Dieselit

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Frostgrey kirjoitti:Nuo kiihtyvyys ajat ovat siitä hassuja, kun ne vedetään isoimmalla vaihteella :lol: Otetaanpa vaihteet ja kierrokset käyttöön niin kuinka mahtaa käydä :wink:

Kyllä nuo bensa vehkeet ainakin 0-100km/h vetelee aika selvästi, se on sitten eri asia missä tuota tarvitsee 8)
Jaa-a...Kyllä se kiisseli tahtoo monissa tapauksissa saman tehosen bensan edelle mennä ihan vääntönsä turvin :roll:

Esim.

0-100kmh

BMW 330d 170kw 6.7s vs. BMW 330i 190kw 6.3s

Bensa ei pahemmin jätä, vaikka tehoa on huomattavasti enemmän..
Bensaturbo hieman tasottaa tilannetta, mutta silti dieselin vääntöetu säilyy.

Kuten Saabin 210hp turbo, jossa vääntöä on vähemmän kuin 150heppasessa kiisselissä. Jos toi kiisseli olis 210heppanen, niin voi vaan arvailla paljon siitä sillon lähtis vääntöä 8)

Luonnollisesti diesel kuluttaa pari litraa vähemmän satasella kaiken muun hyvän lisäksi.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
ekasaab
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja ekasaab »

saab93f kirjoitti:Tultiin juuri Tahkolta. Tripissä n.800 km ja kulutus SID:d mukaan tasan 5 litraa. Ohitukset on tosi helppoja vaikka auto olikin aivan täynnä ihmisiä ja tavaraa.
Tuo mikä ilmeisesti poikkeaa merkittävästi VAG:n dieseleistä on öljynkulutus tai pikemmin kuluttamattomuus. Meillä on nyt 18000 mittarissa eikä öljynpinta tikussa ole laskenut ylärajan alle.
Kun Longlife-öljy maksaa sen 16 euroa litra niin saapi olla vaikka Audissa melko pieni naftankulutus että ei kokonaiskustannukset karkaa.
mulla on tän vuoden 93 ja ny mittarissa 7700 km ja sidistä tuli hälytys et lisää öljyä 8O joten tarkistin tikun ni oli puolet öljyistä hävinny ! jos vaihtoväli on toi 30000 ni ei mun mielestä toi oo ihan normaalia ?
Saab 9-3 1.9 tids vector -06
Volvo S40 2.4i -06
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

ekasaab kirjoitti:
saab93f kirjoitti:Tultiin juuri Tahkolta. Tripissä n.800 km ja kulutus SID:d mukaan tasan 5 litraa. Ohitukset on tosi helppoja vaikka auto olikin aivan täynnä ihmisiä ja tavaraa.
Tuo mikä ilmeisesti poikkeaa merkittävästi VAG:n dieseleistä on öljynkulutus tai pikemmin kuluttamattomuus. Meillä on nyt 18000 mittarissa eikä öljynpinta tikussa ole laskenut ylärajan alle.
Kun Longlife-öljy maksaa sen 16 euroa litra niin saapi olla vaikka Audissa melko pieni naftankulutus että ei kokonaiskustannukset karkaa.
mulla on tän vuoden 93 ja ny mittarissa 7700 km ja sidistä tuli hälytys et lisää öljyä 8O joten tarkistin tikun ni oli puolet öljyistä hävinny ! jos vaihtoväli on toi 30000 ni ei mun mielestä toi oo ihan normaalia ?
Kovin on uusi auto vielä - eiköhän tuo öljynkulutus lopu kun osat "hakee lopullisen sovituksensa". En kyllä olisi vielä huolissani tuosta - puolet tikun näyttämästähän on vain puoli litraa.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Tankkaaminen onnistuu ilman hanskoja
Tätä ei varmaan enää kannata jatkaa, mutta tuntuu, että diesel vastaan bensa -keskustelu käydään enemmän ennakkoluulo- kuin faktapohjalta.

En ole tarvinnut kertaakaan hanskoja dieseliä tankatessa. Niitä varmaan tarvitsee, jos tankkaa raskaalle liikenteelle tarkoitetuissa - yleensä vain dieseliä myyvissä paikoissa, mutta kuka niihin on käskenyt mennä. "Normaaleilla" huoltoasemilla ei hanskoja tarvitse sen kummemmin kuin bensaa tankatessakaan.

