessa farkussa - suurin yksittäinen melun lähde.

Muuten auto tuntuu hiljaiselta. :)

Itse olen harkinnut Gislavedin Nord Frost 3 -nastarenkaita, ovat ainakin vertailujen mukaan hiljaiset ja muuten ominaisuuksiltaan ok.
Kitkarenkaista Nokian RSi -gummeissa voisi olla riittävästi pitoa jopa jääkeleille (jälleen TM:n rengasvertailusta luettua tietoa...).

Auton toimitusajaksi on muuten arvioitu 6-8 viikkoa, mikä lienee aika lähellä totuutta.
Millaisella toimitusajalla olette saanet omat kulkupelinne?
Omassa SC:ssa on nuo aiemmin parjatut Nokian RSi:t. Mielestäni ne ovat erittäin hyvät ja hiljaiset talvirenkaat, kun painetta on riittävästi. Edellisessä SS:ssani oli Good Yearin kitkat, jotka olivat hyvät vain sulalla kelillä ja loskassa - en ottaisi niitä uudelleen. Mielipiteitä on siis moneksi; käyttötarve varmaan on yksi ratkaiseva tekijä - onko pääasiassa kaupunkiajoa vai maantieajoa? Lumessa vai asfaltilla? Itse en nastoja tarvitse.

Vielä tuosta autosi tilauksesta: kun ostin alkuvuodesta oman TE-mallini, niin myyjä sanoi, että niitä on tullut maahan tietty kampanjaerä, joka on tietyllä hinnalla myynnissä (SC: 32.900€, sis. Linear Pro-paketin), joten niitä ei erikseen tilailla. Esim. mustat autot menivät nopeimmin kaupaksi (loppuivat?) Saitko siis oikeasti tehdä valintoja esim. sisustuksen värin suhteen? Jos autosi on jo maassa em. TE-mallina, niin 6-8 viikon toimitusaika tuntuu melkoisen pitkältä. Omani sain n. viikossa.
9-3 SC/06
agents72
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 20:26
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja agents72 »

Mulla kesti SC tuleminen 7 vkoa.
Tein kauppaa TE mallista mutta niiden varusteet ja värivaihtoehdot eivät miellyttäneet niin pyysin tarjouksen tavallisesta linearista.
Välirahaa tinkiessä kauppias soitti maahantuojalle ja kysyi tulisivatko he vastaan hinnassa.
Maahantuoja lupasi tuon tavallisen linearin TE hinnalla.
Tilauksen tein tammikuun lopulla.
lukather
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 00:24

Re: mitkä renkaat SC:hen?

Viesti Kirjoittaja lukather »

Turboedition kirjoitti: Vielä tuosta autosi tilauksesta: kun ostin alkuvuodesta oman TE-mallini, niin myyjä sanoi, että niitä on tullut maahan tietty kampanjaerä, joka on tietyllä hinnalla myynnissä (SC: 32.900€, sis. Linear Pro-paketin), joten niitä ei erikseen tilailla. Esim. mustat autot menivät nopeimmin kaupaksi (loppuivat?) Saitko siis oikeasti tehdä valintoja esim. sisustuksen värin suhteen? Jos autosi on jo maassa em. TE-mallina, niin 6-8 viikon toimitusaika tuntuu melkoisen pitkältä. Omani sain n. viikossa.
Kyllä pystyin vaikuttamaan auton lisävarusteisiin, mukaan lukien kangas/keinonahkaverhoilu, tietenkin lisärahalla :?
Tai itse asiassa minulla se vaikuttaa verotusarvoon, joka ei tosin paljon tuosta sisustuksen lisähinnasta nouse (ehkä n. 10 eur/kk, en ole edes tarkkan laskenut...)

Lisäksi autoon tulee ES1 7-kaiuttimella (niin kuin kai lähes kaikille...), muuten normaali TE-varustus Linear Pro-varustepaketilla.
Toimitusajaksi autoliikkeestä ilmoitettiin 5-6 viikkoa, eli kyseessä täytyy olla tehdastoimitus. Elikkä kyllä TE-malleja tuntuu saavan myös tehdastilauksesta. Minäkin luulin aluksi, että autoja olisia vain tietty rajoitettu erä, joka on jo ennakkon tuotu maahan, mutta näköjään näin ei ole...

Niin ja auton värikin vielä vaihtui "viime metreillä" mustasta valkoiseksi. Kotona esitettiin vieno toivomus, että mieluummin valkoinen kuin musta...
Talvirengastoivomuksena esitin leasing-yhtiölle Gislavedin Nord Frostit.
Kesärenkaathan laitetaan jo tehtaalla, eikä merkistä/mallista ei ole aivan täyttä varmuutta, mutta tehdas kuulemma käyttää ainakin Continentalin ja Michelin renkaita.

