Nyt alkaa riittämään prkl !!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Nyt alkaa riittämään prkl !!

Viesti Kirjoittaja TKL »

Avaudutaanpas taas pitkästä aikaa tällä hetkellä avoinna olevista ongelmista :evil:

Säädin SID2:sta (auto ei ollut käynnissä) äsken lähinnä ajankulukseni räpläten automaatti-ilmastoinnin oletuspuhallusnopeutta jonka asetin Low -tasolle. Lisäksi kokeilin Kello -toiminnon yhteydessä olevaa Hälytys -toimintoa.

Ihan ok siihen asti kunnes radio mykistyi ja SID -näyttö himmeni lähes olemattomiin toimenpiteiden seurauksena.

Ajattelin että resetit on paikallaan joten virta pois ja kokeillaanpas vaikka laittaa samalla auto käyntiin -> Naks, naks ! häiriövalo tauluun ja herjat Airbagista, luistonestosta ja keskuslukituksesta ja auto ei lähde käyntiin :evil: :evil:

Otin akunkengät irti, ei mitään vaikutusta. Samaa messua edelleen.

Nyt alkaa tosiaan olemaan vitsit vähissä tämän Trollhättanin ihmeen kanssa. Lisäksi kun takapään puslat ovat huollon mukaan vaihtokunnossa 79 tkm ajetusta autosta (ääntelee samoin kuin 200 tkm ajettu B Vectra johon puslien vaihto mekastukseen)
niin onpahan ensimmäinen/viimeinen kerta kun allekirjoittaneella on tällainen ***keleen Drottingholm :evil:
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: Nyt alkaa riittämään prkl !!

Viesti Kirjoittaja Bob »

TKL kirjoitti:Avaudutaanpas taas pitkästä aikaa tällä hetkellä avoinna olevista ongelmista :evil:

Säädin SID2:sta (auto ei ollut käynnissä) äsken lähinnä ajankulukseni räpläten automaatti-ilmastoinnin oletuspuhallusnopeutta jonka asetin Low -tasolle. Lisäksi kokeilin Kello -toiminnon yhteydessä olevaa Hälytys -toimintoa.

Ihan ok siihen asti kunnes radio mykistyi ja SID -näyttö himmeni lähes olemattomiin toimenpiteiden seurauksena.

Ajattelin että resetit on paikallaan joten virta pois ja kokeillaanpas vaikka laittaa samalla auto käyntiin -> Naks, naks ! häiriövalo tauluun ja herjat Airbagista, luistonestosta ja keskuslukituksesta ja auto ei lähde käyntiin :evil: :evil:

Otin akunkengät irti, ei mitään vaikutusta. Samaa messua edelleen.

Nyt alkaa tosiaan olemaan vitsit vähissä tämän Trollhättanin ihmeen kanssa. Lisäksi kun takapään puslat ovat huollon mukaan vaihtokunnossa 79 tkm ajetusta autosta (ääntelee samoin kuin 200 tkm ajettu B Vectra johon puslien vaihto mekastukseen)
niin onpahan ensimmäinen/viimeinen kerta kun allekirjoittaneella on tällainen ***keleen Drottingholm :evil:
Tarkista akku, sillä SS on varsinainen "sähköauto" eli painuiko autosi akun napajännite liian alas kun "rassasit" niitä ACC yms. vermeitä parkissa. Kun jännite painuu tietyn kynnyksen alle - lakkaavat systeemit toimimasta kerralla - välitiloja ei ole.

Muutoinkin jos virta-avaimen jättää off-asentoon - akku saattaa tyhjentyä jo parissa tunnissa.

Mittaa jännite ja tsekkaa, että akussa oleva tarkistussilmä on musta, mikäli se on vaalea - akku on sitten myös vaihtokunnossa.
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Mittaria ei ollut saatavilla mutta Bobin vinkkiä sivuten (kiitos) kokeilin käynnistystä apuvirralla ja lähti tulille ok. 8O

Ei näköjään auta säätää SIDiä pelkät virrat päällä paria minuuttia kauempaa.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Kannattaa varmaan harkita akun vaihtoa....

Itsellä oli akku autosta ihan kuollut, kun hain tuon avk:lta. Oli varmaan vähän aikaa seissyt ilman virtaa, eikä lopulta ottanut ollenkaan virtaa vastaan. Välillä auto starttasi yön seisonnan jälkeen ihan hyvin ja välillä sanoi vaan että "klik". Ei kyllä mitenkään vakuuttanut tuo alkuperäinen akku kestävyydellään. 3 vuotta se kesti 8O
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Joo täytynee vaihtaa akku.
Ei vaan tullut mieleenkään että ongelma olisi johtunut siitä koska ei ole aiemmin oireillut mitenkään sen suuntaisesti.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Vector
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 08:10

Viesti Kirjoittaja Vector »

Samalla tavalla loppui akku meikäläiselläkin -03 SS:sta pari viikkoa sitten. Ihan varoittamatta oli vaan mennyt tyhjäksi.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Niitä akkuja kuolee ku kärpäsiä mitä lukee esim saabcentralia.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Jaa-a, pitäisköhän vaihtaa akku etukätee, enne kuolemaa ja minkälaista suosittelette??
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

pasijalmari kirjoitti:Jaa-a, pitäisköhän vaihtaa akku etukätee, enne kuolemaa ja minkälaista suosittelette??
Jos hyvän haluaa niin, osta Optiman YellowTop -akku. Tuon luulisi kestävän hieman pidemmän aikaa ja rankassakin käytössä.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

tami kirjoitti:
pasijalmari kirjoitti:Jaa-a, pitäisköhän vaihtaa akku etukätee, enne kuolemaa ja minkälaista suosittelette??
Jos hyvän haluaa niin, osta Optiman YellowTop -akku. Tuon luulisi kestävän hieman pidemmän aikaa ja rankassakin käytössä.
Nuo Optiman YellowTop -akut saattavat olla liian korkeita SportSedaneihin ja -Combeihin. Yhteensopivuustaulukotkaan eivät tunne näitä uudempia malleja.

Alkuperäiset akut ovat 190 mm korkeita ja valitettavasti Suomessa 60Ah:n, vaikka olisi ollut huomattavasti järkevämpää varustaa kaikki autot Suomen olosuhteisiin dieselversioiden 70Ah:n akuilla, jotka ovat vain n. 3,5cm pitempiä kuin nuo 60:set.
Viimeksi muokannut Bob, Ma Elo 28, 2006 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Itse laitoin Vartan akun. Malli taisi olla joku blue dynamic 74Ah. Sopi koloonsa kuin nakutettu. Hinta oli jotain vajaa 100€.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Itse olen aiemmin "päivittänyt" akun Exiden X-tra 75Ah/760EN -akkuun. Tuon akun mitat on millilleen samat kuin merkkiliikkeen 70Ah:n akkuvaihtoehdon eli menee "heittämällä" paikoilleen, kunhan päätykiinnikkeen siirtää akkukotelossa siihen pitemmän akun asentoon.

Tuommoinen akku maksaa parikymppiä vähemmän kuin tuo 70:nen Saabilla eli noin 95 euroa.
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Viesti Kirjoittaja TKL »

Itse tuli eilen hankittua 72 A Exide alkuperäisen 70 A:n tilalle joka näytti olevan Tudorin valmistetta. Hintaa 90 e.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Vastaa Viestiin