Saab 93 SC vs. Volvo V50

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Olen istunut myös V50:ssä :oops: , mutta puolustuksekseni voin sanoa, että ajanut en ole :D .

Anyway - V50:nen ja S40:nen ovat mielestäni äärettömän ahtaita sivusuunnassa - kuljettajalle tuo oviverhoilu tulee "päälle" eli minua ainakin häiritsi kun joutui pitämään kättä oviverhoilun päällä mahtuakseen edes joten kuten istumaan suorassa kuskin paikalla. En edes vertailisi Saabin kanssa.

Parempi vertailukohde olisi Volvon S60 matkustamon tilojen osalta - farmaritiloja vertailtaessa V70 on sitten kyllä huomattavasti isompi.
pallep
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 16:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pallep »

Marko A kirjoitti:Joo. Tältä foorumilta kun kysyy niin saa taatusti Saabistin mielipiteen aiheeseen 8)
Näinhän se menee :D Eli tämä oli ihan tietoinen valinta. Toki kyselin samaa Volvoilijoiden foorumilta :) Sieltä yllättäen tuli huomattavasti vähemmän kommentteja.

Taitaa lopullisen valinnan ratkaista liikkeiden tarjoukset. Molemmissa on puolensa, Saabissa kone on varsinkin "Hirschattuna" ihan omaa luokkaansa, mutta V50 taas on hiljaisempi ja parempi ajaa (IMHO) - ei Saabikaan huono ole, ei missään nimessä. Tästä saan varmaan kuulla vielä... :lol:
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja lannoite »

En kyllä käsitä kun joidenkin mielestä on niin hienoa omistaa Volvo. Tuntuu että V70:n on nykyään joka toisella suomalaisella. Itsekin ostan Volvon heti kun huomaan, että se on parempi kuin Saab. Mutta en missään tapauksessa vain koska niin moni muukin ostaa.
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

lannoite kirjoitti:En kyllä käsitä kun joidenkin mielestä on niin hienoa omistaa Volvo. Tuntuu että V70:n on nykyään joka toisella suomalaisella. Itsekin ostan Volvon heti kun huomaan, että se on parempi kuin Saab. Mutta en missään tapauksessa vain koska niin moni muukin ostaa.
Yksi asia, joka saattaa vaikuttaa Volvon "paremmuus mielikuvaan" on paremppi moottoritarjonta. Saabilla diesel-moottorit ovat olleet (ovat?) melko surkeita esityksiä. Kuitenkin tuon kokoluokan autoista melko iso osa ostetaan dieselinä.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Viesti Kirjoittaja mek »

Olen koeajanut myös Volvon S40 2.0 D. Saabin nykyisin käyttämä 1.9 TIDS on suorituskyvyltään, käyttöominaisuuksiltaan ja kulutukseltaan täysin kilpailukykyinen Volvon (Ford) dieselin kanssa. V50:een saa myös Volvon oman D5:n.

Työkaverin Volvo V50 T5 on jättänyt useamman kerran tien päälle kieltäytyen käynnistymästä. Muutaman kerran moottorinohjausjärjestelmä on pudottanut tehot minimiiin havaittuan jonkin olemattoman vikakoodin, kerran kesken ohituksen (näin kävi myös Tuulilasin/TM:n kestotestissä). Näistä ongelmista en ole 9-3:ssa kuullut niin usein, toki Volvoja on enemmän liikenteessäkin.
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

mek kirjoitti:Olen koeajanut myös Volvon S40 2.0 D. Saabin nykyisin käyttämä 1.9 TIDS on suorituskyvyltään, käyttöominaisuuksiltaan ja kulutukseltaan täysin kilpailukykyinen Volvon (Ford) dieselin kanssa. V50:een saa myös Volvon oman D5:n.

Työkaverin Volvo V50 T5 on jättänyt useamman kerran tien päälle kieltäytyen käynnistymästä. Muutaman kerran moottorinohjausjärjestelmä on pudottanut tehot minimiiin havaittuan jonkin olemattoman vikakoodin, kerran kesken ohituksen (näin kävi myös Tuulilasin/TM:n kestotestissä). Näistä ongelmista en ole 9-3:ssa kuullut niin usein, toki Volvoja on enemmän liikenteessäkin.
Lähdetäänkö Ovlovin korruptoivan vaikutuksen tielle :) Jos sanotaan vaikka joku pösö ränkkää kestotestissä niin, että yhtenä aamuna ei kaukokeskuslukitus toimikaan tai ovi jäätyy niin sehän kertoo valmistuksen heikosta laadusta. Jos Ovlov jättää tielle tai päättää ryhtyä surmanloukuksi kesken ohituksen niin kyseessä on vain ensimmäiseen mallivuoteen liittyviä hienosäätöjä.