Öljyn kulutus oli minulle kyllä pieni yllätys, mutta öljyputeli mulla on aina ollut autossa mukana, vaikka oli bensakoneetkin. Öljyä tuntuu menevän desi-pari / 10 000 km. Ja nyt mittarissa siis 22 000 km, auto rekisteröity joskus syyskuussa -05.

Dieselin kuoletuksen jokainen voi laskea erittäiin helposti:
- käyttövoimavero siis 541 eur
- dieselin hintaero 25-30 senttiä/l (vähintään kuitenkin tuo 25 c/l)
- kulutuero vaikka 3l/100 km (alakanttiin, verrataan autoja, joissa sama suorituskyky), olettetaan nyt bensa 9l/100 ja diesel 6l/100
==> bensa-auton kustannusero polttoaineen osalta dieseliin verrattuna on siis 5,7 eur, josta saamme käyttövoimaveron kuoletusmääräksi vajaa 10 tkm. Jos autot kuluttavat yhtä paljon, vaikkapa 8l/100 km, vaadittava kilometrimäärä on vajaa 23 tkm. Litran erolla (7 ja 8l/100) ajomääräksi tulee vajaa 16tkm. jne... Näitä skenaarioita varten Bill on luonut meille Excelin.

Jotta kalkyyli olisi täydellinen siihen tulisi ottaa mukaan osto- ja jälleenmyyntihintojen ero sekä sijoitetulle pääomalle joku korko. Tai sitten lainakorko hintojen erotukselle.

Myyntihintojen eroa on mahdoton arvioida, kun se riippuu niin monesta eri tekijästä. Dieselin osalta pitää muistaa, että hinnassa on mukana myös Eberi... Ostohinnassa näyttää olevan 2750 eur ero (1.9 TiDS ja 2.0t) Linear-varustelulla.

Mutta jokainen ostaa sellaisen auton kuin haluaa, tai siis sellaisen mihin on varaa (tämä ainakin mun kohdalla). Ja pääasia on, että on tyytyväinen omaan hankintaansa. Moikataan kun tavataan ;)
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Viesti Kirjoittaja Vector »

MRe kirjoitti:
Jotta kalkyyli olisi täydellinen siihen tulisi ottaa mukaan osto- ja jälleenmyyntihintojen ero sekä sijoitetulle pääomalle joku korko. Tai sitten lainakorko hintojen erotukselle.

Myyntihintojen eroa on mahdoton arvioida, kun se riippuu niin monesta eri tekijästä. Dieselin osalta pitää muistaa, että hinnassa on mukana myös Eberi... Ostohinnassa näyttää olevan 2750 eur ero (1.9 TiDS ja 2.0t) Linear-varustelulla.
Ainakin omalla kohdalla dieselin hankinta jäi kiinni juuri tuosta hankintahintojen erosta. Vertaisin mieluummin samantehoisia 1.9TiDS ja 1.8t malleja, jolloin hintaeroksi jää tämän päivän hintojen mukaan 3750€. Eli jos diesel-veron kuolettamiseen menee joka vuosi 10tkm, niin tuohon 3750€ saa ajaa aika reilusti jos sen aikoo esim. 3 vuodessa saada takaisin. Tietysti jos kilometrejä kertyy 40-50tkm vuodessa, niin säästöäkin alkaa kertyä.
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

Vector kirjoitti:
MRe kirjoitti:
Jotta kalkyyli olisi täydellinen siihen tulisi ottaa mukaan osto- ja jälleenmyyntihintojen ero sekä sijoitetulle pääomalle joku korko. Tai sitten lainakorko hintojen erotukselle.

Myyntihintojen eroa on mahdoton arvioida, kun se riippuu niin monesta eri tekijästä. Dieselin osalta pitää muistaa, että hinnassa on mukana myös Eberi... Ostohinnassa näyttää olevan 2750 eur ero (1.9 TiDS ja 2.0t) Linear-varustelulla.
Ainakin omalla kohdalla dieselin hankinta jäi kiinni juuri tuosta hankintahintojen erosta. Vertaisin mieluummin samantehoisia 1.9TiDS ja 1.8t malleja, jolloin hintaeroksi jää tämän päivän hintojen mukaan 3750€. Eli jos diesel-veron kuolettamiseen menee joka vuosi 10tkm, niin tuohon 3750€ saa ajaa aika reilusti jos sen aikoo esim. 3 vuodessa saada takaisin. Tietysti jos kilometrejä kertyy 40-50tkm vuodessa, niin säästöäkin alkaa kertyä.
Kaivoinpa ketjun esille kun 9-3SC diesel-tomaattina alkoi himottamaan...

