Pieleen meni...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

mölökky kirjoitti:Autoon löytyy Hirschin viritysohjelma, joka ohjelmoidaan testerillä autoon. Testerin saa meiltä lainaan. Saab ei anna tehdastakuuta ohjelmalle. Auto ei ole myöskään tieliikennelain mukainen, mikäli auton jarruja ei päivitetä mallisarjan tehokkaimman version mukaisiksi. Auton tehoa saa nostaa ainoastaan 20% alkuperäisestä teholukemasta ilman muutostöitä. Sinun kannattaa selvittää vielä asiaa paikallisen katsastusviranomaisen kanssa, mikäli aiot tehdä autoon jarruihin/alustaan muutostöitä.

Ystävällisin terveisin,
GM Finland
No johan on! 8O Viimeksi kun olin Saab Pilots Wanted -päivillä, maahantuojan edustaja sanoi minulle nimenomaan, että takuu säilyy muuttumattomana Hirschin virityssarjan jälkeen.

Tässä viestiketjussa ollut tieto siitä, että liisareihin ei voisi laittaa Hirschiä, on myös aika hyödyllinen, tosin ihmettelen sitä aika paljon. Auton takuun pitäisi säilyä, mutta autoliike ei halua, että haltija ajaa leasing -yhtiön autolla, joka on laiton ja tuskin sitä haluaa leasing -yhtiökään.

Jäljelle ei jää muita vaihtoehtoja kuin ostaa autoon virisetti omasta pussista. Tällöin BSR tai Nordic ovat varteenotettavia vaihtoehtoja. BSR on ehkä siksi paras vaihtoehto, koska heillä on tuo PPC -laite, jolla auton voi palauttaa orkkikseksi.

Itse en tullut ajatelleeksi moista ongelmaa leasing -autojen yhteydessä. Oma duunikärry on firman oma, mutta olemme sen jälkeen siirtyneet liisareihin, joten seuraava duunikärryni onkin sitten jo liisari. Ja koska suhtautuminen vireihin on noin negatiivista, niin kai sitä täytyy sitten itse yrittää hankkia virisettiä autoon, siis edellyttäen, että tuo turbo pilot -tarjousmalli on vielä silloin markkinoilla :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
pallep
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 16:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pallep »

Ratkaisin jo asian omalta osaltani: Ei tule Saabia meille. Viimeistään se ratkaisi pelin, kun myyjä uteli vaihtoehtona ollutta autoa, ja sen kuultuaan rupesi kovin sanoin arvostelemaan sitä. Ei tätä hommaa näin tehdä...
mölökky
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 19:07
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja mölökky »

Moi!


Ja suhtautuminen on tämmöistä vaikka auto on oma, viriä ei myydä ainakaan kovin mielellään.

Niistä jarruista vielä 1.8t ja 2.0t levyt etu 285mm tuuletetut ,taka 278 ei tuuletetut. 2.0T etu 302mm, taka 292mm molemmat tuuletetut.
2.8 V6 turbo etu 314, taka 292mm molemmat tuuletetut

Nämä tiedot sain saab finlandilta.
samso
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 23:55

Viesti Kirjoittaja samso »

Mölökyn jutusta lainattua:

Auton tehoa saa nostaa
ainoastaan 20% alkuperäisestä teholukemasta ilman muutostöitä.



Siis onko 150->195 (hirsch) viri laiton (teho kasvaa 30%) mutta 175->195 viri laillinen kun teho kasvaa vain reilut 10%. Eli miksei 2.0t versioo siis sais muutoskatsastettua ilman jarrupäivitystä vai saako? Sama toimis myös 2.0 isoTeessä jossa teho kasvaa alle 10% 210->230een (hirschillä). Selventäkääs epätietoiselle. Onkohan laillisuus ja muutoskatsastus tässä tapauksessa kaksi eri asiaa vai yks ja sama, Jep jep...
pallep
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 16:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pallep »

samso kirjoitti:Siis onko 150->195 (hirsch) viri laiton (teho kasvaa 30%) mutta 175->195 viri laillinen kun teho kasvaa vain reilut 10%. Eli miksei 2.0t versioo siis sais muutoskatsastettua ilman jarrupäivitystä vai saako? Sama toimis myös 2.0 isoTeessä jossa teho kasvaa alle 10% 210->230een (hirschillä). Selventäkääs epätietoiselle. Onkohan laillisuus ja muutoskatsastus tässä tapauksessa kaksi eri asiaa vai yks ja sama, Jep jep...
Tuohan olisikin mielenkiintoista.. 2.0t:n saisi tosiaan tuolla logiikalla päivittää hirvellä ja katsastaa noille tehoille. Ja teknisesti sama kapistus lähtötilanteessa, tuloksena sama kapistus tehojen(kin) puolesta kuin 1.8t... joopa joo.
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

pallep kirjoitti:
samso kirjoitti:Siis onko 150->195 (hirsch) viri laiton (teho kasvaa 30%) mutta 175->195 viri laillinen kun teho kasvaa vain reilut 10%. Eli miksei 2.0t versioo siis sais muutoskatsastettua ilman jarrupäivitystä vai saako? Sama toimis myös 2.0 isoTeessä jossa teho kasvaa alle 10% 210->230een (hirschillä). Selventäkääs epätietoiselle. Onkohan laillisuus ja muutoskatsastus tässä tapauksessa kaksi eri asiaa vai yks ja sama, Jep jep...
Tuohan olisikin mielenkiintoista.. 2.0t:n saisi tosiaan tuolla logiikalla päivittää hirvellä ja katsastaa noille tehoille. Ja teknisesti sama kapistus lähtötilanteessa, tuloksena sama kapistus tehojen(kin) puolesta kuin 1.8t... joopa joo.
aken sivuilta olen joskus lukenut että turbo ahdetun moottorin tehon nosto verrastetaan aina moottorin vaihtoon... en tiedä sitten sitä että vaikuttaako se katsastus juttuihin ainakaan muuten kun että se on pakollista... mutta luulisin että jarrujen vaihto on pakollista, koska moottorin vaihdon yhteydessä pitää koko tekniikka päivittää noussutta tehoa vastaavaksi...

vaikeaa touhua... taitaa päivittäminen ola laittomasti paras vaihtoehto...

ite en viitti tota tulevaa aeroa alkaa virittelemään ainakaan bsrrällä koska vääntö nousisi 480nm mikä on 30nm enemmän kuin mitä huolto sanoo vaihteiston kestävän... tiedä sitten, sitä en ole ainakaan lukenut mistään... hirssillä taas tehot ym ei nouse mielestäni"tarpeeksi"...
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
mölökky
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 19:07
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja mölökky »

Katsastus ja ajoneuvotekniikka > Ajoneuvon rakenne ja varusteet > Henkilö- ja pakettiautojen rakennemuutokset > Moottori > Moottorin muuttaminen

Nämä löytyy Ake:n sivuilta.

Moottorin muuttaminen



Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:

- vaihtamalla kaasutin,

- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),

- muuttamalla sytytyslaitteistoa,

- muuttamalla puristussuhdetta,

- vaihtamalla nokka-akseli,

- muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia

- vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.

Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa.

Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan.

Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:

- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen

- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)

- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen



- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen


Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.


Esimerkki:

Turboahtimen jälkiasennus

1) Edellyttää muutoskatsastusta. Poikkeuslupaa turbon asentamiselle ei vaadita jos moottorin vaihtoa koskevat yleiset edellytykset täyttyvät.

2) Ahdetun moottorin teho ei saa ylittää 20 % mallisarjan tehokkaimmasta versiosta. Omamassan suhde moottorin nettotehoon on oltava muutoksen jälkeen vähintään 7 kg/kW. Moottorin tehosta, vääntömomentista ja ahtopaineesta on esitettävä muutoskatsastuksessa luotettava kirjallinen auton valmistenumerolla yksilöity selvitys, josta ilmenee myös ahtimen tunnistetiedot. Eli teho ja vääntömomentti on mitattava ”tehopenkissä”.

Omamassalla tarkoitetaan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa. Mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon tai ahtimen asentamiseen olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella.

3) Pakokaasupäästönormien täyttymisestä on esitettävä luotettava selvitys. Ensimmäisen kerran ennen 1.7.1987 käyttöönotetun auton pakokaasupäästötason selvittämiseksi riittää kuitenkin normaali käytön aikainen pakokaasupäästömittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).

Muulla dieselmoottorilla kuin vähäpäästöisellä dieselmoottorilla varustetun henkilöauton (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987-31.12.1991) pakokaasujen vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi riittää käytönaikainen savutusmittaus (katsastuksen yhteydessä tehtävä mittaus).

Muissa tapauksissa muutoskatsastuksessa on esitettävä valmistajan tai sen valtuuttaman edustajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen kirjallinen todistus pakokaasupäästönormien täyttymisestä. Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Vähäpäästöisen auton päästöistä on kuitenkin aina esitettävä edellä mainittu selvitys, vaikka siinä olisi jo katalysaattori. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa pakokaasupäästöjen mittaamista puolueettomassa tutkimuslaitoksessa, esim. VTT.

4) Ahtimen asennuksen lisäksi, myös auton alusta tulee muuttaa vastaamaan ahtimen tuomaa lisätehoa: Toisin sanottuna jarrut, voimansiirto sekä akselistot on vaihdettava jos tehon lisäys sen edellyttää.

Esimerkki

Mallisarja käsittää 1.6 l (70 kW), 2.0 l (85 kW) sekä 2.2 l (120 kW) versiot.

Kun 1.6 l moottoriin asennetaan turboahdin ja teho nousee 80 kW:iin, tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.0 l mallin alustaa. Jos teho nousee 100 kW:iin tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.2 l mallia. Tällöin teho saa olla enintään 120 kW + 20%.

Jarrujen on oltava lukkiutumattomat, jos ne ovat esim. 2.0 l ja 2.2 l malleissa vakiona. Jos auton osia joudutaan vaihtamaan 35% tai sen yli, tulee auto esittää kanta-auton tarkastukseen ennen muutostöiden aloittamista. Alustan osien vaihtotarve voidaan selvittää esim. merkkiliikkeen antamalla varaosavertailulla.

5) Autoon, jonka sen käyttöönottoajankohtana on edellytetty olevan EY- tyyppihyväksytty (käyttöönotto 1.1.1998 alkaen), ei saa asentaa ahdinta, muuttaa moottoria muutoinkaan eikä vaihtaa auton osia siten, etteivät käyttöönottoajankohtana vaaditun EY-tyyppihyväksynnän edellyttämät vaatimukset tai niitä uudemmat vaatimukset täyty. Esimerkiksi jarru-, melu-, pakokaasupäästövaatimusten tulee ahtimen tai moottorin vaihdon jälkeen täyttää auton ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset. Vaatimusten täyttymisestä on tarvittaessa annettava kirjallinen vaatimustenmukaisuusselvitys. Selvityksen voi antaa ilmoitettu tutkimuslaitos, auton valmistaja tai valmistajan edustaja.
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Kaiken huipuksi on sanottava että 93SS ja SC ovat liiankin halpoja
tarjoushinnoittelussaan, verrattaessa autoihin, joissa subjektiivisen ja objektiivisenkin käsityksen mukaan ominaisuudet ovat korkeintaan samaa tasoa(MB,BMW,Volvo,Audi).
Ja vielä, kuka käskee tilaamaan Hirschiä
löytyyhän näitä muitakin,esim:
-Nordic
-Maptun
-BSR
-...
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
Vastaa Viestiin