Dieselit
Dieselit
Hei! Tämä voisi koskea kyllä kaikkia mallejakin, mutta millaisia kokemuksia on mahtanut kertyä Saabin dieselmoottoreista?
Onko pitemmässä käytössä ilmennyt mitään erityistä vai onko pelittäneet
niinkun pitää?Missä kilometrilukemissa alkaa ns. "edullinen ajo"?
Onko samoja lämpenemisvaivoja talvella kuin WV:llä? jne.
Onko pitemmässä käytössä ilmennyt mitään erityistä vai onko pelittäneet
niinkun pitää?Missä kilometrilukemissa alkaa ns. "edullinen ajo"?
Onko samoja lämpenemisvaivoja talvella kuin WV:llä? jne.
1,9 TiD:llä ei ole lämpenemisvaivoja, lämmöstä huolehtii automaattisesti & SID:n kautta ajastettava Eberin lämmitin. Saab lämpiää kuin sauna edellisen Audi A4 1,9 TDI -03:n jälkeen.
Ensimmäiset 10 tkm on mennyt ongelmitta. Sekalaisessa ajossa kulutus pyöri talvikeleillä 5,8 - 6,2 litran välillä lämpötiloista riippuen. Viimeiset tankilliset ovat menneet 5,4:ään kelien lämmettyä. Eberistä huolimatta 150 heppaisen Saabin kuljetus on samaa luokkaa tai korkeintaan poari desiä suurempi kuin 100 heppaisen Audin. Ilmeisesti moottorin nopea lämpiäminen laskee kulutusta lähes yhtä paljon kuin Eberi lämmityksen aikana kuluttaa (kun lähtöjä päivässä on kaksi ja ajomatka 60 km/kerta).
Käyttövoimavero on 514 euroa vuodessa.
Ensimmäiset 10 tkm on mennyt ongelmitta. Sekalaisessa ajossa kulutus pyöri talvikeleillä 5,8 - 6,2 litran välillä lämpötiloista riippuen. Viimeiset tankilliset ovat menneet 5,4:ään kelien lämmettyä. Eberistä huolimatta 150 heppaisen Saabin kuljetus on samaa luokkaa tai korkeintaan poari desiä suurempi kuin 100 heppaisen Audin. Ilmeisesti moottorin nopea lämpiäminen laskee kulutusta lähes yhtä paljon kuin Eberi lämmityksen aikana kuluttaa (kun lähtöjä päivässä on kaksi ja ajomatka 60 km/kerta).
Käyttövoimavero on 514 euroa vuodessa.
Hiihtolomalla Vuokattiin ja takaisin 4 henkeä + kissa + hiihtolomakamat + katolla boxi jossa 4 pr slalom-suksia ja monoja; 3 pr lumilautakenkiä + 1 lauta; 3 pr murtomaasuksia + monoja ja sen lisäksi boksin vieressä Thulen lumilautateline, jossa kaksi lautaa. Tulos: 5,9 l/100 km naftaa...
Muuten yksin ajaessa talvirajoituksilla Hki-Kouvola menee 5,4 litraa...
Ja tämä siis automaattilootalla. Kilometrejä vähän päälle 20 000, josta 10 kkm ajettu itse viimeisen 3 kk aikana.
Eläköön tiisseli, varsinkin kun edellisellä -99 9-3:lla ei tahtonut päästä alle 9,5:n
Varsinaisia dieseliin liittyviä ongelmia ei ole ollut. Muita kylläkin.
Muuten yksin ajaessa talvirajoituksilla Hki-Kouvola menee 5,4 litraa...
Ja tämä siis automaattilootalla. Kilometrejä vähän päälle 20 000, josta 10 kkm ajettu itse viimeisen 3 kk aikana.
Eläköön tiisseli, varsinkin kun edellisellä -99 9-3:lla ei tahtonut päästä alle 9,5:n
Varsinaisia dieseliin liittyviä ongelmia ei ole ollut. Muita kylläkin.
Viimeksi muokannut MRe, Pe Huhti 07, 2006 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saako udella millaisia ongelmia?MRe kirjoitti: Varsinaisia dieseliin liittyviä ongelmia ei ole ollut. Muita kylläkin.
Olisi meinaan tarkoitus vaihtaa tuo diisseli V40 vm. 2004 uuteen, ja Saab olisi yksi mieluisa vaihtoehto muutaman muunkin vaihtoehdon joukossa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
No ensin kuskin puolen takaoven keskuslukitus lakkasi toimimasta n. kuukausi auton hankinnan jälkeen (tammikuussa, auto on otettu käyttöön joskus syyskuussa -05, esittelyauto). Ongelmaa esiintyi etenkin pesun jälkeen. Itse epäilin ja ehdotinkin huoltoon, että kyse olisi vain pienestä voitelutyöstä, mutta ehdottivat koko lukon vaihtoa. Sama se mulle, kun kerran takuu vastasi. No, vein auton huoltoon aamulla ja olisin hakenut illalla pois, mutta olivat huollossa ryssineet takaoven lasin nostomekanismin vaihtokuntoon(!). Pienen pultin jälkeen sain tilalle sijaisauton, jolla sitten ajelinkin 1500 km viikon aikana, kun saapas odotteli osia Ruotsista... Kaikki muuten työajoa...Saako udella millaisia ongelmia?
Siitä sitten n. kuukauden päästä moottorin lämpömittari alkoi näyttää omiaan. Mittari ei palannut nollaan vaan jäi johonkin puoleen väliin ja hivuttautui siitä koko ajan ylöspäin, kunnes yön yli -25 pakkasessa seistyään moottorin lämpö oli mittarin mukaan koko ajan punaisella. Tästä sitten mittarin vaihto ja auto taas päivän pajalla. Kertoivat sitten autoa hakiessa, että mittarin olisi saanut nollattua irroittamalla virtajohdon akun kengästä. No, hyvä tietää tulevaisuutta varten. Mittari näytti maksaneen 795 + työt. Ja takuuseen...
Siinä sitten samalla onnistuin ryssimään kuskin puoleisen helman huoltoaseman betoniporsaaseen. Tämä ei tietysti ole Saabin vika, mutta osaa ja maalausta ja asennusta (asennettiin kahdesti, ensi asennettiin ja sitten laitettiin se oikein) odotettiin muistaakseni lähemmäs kuukausi...
Että näin. Ensimmäinen oma auto taas kymmeneen vuoteen, välissä 4 kpl työsuhdeautoja, joista vain yksi oli kerran pajalla muuta kuin huoltojen takia. Näissä neljässä mukana myös yksi 9-3 vm. 99.
Mulla on myös vaihdettu takuuseen molemmat takaovien lukot nimenomaan talvella tapahtuvan hyytymisen vuoksi. Olivat tiltissä aina kun vesikelin jälkeen tuli pakkanen.MRe kirjoitti:No ensin kuskin puolen takaoven keskuslukitus lakkasi toimimasta n. kuukausi auton hankinnan jälkeen (tammikuussa, auto on otettu käyttöön joskus syyskuussa -05, esittelyauto). Ongelmaa esiintyi etenkin pesun jälkeen. Itse epäilin ja ehdotinkin huoltoon, että kyse olisi vain pienestä voitelutyöstä, mutta ehdottivat koko lukon vaihtoa. Sama se mulle, kun kerran takuu vastasi. No, vein auton huoltoon aamulla ja olisin hakenut illalla pois, mutta olivat huollossa ryssineet takaoven lasin nostomekanismin vaihtokuntoon(!). Pienen pultin jälkeen sain tilalle sijaisauton, jolla sitten ajelinkin 1500 km viikon aikana, kun saapas odotteli osia Ruotsista... Kaikki muuten työajoa...Saako udella millaisia ongelmia?
Siitä sitten n. kuukauden päästä moottorin lämpömittari alkoi näyttää omiaan. Mittari ei palannut nollaan vaan jäi johonkin puoleen väliin ja hivuttautui siitä koko ajan ylöspäin, kunnes yön yli -25 pakkasessa seistyään moottorin lämpö oli mittarin mukaan koko ajan punaisella. Tästä sitten mittarin vaihto ja auto taas päivän pajalla. Kertoivat sitten autoa hakiessa, että mittarin olisi saanut nollattua irroittamalla virtajohdon akun kengästä. No, hyvä tietää tulevaisuutta varten. Mittari näytti maksaneen 795 + työt. Ja takuuseen...
Siinä sitten samalla onnistuin ryssimään kuskin puoleisen helman huoltoaseman betoniporsaaseen. Tämä ei tietysti ole Saabin vika, mutta osaa ja maalausta ja asennusta (asennettiin kahdesti, ensi asennettiin ja sitten laitettiin se oikein) odotettiin muistaakseni lähemmäs kuukausi...
Että näin. Ensimmäinen oma auto taas kymmeneen vuoteen, välissä 4 kpl työsuhdeautoja, joista vain yksi oli kerran pajalla muuta kuin huoltojen takia. Näissä neljässä mukana myös yksi 9-3 vm. 99.
Kuten? Katsopa huviksesi Saabin sivuilta 1.9 TiDS kiihtyvyyksiä 60-100 ja 80-120 -alueilla. Aerolla pärjää, mutta ei muilla. Ja kulutus yhä vaan sen 5,4 l/100 km, joka siis tekee rahassa n. 5,4 senttiä / km ...vaikka onhan bensaturbolla puolensa
OK, viriosia ja -sarjoja bensakoneisiin saa helpommin ja halvemmalla.
Vaikka en tuota originaalia "onhan bensaturbolla puolensa" kirjoittanutkaan, niin pistämpä lusikkani tähänkin.MRe kirjoitti:Kuten? Katsopa huviksesi Saabin sivuilta 1.9 TiDS kiihtyvyyksiä 60-100 ja 80-120 -alueilla. Aerolla pärjää, mutta ei muilla. Ja kulutus yhä vaan sen 5,4 l/100 km, joka siis tekee rahassa n. 5,4 senttiä / km ...vaikka onhan bensaturbolla puolensa
OK, viriosia ja -sarjoja bensakoneisiin saa helpommin ja halvemmalla.
Aikalailla ikuisuuskysymys nuo vertailut kiihtyvyyksistä - mikä estää hyödyntämästä bensaturbon laajempaa vetoaluetta ja pistämällä vaikka kolmoselle 80-120 kiihdytyksessä ja hei-hei... toisaalta itse en tarvitse vaihtaa pienemmälle dieseliä vastaan .
Jos itse vaihdan dieseliin, niin teen sen taloudellisuuden pohjalta - tällä hetkellä nykyisillä ajoilla 33000 km vuodessa se ei vielä ollut laskujen mukaan kannattavaa - huomioiden hankintahintojen erotus. Uudehko MB:n E-sarjalainen dieselinä... hmm?
Jokaisella on varmaankin omat perustelunsa valinnalleen, itselläni vaakakupissa painoi mm. värinättömyys, äänettömyys, nopea lämpiäminen, tietty viripotentiaali... niin ja se, että en halunnut (vielä) automaattia, joka on lähes välttämättömyys uusissa dieseleissä kapean vääntöalueen vuoksi.
Tuo 150Tids vehje on kyllä tosi asiallinen, mitä itsekkin kävin sitä 6-vaihteisena automaattina koeajamassa. Jos tulisi enemmän kilometrejä niin olisi kyllä oiva peli. Kulki kyllä kevyesti ja varmasti noilla tehoilla pärjäisi, mutta kyllä sitä jotain jäi kaipaamaan kulku puolelle verrattuna omaan n. 230hv 9-5:seen
Nykyisillä kilometreillä (n.20tkm/v)ei ole mitään järkeä pitää nokipataa.
Nykyisillä kilometreillä (n.20tkm/v)ei ole mitään järkeä pitää nokipataa.
tuo on kyllä totta.en halunnut (vielä) automaattia, joka on lähes välttämättömyys uusissa dieseleissä kapean vääntöalueen vuoksi.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Tultiin juuri Tahkolta. Tripissä n.800 km ja kulutus SID:d mukaan tasan 5 litraa. Ohitukset on tosi helppoja vaikka auto olikin aivan täynnä ihmisiä ja tavaraa.
Tuo mikä ilmeisesti poikkeaa merkittävästi VAG:n dieseleistä on öljynkulutus tai pikemmin kuluttamattomuus. Meillä on nyt 18000 mittarissa eikä öljynpinta tikussa ole laskenut ylärajan alle.
Kun Longlife-öljy maksaa sen 16 euroa litra niin saapi olla vaikka Audissa melko pieni naftankulutus että ei kokonaiskustannukset karkaa.
Tuo mikä ilmeisesti poikkeaa merkittävästi VAG:n dieseleistä on öljynkulutus tai pikemmin kuluttamattomuus. Meillä on nyt 18000 mittarissa eikä öljynpinta tikussa ole laskenut ylärajan alle.
Kun Longlife-öljy maksaa sen 16 euroa litra niin saapi olla vaikka Audissa melko pieni naftankulutus että ei kokonaiskustannukset karkaa.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Jaa-a...Kyllä se kiisseli tahtoo monissa tapauksissa saman tehosen bensan edelle mennä ihan vääntönsä turvinFrostgrey kirjoitti:Nuo kiihtyvyys ajat ovat siitä hassuja, kun ne vedetään isoimmalla vaihteella Otetaanpa vaihteet ja kierrokset käyttöön niin kuinka mahtaa käydä
Kyllä nuo bensa vehkeet ainakin 0-100km/h vetelee aika selvästi, se on sitten eri asia missä tuota tarvitsee
Esim.
0-100kmh
BMW 330d 170kw 6.7s vs. BMW 330i 190kw 6.3s
Bensa ei pahemmin jätä, vaikka tehoa on huomattavasti enemmän..
Bensaturbo hieman tasottaa tilannetta, mutta silti dieselin vääntöetu säilyy.
Kuten Saabin 210hp turbo, jossa vääntöä on vähemmän kuin 150heppasessa kiisselissä. Jos toi kiisseli olis 210heppanen, niin voi vaan arvailla paljon siitä sillon lähtis vääntöä
Luonnollisesti diesel kuluttaa pari litraa vähemmän satasella kaiken muun hyvän lisäksi.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T