SS lämpenee hitaasti
SS lämpenee hitaasti
Tervehdys!!
Minulla on 2003 vuoden SS ja ongelmana on auton tosi hidas lämpiäminen. - 10 asteen pakkasessa saa autolla ajaa n.20 kilometriä että lämpiää normaalilämpöiseksi. - 30 asteen pakkasessa sai ajaa n.60 km:ää että mittari edes vähän nousi. Olen vaihtanut termostaatin, mutta sekään ei tunnu auttavan. Luin aikaisempia keskusteluja samasta aiheesta ja joillakin tuntui olevan samoja ongelmia. Onko kukaan löytänyt ratkaisua tähän ongelmaan?? vai onko tämäkin ominaisuus??
Autohan on SS 1,8T vm 03.
Minulla on 2003 vuoden SS ja ongelmana on auton tosi hidas lämpiäminen. - 10 asteen pakkasessa saa autolla ajaa n.20 kilometriä että lämpiää normaalilämpöiseksi. - 30 asteen pakkasessa sai ajaa n.60 km:ää että mittari edes vähän nousi. Olen vaihtanut termostaatin, mutta sekään ei tunnu auttavan. Luin aikaisempia keskusteluja samasta aiheesta ja joillakin tuntui olevan samoja ongelmia. Onko kukaan löytänyt ratkaisua tähän ongelmaan?? vai onko tämäkin ominaisuus??
Autohan on SS 1,8T vm 03.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
- Paikkakunta: Espoo
Re: SS lämpenee hitaasti
Selkeä vika, oma läpiää muutamassa minuutissa.Karra kirjoitti:Tervehdys!!
Minulla on 2003 vuoden SS ja ongelmana on auton tosi hidas lämpiäminen. - 10 asteen pakkasessa saa autolla ajaa n.20 kilometriä että lämpiää normaalilämpöiseksi. - 30 asteen pakkasessa sai ajaa n.60 km:ää että mittari edes vähän nousi. Olen vaihtanut termostaatin, mutta sekään ei tunnu auttavan. Luin aikaisempia keskusteluja samasta aiheesta ja joillakin tuntui olevan samoja ongelmia. Onko kukaan löytänyt ratkaisua tähän ongelmaan?? vai onko tämäkin ominaisuus??
Autohan on SS 1,8T vm 03.
Mikä nyt sitten on hidasta - omani lämpiää n. 6 km:n maantieajolla normaalilämpöiseksi ainakin -27 asteen pakkaseen saakka (enempää ei ole tänä talvena täälläpäin ollutkaan pakkasta). Havainnot edellisiltä talvilta ovat samanlaisia.
Matka on aika tarkkaan sama onko pakkasta -5 tai -25 astetta. Lohkolämmittimen käyttö vs. siihen, että raappaa lasit auton pyöriessä ja lähtee ajamaan ei juurikaan vaikuta asiaan - vain ajettu matka.
Eli tuo viestiketjun aloituksessa kuvattu tilanne ei missään tapauksessa ole normaalia toimintaa.
Matka on aika tarkkaan sama onko pakkasta -5 tai -25 astetta. Lohkolämmittimen käyttö vs. siihen, että raappaa lasit auton pyöriessä ja lähtee ajamaan ei juurikaan vaikuta asiaan - vain ajettu matka.
Eli tuo viestiketjun aloituksessa kuvattu tilanne ei missään tapauksessa ole normaalia toimintaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
SS lämpiää hitaasti
Terve taas
Eilen ajelin yli 20 km - 14 asteen pakkasessa ja lämpö ei noussut lähellekkään puoliväliä. Vaihdoin vanhan termostaatin takaisin ja vien tarvike termarin takaisin varaosaliikkeeseen. Tänään tilasin alkuperäis termarin, saa nähdä rupeaako toimimaan. Nestettä kyllä on eikä vuoda mistään. Ihme juttu, merkkiliikkeessäkin sanoivat että jotain outoa on kun ei lämpene kunnolla.
Eilen ajelin yli 20 km - 14 asteen pakkasessa ja lämpö ei noussut lähellekkään puoliväliä. Vaihdoin vanhan termostaatin takaisin ja vien tarvike termarin takaisin varaosaliikkeeseen. Tänään tilasin alkuperäis termarin, saa nähdä rupeaako toimimaan. Nestettä kyllä on eikä vuoda mistään. Ihme juttu, merkkiliikkeessäkin sanoivat että jotain outoa on kun ei lämpene kunnolla.
Tähän voisi lisätä omat kokemukset 93SC 1.8t.
Ajelin vuokra-autolla 1vko ja sama ongelma. Ei kirveelläkään lämpiä !!! Sain parhaimmillaan koko päivän jallatuksella viisarin nousemaan melkein puoliväliin ja sekin jäi ainoaksi kerraksi, tämän jälkeen pakkasesta riippumatta oliko 5 vai 30 viisari nousi ensimmäiseen viivaan asti pitkän jallatuksen päätteeksi. Hyvän flunssan sain kun viileetä pukkas ja parhammillaan hi asennossa kädenlämpöistä. Penkinlämmitin oli ainoa joka piti äijän lämpimänä.
Sanoin autosta vuokrafirmaan ja hirveä tupina alkoi, vastaus oli että ei ne kaupunkiajossa lämpiä että hyötysuhde on viety niin korkealle että diisselitkin lämpiää paremmin kuulema
Selvä asia on että jotain häikkää ss ja sc malleissa olevan kun kabiinit on kuin igluja... toivottavasti joku syy löytyy kokonaisuutena näihin lämpö ongelmiin. Omalla tonnikalalla saa ajella t-paita päällä matka-ajoa -30'C pakkasella ... onko GM jättänyt oman leimansa lämmön suhteen myös saabeihin...?
Ajelin vuokra-autolla 1vko ja sama ongelma. Ei kirveelläkään lämpiä !!! Sain parhaimmillaan koko päivän jallatuksella viisarin nousemaan melkein puoliväliin ja sekin jäi ainoaksi kerraksi, tämän jälkeen pakkasesta riippumatta oliko 5 vai 30 viisari nousi ensimmäiseen viivaan asti pitkän jallatuksen päätteeksi. Hyvän flunssan sain kun viileetä pukkas ja parhammillaan hi asennossa kädenlämpöistä. Penkinlämmitin oli ainoa joka piti äijän lämpimänä.
Sanoin autosta vuokrafirmaan ja hirveä tupina alkoi, vastaus oli että ei ne kaupunkiajossa lämpiä että hyötysuhde on viety niin korkealle että diisselitkin lämpiää paremmin kuulema
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Selvä asia on että jotain häikkää ss ja sc malleissa olevan kun kabiinit on kuin igluja... toivottavasti joku syy löytyy kokonaisuutena näihin lämpö ongelmiin. Omalla tonnikalalla saa ajella t-paita päällä matka-ajoa -30'C pakkasella ... onko GM jättänyt oman leimansa lämmön suhteen myös saabeihin...?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
- Paikkakunta: Espoo
Paskapuhetta !9000cst kirjoitti:Tähän voisi lisätä omat kokemukset 93SC 1.8t.
Selvä asia on että jotain häikkää ss ja sc malleissa olevan kun kabiinit on kuin igluja... toivottavasti joku syy löytyy kokonaisuutena näihin lämpö ongelmiin. Omalla tonnikalalla saa ajella t-paita päällä matka-ajoa -30'C pakkasella ... onko GM jättänyt oman leimansa lämmön suhteen myös saabeihin...?
Lämpimämpää autoa saa hakea, jos autossa on vikaa niin se on toinen juttu mutta toimiva SS on yksi lämpimimpiä talviautoja mitä markkinoilta löytyy.
Tonnari sitä, satku tätä, EVVK.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ihan samaa mieltä, vaikka en ole SS:sää ajanut kun pikkuisen koeajolenkin ja ajossa on parikin "oikeeta" Saappia, eli og-satkua (SportSedan kirjoitti:
Paskapuhetta !
Lämpimämpää autoa saa hakea, jos autossa on vikaa niin se on toinen juttu mutta toimiva SS on yksi lämpimimpiä talviautoja mitä markkinoilta löytyy.
Tonnari sitä, satku tätä, EVVK.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos merkkihuolto on niin kädetön, että ei osaa auttaa lämpenemisongelmissa, niin se on jo huonompi juttu.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Suomi24-kamaa - hyvä yritys ja uppos heti - minuunkin9000cst kirjoitti:Tähän voisi lisätä omat kokemukset 93SC 1.8t.
Ajelin vuokra-autolla 1vko ja sama ongelma. Ei kirveelläkään lämpiä !!! Sain parhaimmillaan koko päivän jallatuksella viisarin nousemaan melkein puoliväliin ja sekin jäi ainoaksi kerraksi, tämän jälkeen pakkasesta riippumatta oliko 5 vai 30 viisari nousi ensimmäiseen viivaan asti pitkän jallatuksen päätteeksi. Hyvän flunssan sain kun viileetä pukkas ja parhammillaan hi asennossa kädenlämpöistä. Penkinlämmitin oli ainoa joka piti äijän lämpimänä.
Sanoin autosta vuokrafirmaan ja hirveä tupina alkoi, vastaus oli että ei ne kaupunkiajossa lämpiä että hyötysuhde on viety niin korkealle että diisselitkin lämpiää paremmin kuulema![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Selvä asia on että jotain häikkää ss ja sc malleissa olevan kun kabiinit on kuin igluja... toivottavasti joku syy löytyy kokonaisuutena näihin lämpö ongelmiin. Omalla tonnikalalla saa ajella t-paita päällä matka-ajoa -30'C pakkasella ... onko GM jättänyt oman leimansa lämmön suhteen myös saabeihin...?
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Joku tonnaristi valitteli äskettäin täällä SS ja SC osion "memoriam..." keskustelussa. että oma 9000:nen on kylmempi kuin volkkari
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tuosta T-paita päällä 9000:lla ajamisesta - harrastavathan jotkut avantouintiakin, mitäs ihmeellistä tuossa on?
Viimeksi muokannut Bob, To Helmi 15, 2007 16:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
No ainakaan oma -03 SS ei ole koskaan ollut mitenkään erityisen lämmin. 25-30 asteeen pakkasessa kestää n. 15km, että päästään normaaliin käyntilämpötilaan. Miksei Saab sitten ole kutsunut näitä kaikkia kylmiä autoja termostaatin vaihtoon jos kysessä olisi valmistevika, eikä ominaisuus? Ainakin meikäläiselle kerrottiin, että nämä vaan tuottavat niin vähän hukkalämpöä. Jos tähän on joku edullinen ratkaisu (joku muu kuin pahvi maskin eteen), niin kyllä kiinnostaisi. Termostaattia en ala ihan vaan kokeilumielessä vaihtamaan.SportSedan kirjoitti: Paskapuhetta !
Lämpimämpää autoa saa hakea, jos autossa on vikaa niin se on toinen juttu mutta toimiva SS on yksi lämpimimpiä talviautoja mitä markkinoilta löytyy.
Termari varmaankin vuotaa minullakin,juuri ja juurii lämpene yli -10C pakkasilla 20 km:n työmatkalla, niin että termari aukeaa ensimmäisen kerran ja lämmöt putoaa 1/4-osaan. Lämpöä kyllä tulee, sitten kun on ensin saavutettu puhaltimen käynnistys lämpötila. Ihan sama ajaako kierroksilla vai diesel tyyliin ja vaihtaa isommalle 2500 - 3000 rpm:n kohdalla. Maantie ajoon pitäisi olla 6-vaihteinen laatikko, ettei turhaan kiekat nousisi yli 2000 rpm:n. Näin pakkasilla kulutus on noussut 8,5 l /100 km seka-ajossa.
Juuri kauppareissulla tuli oikein ajatuksen kanssa seurattua lämpöjä. Auto oli roikassa n. tunnin verran ennen lähtöä. Ajoin hieman mutkan kautta ihan tarkoituksella
Mutkaista tietä ja vauhti jotain 50-60kmh. Suunnilleen 5km ajettuna lämmöt oli 1/4 mittarista, eli siinä jolloin ACC alkaa puhaltaa kunnolla lämmintä. Ja tasan puoliväli asento lämpömittarissa oli 12km ajettuna. Mielestäni tämä on erittäin nopaa lämpeämistä. Verrattuna edelliseen tonnariin on parannus huomattava. Tonnarissa oli ACC uusituilla termareilla ja lämppärin kennolla. Pidän SC:tä erittäin lämpimänä ja todella laadukkaana talviautona kun kriteereinä käytetään lämpeämistä, ACC:n jouhevaa toimintaa ja ikkunoiden sulanapysymistä. Ja lähtee nätisti -34C pakkasesta ilman lohkolämmitystä käyntiin. Lämpöjen nousussa ei huomaa käytännössä mitään eroa lähteekö roikan nokasta vai ilman. Maantie nopeudessa lämpeneminen on huomattavasti nopeampaa. Lämpömittarin neula asettuu kuin naulittu puoliväliin, eikä liiku siitä ajon aikana mihinkään ainakaan vielä -34C pakkasella. Moottorinlämpöjen nousuun vaikuttaa näin uusissa autoissa vain termostaatti. Ja jos manuaali ilmastointi, niin ottaa mallia ACC:stä, eli puhallusta lisää vasta kun mittari näyttää 1/4 lämpötilaa.
Edit: Semmonen negatiivinen juttu SC:ssä, että pakoputken takapöntö ja takapuskurinkuoren väliin kertyy lumisella tiellä ajettaessa kunnon paakut jotka sitten aina startatessa antaa kauniit resonanssit
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Edit: Semmonen negatiivinen juttu SC:ssä, että pakoputken takapöntö ja takapuskurinkuoren väliin kertyy lumisella tiellä ajettaessa kunnon paakut jotka sitten aina startatessa antaa kauniit resonanssit
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Lämpeneminen
Autoni on Saab 1,8 T -05 ajettu 16500 km joka on kymmenes Saabini. Tämä 1,8 T lämpenee tosi hitaasti jos pakkasta on vähänkin. Saan sen jotenkin lämpenemään kun laitan automaatti-ilmastoinnin käsikäytölle ja puhaltamaan kylmää siihen saakka kun lämpömittari nousee 2/3 korkeuteen, siihen se mittari jääkin sitten pitkäksi aikaa kun laitan lämpötilapyynniksi 21. Tämä on ylivoimaisesti hitain lämpenemään kaikista Saabeistani.
Onko muilla sellaista ongelmaa kun käynnistää kylmän koneen jota on lämmitetty lämmittimellä ( liekö lohko vai nykyaikainen "silitysrauta" ) niin moottorista käynnistyy vain osa eli pyörii vain osilla pytyillä. Kun antaa jonkin aikaa pyöriä ja antaa varovasti kaasua niin sitten herää koko kone. Tämä nykyinen kone pyörii tyhjäkäynnillä kuin diesel, ei läheskään yhtä nätisti kuin vanhan 9-3:n kone.
Seuraava ongelma on iskarit ja kitinä. Iskareiden kolina on kanssa tympeää kuunneltavaa kuoppaisilla teillä. Samoin apumiehen puolelta kuuluva kitinä/natina jota en ole saanut paikallistettua. ( paikka on tyhjä, syynä ei ole kitisevä/natiseva vaimo ).