Nyt sitten vain odotellaan uutta Saabia! :D
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Viesti Kirjoittaja mek »

Marraskuussa tilattu SS tuli tammikuun alussa Goodyear NCT Eagle 195/65-15 kesärenkain. Talvirenkaiksi valitsi ContiViking Contact 3:t, jotka vetelien Nokian Hakkapeliitta Q:n jälkeen olivat positiivinen yllätys. Pito lumella ja jäällä on vähintään yhtä hyvä kuin Q:ssa, mutta ajettavuus sulalla aivan eri luokkaa.

Värinä Polar White. Sekin oli positiivinen yllätys, valkoisessa on selvä vivahdus ruskeankellertävää, vähän jääkarhun värinen, kun läheltä katsoo, varsinkin lumisessa maisemassa.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Meillä auto tuli GoodYearin kesärenkailla ja niillä pro-paketin aluilla. Koko oli vähän erikoinen 215-60/15.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Turboedition
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 10:43

Re: mitkä renkaat SC:hen?

Viesti Kirjoittaja Turboedition »

Kyllä pystyin vaikuttamaan auton lisävarusteisiin, mukaan lukien kangas/keinonahkaverhoilu, tietenkin lisärahalla :?

Lisäksi autoon tulee ES1 7-kaiuttimella (niin kuin kai lähes kaikille...), muuten normaali TE-varustus Linear Pro-varustepaketilla.
Toimitusajaksi autoliikkeestä ilmoitettiin 5-6 viikkoa, eli kyseessä täytyy olla tehdastoimitus. Elikkä kyllä TE-malleja tuntuu saavan myös tehdastilauksesta. Minäkin luulin aluksi, että autoja olisia vain tietty rajoitettu erä, joka on jo ennakkon tuotu maahan, mutta näköjään näin ei ole...

Nyt sitten vain odotellaan uutta Saabia! :D[/quote]

Onneksi olkoon tilauksestasi! Toivottavasti aika kuluu nopeasti...
9-3 SC/06
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuskinpa ovat tilanneet noita Turbo Edition -malleja hirveästi varastoon, sillä niissä olisi kiinni liikaa rahaa. Helpompi on tilata uusi auto tehtaalta sitä tarvittaessa. Väri-, varuste- ym. vaihtoehdot on kuitenkin melko pitkälti päätetty jo etukäteen, jotta hinta saadaan puristettua tuohon "Turbo Edition -hintaan". Lisärahalla saa sitten lisää varusteita.

Olisi mielenkiintoista tietää, onko tuo Turbo Editionin hinnan takana tehtaan kanssa tehty sopimus halvemmista autoista, vai onkohan maahantuoja tinkinyt omasta katteestaan saadakseen myytyä enemmän Saabeja, koska Saabien myynti on jo pitkän aikaa ollut aika alhaalla :roll:

Mitenkäs alennukset noissa Turbo Edition -malleissa? Oletteko saaneet alennusta auton hinnasta? Kun juttelin erään automyyjän kanssa, hän sanoi, että autot ovat nettohinnoiteltuja, eikä niistä voi pahemmin antaa mitään alennuksia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Hiukan tällaiseen vanhaan juttuun mutta onko kenelläkään kokemusta "Uniroyal MS Nordic plus" talvirenkaista(SC:ssä)?
Kävin talvirenkaita vanteineen katselemassa ja eräs myyjä kovasti noita kehui. Tulevat kai samasta tehtaasta, kuin Continentalkin...
Liikkeessä oli myös Hakkapeliitta 5, joka taitaa voittaa TM:n tai Tuulilasin testin kumminkin, joten ei kai sekään huono valinta olisi.
Mitä viime talven perusteella suosittelette?

Vannekokoakaan en osaa oikein päättää. Ajatuksena on ollut 15" talvipyöriin, vai olisiko 16" oikeampi valinta?

Tuossa oli myös juttua toimitusajasta. Me tilasimme omamme(Turbo Pilot) heinäkuun puolivälissä ja ensi viikolla auto saadaan. Tilauksesta n. 8viikkoa.

Piiitkä se on ollut odottavan aika 8)
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Pikkuveljellänin on 9-5 SC 3.0 TiD:ssä just nuo Uniroyalit (205-55/16) eikä ole moittinut. En tiedä kuinka herkkä 9-3 on renkaille mutta tuskin nuo täysin mahdottomat ovat :)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Vastaa Viestiin