Tankkaaminen onnistuu ilman hanskoja
Tätä ei varmaan enää kannata jatkaa, mutta tuntuu, että diesel vastaan bensa -keskustelu käydään enemmän ennakkoluulo- kuin faktapohjalta.
En ole tarvinnut kertaakaan hanskoja dieseliä tankatessa. Niitä varmaan tarvitsee, jos tankkaa raskaalle liikenteelle tarkoitetuissa - yleensä vain dieseliä myyvissä paikoissa, mutta kuka niihin on käskenyt mennä. "Normaaleilla" huoltoasemilla ei hanskoja tarvitse sen kummemmin kuin bensaa tankatessakaan.
Öljyn kulutus oli minulle kyllä pieni yllätys, mutta öljyputeli mulla on aina ollut autossa mukana, vaikka oli bensakoneetkin. Öljyä tuntuu menevän desi-pari / 10 000 km. Ja nyt mittarissa siis 22 000 km, auto rekisteröity joskus syyskuussa -05.
Dieselin kuoletuksen jokainen voi laskea erittäiin helposti:
- käyttövoimavero siis 541 eur
- dieselin hintaero 25-30 senttiä/l (vähintään kuitenkin tuo 25 c/l)
- kulutuero vaikka 3l/100 km (alakanttiin, verrataan autoja, joissa sama suorituskyky), olettetaan nyt bensa 9l/100 ja diesel 6l/100
==> bensa-auton kustannusero polttoaineen osalta dieseliin verrattuna on siis 5,7 eur, josta saamme käyttövoimaveron kuoletusmääräksi vajaa 10 tkm. Jos autot kuluttavat yhtä paljon, vaikkapa 8l/100 km, vaadittava kilometrimäärä on vajaa 23 tkm. Litran erolla (7 ja 8l/100) ajomääräksi tulee vajaa 16tkm. jne... Näitä skenaarioita varten Bill on luonut meille Excelin.
Jotta kalkyyli olisi täydellinen siihen tulisi ottaa mukaan osto- ja jälleenmyyntihintojen ero sekä sijoitetulle pääomalle joku korko. Tai sitten lainakorko hintojen erotukselle.
Myyntihintojen eroa on mahdoton arvioida, kun se riippuu niin monesta eri tekijästä. Dieselin osalta pitää muistaa, että hinnassa on mukana myös Eberi... Ostohinnassa näyttää olevan 2750 eur ero (1.9 TiDS ja 2.0t) Linear-varustelulla.
Mutta jokainen ostaa sellaisen auton kuin haluaa, tai siis sellaisen mihin on varaa (tämä ainakin mun kohdalla). Ja pääasia on, että on tyytyväinen omaan hankintaansa. Moikataan kun tavataan
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)