Onko pitemmässä käytössä ilmennyt mitään erityistä vai onko pelittäneet
niinkun pitää?Missä kilometrilukemissa alkaa ns. "edullinen ajo"?
Onko samoja lämpenemisvaivoja talvella kuin WV:llä? jne.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Saako udella millaisia ongelmia?MRe kirjoitti: Varsinaisia dieseliin liittyviä ongelmia ei ole ollut. Muita kylläkin.
No ensin kuskin puolen takaoven keskuslukitus lakkasi toimimasta n. kuukausi auton hankinnan jälkeen (tammikuussa, auto on otettu käyttöön joskus syyskuussa -05, esittelyauto). Ongelmaa esiintyi etenkin pesun jälkeen. Itse epäilin ja ehdotinkin huoltoon, että kyse olisi vain pienestä voitelutyöstä, mutta ehdottivat koko lukon vaihtoa. Sama se mulle, kun kerran takuu vastasi. No, vein auton huoltoon aamulla ja olisin hakenut illalla pois, mutta olivat huollossa ryssineet takaoven lasin nostomekanismin vaihtokuntoon(!). Pienen pultin jälkeen sain tilalle sijaisauton, jolla sitten ajelinkin 1500 km viikon aikana, kun saapas odotteli osia Ruotsista... Kaikki muuten työajoa...Saako udella millaisia ongelmia?
Mulla on myös vaihdettu takuuseen molemmat takaovien lukot nimenomaan talvella tapahtuvan hyytymisen vuoksi. Olivat tiltissä aina kun vesikelin jälkeen tuli pakkanen.MRe kirjoitti:No ensin kuskin puolen takaoven keskuslukitus lakkasi toimimasta n. kuukausi auton hankinnan jälkeen (tammikuussa, auto on otettu käyttöön joskus syyskuussa -05, esittelyauto). Ongelmaa esiintyi etenkin pesun jälkeen. Itse epäilin ja ehdotinkin huoltoon, että kyse olisi vain pienestä voitelutyöstä, mutta ehdottivat koko lukon vaihtoa. Sama se mulle, kun kerran takuu vastasi. No, vein auton huoltoon aamulla ja olisin hakenut illalla pois, mutta olivat huollossa ryssineet takaoven lasin nostomekanismin vaihtokuntoon(!). Pienen pultin jälkeen sain tilalle sijaisauton, jolla sitten ajelinkin 1500 km viikon aikana, kun saapas odotteli osia Ruotsista... Kaikki muuten työajoa...Saako udella millaisia ongelmia?
Siitä sitten n. kuukauden päästä moottorin lämpömittari alkoi näyttää omiaan. Mittari ei palannut nollaan vaan jäi johonkin puoleen väliin ja hivuttautui siitä koko ajan ylöspäin, kunnes yön yli -25 pakkasessa seistyään moottorin lämpö oli mittarin mukaan koko ajan punaisella. Tästä sitten mittarin vaihto ja auto taas päivän pajalla. Kertoivat sitten autoa hakiessa, että mittarin olisi saanut nollattua irroittamalla virtajohdon akun kengästä. No, hyvä tietää tulevaisuutta varten. Mittari näytti maksaneen 795 + työt. Ja takuuseen...
Siinä sitten samalla onnistuin ryssimään kuskin puoleisen helman huoltoaseman betoniporsaaseen. Tämä ei tietysti ole Saabin vika, mutta osaa ja maalausta ja asennusta (asennettiin kahdesti, ensi asennettiin ja sitten laitettiin se oikein) odotettiin muistaakseni lähemmäs kuukausi...
Että näin. Ensimmäinen oma auto taas kymmeneen vuoteen, välissä 4 kpl työsuhdeautoja, joista vain yksi oli kerran pajalla muuta kuin huoltojen takia. Näissä neljässä mukana myös yksi 9-3 vm. 99.
Kuten? Katsopa huviksesi Saabin sivuilta 1.9 TiDS kiihtyvyyksiä 60-100 ja 80-120 -alueilla. Aerolla pärjää, mutta ei muilla. Ja kulutus yhä vaan sen 5,4 l/100 km, joka siis tekee rahassa n. 5,4 senttiä / km ...vaikka onhan bensaturbolla puolensa
Vaikka en tuota originaalia "onhan bensaturbolla puolensa" kirjoittanutkaan, niin pistämpä lusikkani tähänkin.MRe kirjoitti:Kuten? Katsopa huviksesi Saabin sivuilta 1.9 TiDS kiihtyvyyksiä 60-100 ja 80-120 -alueilla. Aerolla pärjää, mutta ei muilla. Ja kulutus yhä vaan sen 5,4 l/100 km, joka siis tekee rahassa n. 5,4 senttiä / km ...vaikka onhan bensaturbolla puolensa
OK, viriosia ja -sarjoja bensakoneisiin saa helpommin ja halvemmalla.
tuo on kyllä totta.en halunnut (vielä) automaattia, joka on lähes välttämättömyys uusissa dieseleissä kapean vääntöalueen vuoksi.
Jaa-a...Kyllä se kiisseli tahtoo monissa tapauksissa saman tehosen bensan edelle mennä ihan vääntönsä turvinFrostgrey kirjoitti:Nuo kiihtyvyys ajat ovat siitä hassuja, kun ne vedetään isoimmalla vaihteellaOtetaanpa vaihteet ja kierrokset käyttöön niin kuinka mahtaa käydä
![]()
Kyllä nuo bensa vehkeet ainakin 0-100km/h vetelee aika selvästi, se on sitten eri asia missä tuota tarvitsee