Olen ajanut kyseisellä autolla puolisen vuotta ja välillä harmittaa kun vaihdoin vanhan hyvän "Saabin" pois tai etten vaihtanut Skodaan joka oli toinen vaihtoehto. Uudesta on pakko myöntää että sillä on hemmetin hyvä ajaa.
Kuopion huolto "tutkii" kyseisiä ongelmia maaliskuun alussa, saa nähdä tleeko apua kun nuo kylmäkäynnistykset johtuvat kuulemma lämmityksestä. En oikein usko asiaa kun vika vaivannut vain kuukauden j a olihan kylmää jo aikaisemmin.[/b]
Onko muilla sellaista ongelmaa kun käynnistää kylmän koneen jota on lämmitetty lämmittimellä ( liekö lohko vai nykyaikainen "silitysrauta" ) niin moottorista käynnistyy vain osa eli pyörii vain osilla pytyillä. Kun antaa jonkin aikaa pyöriä ja antaa varovasti kaasua niin sitten herää koko kone. Tämä nykyinen kone pyörii tyhjäkäynnillä kuin diesel, ei läheskään yhtä nätisti kuin vanhan 9-3:n kone.
Seuraava ongelma on iskarit ja kitinä. Iskareiden kolina on kanssa tympeää kuunneltavaa kuoppaisilla teillä. Samoin apumiehen puolelta kuuluva kitinä/natina jota en ole saanut paikallistettua. ( paikka on tyhjä, syynä ei ole kitisevä/natiseva vaimo ).
Olen ajanut kyseisellä autolla puolisen vuotta ja välillä harmittaa kun vaihdoin vanhan hyvän "Saabin" pois tai etten vaihtanut Skodaan joka oli toinen vaihtoehto. Uudesta on pakko myöntää että sillä on hemmetin hyvä ajaa.
Kuopion huolto "tutkii" kyseisiä ongelmia maaliskuun alussa, saa nähdä tleeko apua kun nuo kylmäkäynnistykset johtuvat kuulemma lämmityksestä. En oikein usko asiaa kun vika vaivannut vain kuukauden j a olihan kylmää jo aikaisemmin.[/b]
Itellä ei mitään ihmeellisen suuria kokemuksia uusista malleista. Kävin viime pakkasilla amaassa uutta sc:ää ja kyllä se tuntu aika äkkiä lämpiävän sillä kun lähdin oli kone aika kylmä.
Ja kun itellä on tonnari niin sen lämmityslaite heikkeni kennon vaihdon myötä. Eli alkupereinen kyllä huomattavasti tehokkaampi kun tämä tarvike vaihtoehto joka on vielä "kuumempi" niistä.
siltikin äiteen -87 900i alumiinisella jäähdyttimellä voittaa nää kaikki....johtuu osittain pienemmästä sisäilman tilasta.
ps. kyllä tonnarikin on pakkasilla vielä voittanut lämmityksessä kavereiden uuden karheat japanin pojan tuotteet ja saabin maakilpakumppanin tuotteet päihittänyt.....tuolla "kylmemmällä" kennollakin![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ja kun itellä on tonnari niin sen lämmityslaite heikkeni kennon vaihdon myötä. Eli alkupereinen kyllä huomattavasti tehokkaampi kun tämä tarvike vaihtoehto joka on vielä "kuumempi" niistä.
siltikin äiteen -87 900i alumiinisella jäähdyttimellä voittaa nää kaikki....johtuu osittain pienemmästä sisäilman tilasta.
ps. kyllä tonnarikin on pakkasilla vielä voittanut lämmityksessä kavereiden uuden karheat japanin pojan tuotteet ja saabin maakilpakumppanin tuotteet päihittänyt.....tuolla "kylmemmällä" kennollakin
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92