MRe kirjoitti:
- mitä vaikutusta tuolla virityksellä on polttoaineenkulutukseen. Teoreettinen olettama on, että ajotapa pysyisi samana
Mulla ainakin 9-3:ssa mielestäni putosi kulutus Hirschin myötä. Autona 9-3 1.8t 195hp Hirsch ohjelmalla. Väittäisin että noin puoli litraa on pudotus. Paine nousee ainakin 1.8t:ssä vakion 0,45:stä 0,85:een, joten hyötysuhde paranee ja kulutus tippuu.
MRe kirjoitti:
- mitä vaikutusta tuolla on auton jälleenmyyntiarvoon, eli kannattaako muutoskatsastaa vai pitää viritys omana tietona?
Ehdottomasti kannattaa muutoskatsastaa, jos se on mahdollista. Tuohonhan saat Metrosta paperit mukaan ja eikun konttorille ja ne tulostaa uuden rekisteriotteen ja veloittaa siitä noin 80€ ja sitten tehot näkyy papereissakin. Ei kestä kuin vartin ko prosessi, siinä mielessä vähän rahastusta kun aina kun tehoja muutetaan tehdään ns. isompi muutoskatsastus, mutta tässä tapauksessahan autosta ei näe muutoksia, joten ainoa mitä katsastusmies voi tarkistaa no se todistus. Helpompaa auto myydessäkin, kun ei tarvitse sitten selitellä mitään.
MRe kirjoitti:
- Variston LA:ssa varoittelivat, että viritykset voi kadota maailman tuuliin, jos joku asentaja "vahingossa" palauttaa vanhan softan. Onko teillä käynyt näin (ja mistäs sen tietää, kun ei joka huollon jälkeen voi pyytää dynoraporttia). Eli onko riski todellinen?
Samalla työkalulla, jolla tekevät "virityksen" autoosi Metrossa pystyvät myös palauttamaan sen jos sen joku on jostain syystä ohjelmoinut autosta pois. Tästä ei Hirsch veloita mitään eli varmaankin asiakkaaltakin veloitetaan vain työ ko tapauksessa (eli sama työ kuin asennuksestakin). Ellei tietysti ole jonkun toisen moka että ohjelma häviää.
MRe kirjoitti:
Mun edellisessä saappaassa (9-3 2.0t SE TurboJubilee) oli myyjän väitteen mukaan tehtaan(?) virisarja (varustelistassa joku SportPack tms), jolla oli otettu muistaakseni 175 hp/250 Nm (automaatti). En koskaan muistanut katsoa, mitä rekisteriotteessa luki. Enivei, ei silloin pitänyt esim. huoltoon mennessä huolehtia mistään. Olikohan tuo virisarja "kovakoodattu" vai muuten eri tavalla toteutettu???
Samalla tavoin tuosta vanhasta olisi osaamaton/huolimaton/tietämätön asentaja voinut poistaa tuon virisoftan. Palautus tosin ei tuohon alkuperäiseen olisi enää onnistunutkaan yhtä helposti vaan olisi pitänyt tilata uusi ohjainlaite Ruotsista.
Mulla olisi muuten yksi ylimääräinen 195hp Hirsch ohjausyksikkö joka sopii vm 03 1.8t/2.0t 9-3SS:ään (ei muihin tietääkseni), jos joku on kiinnostunut semmoisen sopivasti ostamaan.