BSR steg1

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

ptpjok kirjoitti:BSR=nr.1, tiedetään. Ja jos joku kiinnostunut ahtopaineista: vakio 1.8t 0.5bar ja brs steki 1 1.2bar imusarjasta mittaavalla mittarilla. Ja sen huomaa!;)
Tuo on aika yllättävää tietoa, huomioon ottaen että Saabin virittämässä 2,0T:ssä maksimipaine on vain 0,85bar/300Nm joten 1,2bar/310Nm ei oikein istu. Vai onko niillä nokka-akseleilla noin iso merkitys?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Marko A kirjoitti:
ptpjok kirjoitti:BSR=nr.1, tiedetään. Ja jos joku kiinnostunut ahtopaineista: vakio 1.8t 0.5bar ja brs steki 1 1.2bar imusarjasta mittaavalla mittarilla. Ja sen huomaa!;)
Tuo on aika yllättävää tietoa, huomioon ottaen että Saabin virittämässä 2,0T:ssä maksimipaine on vain 0,85bar/300Nm joten 1,2bar/310Nm ei oikein istu. Vai onko niillä nokka-akseleilla noin iso merkitys?
Itsekin epäilisin tuota 1,2 baria. Mulla näytti dynossa Hirschin 195hp sarjalla 0,85 baria. Aika hurjasti on painetta BSR:llä, jos noin paljon on (kun muuta ei ole muutettu kuin eri ohjelma). Toisaalta ainakaan Suomen olosuhteissa ei kaiketi kestävyyden kanssa ole ollut kenelläkään ongelmia. Originaalilla softalla näytti samassa dynossa 0,45 baria ja sen verran pitäisi olla Saabinkin mukaan painetta.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jos Hirsch 310Nm näyttää 0,85bar maksimissaan, jota myöskin ihmettelen huomioon ottaen että 2,0T koneessa se antaa 300Nm. Mutta jos tuo 1,2bar pitää paikkansa, niin jotain tuossa BSR:n softassa on sitten pielessä.
Toisaalta, jos taas nuo 0,85bar lukemat on mitattu maksimitehon kierrosluvulla, niin sittenhän juttu on aivan toinen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
opardi
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Loka 26, 2004 19:48
Paikkakunta: Vantaa

eri ahdin

Viesti Kirjoittaja opardi »

Eikös siinä 2,0T:ssä ole mun käsittääkseni suurempi turbo kuin 1,8 tai 2,0t:ssä?!?
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: eri ahdin

Viesti Kirjoittaja Marko A »

opardi kirjoitti:Eikös siinä 2,0T:ssä ole mun käsittääkseni suurempi turbo kuin 1,8 tai 2,0t:ssä?!?
Vuosimallista 2006 -> samat turbot molemmissa pannuissa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: eri ahdin

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Marko A kirjoitti:
opardi kirjoitti:Eikös siinä 2,0T:ssä ole mun käsittääkseni suurempi turbo kuin 1,8 tai 2,0t:ssä?!?
Vuosimallista 2006 -> samat turbot molemmissa pannuissa.
Ja mun auto josta tuo 0,85 baria mitattu oli vm06. Mutta eikö nämä samat turbot ollut kumminkin vuosimallista 07 alkaen? Eli tämän sisustuksen faceliftin myötä tulleet mallit? Ja tosiaan tuokin ahtopaine on mittarilla mitattu, mutta mielestäni kuulosti uskottavalta. Etenkin kun vakiosoftalla hetkeä ennen näytti 0,45 mikä pitäisi tehtaan mukaan olla oikea paine. Ja tosiaan tuo 0,85 oli korkein ahtopaine, joka tuli maksimiväännön alueella.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: eri ahdin

Viesti Kirjoittaja Marko A »

uusi93 kirjoitti: Ja mun auto josta tuo 0,85 baria mitattu oli vm06. Mutta eikö nämä samat turbot ollut kumminkin vuosimallista 07 alkaen?
Tuli vuosimallin 06 aikana.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Bsr:n Saab specialistin mukaan steg-1 maksimi ahtopaine on 0,8-1,1bar riippuen olosuhteista (ilman tiheys,lämpötila yms). Näinhän se on ollut jo T7:n ajoista lähtien. Esim muistaakseni Viggenillä maksimipaine on 1,1bar, mutta voi olosuhteista riippuen nousta jopa 1,4bar saakka. Eli aina tähdätään samaan vääntömomenttiin ja säädetään ahtopaine sen mukaan.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: eri ahdin

Viesti Kirjoittaja Bob »

uusi93 kirjoitti:
Marko A kirjoitti:
opardi kirjoitti:Eikös siinä 2,0T:ssä ole mun käsittääkseni suurempi turbo kuin 1,8 tai 2,0t:ssä?!?
Vuosimallista 2006 -> samat turbot molemmissa pannuissa.
Ja mun auto josta tuo 0,85 baria mitattu oli vm06. Mutta eikö nämä samat turbot ollut kumminkin vuosimallista 07 alkaen? Eli tämän sisustuksen faceliftin myötä tulleet mallit? Ja tosiaan tuokin ahtopaine on mittarilla mitattu, mutta mielestäni kuulosti uskottavalta. Etenkin kun vakiosoftalla hetkeä ennen näytti 0,45 mikä pitäisi tehtaan mukaan olla oikea paine. Ja tosiaan tuo 0,85 oli korkein ahtopaine, joka tuli maksimiväännön alueella.
175 hp:n koneen maksimiahtopaine on vakiona 0,7 - tätä arvoa kannattaa verrata tuohon Hirschillä saavutettuun 0,85:een, eikä turbon peruspainetta, joka on garreteille 0,4 ja mitsulle 0,45.

210 hp:n koneen maksimipaine on jo vakiona 0,85:n luokkaa.
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

tänään se ppc 2 tuli sitten aeroon tilattua... saa nyt nähdä miten auto sen ottaa :roll: huomenna pitäisi tulla 8)
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
Haksu
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Kerrohan kokemukset.............
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

Haksu kirjoitti:Kerrohan kokemukset.............
tietty :D
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

juu... nyt sitten tuli ppc ja kun ohjelmoin sen autoon ja lähdin koe-ajo lenkille huomasin, että mikään ei ole muuttunut... no, käytin ppctä vielä kerran autossa ja se vieläkin kysyi "tune car?" vaikka sen olisi pitänyt kysyä "return to original?"! soitin doc-powerille ja sanoivat että ottavat ruotsin päähän yhteyttä heti maanantaina, kun ei ole ennen moista käynyt... outo juttu...

onko täälä kenellään käynyt samaa? onko löytynyt ratkaisua...?

-julle-
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
julle05
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:47
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja julle05 »

no niin... nyt on muutaman selvityksen ja päivityksen jälkeen kaikki ok ja kyllä sen virityksen taas huomaa... kun on perhana pinta kaasullakin liukkaalla "vaikea" päästä liikkeelle:D enkä kulutuksessakaan huomaa mitään ihmeitä, ehkä tuon nousseen väännön ansiosta hiukka laskenutkin... laitan sitten lisää kokemuksia kun tulee kuiva/lumeton keli:)

lataus muuten ei kestänyt kuin 40sekuntia!
8O
9-3 ss AERO -07 bsr Jet Black
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

julle05 kirjoitti:no niin... nyt on muutaman selvityksen ja päivityksen jälkeen kaikki ok ja kyllä sen virityksen taas huomaa... kun on perhana pinta kaasullakin liukkaalla "vaikea" päästä liikkeelle:D enkä kulutuksessakaan huomaa mitään ihmeitä, ehkä tuon nousseen väännön ansiosta hiukka laskenutkin... laitan sitten lisää kokemuksia kun tulee kuiva/lumeton keli:)

lataus muuten ei kestänyt kuin 40sekuntia!
8O
Onpas se nopea noihin uudempiin 8O T7-autoissa lataus kestää noin 17 min. Ja arvatkaa oliko tuskaa :lol:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin