Omituinen DTE-laskenta

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Omituinen DTE-laskenta

Viesti Kirjoittaja Bob »

Tuohon DTE-laskentaan näyttää tulleen päivityksen jälkeen omituinen piirre: saattaa vetäistä DTE:n tasanopeudella ajettaessa 50 kilometristä suoraan 10 kilometriin - ei siis mitään lukemia tällä välillä. Ennen päivitystä "rullasi" sujuvasti vaikka nollaan.

Toinen asia mikä DTE:ssä ihmetyttää on se, jos tankkaa vain hieman (alle 10 litraa) lähes tyhjään tankkiin, niin DTE-lukema ja mittarin lukema eivät kasva heti, vaan vasta seuraavan 10-15 km:n matkalla pikkuhiljaa(samat ajo-olosuhteet koko ajan). Aiemmin en ole huomannut, että myöskään mittarin lukema ei nouse, mutta kyllä se näyttää näin olevan.
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Eikös se perustu siihen että se laskee määrätyn ajan ja kuinka sillä nopudella voisi ajaa km:ä. Ts. se ei ala heti näytttämään oikeaa vaan kun olet jonkun aikaa ajanut mutta nyt en muista montako minuuttia se mittausväli on.
Jotkut huoltomiehet muuten antoivat neuvon että kun tankkaa niin etsii ensin sen DTE:n ja kuittaa sen glear nappulalla. Kerran kun oli vikaa siinä niin näin kertoivat hetsikan saabilla. En tiedä onko totta mutta niin olen tehnyt ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Toisaalta en sitä kyttääkään kun tankki on tarpeeksi vajaa niin täytyyhän se tankata. Siloin kun vein sen hertsikkaan niin ero oli niin suuri että Erkkikin sen tajusi.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

agios kirjoitti:Eikös se perustu siihen että se laskee määrätyn ajan ja kuinka sillä nopudella voisi ajaa km:ä. Ts. se ei ala heti näytttämään oikeaa vaan kun olet jonkun aikaa ajanut mutta nyt en muista montako minuuttia se mittausväli on.
Jotkut huoltomiehet muuten antoivat neuvon että kun tankkaa niin etsii ensin sen DTE:n ja kuittaa sen glear nappulalla. Kerran kun oli vikaa siinä niin näin kertoivat hetsikan saabilla. En tiedä onko totta mutta niin olen tehnyt ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Toisaalta en sitä kyttääkään kun tankki on tarpeeksi vajaa niin täytyyhän se tankata. Siloin kun vein sen hertsikkaan niin ero oli niin suuri että Erkkikin sen tajusi.
Ei ole kyllä suunniteltu nollattavaksi käsin joka tankkauksen yhteydessä - siinä menee samalla nollille mm. keskikulutuslukemat.

Toisaalta, jos "DTE" ei tunnista tankattua alle 10 litran bensamäärää, niin tuon clear-nappulan voi painaa vaikka konehuoneen puolelle, eikä se edelleenkään tunnista tankattua määrää - ei ainakaan tuossa minun ajokissani. Tuntuu kyllä, että näistä jokainen käyttäytyy hieman eri tavalla :( .
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jospa softapäivityksessä on Saab-ingengörien uusi ominaisuus, jolla haluavat varmistaa että kiirehdit tankkaamaan, ettei Saab Road assistancelle tai vakuutuksen maksamalle hinauspalvelulle tule hommia.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Ei se muuten nollaa muuta kun DTE lukeman, kun ei paina liian kauan.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

pasijalmari kirjoitti:Ei se muuten nollaa muuta kun DTE lukeman, kun ei paina liian kauan.
Painettaessa Clear-nappia DTE-lukeman näkyessä SID:ssä - tarkoituksena nollata DTE - ei ole käytössä kuin yhdenlainen napin painamistyyli eli pitkä painallus, jonka jälkeen SID:iin ilmestyy teksti "trip compurer cleared" eli myös keskikulutus ja SID:n trippi nollautuvat.

Mihinkään lyhyempiin painalluksiin ei ainakaan minun autoni reagoi ja tuntuu oudolta, mikäli noiden toimintojen logiikoissa olisi autokohtaisia eroja.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Mulla on ainakin pitkä 3s, jolloin pelkkä DTE nollautuu ja vielä pitempi jolloin kaikki "tripit" nollautuvat.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

pasijalmari kirjoitti:Mulla on ainakin pitkä 3s, jolloin pelkkä DTE nollautuu ja vielä pitempi jolloin kaikki "tripit" nollautuvat.
Ihme juttu - viimeksi tuota juuri tänään iltapäivällä rassasin ja mulla on tuossa vain tuo yksi n. 3 sek painallusmahdollisuus, joka nollaa DTE:n ohella myös keskikulutuksen jne. Se on ensimmäinen ja ainoa toiminto, johon tuo clear-nuppi tuossa modessa autossani reagoi ja näinhän tuo näkyy olevan vm. 04 käyttöohjekirjassakin kuvatun eli pelkkää DTE:tä en voi nollata.
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

sori niin onkin ,muistin väärin
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
ptpjok
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Syys 14, 2005 17:26
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja ptpjok »

Joo, tästä bensan loppumisasiasta:
Ensiksi, ainakin 2005 SS, tai ainakin kyseisen mallisessa yksilössä,
joka mulla on, kun DTE näyttää 40...30km(en muista tarkalleen), vaihtuu
näyttöön teksti "Refill fuel now,tms.". Ja on tätä syytä sitten uskoakin,
minä hölmö kun riskeerasin pimeänä syysmyöhäisiltana kokeillakseni
onko perää, koska bensamittari ei ollut läheskään punaisen lopussa,
ja niinpä tuli sitten stoppi pimeällä metsätaipaleella bussipysäkille! :oops:
Onneksi on nää kännykät nykyään ja eikun soittaen lähimmästä
kirkonkylästä taxia tuomaan bensaa. :idea: :roll:
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
agios
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 00:36
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja agios »

Meinasikin unohtua kun kävin-03 mallin bensamittarin takia Länsi-Autossa ja kun ajoin pois niin kaikki kielet paitsi Englanti oli hävinnyt. Yritettiin päivittää myös hertsikassa ja ei onnistunut. Lopputulos oli että meinasivat että olin sen uittanut Englannista. Sitten paloi hiilet ja katsottiin auton historia. Olivat hiljaista poikaa mutta kieliä ei lisää tullut. Niin vielä sitä bensamittarin nollauksessa kävi aluksi vielä niin että näytti väärinpäin. Piti kurvata takaisin kun tankki näytti nollaa ja täytenä vein. Jotenkin meni luotto näihin. Toisessa sanotaan toista ja toisessa toista. Minulle joskus riittäisi että rehellisesti sanottas että en tiedä mutta otan selvää.
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Viesti Kirjoittaja Bob »

Tänään DTE vetäisi yllättäen n. 200 kilometristä 30 kilometriin.
Ja eipä se siitä sitten enää noussut.

Sellaisen johtopäätöksen olen tehnyt, että jos DTE-laskennan ja luonnollisesti samalla myös koko ajotietokoneen lukemat nollaa jokaisella tankkauksella ja tankkaa aina täyteen, niin nuo DTE-lukemat ovat järkeviä.

Mitä pitempään yrittää laskea keskikulutusta ja jättää DTE:n käsin nollaamatta sitä mielikuvituksellisemmin tuo laskenta käyttäytyy.
miSa
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 13:08
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja miSa »

Sellaisen johtopäätöksen olen tehnyt, että jos DTE-laskennan ja luonnollisesti samalla myös koko ajotietokoneen lukemat nollaa jokaisella tankkauksella ja tankkaa aina täyteen, niin nuo DTE-lukemat ovat järkeviä.

Mitä pitempään yrittää laskea keskikulutusta ja jättää DTE:n käsin nollaamatta sitä mielikuvituksellisemmin tuo laskenta käyttäytyy.
Samaan tulokseen myös päätynyt. Torstaina ajoin DTE:n näyttämään 15km ja mittari ei aivan ollut pohjassa. Ainakin tuohon saakka uskaltaa siis ajaa omalla SS:llä pelkäämättä polttoaineen loppumisesta. DTE päivitystä ei ole tehty!!!
Vastaa Viestiin