Saab 93 SC vs. Volvo V50

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
pallep
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 16:03
Paikkakunta: Espoo

Saab 93 SC vs. Volvo V50

Viesti Kirjoittaja pallep »

Olisi autonvaihtoaika lähestymässä vuodenvaihteen tietämissä, ja vaihtoehdot on rajautuneet kahteen, eli Saab 93 SC 1,8t Aut ja Volvo V50 2.4i Aut. Auto tulee työsuhdeautoksi, joten käyttökuluilla ei ole suoranaista merkitystä itselle.

Ongelmia aiheuttaa kuitenkin jälkikasvun kyytiin mahtuminen. Tiedän kyllä, että perheelliselle suositellaan isompia kaaroja, mutta johonkin pitää rajat laittaa, ja niiden pohjalta olen päätynyt tekemään lopullisen valinnan näiden kahden välillä.

Molempiin autoihin mahtuu nelikuisen poikamme turvakaukalo takapenkille aivan hyvin siten, että edessä mahtuu istumaan. Ongelmana vaan on se, miten kaukalon jälkeiset turvaistuimet mahtuvat taakse - tai lähinnä mahtuuko eteen istumaan sen jälkeen ;D Mitkä ovat foorumilaisten kokemukset Saabin osalta, kuinka tila riittää sen jälkeen, nimenomaan istuimien osalta? Muutoin kyllä mahdumme kyytiin ihan hyvin.

Muutakin huomionarvoista voi ja kannattaa kertoa näiltä osin.
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Aluksi, en omista kumpaakaan.

Kävin kaksi viikkoa sitten koeajamassa mainitsemasi V50 volvon.
Suuri pettymys oli koneen tehottomuus yhdistettynä automaattilaatikkoon.
Ajomelu oli alhainen ja ajettavuus muuten hyvä ja ovet jämäkän oloiset. Jos edes harkitset volvoa 2.4i moottorivaihtoehdon voit unohtaa.

Saabin 1.8t on automaattinakin tehokkaan tuntuinen. Tilaa on molemmissa melkein yhtä paljon, mutta jos pitäisi arvata volvo on pienempi. Volvoa ei kannata ostaa vain siksi, että saa "volvon" ,kun naapurin sedälläkin on.

Noista autoista saab vie voiton 6-2 :lol:

Saab ketterämpi ja ajotuntuma parempi eikä ole "kaikkien uusrikkaiden auto"

Volvossa ehkä hieman jämäkämpi kori ja alusta.

Itseppä kysyit
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Minä kokeilin molempien takakonttiin meidän vaunujamme ja Saabiin menivät siten, että sain vielä golfbaginikin mahtumaan mukaan mutta Volvossa en molempia saanut muuta, kuin päällekäin. Tilaa oli Saabissa omasta mielestäni paremmin ja vaiko nekö vaan osannut kuormata Volvoa...

Ajoltaakin Saab oli parempi, joten siihen päädyttiin(viimeisenä vaihtoehtona oli Mazda6).
pallep
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 16:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pallep »

ruohonet80 kirjoitti:Aluksi, en omista kumpaakaan.

Kävin kaksi viikkoa sitten koeajamassa mainitsemasi V50 volvon.
Suuri pettymys oli koneen tehottomuus yhdistettynä automaattilaatikkoon.
Ajomelu oli alhainen ja ajettavuus muuten hyvä ja ovet jämäkän oloiset. Jos edes harkitset volvoa 2.4i moottorivaihtoehdon voit unohtaa.

Saabin 1.8t on automaattinakin tehokkaan tuntuinen. Tilaa on molemmissa melkein yhtä paljon, mutta jos pitäisi arvata volvo on pienempi. Volvoa ei kannata ostaa vain siksi, että saa "volvon" ,kun naapurin sedälläkin on.
Moottorista olen samaa mieltä - Volvon osalta vaan T5 on tuhottoman kallis, eli 2.4i jää ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi. Vaikka numeroiden perusteella se (varsinkin automaattina) pesee Saabin mennen tullen, todellisuus tuntuu vähintäänkin toiselta. Ajettavuus taas oli Volvossa paljonkin enemmän minun makuuni, hyviä toki molemmat.

Ongelmana on se, että lastenistuimen kanssa Saabiin tuntui jäävän huonommin tilaa... Jos joku pystyy vahvistamaan, että isompikin sellainen sinne menee, niin sitten voisi kallistua Saabiin. Täytyy varmaan käydä lastentarvikeliikkeessä tutkimassa... :)
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ptme »

Olihan tiuo Volvo minullakin vaihtoehtona.
Syynä hylkäämiseen lähinnä todella matala tavaratila (suojapeiton alla), alas jäävä aukaistu tavaratilankansi (löin heti pääni), auton ristiriitaisuus (2.4 litrainen mylly "mazda 3:ssa") ja hyvät kokemukset edellisestä SS:tä.

Ja siihen Saabin menopuoleenhan löytyy halvalla hyviä pikaratkaisuja...
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
pallep
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 16:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pallep »

ptme kirjoitti:Ja siihen Saabin menopuoleenhan löytyy halvalla hyviä pikaratkaisuja...
Pyysin tarjouksen Hirschin kanssa, eli huomioitu tuotakin.. :wink:

Täsmennettäköön muuten, että Volvon 2.4i on se 170-heppainen versio, jonka kulkupuoli periaattessa riittää kyllä. Tilat ovat nyt enää se ratkaiseva tekijä.
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Hyvä että ajattelet noinkin pitkälle, ja kokemuksesta voin sanoa, että turvapenkin kanssa tulee todella ahdasta. Itse olen 182cm pitkä ja ei puhettakaan, että sain hyvän asennon jos turvapenkki oli takanani. Vaikka vedin etupenkin todella eteen, niin ahdasta oli lapselle. Saab 9-3 ei varmasti tässä suhteessa ole yhtään sen huonompi kuin 50 "Vulvakaav". Itse jouduin juuri vaihtamaan autoa kyseisen ongelman takia, toki mulla on jo 3 lasta mikä vielä aiheuttaa lisä vaatimuksia.

Tulin vielä lisäämään, että kokemusta ei ole farmariversiosta enkä tiedä onko siinä enemmän tilaa takapenkkiläisille. Vielä sen verran, että kyllä Saabi on parempi auto kuin "Vulva".
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Minä kävin ennen SC:n hankintaa kokeilemassa V50:ä ihan vilpittömin mielin. Meille ei Ovlovia kylläkään tule...like ikinä :D

Vaikka koetin suhtautua edes jokseenkin objektiivisesti, olin kyllä tosi pettynyt. Ajettavuus oli kylläkin hyvä samoin kuin ehkä Volvon paras ohjaus (á la Ford Focus). Tilat olivat luokattomat - tavaratila oli niin matala että harvoin tulee vastaan. Takapenkille olisi mahtunut jos ei olisi ollut jalkoja - kokeiltiin Graco Cosmic-istuimella enkä ainakaan minä saanut sitä takapenkille selkä menosuuntaan niin, että joku olisi oikeasti voinut istua etupenkillä mukavasti.

Vaikka en ole kuin tavallisen kokoinen (183/80) niin jotenkin V50 tuntui liian pieneltä - ovi oli vasemmassa kädessä kiinni eikä muihinkaan suuntiin ollut ilmavuutta.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
JiiEe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2006 12:15

Viesti Kirjoittaja JiiEe »

Omassa SC:ssa lapsia kyydissä, mutta eivät enää käytä turvaistuimia. Eli hyvin mahdutaan.

Tuttavalla kuitenkin sattui olemaan reilun vuoden sisään peräkkäin ensin V50 ja sitten SC + takapenkillä turvaisuimessa istuva nuori mies selkä menosuuntaan. Molemissa apukuskin puolella edessä istuneena voin todeta, ettei kummassakaan istunut normaalissa asennossa. Mutta oma kokemukseni kuitenkin oli, että SC oli mukavampi. Kun penkkiä ei voinut säätää oli istuttava miten pystyi, mutta SC:ssä oli jotenkin mukavampi/tilavampi olotila. Pitkän matkan siis istuisin ilman muuta mielummin SC:ssä kuin V50:ssä.

Tavaratilojen osalta SC vie selkeän voiton, kuten tässäkin topicissa on jo tullut mainittua. Molempiin lastenrattaat meni tuttavallani hyvin, mutta SC:hen jäi paremmin tilaa muullekin roinalle + Volvon tavaratila on todellakin matala.

Ja jos edelleen mietityttää, ja tilakysymys on ratkaiseva, käy ihmeessä kokeilemassa penkkiä molempiin taakse. Jos se menee Volvoon paremmin, niin kyllä ihmettelen...
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itse oikeastaan puhtaasti fiilispohjalta valitsisin Saabin. Mietin vain, että onko molempien ehdokkaiden dieselit verotusarvoltaan kuinka paljon noita bensaversioita kalliimpia? Saabilla todennäköisesti on, koska 1,8t:n ja 1,9TiDin hintaero on aika selkeä. Folfolla on puolestaan PSA-konsernin 1,6 HDi, jonka kuvittelisi hinnan puolesta olevan samaa luokkaa tuon 2,4:n kanssa ja suoritusarvoiltaan luultavasti ihan toiselta planeetalta bensaan verrattuna. Tiedä sitten, saako dieselin perään tomaattia. Saabilla taitaa saada.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
pallep
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 16:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pallep »

Jos massi kestää niin volvoon saa 180-heppaisen diisselin automaatilla. Hintaa tosin on lähemmäs viittä kymppiä, mutta eipä jää kulkupuolesta kiinni. Kaksilitraisen dieselin saa about samalla hinnalla kuin 170-heppaisen bensakoneen, suorituskykykään ei ole huono, tosin keppivaihteisiin joutuu tyytymään.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Joo. Tältä foorumilta kun kysyy niin saa taatusti Saabistin mielipiteen aiheeseen 8) Mutta jokatapauksessa, tuo V50 oli itsellä myöskin yksi mielenkiinnon kohde kun uutta autoa valittiin. Pieneltähän se 9-3 SC:n rinnalla vaikuttaa, mutta ilmeisesti vai "vaikuttaa" koska mittojen perusteella aikalailla samaan kokoluokkaan asettuu. Jotain eroja tosin, mutta valmistajien sivuilta saa tarkat speksit. Esim raideleveys oli V50:ssä isompi ja jotain tämmöstä. Fiilis/imago puolelle taitaa valinta pitkälti perustua, koska molemmissa on puolensa. V50 tarjoaa mahdollisuuden nelivetoon jne. Ehdottomasti, jos tosissaan molempia harkitset niin täytyy päästä tekemään back-to-back vertailu. Otat toisen kojolle, ja siitä sitten toiseen liikkeeseen vertaamaan.

Lähipiiristä vahvasti negatiivista kommenttia (tutulla oli vajaan vuoden uusi V50) saanut auto ei tosissaan ollut mulla vaihtoehto, mutta tutustua kuitenkin piti. En moiti tuota autoa. Ymmärrän, jos joku sen valitsee. Saahan sitä sitten ajaa Volvolla.. Eikai kukaan tuota tilojen vuoksi ostakkaan, silloin tulee kyseeseen eri autot. Mutta näppärä, sporttinen ja turvallinen auto.

..Ja vielä lopuksi se oma vahva mielipide, noilla kaikille mainitsemillani alueilla 9-3SC vie voiton 6-0, ollen näppärämpi, sporttisempi, turvallisempi ja komiampi! :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti:..Ja vielä lopuksi se oma vahva mielipide, noilla kaikille mainitsemillani alueilla 9-3SC vie voiton 6-0, ollen näppärämpi, sporttisempi, turvallisempi ja komiampi! :lol:
Ja yksilöllisempi kuin johonkin harmaaseen massaan sulautuva Volvo :wink:

Volvo on ollut haluttu auto suomalaisten keskuudessa ja kuulemma myydyin iso auto. Saattaa juuri johtua auton hinnasta, sillä hinnat alkaen mallit ovat halvempia kuin Saabilla, BMW:llä, Audilla tai MB:llä. Ja suomalainenhan tunnetusti ostaa sitä, mikä on halvinta :wink:

Saabilla ei tuossa vertailussa ole mielestäni muuta hävittävää, kuin että Volvoon saa nelivedon, mutta Saabiin ei (ainakaan vielä).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Turbo Sensonic kirjoitti: Ja yksilöllisempi kuin johonkin harmaaseen massaan sulautuva Volvo :wink:
Nii-in. Tähän kaveri toteskin kerran, että tais olla marketin parkkipaikalla Volvoporukan potkijaiset kun jokatoinen auto oli harmaa V70 Kuva
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Marko A kirjoitti:Nii-in. Tähän kaveri toteskin kerran, että tais olla marketin parkkipaikalla Volvoporukan potkijaiset kun jokatoinen auto oli harmaa V70 Kuva
Jep. Mutta sitten meistä suomalaisista löytyy myös sellaisia tyyppejä, jotka juuri haluavat sulautua harmaaseen massaan, jotta ei pistäisi millään tavalla ulos yksilöllisyydellään :wink:

Huh, onneksi en itse kuulu tuohon em. ryhmäänKuva Muutenhan sitä ajelisi jo harmaalla Toyota Corollalla tai Volvo V70:llä :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin