SportSedanin ylimääräiset äänet
SportSedanin ylimääräiset äänet
Omistan 9-3 SportSedanin vuosimallia 2003. Mielestäni autossa on hintaisekseen hieman liikaa ylimääräisiä ääniä. Alustasta kuuluu silloin tällöin kolahduksia ja verhoilu välillä natisee.
Ärsyttävintä on kuitenkin auton takaosasta epätasaisella tiellä ajettaessa kuuluva 'napina'. Mitään suuria kuoppia äänen kuulumiseen ei tarvita, vaan lumipintainen auraamaton tie riittää.
Olen yrittänyt äänen lähdettä paikallistaa, mutta en ole siinä onnistunut. Onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa?
Pikkujuttujahan nämä ovat muuten hienossa autossa, mutta kiusa se on pienikin kiusa.
Ärsyttävintä on kuitenkin auton takaosasta epätasaisella tiellä ajettaessa kuuluva 'napina'. Mitään suuria kuoppia äänen kuulumiseen ei tarvita, vaan lumipintainen auraamaton tie riittää.
Olen yrittänyt äänen lähdettä paikallistaa, mutta en ole siinä onnistunut. Onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa?
Pikkujuttujahan nämä ovat muuten hienossa autossa, mutta kiusa se on pienikin kiusa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
En kyllä omista kyseistä menopeliä, mutta omassa biilissäni on ollut seuraavia ärsyttäviä äänen lähteitä:
Takapenkin alla olevaa tavaraa, kolisee.
Takapenkin alle jäänyt keskiturvavyö, naputusta.
Varapyörän alla tunkki löysässä, kolinaa.
Varoituskolmio irti, epämääräisiä ääniä.
Kaikista oudoin tapaus oli kuitenkin aikoinaan, kun -84 satkussa rupes kuuluman edestä tasaista napsetta, lisääntyi kun vauhti kasvoi, selitys oli: Jarrupaloja pitävästä raudasta sokka lähtenyt kävelemään ja rauta hakkasi vanteeseen
Hmm... napinaa, voisko olla jotkut puslat ??? rasvaus...
Noin uuteen autoon kannataa yrittää saada takuun piikkii kaikki "ylimääräinen" mikä on outoa.
Takapenkin alla olevaa tavaraa, kolisee.
Takapenkin alle jäänyt keskiturvavyö, naputusta.
Varapyörän alla tunkki löysässä, kolinaa.
Varoituskolmio irti, epämääräisiä ääniä.
Kaikista oudoin tapaus oli kuitenkin aikoinaan, kun -84 satkussa rupes kuuluman edestä tasaista napsetta, lisääntyi kun vauhti kasvoi, selitys oli: Jarrupaloja pitävästä raudasta sokka lähtenyt kävelemään ja rauta hakkasi vanteeseen
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Hmm... napinaa, voisko olla jotkut puslat ??? rasvaus...
Noin uuteen autoon kannataa yrittää saada takuun piikkii kaikki "ylimääräinen" mikä on outoa.
Itselläni ei ainakaan vielä ole ilmestynyt mitään ylimääräisiä ääniä mistään, mutta kilometrejä vasta 3000 ja auto vm-04, joten olisko asioille tehty jo jotain tehtaalla.
Varsinkin Ruotsin vastaavalla foorumilla olen lukenut samoista oireista kärsivistä autoista, ja takuuseen oli vaihdatettu mm, iskareita ja käytetty irti etuovien verhoiluja jotta on saatu pois kolina/natinaa.
Takapäästä tulevaan äänen kuulema aheuttaa takalokarien sisäpuolelle kertyneet epäpuhtaudet (sora, hiekka ym). Tämän ongelman poistamiseksi oli annettu hyvät kuvitetut ohjeet selostuksen kans, pääpiirteittäin takalokarin ruuvien irrottaminen renkaan etupuolelta, ja lokarin taivuttaminen ulos niin että pääsee pesemään lokarin alla olevan "piippuhyllyn" puhtaaksi, ja asentaessa takaisin varmistaa jollain "superloonilla" tai tiivisteellä ettei sinne taas kerry helisevää soraa.
Ohje jonka luin oli englanninkielinen, joten en ymmärtänyt sitä kovin hyvin, mutta voin etsiä kyseisen sivun uudelleen esille ja annan myöhemmin osoitteen sinne niin näet kuvien kera mistä on kysymys.
Varsinkin Ruotsin vastaavalla foorumilla olen lukenut samoista oireista kärsivistä autoista, ja takuuseen oli vaihdatettu mm, iskareita ja käytetty irti etuovien verhoiluja jotta on saatu pois kolina/natinaa.
Takapäästä tulevaan äänen kuulema aheuttaa takalokarien sisäpuolelle kertyneet epäpuhtaudet (sora, hiekka ym). Tämän ongelman poistamiseksi oli annettu hyvät kuvitetut ohjeet selostuksen kans, pääpiirteittäin takalokarin ruuvien irrottaminen renkaan etupuolelta, ja lokarin taivuttaminen ulos niin että pääsee pesemään lokarin alla olevan "piippuhyllyn" puhtaaksi, ja asentaessa takaisin varmistaa jollain "superloonilla" tai tiivisteellä ettei sinne taas kerry helisevää soraa.
Ohje jonka luin oli englanninkielinen, joten en ymmärtänyt sitä kovin hyvin, mutta voin etsiä kyseisen sivun uudelleen esille ja annan myöhemmin osoitteen sinne niin näet kuvien kera mistä on kysymys.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Sportsedanin ylimääräisrt äänet.
Yritän liittä tähän osoitteen sivuille josta vois olla apua, katotaan onnistuuko?
http://www.geocities.com/astrodave245/s ... z_fix.html
http://www.geocities.com/astrodave245/s ... z_fix.html
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
- Paikkakunta: Espoo
Kolinaa
Oli pakko rekisteröityä että pääsi vastaamaan.
Takapään kolinat johtuu takaiskareista, itsellä on vm 2003 johon iskarit on vaihdettu ja kolina loppui siihen, se oli sellainen naputtava ääni joka oli hyvin vaikea paikallistaa korvalla, Länsiautossa (Espoo) ainakin tuntevat ongelman.
Myös oven nitinä on tuttu ilmiö jonka korjaukseen on maahantuojan ohjeet ainakin Länsiautossa, nitinä loppui myöskin siihen paikkaan.
Kannattaa viedä huoltoon ja antaa niiden ihmetellä noita vikoja kun on takuukin vielä voimassa.
Ai niin, etupäässäkin oli jonkin laatuista ääntelyä omassa yksilössä, siihenkin on korjaus-sarja, jotain vaimennuskumeja laittoivat.
Hieman on teettänyt ylimääräistä tämä auto mutta ei nuo viat mitään vakavia kuitenkaan ole olleet, hieman nyppii tuo huollossa juokseminen, mutta loppu hyvin ei nitise/kolise enää![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Takapään kolinat johtuu takaiskareista, itsellä on vm 2003 johon iskarit on vaihdettu ja kolina loppui siihen, se oli sellainen naputtava ääni joka oli hyvin vaikea paikallistaa korvalla, Länsiautossa (Espoo) ainakin tuntevat ongelman.
Myös oven nitinä on tuttu ilmiö jonka korjaukseen on maahantuojan ohjeet ainakin Länsiautossa, nitinä loppui myöskin siihen paikkaan.
Kannattaa viedä huoltoon ja antaa niiden ihmetellä noita vikoja kun on takuukin vielä voimassa.
Ai niin, etupäässäkin oli jonkin laatuista ääntelyä omassa yksilössä, siihenkin on korjaus-sarja, jotain vaimennuskumeja laittoivat.
Hieman on teettänyt ylimääräistä tämä auto mutta ei nuo viat mitään vakavia kuitenkaan ole olleet, hieman nyppii tuo huollossa juokseminen, mutta loppu hyvin ei nitise/kolise enää
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kiitos kaikille avusta!