Minä en itse voi koskaan kuvitella hankkivani Ovlovia sen "jumalattoman paljon hienompi ja parempi" kuin mikään muu -imagon takia. Tässä varmaan saa hieman purkautua (perhepiirissä kun ollaan) mutta minusta tuntuu, että ihmiset ostaa Volvon ihan muista kuin ominaisuussyistä ( ei sillä, ominaisuuksien puolesta Volvo pärjäisi ihan hyvin). Volvon hankkiminen on statement - minulla menee hyvin ja haluan siitä kertoa tällä hankkimallani kiesillä, josta ei kukaan pahastu mutta kaikki tietävät sen olevan vähän parempi.

Niin eniten tässä tietysti ärsyttää se, että Volvo (yhtenä turvallisuusajattelun kärkimerkeistä) omii suunnilleen kaikki turvavarusteet itselleen. Volvo ei varmaan ole tehnyt kovinkaan paljon korjatakseen käsitystä siitä, että turvapuskurit, sivutörmäyssuojat, ajovalonpesimet ja whiplash-suoja eivät suinkaan ole Göteborgista lähtöisin, saakelin varkaat :)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

saab93f kirjoitti:Niin eniten tässä tietysti ärsyttää se, että Volvo (yhtenä turvallisuusajattelun kärkimerkeistä) omii suunnilleen kaikki turvavarusteet itselleen. Volvo ei varmaan ole tehnyt kovinkaan paljon korjatakseen käsitystä siitä, että turvapuskurit, sivutörmäyssuojat, ajovalonpesimet ja whiplash-suoja eivät suinkaan ole Göteborgista lähtöisin, saakelin varkaat :)
Puhumattakaan turbosta :wink: Ei tainnut 240 kuitenkaan olla se ensimmäinen ruotsalainen massatuotantoon päätynyt turbolla varustettu automalli :wink:
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, To Syys 21, 2006 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
MRe
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 11:20

Viesti Kirjoittaja MRe »

Jos massi kestää niin volvoon saa 180-heppaisen diisselin automaatilla.
Niin, kuten jo itsekin viittasit, niin Saabiin saa 1500:lla 175/350 (370 man.) dieselin. TiDS:stä tosin, TiD:hen ei Hirssillä ole pakettia.
Bugracer
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 13:20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Bugracer »

Itse en myöskään omista kumpaakaan mainitsemistasi autoista. Olen nyt kuitenkin päätynyt Saabiin, ja tilaus tehdään kuun loppuun mennessä. Joten jonkin verran 'puolueellista tietoa tulossa' :)

Listalla ennen Saabia oli mukana myös V50, mutta yhdyn kyllä useaan kommenttiin tiloista. Ne ovat mielestäni huomattavasti pienemmät (vaikka ei Saabi 93 mikään tilaihme ole.)

Itse suosittelisin testaaman kuten itse tein. Meillä minä ajan, ja hallitus istuu vieressä. Vajaa nelivuotias poikani istuu kasvot menosuuntaan vaimoni takana, turvaistuimessa.

Kannattaa ottaa koko perhe mukaan sovittamaan. Vaimo etupenkille ja penkin säädöt niin että malttaa istua siinä 6 tuntia. Turvaistuin taakse ja poika kyytiin. Nyt tiedät mahtuuko vai ei. Jos perheen parempi puolisko myös ajaa, kannattaa kokeilla myös toisinpäin.

Volvoon meni kyllä myös, mutta takakontti on niin paljon pienempi, että se vaikutti päätökseen. Tunnetta oli sen verran mukana että ahdettu kone vei sydämmen, ja kun vaimon mielestä (oikeutetusti?) joka toinen vastaantulija on Volvo, oli ero näiden välillä selvä.

Muuten Vulva oli ihan ok peli. Onnea auton valintaan.

P.S. Vaikka palstalaiset ovat varmasti 'hieman puolueellista sakkia' :wink: , aika objektiivista mielipidettä tuntuu löytyvän.
Saab 93 SC 1.8tA Vector Hirsch -07

** Volvo on ihan ok. Jos haluatte kehuja, se maksaa ekstraa **
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bugracer kirjoitti: Tunnetta oli sen verran mukana että ahdettu kone vei sydämmen, ja kun vaimon mielestä (oikeutetusti?) joka toinen vastaantulija on Volvo, oli ero näiden välillä selvä.
Joo, ihan oikeutetusti. Suomalaiset keskivertoautoilijat ostavat Toyota Corollan ja sitten kun tulee vähän enemmän "massia", niin ostetaan Volvo, koska muillakin on sellainen. Volvon mallilla ei niin ole väliä, pääasia että on sellainen (vaikkakin se olisi S40 1.6) :wink:

Olen parin kuluvan vuoden aikana nähnyt aika monta S40 1.8 -työsuhdeautoa. Siinäkin auton hankinnan taustalla on varmaan se asia, että se on Volvo ja muillakin on sellainen. Tuolla 1.8:n hinnalla olisi esim. saanut Sport Sedan 1.8i:n (kuten minä tein) ja nyt tämän vuoden aikana olisi "rimaa hipoen" voinut saada jopa Turbo "ties-mikä-nimi-edition" 1.8t:n, jossa on sentään turbo 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pallep
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 16:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pallep »

Ongelmaksi tuntuu muodostuvan lähinnä se, ettei liikkeiltä saa tarjousta 8O Länsi-Autoa ei kiinnosta myydä tippaakaan koko autoa, ei onnistunut edes koeajo, mielenkiinto muutenkin nollassa. MetroAutossa homma toimi kyllä muuten, mutta edes kahden pyytämisen jälkeen en vieläkään ole saanut tarjousta autosta. Nämä kun tarvitaan, jotta leasing-yhtiö pystyy laskemaan kk-kulut työnantajalle.

Näihin kokemuksiin pohjautuen en yhtään ihmettele, että Saabin myynti on varsin heikkoa. PK-seudun jälleenmyyjillä on vielä hetkinen aikaa korjata tilanne, mutta puhutaan enää parista päivästä - huonolta näyttää. :roll:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pallep kirjoitti:Länsi-Autoa ei kiinnosta myydä tippaakaan koko autoa, ei onnistunut edes koeajo, mielenkiinto muutenkin nollassa.
Missä Länsiautossa kävit?

Käypä Vantaan Variston Länsiautossa "vaivaamassa" Käri Räihää tai Janne Peuraa. He ovat erittäin ystävällisiä ja varmasti myyvät mielellään auton sinulle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Ota listalle myös Lohjan PP-Auto. Omassa tapauksessani sain Länkkäristä huonoimman hinnan uudesta autosta sekä myös vaihtohyvityksen. Soittivat kyllä perään ja ihmettelivät miten joku voi tehdä paremman tarjouksen, mutta eivät edes yrittäneet tehdä korottaa tarjousta 8O .

Kaveri joka arpoi Mazda6 ja Saab 9-3 SC:n välillä oli tyrmistynyt Länkkärin koeajoon ja väitti että koeajossa piti maksaa omat bensat eli antoivat lienee melkein tankkityhjän auton ajoon... Valitsi muuten sitten Mazda6:n :evil: . Toivottavasti päädyt kuiten Saabiin sillä kyllähän se V50 hakkaa. Olin kyydissä viikonloppuna ja kyllä oli pieni :wink: .
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Tosiaan, niin kannattaa ottaa huomioon aivan kuten alkuperäinen kirjoittaja vaikuttaa tekevänkin, VÄLIRAHA. Itse ihimettelen voimakkaasti Saab jälleenmyyjien erittäin matalaksi hinnoitetun vaihtoSaabin hinnan, aivan kuten minulla tehtiin (Suorastaan haluttomuus vaihtaa). Mutta jos väliraha olis sama turboSaabin ja 170 heppasen Vulvan kanssa, niin ehdottomasti Saab. Itse en ole maailman merkkiuskollisin autonomistaja, vaan väliraha ratkisee aina tietyin edellytyksin. Saabjälleenmyyjät tuntuu uskovan, että Saabisti vaihtaa joka tapauksessa aina Saabin, oli väliraha mikä tahansa. Minulla ei käynyt tällä kertaa niin, valitettavasti koska Saab on hyvä auto, mutta rajansa kaikella.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Kannattaa käydä mäkelän autossa järvenpäässä. Tuttu osti sieltä 9-3 turboeditionin, ja ero länsiauton parhaaseen tarjoukseen oli melkein neljä tonnia!! Antoivat kyllä pösö 307 vaihdossa, mutta niin suuri ero on kuitenkin huomattava..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Vastaa Viestiin