Jälleen Hirsch ?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Jälleen Hirsch ?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Moi,

Ei hakua käyttämällä sattunut silmään oikein muuta kuin aiheen pyörittelyä, eli jos joku viitsis valottaa:

1. Asennetaanko Saab jälleenmyyjien toimesta Suomessa 1,8t koneeseen Hirsch settiä?
2. Hinta Suomessa asennettuna?
3. Tehdastakuu toimenpiteen jälkeen?

tack!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

1. Asennetaanko Saab jälleenmyyjien toimesta Suomessa 1,8t koneeseen Hirsch settiä?
Asennetaan. Joissakin paikoissa ei ole tarvittavia välineitä, mutta pyrkivät hankkimaan asennuksen ajaksi. Metro-Auto Airportissa oli kyseiset välineet, kun heiltä asiaa tiedustelin.
3. Tehdastakuu toimenpiteen jälkeen?
Tuotteella on Saabin hyväksyntä, joten samalla lailla takuu asennuksen jälkeen.
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ptme »

Oletko MiSa varma tuosta takuusta?
Vielä viime keväänä maahantuoja ilmotti, että Hirsch-viritetyllä NELJÄsylinterisellä 9-3:lla ei ole maahantuojan hyväksymää takuuta (uusiin Aeroihin, samoin kuin 9-5:een on).
Kertoivat, että mikäli auto rikkoutuu moottorista / voimansiirrosta, on itse maksettava korjaus. Rahojaan voi sitten kysellä Hirchiltä. Toiminnalla oli ainakin silloin kuulema tehtaan siunaus (sama toimintatapa Norjassa ja Suomessa).

Eli, onko joku todella selvittänyt Hirchin takuun Saabin maahntuojalta?
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
9-3 Aero
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 19:36

Viesti Kirjoittaja 9-3 Aero »

Kysy Sauli Naskilta GM:ltä p.09-615881 häneltä sain tiedot kaikista Hirschiin liittyvistä asioista ennen kuin omaan Aerooni asennettiin.
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Totta puhuen, asia ei välttämättä ole vedenpitävä sillä asian lupasi tiedustella maahantuojalta liikkeen myyjä. Tiedä sitten varmasti onko soittanut GM:lle vai hankkinut tiedon "ei varmalta" taholta. Päätin hankkia BSR:n joten asia ratkesi omalta osalta. Vielä kun menisi asennuttamaan. :D
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Aihetta sivuten, tuli mieleen että eikös se joku Eteläsuomen Saab jälleenmyyjä myynyt BSR viritettyjä sedaneita ihan uusina, joskus 2004 tjms. Muistankohan tätä nyt oikein?

Tökerösti on hoidettu jostain syystä tuo Hirsch juttu suomessa (yllättäin) kun tuntuu asia olevan aikalailla eri tavalla kuin mitä Hirsch sivu antaa aiheesta ymmärtää.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

1. Asennetaanko Saab jälleenmyyjien toimesta Suomessa 1,8t koneeseen Hirsch settiä?
2. Hinta Suomessa asennettuna?
3. Tehdastakuu toimenpiteen jälkeen?
Kun sattuu olemaan aika akuuttina itselle... Perjantaina pitäisi tulla uutta softaa, vaikkakin Dieseliin. Tarkista GM:ltä, onko tuo 1.8t -paketti tyyppihyväksytty Suomessa.

1. MetroAutolla Tampereella on ohjelmointilaite, jolla softan saa pudotettua suoraan autossa olevaan ohjausyksikköön. Muut joutuvat tilaamaan valmiiksi ohjelmoidun yksikön (jos mahdollistakaan). Ainakin huomenna ja perjantaina ko. ohjelmointilaite on MetroAuto Airportissa.
2. Paketin hinta + tunti töitä. Mun tapauksessa 1500 EUR.
3. On. Tämä on nyt tarkistettu sekä MetroAutosta, että GM:ltä (Sauli Naski). Sauli totesi, ettei näitä myitäisikään jos takuu ei olisi voimassa.

Toisaalta tämän takuun kanssa on varmasti sama asia kuin kaikkien muidenkin takuujuttujen kanssa. Yleensä myyjän ja ostajan näkemys takuun piirissä olevasta asiasta on hieman eri (n. 180 astetta).
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti:Tökerösti on hoidettu jostain syystä tuo Hirsch juttu suomessa (yllättäin) kun tuntuu asia olevan aikalailla eri tavalla kuin mitä Hirsch sivu antaa aiheesta ymmärtää.
No kukaan Saab -jälleenmyyjä ei tietenkään halua myydä mitään tuotetta, mikä katsottaisiin laittomaksi Suomessa, saati sekaantua siitä mahdollisesti esiin tuleviin takuuvastuisiin.

Hommahan on niin, että jos esim. 1.8t:hen laittaa tuon Hirschin stage 1 -virityssarjan, niin auto tulisi muutoskatsastaa, ja sitä ei saa muutoskatsastettua, ellei siihen laita 2.0T (entinen Aero) -mallin jarruja. Siksi jälleenmyyjät varmaan pohtivat, että kannattaako heidän ottaa takuuriski myymällä laitonta tuotetta asiakkaille, koska suurin osa ei varmaan koskaan aio muutoskatsastaa autojaan.

Sveitsissä on keväästä 2006 lähtien ollut myynnissä erikoismalli Saab 9-3 "Eric Carlsson", jossa on mm. Hirschin stage 1 -virityssetti (195 hv, 310 Nm), 17" aluvanteet ja spoileripaketti. Omaan tietooni ei ainakaan ole tullut, että auton jarruja olisi päivitetty millään tavalla:

http://www.saab.ch/main/CH/de/pressreleases/7/index.xml

Harmi vain, että Sveitsi ei ole EU -maa, sillä jos tuo auto olisi saanut tyyppihyväksynnän jossain EU -maassa, niin silloinhan suomalaisten viranpomaisten pitäisi hyväksyä tuollainen auto (tai vastaava) myös Suomessa.

No moni viranomainenhan tietty vähät välittää, mitä EU -alueella on hyväksytty, kun heidän omasta mielestään EU:n kanta ja Suomen laissa ilmoitettu kanta on ristiriidassa toistensa kanssa. Tällaisiin "jääriin" valitettavasti törmää aina silloin tällöin :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saab-lady
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 20:25

Viesti Kirjoittaja Saab-lady »

Turbo Sensonic kirjoitti:Hommahan on niin, että jos esim. 1.8t:hen laittaa tuon Hirschin stage 1 -virityssarjan, niin auto tulisi muutoskatsastaa, ja sitä ei saa muutoskatsastettua, ellei siihen laita 2.0T (entinen Aero) -mallin jarruja.
Sveitsissä on keväästä 2006 lähtien ollut myynnissä erikoismalli Saab 9-3 "Eric Carlsson", jossa on mm. Hirschin stage 1 -virityssetti (195 hv, 310 Nm), 17" aluvanteet ja spoileripaketti. Omaan tietooni ei ainakaan ole tullut, että auton jarruja olisi päivitetty millään tavalla:

http://www.saab.ch/main/CH/de/pressreleases/7/index.xml

Harmi vain, että Sveitsi ei ole EU -maa, sillä jos tuo auto olisi saanut tyyppihyväksynnän jossain EU -maassa, niin silloinhan suomalaisten viranpomaisten pitäisi hyväksyä tuollainen auto (tai vastaava) myös Suomessa.

No moni viranomainenhan tietty vähät välittää, mitä EU -alueella on hyväksytty, kun heidän omasta mielestään EU:n kanta ja Suomen laissa ilmoitettu kanta on ristiriidassa toistensa kanssa. Tällaisiin "jääriin" valitettavasti törmää aina silloin tällöin :evil:
Saab ja Hirsch ei vaadi raskaan auton jarruja moniin virityksiinsä mutta suomen kansallinen määräys menee ohi Tüv paperista. Jos jarrut vaihdetaan maahantuoja kirjoittaa todistuksen että auto on muutettu vertailuautoa vastaavaksi.
9-5 Hirsch A 2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Turbo Sensonic kirjoitti: Hommahan on niin, että jos esim. 1.8t:hen laittaa tuon Hirschin stage 1 -virityssarjan, niin auto tulisi muutoskatsastaa, ja sitä ei saa muutoskatsastettua, ellei siihen laita 2.0T (entinen Aero) -mallin jarruja. Siksi jälleenmyyjät varmaan pohtivat, että kannattaako heidän ottaa takuuriski myymällä laitonta tuotetta asiakkaille, koska suurin osa ei varmaan koskaan aio muutoskatsastaa autojaan.
Okei. Tämä selventää tätä epäselvää asiaa. Ja tottahan se on ,että jos Saabilla on tehokkaampaan laitettu valmiiksi kookkaammat jarrut, samaa periaatetta pitäisi myös viritystapauksessa noudattaa.

Dieselin kanssa homma kuulostaa olevan selvä peli. No, tämmöstä tämä on.
Eli se on sitten jokaisen oma asia jos, ja miten haluaa Bistää Saabin Räyhäkkäämmäksi :roll:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saab-lady kirjoitti:Saab ja Hirsch ei vaadi raskaan auton jarruja moniin virityksiinsä mutta suomen kansallinen määräys menee ohi Tüv paperista. Jos jarrut vaihdetaan maahantuoja kirjoittaa todistuksen että auto on muutettu vertailuautoa vastaavaksi.
Niin, just niin. Sehän tässä onkin ihmeellistä, että jos joku autohin liittyvä on hyväksytty EU -alueella, niin Suomen kansalliset määräykset on ristiriidassa sen kanssa. Pääsääntöhän on, että Suomen lainsäädäntö ja määräykset eivät saisi olla ristiriidassa EU -lainsäädännön ja määräysten kanssa. Näyttää vain siltä, että tämä em. ei koske Suomessa harjoitettavaa autobusinesta :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti:Dieselin kanssa homma kuulostaa olevan selvä peli. No, tämmöstä tämä on.
Eli se on sitten jokaisen oma asia jos, ja miten haluaa Bistää Saabin Räyhäkkäämmäksi :roll:
Ei tuo BSR ole välttämättä ainoa vaihtoehto Hirschin lisäksi. Myös Nordic tarjoaa Hirschin lisäksi tehdastakuuta virityssetteihinsä, mutta heillä ei tietääkseni ole TÜV -hyväksyntää seteilleen (ei kyllä ole BSR:lläkään).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Nuo suomalaiset edustajat siis myyvät Hirschin-settiä vaikkakaan se ei 1.8t kohdalla Saabin lisävarustelistalle kuulu?

Luulisi, että jostainpäin eurooppaa löytyisi hyväksyttyjä autoja ilman jarrujen päivitystä tai, että tuota Sveitsissä myytävää voisi olla ostanut joku muukin...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Nitzgu kirjoitti:...tai, että tuota Sveitsissä myytävää voisi olla ostanut joku muukin...
Vaikuttaa ikävä kyllä siltä, että tuota automallia ei ole myyty muualla kuin Sveitsissä :cry:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin