Tyhjäkäynnin ongelmat
Tyhjäkäynnin ongelmat
2005 mallisessa 93 1.8t:ssä on ollut uudesta lähtien tyhjäkäynnin kanssa ongelmia. Ongelma on seuraavanlainen: Auton käydessä tyhjäkäyntiä kierrokset nousevat noin 10-15 sekunnin välein pikaisesti yli tuhanteen, aivan kuin joku hieman hipaisisi kaasua. Normaalisti tyhjäkäyntikierrosluku on noin 800 rpm. juuri ennen kierosten nousua kuullostaa kuin auto olisi sammumassa ja mottorinohjausyksikkö sitten lisäisi kaasua estääkseen sen. Muutenkin tyhjäkäynti kuullostaa aavistuksen verran röpöttävältä verrattuna esim. VW Passat 1.8 turboon.. Ilmiö ei siis esiinny aina vaan satunnaisesti, ehkäpä maksimissaan joka kolmas ajokerta.
Huollossa parilla ekalla kerralla vain naureskelivat kun auto ei juuri silloin sattunut "rynnimään", vaan kävi nätisti. Kun sitten kolmannella kerralla kuulivat kuinka uusi Saabi käy niin ihmettivät kovasti ja lupasivat selvittää asiaa, tähän asti (n. vuosi) kuitenkin huonolla menestyksellä..
Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia ja onko jollain kenties jotain hyviä arvailuja vian aiheuttajaksi?? Itse arvelisin, autotekniikasta mitään tietämättömänä, ehkä jotain anturivikaa??
Nimim. Takuu loppuu pian
Huollossa parilla ekalla kerralla vain naureskelivat kun auto ei juuri silloin sattunut "rynnimään", vaan kävi nätisti. Kun sitten kolmannella kerralla kuulivat kuinka uusi Saabi käy niin ihmettivät kovasti ja lupasivat selvittää asiaa, tähän asti (n. vuosi) kuitenkin huonolla menestyksellä..
Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia ja onko jollain kenties jotain hyviä arvailuja vian aiheuttajaksi?? Itse arvelisin, autotekniikasta mitään tietämättömänä, ehkä jotain anturivikaa??
Nimim. Takuu loppuu pian
Ainakin noissa vanhemmissa malleissa jäähdyttimen tuulettimen ja ilmastoinnnin kompressori aiheuttaa äkillistä sähkökuormaa ja aiheuttaa siten kierrosten laskua, mitä keskusyksikkö sitten yrittää parhaansa mukaan tasoittaa.
Kyse ei siis ainakaan em. tapauksessa ole vika vaan ominaisuus.
Kyse ei siis ainakaan em. tapauksessa ole vika vaan ominaisuus.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Jos olisi kysymys vanhemmista Saabeista, niin veikkaisin pätkivää kampiakselin asentoanturia, mutta vaikea sanoa tuosta Sport Sedanin turbomoottorista, kun ei ole hirveästi tullut perehdyttyä siihen.peinu kirjoitti:Ainakin noissa vanhemmissa malleissa jäähdyttimen tuulettimen ja ilmastoinnnin kompressori aiheuttaa äkillistä sähkökuormaa ja aiheuttaa siten kierrosten laskua, mitä keskusyksikkö sitten yrittää parhaansa mukaan tasoittaa.
Kyse ei siis ainakaan em. tapauksessa ole vika vaan ominaisuus.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Juuri eilen kun pääsin taas kuuntelemaan saabin kaunista käyntiä (konepelti auki), niin ilmastointi oli kytketty pois ja minkään muunkaan sähköisen laitteen en huomannut kytkeytyvän päälle tai pois. Tosin joskus ilmastoinnin pois kytkeminen auttaa asiaan, mutta ei aina. Ihmeellistä..Ainakin noissa vanhemmissa malleissa jäähdyttimen tuulettimen ja ilmastoinnnin kompressori aiheuttaa äkillistä sähkökuormaa ja aiheuttaa siten kierrosten laskua, mitä keskusyksikkö sitten yrittää parhaansa mukaan tasoittaa.
Ennemmin uskoisin kyseessä olevan vian kuin ominaisuuden kun en minä, eikä kukaan tuttavistakaan, ole ennen moiseen törmännyt. Kyseessä on siis selvä kaasutus.. Pitääpä vielä kokeilla vaikuttaako esim. pitkein kytkeminen mitenkään, normaalistinhan tyhjäkäynti hieman notkahtaa kun laittaa pitkät päälle..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhjäkäynnin ongelmat
Tätä voisi eliminoida nostamalla tyhjäkäyntiä 100 rpm:n verran. Mulla nostettiin 1.8i:ssä tyhjäkäynti 854 rpm:stä 954 rpm:ään, kun ratti tärisi tuolla em. tyhjäkäyntikierrosluvulla. Ratin tärinä johtui siis siitä, että tyhjäkäyntikierrosluku oli liian pieni. Ehkä vähän offtopicia, mutta näyttäisi siltä, että tuo noin 800 rpm:n tyhjäkäyntikierrosluku on liian pieni. Tällä yritetään painaa päästöarvot alasGolffiini kirjoitti:Normaalisti tyhjäkäyntikierrosluku on noin 800 rpm. juuri ennen kierosten nousua kuullostaa kuin auto olisi sammumassa ja mottorinohjausyksikkö sitten lisäisi kaasua estääkseen sen.

Sama juttu 2.8V6t:ssä. Tyhjäkäyntikierrosluku (ainakin automaatilla) on jossain 750 rpm:n paikalla, joten en yhtään ihmettele, jos välillä tulee sellainen fiilis, että auto meinaa sammua.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Tyhjäkäynnin ongelmat
Normaali tyhjäkäynti vaihtelee näissä pikku t-koneissa hieman yli 700 kierroksesta vajaaseen tuhanteen kierrokseen, riippuen moottorin kuormitustilanteesta. Esimerkiksi ratin kääntely, takalasinlämmittimen kytkentä tms. aiheuttaa tyhjäkäynnin nousemisen maksimiarvoon, pudotakseen siitä taas hiljalleen minimiin kuormituksen vähennettyä.Golffiini kirjoitti:2005 mallisessa 93 1.8t:ssä on ollut uudesta lähtien tyhjäkäynnin kanssa ongelmia. Ongelma on seuraavanlainen: Auton käydessä tyhjäkäyntiä kierrokset nousevat noin 10-15 sekunnin välein pikaisesti yli tuhanteen, aivan kuin joku hieman hipaisisi kaasua. Normaalisti tyhjäkäyntikierrosluku on noin 800 rpm. juuri ennen kierosten nousua kuullostaa kuin auto olisi sammumassa ja mottorinohjausyksikkö sitten lisäisi kaasua estääkseen sen. Muutenkin tyhjäkäynti kuullostaa aavistuksen verran röpöttävältä verrattuna esim. VW Passat 1.8 turboon.. Ilmiö ei siis esiinny aina vaan satunnaisesti, ehkäpä maksimissaan joka kolmas ajokerta.
Huollossa parilla ekalla kerralla vain naureskelivat kun auto ei juuri silloin sattunut "rynnimään", vaan kävi nätisti. Kun sitten kolmannella kerralla kuulivat kuinka uusi Saabi käy niin ihmettivät kovasti ja lupasivat selvittää asiaa, tähän asti (n. vuosi) kuitenkin huonolla menestyksellä..
Onko kenelläkään ollut vastaavia ongelmia ja onko jollain kenties jotain hyviä arvailuja vian aiheuttajaksi?? Itse arvelisin, autotekniikasta mitään tietämättömänä, ehkä jotain anturivikaa??
Nimim. Takuu loppuu pian
ECM ohjaa tyhjäkäyntiä ja saa nyt todennäköisesti vääriä tietoja esimerkiksi ilmamassamittarilta, syynä voi olla vuoto imupuolelle. Oletan, että ECM on jo päivitetty uusimmalla softaversiolla. Olen törmännyt vastaavaan kierrosten pomppimiseen ilman syytä vm. 04:ssa - tuolloin asia korjaantui softapäivityksellä.
Tänään soittelin toisen paikkakunnan huoltoon ja kyselin olisiko siellä ollut vastaavanlaisia ongelmia. Eivät tunteneet. Puhellessa tuli kuitenkin ilmi, että tyhjäkäyntikierrosluvun pitäisi tosiaan laskea jopa lähelle 600 rpm, mutta ainakin tässä tapauksessa se pysynee vakiona (n. 800-900) koko ajan, vaikka odottaisi hamaan tappiin. Hivenen sain viisarin värähtämään kun käänsin rattia, poljin jarrua, laiton pitkät ja tuulettimen päälle yhtäaikaisesti. Moottori kävi taas tänään niin normaalisti kuin tuo nyt koskaan on käynyt, ei siis ilmennyt niitä ryntäilyjä..
Kuinka alas muilla laskee tuo ns. tyhtjätyhjäkäynti? Ajattelin vaan voisiko ryntäily tuo johtua siitä, että jos auto jostain syystä päätääkin laskea vielä tyhjäkäyntiä alemmas mutta moottori ei tahdo jaksakkaan pysyä käynnissä ja tarvitaan voimakas korjausliike..
Olettamus olisi, että ensimmäisenä autoon ladattaisiin uusin softa jos tälläistä ilmenee, siitä en kyllä ole varma onko näin tehty. "Kaasuläppäkoneisto" on vaihdettu ilman mitään vaikutusta..
Kuinka alas muilla laskee tuo ns. tyhtjätyhjäkäynti? Ajattelin vaan voisiko ryntäily tuo johtua siitä, että jos auto jostain syystä päätääkin laskea vielä tyhjäkäyntiä alemmas mutta moottori ei tahdo jaksakkaan pysyä käynnissä ja tarvitaan voimakas korjausliike..
Olettamus olisi, että ensimmäisenä autoon ladattaisiin uusin softa jos tälläistä ilmenee, siitä en kyllä ole varma onko näin tehty. "Kaasuläppäkoneisto" on vaihdettu ilman mitään vaikutusta..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla on tuossa 1.8i:nGolffiini kirjoitti:Kuinka alas muilla laskee tuo ns. tyhtjätyhjäkäynti? Ajattelin vaan voisiko ryntäily tuo johtua siitä, että jos auto jostain syystä päätääkin laskea vielä tyhjäkäyntiä alemmas mutta moottori ei tahdo jaksakkaan pysyä käynnissä ja tarvitaan voimakas korjausliike..
Olettamus olisi, että ensimmäisenä autoon ladattaisiin uusin softa jos tälläistä ilmenee, siitä en kyllä ole varma onko näin tehty. "Kaasuläppäkoneisto" on vaihdettu ilman mitään vaikutusta..

Tuohon iivariin on vaihdettu moottoriyksikön softa kahteen kertaan. Vikalla kerralla sai sitten softan, jolla se pelitti niin, että tyhjäkäynti ei aiheuttanut tärinä- ym. ongelmia.
Kysypä Saabin huollosta uutta softaa autoosi. Jospa se ratkaisisi ongelman, siis jos softaa ei vielä ole päivitetty.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tarkennan vielä hieman:Golffiini kirjoitti:Tänään soittelin toisen paikkakunnan huoltoon ja kyselin olisiko siellä ollut vastaavanlaisia ongelmia. Eivät tunteneet. Puhellessa tuli kuitenkin ilmi, että tyhjäkäyntikierrosluvun pitäisi tosiaan laskea jopa lähelle 600 rpm, mutta ainakin tässä tapauksessa se pysynee vakiona (n. 800-900) koko ajan, vaikka odottaisi hamaan tappiin. Hivenen sain viisarin värähtämään kun käänsin rattia, poljin jarrua, laiton pitkät ja tuulettimen päälle yhtäaikaisesti. Moottori kävi taas tänään niin normaalisti kuin tuo nyt koskaan on käynyt, ei siis ilmennyt niitä ryntäilyjä..
Kuinka alas muilla laskee tuo ns. tyhtjätyhjäkäynti? Ajattelin vaan voisiko ryntäily tuo johtua siitä, että jos auto jostain syystä päätääkin laskea vielä tyhjäkäyntiä alemmas mutta moottori ei tahdo jaksakkaan pysyä käynnissä ja tarvitaan voimakas korjausliike..
Olettamus olisi, että ensimmäisenä autoon ladattaisiin uusin softa jos tälläistä ilmenee, siitä en kyllä ole varma onko näin tehty. "Kaasuläppäkoneisto" on vaihdettu ilman mitään vaikutusta..
- kierrokset laskevat vajaaseen 750:een kierrokseen (näin siis alle 200 hp:n koneissa) yli 200 hp:n koneissa minimi kiekat on satasen ylempänä
- kierrokset saa nousemaan vajaaseen tuhanteen hieman rattia kääntämällä ja kierrokset laskee taas noin 15-20 sek kuluttua, mikäli rattiin ei koske enää
- valojen tms. räpsyttely ei nosta kierroksia, mutta mikäli esim. pidät takalasin lämmitintä + peilien lämmitystä päällä, niin tyhjäkäynti ei laske siitä vajaasta tuhannesta alas ennenkuin painat em. lämppärin pois päältä
Vai eivät tunteneet ko. ilmiötä huollossa - no se ei ainakaan minua yllätä...
Selvästikkään kierrokset eivät laske sille alimmalle tasolle mille niiden pitäisi. . Ovatkaan edes huollossa sitä havainneet?
Pitää siis varmuuden vuoksi pyytää uusin softa ja katsoa sen vaikutukset. Bobin mainitsemaa imuvuotoa rupeaisin ehkä sen jälkeen epäileen, golfissani se ainakin aiheutti tyhjäkäyntiongelmia. Siinä vika oli onneksi kätevästi ilmastointiteipillä korjattavissa, uudessa turbokoneessa hivenen epäilen teippiviritysten mielekkyyttä..
Vian etsiminen ei onneksi ole varsinaisesti mun ongelma, jääköön se (ja korjaus) huollon tehtäväksi. Ja jos vikaa ei löydy niin vaihtakoot koko koneen..
Kiitos kuitenkin vinkeistä, oli hyvä saada vähän pohjaa tuleville keskusteluille..
Pitää siis varmuuden vuoksi pyytää uusin softa ja katsoa sen vaikutukset. Bobin mainitsemaa imuvuotoa rupeaisin ehkä sen jälkeen epäileen, golfissani se ainakin aiheutti tyhjäkäyntiongelmia. Siinä vika oli onneksi kätevästi ilmastointiteipillä korjattavissa, uudessa turbokoneessa hivenen epäilen teippiviritysten mielekkyyttä..

Vian etsiminen ei onneksi ole varsinaisesti mun ongelma, jääköön se (ja korjaus) huollon tehtäväksi. Ja jos vikaa ei löydy niin vaihtakoot koko koneen..
Kiitos kuitenkin vinkeistä, oli hyvä saada vähän pohjaa tuleville keskusteluille..
Miten on Golffiini, vaivaako tuo tyhjakayntikierrosten holtittomuus edelleen. Silla:
Havaitsin omassa 9-3 SC 2.0 t ( kayttoonotettu maaliskuussa 2006 ) samanlaisen ongelman tyhjakaynnin kanssa. Erityisesti moottorin ollessa lammin nousivat tyhjakaynnin kierrokset siita normaalista n 700:sta tuonne 1000 kierroksen paikkeille, aivan kuin jokin polkaisisi todella varovaisesti kaasupoljinta ja ennen tata polkaisua auto meinaa sammua. Autolla ajettu nyt vajaa 7000 km.
Eli mikali sait jostakin apua vaivaan, ottaisin kiitollisuudella neuvoja vastaan.
Havaitsin omassa 9-3 SC 2.0 t ( kayttoonotettu maaliskuussa 2006 ) samanlaisen ongelman tyhjakaynnin kanssa. Erityisesti moottorin ollessa lammin nousivat tyhjakaynnin kierrokset siita normaalista n 700:sta tuonne 1000 kierroksen paikkeille, aivan kuin jokin polkaisisi todella varovaisesti kaasupoljinta ja ennen tata polkaisua auto meinaa sammua. Autolla ajettu nyt vajaa 7000 km.
Eli mikali sait jostakin apua vaivaan, ottaisin kiitollisuudella neuvoja vastaan.
Länsirintamalla ei mitään uutta..
Auto käynyt pariin otteesseen huollossa tällä välillä. Osia vaihdeltu ilman mainittavia tuloksia. En valitettavasti tiedä kertoa mitä osia koska auto ei (onneksi) ole minun vaan olen seurannut tapahtumia turvallisen välimatkan päästä.
Lupaan informoida sitten kun/jos vika saadaan korjattua.
P.s. Olen pikkuhiljaa päätymässä seuraavaan johtopäätökseen. Tavallisen tallaajan kannattaa ostaa tavallisen harmaa Toyota, muuten on hermot (takuuajan päätyttyä myös kukkaro) koetuksella
Auto käynyt pariin otteesseen huollossa tällä välillä. Osia vaihdeltu ilman mainittavia tuloksia. En valitettavasti tiedä kertoa mitä osia koska auto ei (onneksi) ole minun vaan olen seurannut tapahtumia turvallisen välimatkan päästä.
Lupaan informoida sitten kun/jos vika saadaan korjattua.
P.s. Olen pikkuhiljaa päätymässä seuraavaan johtopäätökseen. Tavallisen tallaajan kannattaa ostaa tavallisen harmaa Toyota, muuten on hermot (takuuajan päätyttyä myös kukkaro) koetuksella

-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
- Paikkakunta: Espoo
Samalla kun vetäsee vaaleanharmaat "allround" nahkakengät ja nappiverkkarit jalkaan niin jo rupeaa rollo setä naapurista morjestamaan.Golffiini kirjoitti: Tavallisen tallaajan kannattaa ostaa tavallisen harmaa Toyota, muuten on hermot (takuuajan päätyttyä myös kukkaro) koetuksella

9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575