100 kyssäriä virisatsista (Hirsch)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Saabanan kirjoitti: Itse kun hommasin viriä autooni, niin selvitin perusteellisesti (toki puhelimella), mutta esimerkiksi BSR:ltä ilmoittivat, ettei olla koskettu mihinkään auton turvarajoihin. Nyt on jopa vertailukäyriä nähtävillä BSR:än ja Hirnun välillä, mitkä kertoo karua totuutta. Heitä vaan rahat kankkulan kaivoon jos huvittaa ja on rahaa. Moikkaan kun ajan edelle :wink:
Jep, tuli katottua toi dynotulos, näköjään BSR:lläkin johonklin pystyvät, saahan noihin takuunkin ruotsin puolella :wink:
Anna mennä ohi vaan, mä en enää uskalla leikkiä, lähtee viel kortti :oops:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: 100 kyssäriä virisatsista (Hirsch)

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

MRe kirjoitti: - mitä vaikutusta tuolla virityksellä on polttoaineenkulutukseen. Teoreettinen olettama on, että ajotapa pysyisi samana ;)
Mulla ainakin 9-3:ssa mielestäni putosi kulutus Hirschin myötä. Autona 9-3 1.8t 195hp Hirsch ohjelmalla. Väittäisin että noin puoli litraa on pudotus. Paine nousee ainakin 1.8t:ssä vakion 0,45:stä 0,85:een, joten hyötysuhde paranee ja kulutus tippuu.
MRe kirjoitti: - mitä vaikutusta tuolla on auton jälleenmyyntiarvoon, eli kannattaako muutoskatsastaa vai pitää viritys omana tietona?
Ehdottomasti kannattaa muutoskatsastaa, jos se on mahdollista. Tuohonhan saat Metrosta paperit mukaan ja eikun konttorille ja ne tulostaa uuden rekisteriotteen ja veloittaa siitä noin 80€ ja sitten tehot näkyy papereissakin. Ei kestä kuin vartin ko prosessi, siinä mielessä vähän rahastusta kun aina kun tehoja muutetaan tehdään ns. isompi muutoskatsastus, mutta tässä tapauksessahan autosta ei näe muutoksia, joten ainoa mitä katsastusmies voi tarkistaa no se todistus. Helpompaa auto myydessäkin, kun ei tarvitse sitten selitellä mitään.
MRe kirjoitti:
- Variston LA:ssa varoittelivat, että viritykset voi kadota maailman tuuliin, jos joku asentaja "vahingossa" palauttaa vanhan softan. Onko teillä käynyt näin (ja mistäs sen tietää, kun ei joka huollon jälkeen voi pyytää dynoraporttia). Eli onko riski todellinen?
Samalla työkalulla, jolla tekevät "virityksen" autoosi Metrossa pystyvät myös palauttamaan sen jos sen joku on jostain syystä ohjelmoinut autosta pois. Tästä ei Hirsch veloita mitään eli varmaankin asiakkaaltakin veloitetaan vain työ ko tapauksessa (eli sama työ kuin asennuksestakin). Ellei tietysti ole jonkun toisen moka että ohjelma häviää.
MRe kirjoitti:
Mun edellisessä saappaassa (9-3 2.0t SE TurboJubilee) oli myyjän väitteen mukaan tehtaan(?) virisarja (varustelistassa joku SportPack tms), jolla oli otettu muistaakseni 175 hp/250 Nm (automaatti). En koskaan muistanut katsoa, mitä rekisteriotteessa luki. Enivei, ei silloin pitänyt esim. huoltoon mennessä huolehtia mistään. Olikohan tuo virisarja "kovakoodattu" vai muuten eri tavalla toteutettu???
Samalla tavoin tuosta vanhasta olisi osaamaton/huolimaton/tietämätön asentaja voinut poistaa tuon virisoftan. Palautus tosin ei tuohon alkuperäiseen olisi enää onnistunutkaan yhtä helposti vaan olisi pitänyt tilata uusi ohjainlaite Ruotsista.


Mulla olisi muuten yksi ylimääräinen 195hp Hirsch ohjausyksikkö joka sopii vm 03 1.8t/2.0t 9-3SS:ään (ei muihin tietääkseni), jos joku on kiinnostunut semmoisen sopivasti ostamaan.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Bob kirjoitti:
nipa kirjoitti:Jep, ja sitten se mieletön vääntö mitä nykydieseleissä on. Tojottajakin mainostaa 177hv/400Nm myllyä! Verso rtoaa viivalta varmaan aika vihasesti...
On muuten ainakin Avensiksessa aika laiskanoloinen kiihtymään - en ainakaan takapuolituntumalta usko noita tehoja/vääntöjä löytyvän...
Muistelisin jonkun autolehden dynottaneen tuota uutta Toyon myllyä ja ei ihan noita tehoja/vääntöjä löytynyt. Nyt en muista mistä näin luin. Jossain Auto Bildin (en tiedä luotettavuudesta) vertailussakin ihmeteltiin että miksei Toyo isommalla teholla ja väännöllä ole Mondeota nopeampi vaikka Mondeossa oli selkeästi vähemmän potkua (155hv/360Nm).
JiiEe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2006 12:15

Viesti Kirjoittaja JiiEe »

Poy kirjoitti: Mistähän tämä keskustelu löytyy tai millä hakusanoilla löydän sen?
Tota tarkoitin: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12440
MRe kirjoitti: Autona 9-3 1.8t 195hp Hirsch ohjelmalla.
Itse et siis vissiin ole virisatsin kanssa autoa muutoskatsastanut? Et tainnut ehtiä normaaliinkaan katsastukseen vuosilukujen perusteella, kun olet Hirschiä nyt myymässä?

Itsellä on kuume nostaa tehoja, joten koetan kalastella katsastuskokemuksia teiltä keillä Hirschiä on/on ollut konepellin alla. Pistäkää muutkin kommentteja jos jotain uutta on tullut vastaan.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Näitä viritysjuttuja jo useita vuosia seuranneena tulee aina nämä vertailujutut esiin uudestaan ja uudestaan. Kertaakaan en ole vielä nähnyt mitään faktaa esitettäväksi esim BSR:ä tai muita kohtaan syytetyistä nakutusherkkyyden muokkauksista tai muusta huonommuudesta/paremmuudesta jne. Erojakin on mielestäni täysin turha millään tapaa edes spekuloida niin kauan kuin kyse ei ole tasan samasta autosta. Ei siihen paljoa tarvita, että dynossa lukema heittää sen parikymmentä hevosta suuntaan tai toiseen, kun puhutaan TURBO autoista. Jopa ahtopaineen kymmenyksen vaihtelut muuttaa tuloksia huomattavasti. Tekijöitä on todella paljon.
Eri autojen välisiä vertaluja myöskin. Ei kerro autojen virityksistä juuta eikä jaata, moottoreiden luonteesta ehkä enemmän. Joku 80-120 suurimmalla vaihteella, ei lentävällä lähdöllä kertoo jotain, mutta siinäkin vaihteiden välitys näyttelee isompaa roolia. 100-200 kertoo jo paljon kun käytetään parasta mahdollista välitystä ja tässäkin maksimitehot ratkaisee jälleen enemmän.
Saabin moottorifilosofia on ollut tuolta ´80-luvun alkupuolelta lähtien - mahdollisimman paljon vääntöä, ja mahdollisimman alhaalta. Eritavalla mitoitetulla koneella saadaan erisuuruiset huipputeholukemat vrt. Saab EV-1 / 285bhp jotain 6500rpm vs samanaikainen perus T16 175/5300rpm tässäkin oli ideana pienentää kulutusta ja laskea vääntöaluetta sekä nopeuttaa turbon reagointia.
. Mittaustavat myöskin vaikuttavat tulokseen (dynaaminen/staattinen). Tästä Dr.Boost on kertonut tuolla toisilla palstoilla enemmän. Samasta syystä viripajat löytää vakiokoneista ihan eri tehot kuin valmistaja lupaa.
Saabin ilmoittamat tehot löytyy myöskin epäedullisissa tilanteissa pitkään kuormitettuna jne. Tämä taas ei ole virittäjien idea.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

uusi93 kirjoitti:
Bob kirjoitti:
nipa kirjoitti:J
Muistelisin jonkun autolehden dynottaneen tuota uutta Toyon myllyä ja ei ihan noita tehoja/vääntöjä löytynyt. Nyt en muista mistä näin luin.
VM dynotti Saabin 9-3 Aeron joku vuosi sitten. Kyseessä 205hp ja vääntöä en muista. Tuloksena oli tehoja yli 230 sekä väännöt reilusti yli luvatun. Lehdessä muistaakseni epäilivät auton olevan lastutetun. Mene ja tiedä. Joskushan autotehtaita syytellään esittelyversioiden pienestä piristämisestä...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Rommitommi kirjoitti: ...S60 T5:lle lupaavat 299hp steg1:llä, mutta sillä vakioturbolla ei päästä lähellekkään sitä, vaikka olis mikä ohjelma...

...BSR virissä on myös kunnon "potku", joka saa kyydin tuntumaan hemmetin kovalta heti alkuunsa, vaikka todellisuudessa ei kulje yhtään kovempaa...
Eka kohta täysin samaa mieltä.

Jälkimmäinen kohta: varmaan näin Volvoissa :roll: . Saabien kohdalla, kun vaihdetaan softa matalapaineturboon - muutos aika vaikuttava, ei pelkästään "tunne". Sensijaan suhtaudun myöskin hieman skeptisesti "normaali/täyspaineturboon" pelkän softavirityksen tuomaan kovin runsaaseen (mainostettuun) lisätehoon, ilman fyysisten osien vaihtamista.
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

saabanan kirjoitti:Itse kun hommasin viriä autooni, niin selvitin perusteellisesti (toki puhelimella), mutta esimerkiksi BSR:ltä ilmoittivat, ettei olla koskettu mihinkään auton turvarajoihin. Nyt on jopa vertailukäyriä nähtävillä BSR:än ja Hirnun välillä, mitkä kertoo karua totuutta. Heitä vaan rahat kankkulan kaivoon jos huvittaa ja on rahaa.
Niin kauan kun Hirsch on ainoa, joka tarjoaa lastua TiDS:n tämä keskustelu on turha minun yhteydessäni. Vai pitäisikö laittaa bensakoneen lastu?
JiiEe kirjoitti:
MRe kirjoitti:
Autona 9-3 1.8t 195hp Hirsch ohjelmalla.

Itse et siis vissiin ole virisatsin kanssa autoa muutoskatsastanut? Et tainnut ehtiä normaaliinkaan katsastukseen vuosilukujen perusteella, kun olet Hirschiä nyt myymässä?
Väärin lainattu. Minä en tuota kirjoittanut.

Enivei, aika on tilattu 25.8. ja voin sitten kertoa miltä tuntuu. Tosin voin kertoa sen jo nyt:

"Auto tuntuu paljon paremmalta. Kiihtyvyys on aivan taivaissa ja jotenkin koko auto reagoi nopeammin ja ikäänkuin lukee minun ajatuksiani. Subarut ja Volvot jää seisomaan valoihin kuskeilla kummastuksen ilme silmissään. Naapurit on joko muuttamassa pois tai hirressä. Tai molempia."

Ja sitten ne soittaa maanantaina mulle Metro-Autosta ja sanoo, että ohjelmointi epäonnistui. Joutuivat palauttamaan vanhan softan. Että varattaisiinko uusi aika.
JiiEe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2006 12:15

Viesti Kirjoittaja JiiEe »

MRe kirjoitti: Väärin lainattu. Minä en tuota kirjoittanut.
No juu, metsään meni että rymisi. Uusi93:lle siis piti kysymykseni laittaa, sorry. Mutta kaikki kokemukset tervetulleita.
SportSedan
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SportSedan »

MRe kirjoitti: Niin kauan kun Hirsch on ainoa, joka tarjoaa lastua TiDS:n tämä keskustelu on turha minun yhteydessäni. Vai pitäisikö laittaa bensakoneen lastu?
Saa niitä muiltakin

http://www.voimaa.com/lista.php?merkki= ... to&kieli=1
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Katos perkele. No, kuukkelilla en jostain syystä tuota löytänyt. Lieneekö tuon kanssa kuitenkaan tehtaan takuita? Ja mulla on tomaatti, joten noita vääntöjä ei kuitenkaan voi käyttää. Tosin kai sillä "unik"-vaihtoehdolla voisi väännän rajoittaa haluamaansa.

Enivei, otan sen Hirschin kun siihen kerran päädyin.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

SportSedan kirjoitti:
MRe kirjoitti: Niin kauan kun Hirsch on ainoa, joka tarjoaa lastua TiDS:n tämä keskustelu on turha minun yhteydessäni. Vai pitäisikö laittaa bensakoneen lastu?
Saa niitä muiltakin

http://www.voimaa.com/lista.php?merkki= ... to&kieli=1
Eivät pidä ainakaan nuo ilmoitetut vakioiden tekniset tiedot noille 9-3:n bensaversioille paikkaansa - mistäköhän lie napattu.

Jännästi samasta koneesta 1.8t/2.0t otetaan kaksi erilaista tehoa ulos, hinnan ollessa kuitenkin sama molemmissa viriohjelmissa.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

JiiEe kirjoitti:
Uusi93 kirjoitti: Autona 9-3 1.8t 195hp Hirsch ohjelmalla.
Itse et siis vissiin ole virisatsin kanssa autoa muutoskatsastanut? Et tainnut ehtiä normaaliinkaan katsastukseen vuosilukujen perusteella, kun olet Hirschiä nyt myymässä?
En ole muutoskatsastanut joo, kun se ei ihan helposti onnistu tuossa sarjassa. Joutuisi jarruja päivittämään isompiin. Tuo vm03:n boksi jäi yli kun vaihdoin 03 auton vm06:ksi ja ei sopinut enää uuteen autoon tuo vanha boksi. Ja tuo vm03 autoa mun ei ikinä pitänyt katsastaa, kun vaihdoin sen ennen kuin se täytti 3v.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

MRe kirjoitti:Katos perkele. No, kuukkelilla en jostain syystä tuota löytänyt. Lieneekö tuon kanssa kuitenkaan tehtaan takuita? Ja mulla on tomaatti, joten noita vääntöjä ei kuitenkaan voi käyttää. Tosin kai sillä "unik"-vaihtoehdolla voisi väännän rajoittaa haluamaansa.

Enivei, otan sen Hirschin kun siihen kerran päädyin.
Ainakin maailmalta kuultua: on muissa kuin Hirschin ohjelmissa ollut jotain ongelmaa TID:ssä ja Hirschissäkin muistaakseni aluksi oli jokin probleema. Oon nähnyt ainakin yhden Saabin huolto-ohjeen, jossa ihmeellisistä TID:n hiukkassuodatin ongelmista syytä etsiessä pitää tarkistaa auton softa, jotta on Saabin hyväksymä. Koskaan ennen en ole tuollaista huolto-ohjetta nähnyt (jossa noin suoraan viitataan virisoftiin) ja niitä muutamia on tullut vilkuiltua...
yarski
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 20:15
Paikkakunta: Rauma

"koeajosofta"

Viesti Kirjoittaja yarski »

Marko A kirjoitti:
uusi93 kirjoitti:
Bob kirjoitti: VM dynotti Saabin 9-3 Aeron joku vuosi sitten. Kyseessä 205hp ja vääntöä en muista. Tuloksena oli tehoja yli 230 sekä väännöt reilusti yli luvatun. Lehdessä muistaakseni epäilivät auton olevan lastutetun. Mene ja tiedä. Joskushan autotehtaita syytellään esittelyversioiden pienestä piristämisestä...
ei taida olla ihan pelkkää legendaa toi esittelyversioiden piristely. työkaverin autossa - volvo v70 kiisseli - oli jotain häikkää, ajotietokone ilmoitti jostain moottorihäiriöstä tms. en muista tarkkaan. auto huoltoon ja eka vastaus huoltomieheltä oli "aijaa, tässä on joku virisofta, ei taida takuu korvata?"
ei varman oo sanoi auton omistaja, auto oli ostettu uutena esittelykäytöstä. kinasivat hetken ja sitten tuomio muuttui: "eikun tää onkin koeajo-ohjelma" tai jotain sinnepäin.
jos autoliikkeet / tehtaat laittaa esittelyautoihin "parempaa" softaa kun saat autossa jonka ostat esittelyn perusteella niin tossa on kyllä vähän huijauksen makua...
uuden auton saatuaan asiakas ei sitten enää tietenkään pysty vertailemaan koeajoauton ajotuntumia uuteen autoon ja on kyllä muutenkin ihan täpinöissä uudesta kaarastaan :D
nythän volvossa taitaa olla ihan "rehellinen" virisoftaa paikalla.
Vastaa Viestiin