Hienoa että täältä löytyy näin hyvin vinkkejä ja apua ongelmaan! Kolmenkympin huolto on lähellä, täytyy siellä pyytää että poistaisivat kolinat. Aikaisempien kokemusten perusteella vain tuntuu siltä, että yleensä merkkihuollossa ei noille kori- tai muillekaan äänille osata/haluta tehdä yhtään mitään. Viimeksi kun asioin siellä he eivät edes myöntäneet kuulleensa takaa mitään ääniä.
Jos he eivät onnistu, niin täytyy sitten noudattaa tuon erinomaisen kuvasarjan ohjeita. Vähän kyllä epäilyttää tunkea mitään superloonia sinne muovin ja metallin väliin. Sitten kun se kostuu, niin varmaan ruostuminenkin on lähellä.
Jos he eivät onnistu, niin täytyy sitten noudattaa tuon erinomaisen kuvasarjan ohjeita. Vähän kyllä epäilyttää tunkea mitään superloonia sinne muovin ja metallin väliin. Sitten kun se kostuu, niin varmaan ruostuminenkin on lähellä.
Itselläni on 9-3 SS Aero viime vuoden mallia, päästetty puolivalmiina tehtaalta, niinpä sitä onkin 'rakenneltu' korjaamolla 7 kerran verran. Yhtenä korjauksen kohteena olleet mm. juuri kaiken maailman räminät, kolinat ja resonanssit joita on esiintynyt runsaasti. Eli kannattaa viedä auto takuuhuoltoon ja hoitaa ne pois, Länsiautolle on varmaankin kertynyt runsaasti kokemusta ja tietämystä aiheesta. Itsellenikin vaihdettiin takapään kolinan vuoksi iskarit, auttoi huomattavasti, mutta pientä kolinaa on vielä joskus havaittavissa.
Onko muita Aeron omistajia joilla on ongelmia 6-vaihteisen laatikon kanssa? Tämä on nimittäin iso tiedetty ongelma Saabilla, johon ei ole vielä ratkaisua, uudet Aerot myydäänkin 5-vaihteisina. Eli tietyt vaihteet menevät rusahtaen päälle varsinkin kylmänä, ei odottaisi tämän hintaluokan autolta. Tehtaalta ei ole vielä tullut ilmoitusta miten asia hoidetaan pois päiväjärjestyksestä.
Onko muita Aeron omistajia joilla on ongelmia 6-vaihteisen laatikon kanssa? Tämä on nimittäin iso tiedetty ongelma Saabilla, johon ei ole vielä ratkaisua, uudet Aerot myydäänkin 5-vaihteisina. Eli tietyt vaihteet menevät rusahtaen päälle varsinkin kylmänä, ei odottaisi tämän hintaluokan autolta. Tehtaalta ei ole vielä tullut ilmoitusta miten asia hoidetaan pois päiväjärjestyksestä.
Mihinkään idiootti-varmaan purkkakorjaukseen en ole törmännyt. Vaihteistoöljyä on kai jotkut vaihtaneet.
Lootasta kuulemma puuttuu jotain osaa tilanpuutteen takia, onkohan ollut alunperin 5-lovinen.
Lootasta kuulemma puuttuu jotain osaa tilanpuutteen takia, onkohan ollut alunperin 5-lovinen.
Viimeksi muokannut TuuSaR, Su Maalis 21, 2004 02:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kysyinkin aiemmin miksi ei sitten vaihdeta 5-vaihteiseen laatikkoon, sopisi varmaan muutenkin paremmin tänne Suomen olosuhteisiin, mutta ei kuulemma onnistu, katsastuksellisista ja muista syistä sanottiin, vai onko kyse siitä, että Saab ei halua lähteä vaihtoruljanssiin. 6-12kk? Auton omistajako tämän joutuu kokonaan kärsimään, mielestäni tässä on jo jonkinlaisen hyvityksen paikka.
Tällästä bongasin tällä kertaa:
Got a call from my local dealer today informing me that Saab have sorted the problem with the 6sp box and a new one will be fited to my 10 month aero within a couple of weeks. They have re-started production on all new cars as well. Lets hope theve got it right this time!!
Sitä en tiedä edustaako se täydellistä totuutta.
Got a call from my local dealer today informing me that Saab have sorted the problem with the 6sp box and a new one will be fited to my 10 month aero within a couple of weeks. They have re-started production on all new cars as well. Lets hope theve got it right this time!!
Sitä en tiedä edustaako se täydellistä totuutta.
Aikani härnättyäni sain tiedon maahantuojalta, että Saab oli ilmoittanut viime viikon alussa fiksistä, joka liittyy vaihteensiirtomekanismiin. Ohjeiden mukana lähetetään uudet ohjainkaapelit tai vaijerit, eli vika ei sittenkään olisi itse vaihdelaatikossa. Tuo jenkkiviesti puhuu uudesta vaihdelaatikosta, jotain ristiriitaa näissä tiedoissa siis on. Jään mielenkiinnolla odottamaan kutsua pajalle ja varsinkin lopputulosta.
Ylimääräiset äänet taisivat hävitä
Nyt on sitten 30:n huolto takana, ja seurauksena alusta & koriäänet taisivat hävitä. Taakse vaihdettiin iskarit ja eteenkin kai jotakin säätöä tehtiin. Koriääniäkään ei liiemmin kuulu, joten varmaan niillekin on osattu jotakin tehdä. Hiljaiselta vaikuttaa ainakin toistaiseksi ja hyvä niin.
Ja kiitokset Metro-Autoon Tampereelle.
Ja kiitokset Metro-Autoon Tampereelle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Tohon on selvä syy sillä joutuisivat uudelleen tekemään kaikki paperiduunit koska ko auto on muutettu niin paljon. Se jouduttais uudelleen tyyppihyväksyttämään ja siihen kuluisis liikaa aikaa. Paska tilanne kun joutuvat myymään kuraa tavaraa ja odotella korjauskittiä ja sitten kutsumaan kaikki autot hoitoon. Tämä on sitä GM politiikkaa jossa pikainen uuden tuotteen tuleminen tuottaa.olltoro kirjoitti:Kysyinkin aiemmin miksi ei sitten vaihdeta 5-vaihteiseen laatikkoon, sopisi varmaan muutenkin paremmin tänne Suomen olosuhteisiin, mutta ei kuulemma onnistu, katsastuksellisista ja muista syistä sanottiin, vai onko kyse siitä, että Saab ei halua lähteä vaihtoruljanssiin. 6-12kk?
Se mitä voisi vaatia on tietenkin hinnan alennusta, mutta taitaa olla aika kivinen tie. Paremmin sopisi kai 3v huollot ilmaisiksi johon kuuluisi kuluvat osatkin. Ja ehdottomasti kannattaa vaatia paperia jossa lupaavat korjata vaihdelaatikon nykyiset ongelmat vielä takuuajan jälkeen ettei vaan tule lausetta "maahantuoja ei korvaa takuun jälkeisiä korjauksia" Eli reklamaatiota kehiin.
Mäkin katselin vielä vuosi sitten tota SS mallia mutta taidanpa odotella vielä vuoden kaksi ja ehkä sitten tai ...
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Autolle tehtiin viime viikolla tehtaan lähettämä korjaus, jossa vaihdettiin joitain vaihteensiirtokaapeleita ja luultavasti pistettiin uudet öljyt. Auto tuntuikin hyvältä korjaamolta lähtiessä, mutta seuraavana aamuna samat ongelmat palasivat; ykköseltä kakkoselle siirryttäessä vaihteisto rusahtaa, kakkoselta kolmoselle tuntuu selvää terävää pykälää. Jotenkin tämä ongelma ainakin osittain on tekemisissä lämpötilan kanssa, voin vain kuvitella laatikon toimintaa taas seuraavana talvena. Summa summarum; kyseessä on oltava perustavaa laatua oleva suunnitteluvirhe, jota ei pystytä korjaamaan kuin suunnittelemalla uusi laatikko/siirtomekanismi.