Hyviä pohdintoja puolin ja toisin. Tässä omia ajatuksia.

- Diesel piäkaupunkiseudulla. Usein tuntuu että dieselin kulutusta ja sitä kautta kannattavuutta verrataan vain maantiekulutuksen kautta. Jos vertaa vaikkapa 9.3:n 1.8t ja 1.9dieseliä, niin ero maantiekulutuksessa on yksi litra, yhdistetyssä kaksi litraa, ja kaupunkiajossa kolme litraa sadalla... Diesel saattaa olla siis edullisempi kuin äkkiseltään arvaakaan. Tästähän MRe tossa ylempänä jo kirjoittikin...

- Diesel menettää vähemmän arvoa vaikka kilometrejä olisi enemmän plakkarissa, tämä tosin pätee argumenttinä vain jos niitä kilometrejä todella kerääntyy paljon.

- "Iskä, miksi tää auto haisee näin pahalle?" oli lapsen kysymys koeajon jälkeen. tähän onkin jo vaikeampi argumentoida 8)

Mutta olisihan tommonen nykyaikainen diesel vähäkulutuksinen vaihtoehto. Vielä kun heittäisivät dieselveron viemäriin niin pääsisi nauttimaan tästä edusta, vaikka osa siirtyisikin diesellitran hintaan...
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
vladim
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Syys 03, 2005 17:42
Paikkakunta: Helsinki

dieseli

Viesti Kirjoittaja vladim »

Tuulilasin kotisivulla on ”diesel tai bensa” laskuri. http://www.tuulilasi.fi >auton osto>diesel tai bensiini-laskuri. Sitä käyttämällä saa helposti selvän milloin ” KILOMETRIMÄÄRÄ, JOSSA POLTTOAINEKULUJEN SÄÄSTÖ LEIKKAA KÄYTTÖVOIMAVERON” tai ”KILOMETRIMÄÄRÄ, JOSSA POLTTOAINEKULUJEN SÄÄSTÖ LEIKKAA HANKINTAHINNAN + VUOTUISEN KÄYTTÖVOIMAVERON”. Aika mielenkiintoista vertailla jopa kahta eri valmistajan autoa.
Onko kenellä tietoa Saabin 2,2 Tid moottorista? Onko tämä alkuperäinen Saabin moottori? Saksassa on tarjolla vähän käytettynä …
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bob kirjoitti:Uudehko MB:n E-sarjalainen dieselinä... hmm?
8O :evil: :evil: :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

saab93f kirjoitti:Tultiin juuri Tahkolta. Tripissä n.800 km ja kulutus SID:d mukaan tasan 5 litraa. Ohitukset on tosi helppoja vaikka auto olikin aivan täynnä ihmisiä ja tavaraa.
Aika pienellä kulkee. Mä ajelin toissapäivänä Jyväskylästä Kuopioon ja Kuopiosta takaisin Helsinkiin tuolla 1.8i:llä. Kun ajelin noin 90 km/h nopeutta (~maantienopeus), niin kulutus oli 6,4-6,5 l/100km. Kun pääsi motarille, niin kulutus tietty nousi tuosta em. lukemasta. Niin, ja ajoin yksin ja mukana oli vain kaksi laukkua. Ja ohitukset oli yhtä tuskaa, kun joutuu heittämään joka ohitukseen 3. vaihdetta ja huudattamaan moottoria lähes rajoittajalle :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mimmi kirjoitti:2,2TiD on GM-konsernimoottori, jota esim. Opel käyttää. Saab on modifioinut sen moottorinohjausta.
Joo, olen muutaman kerran miettinyt, että kuinkakohan monta vm. 2004 9-3 SS 2.2TiD:n ostajaa on v*ituttanut kuin pientä oravaa, kun tuo 1.9TiD on tullut markkinoille seuraavana vuonna :)

Onhan toi 1.9TiD nyt sentään toista luokkaa kuin tuo vanhahko 2.2TiD -nokivasara...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MRe kirjoitti:OK, viriosia ja -sarjoja bensakoneisiin saa helpommin ja halvemmalla.
Rommitommi kirjoitti:Kuten Saabin 210hp turbo, jossa vääntöä on vähemmän kuin 150heppasessa kiisselissä. Jos toi kiisseli olis 210heppanen, niin voi vaan arvailla paljon siitä sillon lähtis vääntöä 8)
http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F270006400
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin