Saab 93 SC vs. Volvo V50

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

vjbremer kirjoitti:...Antoivat kyllä pösö 307 vaihdossa...
Tässä saattaa olla kysymys siitä, että autoliike halusi auttaa kaverin oikeasti AUTOILUN alkuun... :wink: .
ajma
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Heinä 13, 2006 15:03

Viesti Kirjoittaja ajma »

Aluksi, minäkään en omista kumpaakaan.

Minulla oli kuluneella viikolla yön yli koeajossa 1.8t SC ja 2.4i V 50, molemmat manuaalilootalla.

Ajomelu oli molemmissa alhainen, mutta Volvossa vielä Saabia parempi. Muussakin ajokäyttäytymisessä Volvo oli enemmän minun mieleeni.

Tilaa on molemmissa kokolailla yhtä paljon, enkä kokenut ahtauden tunnetta Volvossa, mikä muuten tällä palstalla tuntuu olevan melko yleistä.

Noista autoista Volvo vie voiton 5-3.

Volvoa ei minusta kannata jättää ostamatta vain siksi, että saa naapurin sedälläkin on sellainen.

Vaihtaisin 9000 CD koska vain kumpaan tahansa yllä mainituista.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Olikohan se TM, vai mikä, mutta olivat jokatapauksessa laittaneet V50:n samaan vertailuun BMW:n 1-sarjalaisen kanssa - eiköhän sekin kerro jotakin tiloista, noin niinkuin tämän keskustelupalstan ulkopuolisena näkemyksenä.

Omasta mielestäni ko. volvoissa käytetty pohjalevy sanelee hyvin pitkälle mahdollisuudet auton tilaratkaisuille ja kuten tunnettua tuo sama pohjalevy on käytössä muutoin aivan eri segmentin autoissa eli esim. Ford Focuksessa ja Mazda 3:ssa.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Bob kirjoitti:Olikohan se TM, vai mikä, mutta olivat jokatapauksessa laittaneet V50:n samaan vertailuun BMW:n 1-sarjalaisen kanssa - eiköhän sekin kerro jotakin tiloista, noin niinkuin tämän keskustelupalstan ulkopuolisena näkemyksenä.

Omasta mielestäni ko. volvoissa käytetty pohjalevy sanelee hyvin pitkälle mahdollisuudet auton tilaratkaisuille ja kuten tunnettua tuo sama pohjalevy on käytössä muutoin aivan eri segmentin autoissa eli esim. Ford Focuksessa ja Mazda 3:ssa.
Ja taisi olla keväisessä TM:ssä Volvo V70 samassa vertailussa SC:n kanssa. En nyt ihan tarkkaan muista, mutta penkkitilojen osalta taisi SC olla vähintääkin tasavertainen (ainakin senttimittarilla). Tavaratiloissa taisi tulla pataan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Henkka #2283 kirjoitti:
Bob kirjoitti:Olikohan se TM, vai mikä, mutta olivat jokatapauksessa laittaneet V50:n samaan vertailuun BMW:n 1-sarjalaisen kanssa - eiköhän sekin kerro jotakin tiloista, noin niinkuin tämän keskustelupalstan ulkopuolisena näkemyksenä.

Omasta mielestäni ko. volvoissa käytetty pohjalevy sanelee hyvin pitkälle mahdollisuudet auton tilaratkaisuille ja kuten tunnettua tuo sama pohjalevy on käytössä muutoin aivan eri segmentin autoissa eli esim. Ford Focuksessa ja Mazda 3:ssa.
Ja taisi olla keväisessä TM:ssä Volvo V70 samassa vertailussa SC:n kanssa. En nyt ihan tarkkaan muista, mutta penkkitilojen osalta taisi SC olla vähintääkin tasavertainen (ainakin senttimittarilla). Tavaratiloissa taisi tulla pataan.
Itse asiassa SC:ssä ja V70:ssa oli TM:n mittausten mukaan litralleen saman kokoinen tavaratila. Kyllä joka kohdan mittojen + fiilisten perusteella se Focus eikun V50 on 9-3 SC:tä pienempi. Kaikkein selvimmin tilojen pienuuden huomaa takapenkillä (lähinnä polvitila) ja tavaratilassa - Volvossa on luultavasti maailmanhistorian matalin farmarikorin kontti :D
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
pallep
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 16:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pallep »

saab93f kirjoitti: Itse asiassa SC:ssä ja V70:ssa oli TM:n mittausten mukaan litralleen saman kokoinen tavaratila. Kyllä joka kohdan mittojen + fiilisten perusteella se Focus eikun V50 on 9-3 SC:tä pienempi. Kaikkein selvimmin tilojen pienuuden huomaa takapenkillä (lähinnä polvitila) ja tavaratilassa - Volvossa on luultavasti maailmanhistorian matalin farmarikorin kontti :D
Häh...?? Nyt ei ymmärrä?

http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?mak ... ar=0400115
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?mak ... r=04000661
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?mak ... r=03300196

En minä noista kyllä Saabia isommaksi saa...
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Eikös ne TM:ssä käytä perinteisesti niitä koreja mittauksessa? Nuo litralukemat ei aina kerro kaikkea, myös kontin muoto/korkeus ratkaisee paljon.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Jos lukaiset tai katsot TM:n netistä sellaiset vertailut, joissa nuo Ovlovit ovat olleet mukana. V50 oli kisassa Audin BMWn ja Mersun kanssa ja V70 tuossa vuoden ekan numeron farkkutestissä. V50:n tavaratilan kooksi TM sai mitattua 320 litraa ja V70:n ja SC:n molempien 470 litraa.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ollanpa sitten ilkeitä ja otetaan tuohon vertailuun mukaan OPEL ASTRA!! :)

Naurettavaaa eikö totta, mutta 9-3 on tehty samalla pohjalevylle ja on olevinaan kokoluokkaa isommassa sarjassa ja premiummerkki ja kaikkea...paskat! :)

http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?mak ... =029002136

Astra farmari:
Mitat
Pituus 4515 mm
Leveys 1794 mm
Korkeus 1500 mm
Akseliväli 2703 mm

Tavaratila normaaliasennossa, VDA mitattu 500 l
Tavaratila maksimikoossa, VDA mitattu 1590 l

Saab "Sport" Combi, (Miten sana "sport" liittyy autoon, minkä kiihtyvyys on yli 10sek 0-100km/h ??? )

Mitat
Pituus 4654 mm
Leveys 1762 mm
Korkeus 1507 mm
Akseliväli 2675 mm

Tavaratila normaaliasennossa, VDA mitattu 421 l
Tavaratila maksimikoossa, VDA mitattu 1273 l

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

peinu kirjoitti:Ollanpa sitten ilkeitä ja otetaan tuohon vertailuun mukaan OPEL ASTRA!! :)

Naurettavaaa eikö totta, mutta 9-3 on tehty samalla pohjalevylle ja on olevinaan kokoluokkaa isommassa sarjassa ja premiummerkki ja kaikkea...paskat! :)

http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?mak ... =029002136

Astra farmari:
Mitat
Pituus 4515 mm
Leveys 1794 mm
Korkeus 1500 mm
Akseliväli 2703 mm

Tavaratila normaaliasennossa, VDA mitattu 500 l
Tavaratila maksimikoossa, VDA mitattu 1590 l

Saab "Sport" Combi, (Miten sana "sport" liittyy autoon, minkä kiihtyvyys on yli 10sek 0-100km/h ??? )

Mitat
Pituus 4654 mm
Leveys 1762 mm
Korkeus 1507 mm
Akseliväli 2675 mm

Tavaratila normaaliasennossa, VDA mitattu 421 l
Tavaratila maksimikoossa, VDA mitattu 1273 l
Missä vaiheessa ne on vaihtaneet tuotannon Vectran pohjalevyltä Astran pohjalevylle?

Käsittääkseni Vectra ja 9-3:nen (en puhu nyt wanhoista malleista) ovat samalla pohjalevyllä (niin hyvin nyt kun ylipäätään voidaan puhua eri autojen pohjautumisesta samalle pohjalevylle). Eli molemmat ovat jokatapauksessa samaan segmenttiin/kokoluokkaan suunnattuja tuotteita.

Tuossa aiemmin viitattu Volvo V50 on taas rakennettu alempaan segmenttiin (pienempiin autoihin) suunnatulle pohjalevylle, jota käytetään esimerkiksi Mazda 3:ssa, Ford Focuksessa...).

Nimityksiä malleille on monia yksi muiden joukossa on Sport:kin, mielestäni ei kuitenkaan niin hupaisa, kuin joskus aiemmin joihinkin malleihin yhdistetty Coupe-nimitys...
SportSedan
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SportSedan »

peinu kirjoitti:Ollanpa sitten ilkeitä ja otetaan tuohon vertailuun mukaan OPEL ASTRA!! :)

Naurettavaaa eikö totta, mutta 9-3 on tehty samalla pohjalevylle ja on olevinaan kokoluokkaa isommassa sarjassa ja premiummerkki ja kaikkea...paskat! :)
Kannattaisi ottaa asioista selvää ennenkuin alkaa itseään nolaamaan,
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3

Tällä foorumilla muutenkin vituttaa katsoa tätä "aito Saab" asennetta,
persaukisten perusteluja sanon minä. :evil:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

peinu kirjoitti:Saab "Sport" Combi, (Miten sana "sport" liittyy autoon, minkä kiihtyvyys on yli 10sek 0-100km/h ??? )
Käy ajamassa niin tiedät. 8O

Aivan sama minkä Saabin jälkeen lähdet ajelulle. Ei 0-100 vielä kerro paljoa auton urheilullisuudesta. Toki jos ei nyt ihan silti 1,8i versiota käy ajamassa. Suosittelen. SS/SC pääsee mutkasta tietä näkymättömiin, ja vielä kohtuullisen helposti :wink:

Ja niinkuin varmaan hyvin tiedät niin nuo Saabin ilmoittamat 0-100 lukemathan ei ole semmosia, että ihanne olosuhteissa semmonen 45kg painoinen ammattikuski kykenee niihin :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
SportSedan
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SportSedan »

Marko A kirjoitti: Käy ajamassa niin tiedät. 8O
Se on just näin, uusi 9-3 on mielestäni paras Saab tähän asti.
Perusteluna on pitkät kokemukset jokaisesta edellisestä mallista.

9000 oli hyvä auto, aikanaan. Ei sillä nykyään kannata rintaa röyhistellä.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Niin. Taitaa vain Peinu kiusallaan koettaa liekittää meitä ----> Kuva siitäs-sai!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja saab93f »

35 tkm takana eikä voisi vähempää harmittaa että tuli SC laitettua. Meillä oli ennen Saabia kuutos-mazda, joka ei 17" tassuilla ole lainkaan hullumpi ohjastettava (itse asiassa hemmetin hyvä) mutta kyllä Saabilla saa hymyn huulille motarin rampissa tai sopivan mutkaisella tiellä. Eilen ajelin lentokentältä kotia kohti ja matkalla on noita kiertoliittymiä. Kun ei ollut ketään edessä niin pystyi laskettamaan huomattavalla nopeudella läpi ilman minkäänlaista draamaa. Auto tuntuu aivan kuin sanovan "kokeilepa vielä vähän kovempaa".
Ja vaikka kuulostaa jo kuluneelta, oli ihan kiva napsauttaa parkkipaikan parhaan näköinen auto auki ja hypätä rattiin :D
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Vastaa Viestiin