Tavallisen H7 -polttimon vaihto uuteen 9-3:een
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Tavallisen H7 -polttimon vaihto uuteen 9-3:een
Tuli sitten eilen ensimmäistä kertaa eteen Sport Sedanin H7 -polttimon vaihto, kun vasen lähivalo kärvähti jostain syystä (olisiko ollut liian korkea starttivirta?).
Kommentteja: Sport Sedanin polttimo on huomattavasti helpompi vaihtaa kuin NG900/OG9-3:n polttimo:
1) Polttimoa suojaava "kuppi" on kumia (vrt. NG900/OG9-3:n muovinen kuppi). Se on helppo vetää pois tarvitsematta kiertää kuppia myötä-/vastapäivään saadakseen sen irti/kiinnitettyä.
2) Polttimo on kiinni pienissä hakasissa ja irtoaa niistä polttimoa hieman kiertämällä. NG900:ssa joutuu irrottamaan eräänlaisen "rautalankavirityksen", jos haluaa vaihtaa polttimon. Tuota "rautaviritystä on melko hankala nähdä, joten homma hoituu parhaiten käsikopelolla. Sport Sedanissa (ainakin 1.8i) pystyi helposti näkemään, kuinka polttimo irtoaa helposti kiertämällä.
3) Polttimo oli aika tiukasti kiinni kannassaan Sitä sai vähän avittaa ruuvimeisselillä polttimon kannasta, että se lähti irti sähkökytkennästään.
4) Uuden polttimon laitto paikalleen oli helppo, mutta tuon kumisen "kupin" paikalleen laittaminen oli aika kinkkistä, sillä kumikupin alapuolella ei ollut hirveästi tilaa sormille ja jotkut pellin reunat olivat melko teräviä (johtuisko siitä, että toi 1.8i on budjettimalli? ).
Tämä voi olla melko turha postaus, mutta tulipahan kerrottua kokemuksia ja havaintoja meikäläisen suorittamasta Sport Sedanin ekasta polttimonvaihdosta
Kommentteja: Sport Sedanin polttimo on huomattavasti helpompi vaihtaa kuin NG900/OG9-3:n polttimo:
1) Polttimoa suojaava "kuppi" on kumia (vrt. NG900/OG9-3:n muovinen kuppi). Se on helppo vetää pois tarvitsematta kiertää kuppia myötä-/vastapäivään saadakseen sen irti/kiinnitettyä.
2) Polttimo on kiinni pienissä hakasissa ja irtoaa niistä polttimoa hieman kiertämällä. NG900:ssa joutuu irrottamaan eräänlaisen "rautalankavirityksen", jos haluaa vaihtaa polttimon. Tuota "rautaviritystä on melko hankala nähdä, joten homma hoituu parhaiten käsikopelolla. Sport Sedanissa (ainakin 1.8i) pystyi helposti näkemään, kuinka polttimo irtoaa helposti kiertämällä.
3) Polttimo oli aika tiukasti kiinni kannassaan Sitä sai vähän avittaa ruuvimeisselillä polttimon kannasta, että se lähti irti sähkökytkennästään.
4) Uuden polttimon laitto paikalleen oli helppo, mutta tuon kumisen "kupin" paikalleen laittaminen oli aika kinkkistä, sillä kumikupin alapuolella ei ollut hirveästi tilaa sormille ja jotkut pellin reunat olivat melko teräviä (johtuisko siitä, että toi 1.8i on budjettimalli? ).
Tämä voi olla melko turha postaus, mutta tulipahan kerrottua kokemuksia ja havaintoja meikäläisen suorittamasta Sport Sedanin ekasta polttimonvaihdosta
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Tavallisen H7 -polttimon vaihto uuteen 9-3:een
Ei se varmaankaan korkeasta starttivirrasta johtunut - SS:issa tulee aina muistaakseni tehollisarvoltaan 13,5V kanttipulssimuotoinen vakiojännite ajovaloille.Turbo Sensonic kirjoitti:Tuli sitten eilen ensimmäistä kertaa eteen Sport Sedanin H7 -polttimon vaihto, kun vasen lähivalo kärvähti jostain syystä (olisiko ollut liian korkea starttivirta?).
Tunnit tuli vain lampulle täyteen ja huomenna varmaan toiselle puolelle .
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tavallisen H7 -polttimon vaihto uuteen 9-3:een
Jaa-a, saa nähdä. Ei ole ainakaan vielä tullut, kun auto on ollut parkissa eilisestä saakka ja olen ajellut NG900:lla. Katsotaan sitten viimeistään sunnuntaina, kun käyn vaihtamassa Sport Sedanin alle, koska tarvitsee lähteä hieman pidemmälle matkalle Länsi-Suomeen...Bob kirjoitti:Tunnit tuli vain lampulle täyteen ja huomenna varmaan toiselle puolelle .
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Tavallisen H7 -polttimon vaihto uuteen 9-3:een
Ei muuten, mutta omassani hajosivat saman päivän aikana...Turbo Sensonic kirjoitti:Jaa-a, saa nähdä. Ei ole ainakaan vielä tullut, kun auto on ollut parkissa eilisestä saakka ja olen ajellut NG900:lla. Katsotaan sitten viimeistään sunnuntaina, kun käyn vaihtamassa Sport Sedanin alle, koska tarvitsee lähteä hieman pidemmälle matkalle Länsi-Suomeen...Bob kirjoitti:Tunnit tuli vain lampulle täyteen ja huomenna varmaan toiselle puolelle .
Itseasiassa nuo polttimot kestää varsin hyvin SportSedanissa - normaalisti ainakin minulle osuneissa aiemmissa autoissa H7:en kesto on ollut vain tuollaista vajaan vuoden luokkaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Musti kirjoitti:Larssonin tutkimiuksia/näkemyksiä H7 polttimoista: http://www.mitt-eget.com/saab/faq_elect ... html#lamps
Musti
Jep. Mulla on lasissa muistaakseni noin 46000 km, joten hyvin nuo lamput ovat kestäneet.Standard lamps, mostly highway driving 550h, 41 000 km
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Mulla paloi Rellussa toinen ajovalonpolttimo alta vuoden käytön jälkeen (< 20 000 km). Huollossa (Rellu oli työsuhdeauto) vaihtoivat molemmat polttimot ja sanoivat, että H7:ssa tulee yleensä sytyskerrat ensin täyteen ennenkuin varsinainen ikä.
Eli jos on paljon lyhyttä ajoa, voi varautua siihen, että polttimot palavat nopeastikin. Ja melko todennäköisesti peräkkäin.
Eli jos on paljon lyhyttä ajoa, voi varautua siihen, että polttimot palavat nopeastikin. Ja melko todennäköisesti peräkkäin.
En oo ikinä renkaita liikkeessä vaihdattanu enkä vaihdata...Coltti kirjoitti:Onhan se polttimonvaihto varmasti suuri suoritus, kun renkaatkin vaihdetaan liikkeessä alle...
Uusien alle laittoakin hieman hirvitellen katselen, ainakin sen jälkeen kun kerran nostivat Audia hallitunkilla öljypohjasta... .
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Polttimon vaihtaminen vaan saattaa nykyään jostain ihme syystä vaatia paljon enemmän hommaa kuin voisi kuvitella.Coltti kirjoitti:Onhan se polttimonvaihto varmasti suuri suoritus, kun renkaatkin vaihdetaan liikkeessä alle...
Kun Volvoon kyseltiin xenonien asennuksen yhteydessä mikä olisi helpoin tapa saada polttimot vaihdettua, niin sanoivat, että umpio irti, joka olisi vaatinut myös puskurin irrottamisen....
Sai kuitenkin vaihdettua ilman puskurin irrotusta. Piti vaan purkaa ECU:n boksit ja ilmanputsarin kotelo+putket pois tieltä......
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Vaihda pitkistä valoista H7:t lähivaloihin ja pitkiin laitat sitten uudet 50% kirkkaammat Philipsin Vision Plussat. Pitkissä 50% kirkkaammat kestää vaikka miten pitkään, sensijaan lähivaloissa max. 1/2-vuotta.MRe kirjoitti:Mikä tässä on, että saappaasta menee ensin kuskin puolen polttimo? Nyt tuli kilometrit näköjään täyteen valojen osalta (39+ tkm ja reilu vuosi) ja vasen lähivalo meni.
Onko polttimosuosituksia? Jossain muistan nähneeni joskus jonkun testin.
Saabissa on hyvät kaukovalot ja näin saat niistä yhdet parhaista mitä laillisesti voi saavuttaa.
Ei löytynyt Vision Plussia. Ostin Hilirimpsiksen Xtreme Powerit pitkiksi ja samasta pajasta LongerLife x2:set lyhyelle puolelle. Katsotaan miten kauan kestävät.
Mutta hyvä idea laittaa erilaisilla spekseillä olevat polttimot pitkiin ja lyhyisiin valoihin.
Saabilla on näköjään töissä joku suunnittelija, joka myös itse vaihtaa lamput autoon. Pitkään aikaan helpoin vaihdettava.
Mutta hyvä idea laittaa erilaisilla spekseillä olevat polttimot pitkiin ja lyhyisiin valoihin.
Saabilla on näköjään töissä joku suunnittelija, joka myös itse vaihtaa lamput autoon. Pitkään aikaan helpoin vaihdettava.